گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

شرایط نگهداری گل بنجامین | معرفی گیاه بنجامین ابلق | انواع بنجامین

یکی از زیباترین درختچه های آپارتمانی که حضورش در خانه، زیبایی دکوراسیون را چندین برابر می‌کند، فیکوس بنجامین است. بنجامین علاوه بر زیبایی و آوردن حس طبیعت به خانه، سبب تصفیه هوای اتاق و اکسیژن سازی در خانه نیز می‌شود. نگهداری بنجامین به دقت نسبتا زیادی نیاز دارد اما با کمی توجه و تامین نیاز های آن، سالیان سال برای شما سبز می‌ماند و در کنار شما قد می‌کشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع مختلف و شرایط نگهداری گل بنجامین آشنا شوید.

نگهداری بنجامین ابلق

نگهداری بنجامین ابلق

با درخت بنجامین بیشتر آشنا شوید

گیاه بنجامین با نام انگلیسی Ficus benjamina از خانواده موراسه و بومی جنوب، جنوب شرقی و جنگلهای استوایی آسیا به ویژه هندوستان و استرالیا است. این درختچه زیبا دارای برگ های چرمی، بیضی شکل و نوک تیز است و شاخه ها خاصیت ارتجاعی و آویزان دارند. برگ ها هنگام رویش در جواني به رنگ سبز روشن هستند و به مرور زمان به رنگ سبز تيره در مي‌آيند. نگهداری بنجامین ابلق در آپارتمان نیازمند نور نسبتا زیادی است تا برگها رنگ زیبای خود را از دست ندهند.

جالب است بدانید بنجامین در محیط باز تا ارتفاع ۵ متر هم می‌رسد اما در آپارتمان ارتفاع کمتری دارد. ارتفاع این درختچه زیبا و تنه چوبی و پیچ خورده آن، موجب می‌شود که برای دکوراسیون های مدرن ادارات، شرکت ها و خانه های مسکونی بسیار مناسب باشد. اين درختچه زيبا سالها عمر مي‌کند و براي نگهداري در آپارتمان و پاسيو کاملاً مناسب است.

با توجه به نتایج  تحقیقات انجام شده در پژوهش هوای پاک ناسا، بعضی از گیاهان دارای قدرت سم زدایی از هوای اتاق هستند. یکی از این گیاهان منحصر به فرد درختچه زیبای فیکوس بنجامین است که در ردیف های بالای لیست خودنمایی می‌کند.

علاوه بر قدرت پاکسازی هوا، گل بنجامین از درختچه های محبوب در نظریه فنگ شویی نیز محسوب می‌شود، این نظریه عقیده دارد که گیاهان با جذب انرژی مثبت موجود در کائنات، سعادت و خوش اقبالی را به ما هدیه می‌دهند و وجود آنها برای داشتن یک فضای پر انرژی در خانه و محیط کار ضروری است. بنابر این درخت بنجامین به دلیل جذب انرژی های مثبت و قدرت بالا در تصفیه هوا گزینه مناسبی برای ادارات، شرکت ها و فضای آپارتمان نشینی است.

درختچه بنجامین

درختچه بنجامین

شرایط نگهداری گل بنجامین

نور :

گیاه بنجامین به نور زیاد غیر مستقیم نیازمند است. بهتر است این گیاه را در محیط دارای نور زیاد مانند پشت پنجره شرقی یا جنوبی قرار دهید تا کمبود نور باعث ریزش برگها نشود. دقت کنید که نور مستقیم آفتاب باعث سوختگی و از بین رفتن برگها می‌شود.

دما :

گیاه بنجامین در دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. توجه داشته باشید که این گیاه به سرمای بیش از حد حساس است. بنابراین از قرار دادن آن در نزدیکی پنجره های دارای درز و یا وسایل سرمایشی خودداری کنید. شوک تغییرات دمایی ناگهانی نیز برای بنجامین مضر است و سبب ریزش برگهای آن می‌شود.

آبیاری :

برای آبیاری گیاه بنجامین، از آب جوشیده یا بدون املاح استفاده کنید، آب را از قبل در جایی ساکن قرار دهید تا کلر آن از بین برود. رعایت نکات زیر برای آبیاری بنجامین ضروریست :

  • استفاده از آب ولرم برای گیاه مطلوب تر است.
  • اجازه دهید رویه خاک خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. برای پی بردن به خشکی خاک لازم است انگشت خود را تا بند اول داخل خاک فرو برده و در صورت خشک بودن خاک، اقدام به آبیاری کنید.
  • آب سرد برای این گیاه مضر است.
  • در فصول گرم تعداد دفعات آبیاری را بیشتر کنید و در روزهای سرد آن را کاهش دهید.

رطوبت :

بنجامین گیاه رطوبت دوستی است و در صورتی که رطوبت آن کم باشد دچار ریزش برگ، خشکی و شکنندگی برگها و بیحال شدن ساقه ها می‌شود. جهت تامین رطوبت درخت بنجامین می‌توانید یک ظرف آب در نزدیکی آن قرار دهید تا با تبخیر سطحی آب، رطوبت گیاه تامین شود. بهترین روش برای تامین رطوبت بنجامین استفاده از روش جزیره است. در این روش باید زیر گلدانی گیاه را پر از آب و سنگ کنید و آن را زیر گلدان قرار دهید به طوری که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد و روی سنگها قرار بگیرد.

همچنین می‌توانید هفته ای دو بار آب را بر روی برگ های گیاه اسپری کنید. مقدار آب اسپری شده نباید زیاد یاشد و در حد نشستن شبنم بر روی برگ ها کافی است. غبار پاشی روزانه در صبح و عصر از ریزش برگها جلوگیری می‌کند اما در صورت ظاهر شدن لکه های قهوه ای روی برگ، غبارپاشی را متوقف کنید.

کود دهی :

بنجامین به کوددهی زیادی نیاز ندارد اما برای رشد بهتر و بیشتر گیاه می‌توانید در فصول رشد آن را تقویت کنید. برای کود دهی گیاه بهتر است هر ۳ هفته یکبار از کود مخصوص بنجامین و یا کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

خاک مناسب :

خاک سبک با زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است تا آب اضافی را از خود عبور دهد و در عین حال با دارا بودن پرلیت یا پوکه، رطوبت خاک را حفظ کند. بهترین خاک برای گیاه بنجامین خاک و کود آماده و یا کمپوست است.

تمیز کردن برگ ها :

زیبایی گیاهان به برگهای خوشرنگ آنهاست. علاوه بر زیبایی، گیاهان از طریق روزنه های روی برگها تنفس می‌کنند و در صورتی که این روزنه ها توسط گرد و غبار پوشانده شوند، تنفس گیاه به مشکل می‌خورد. بنابراین بهتر است که هر چند وقت یکبار برگهای گیاه را به آرامی با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از براق کننده های شیمیایی برای تمیز کردن برگ های گیاه بنجامین استفاده نکنید چرا که باعث ریزش برگ ها می‌شود. بهترین روش برای تمیز و براق کردن برگ گیاهان، استفاده از محلول رقیق چند قطره شیر در یک لیتر آب است.

تعویض گلدان :

بنجامین به تعویض گلدان سالیانه نیازی ندارد. اما گلدان آن را می‌توانید هر سال متناسب با رشد گیاه تعویض کنید. بهترین زمان برای تعویض گلدان درخت بنجامین در فروردین و اردیبهشت ماه است. در صورتی که ریشه های گیاه از گلدان بیرون زده اند و یا برگهای جدید بسیار ریز هستند، می‌توانید گلدان را یک سایز بزرگتر کنید.

درخت بنجامین

درختچه بنجامین

با انواع گل بنجامین آشنا شوید

درخت بنجامین انواع مختلفی دارد که در ظاهر و شرایط نگهداری با یکدیگر متفاوتند و در بین آنها، گل بنجامین ابلق و فیکوس بنجامین آمستل از محبوبیت زیادی برخوردارند. بنجامین ها بر اساس شکل ظاهری و رنگ برگ ها دسته بندی شده اند که در ادامه با پرطرفدار ترین آنها آشنا می‌شویم :

1. گل بنجامین ابلق :

این نوع از بنجامین دارای برگ های سبز روشن با لکه هایی از رنگ سفید یا کرم است. در بنجامین ابلق شاخه ها نسبت به انواع دیگر بیشتر آویز شده و به دلیل رنگ برگها به نور بیشتری نیاز دارد.

بنجامین ابلق

گل بنجامین ابلق

2. گل بنجامین بلک ( سیاه ) :

بنجامین بلک دارای برگ های سبز تیره و نزدیک به سیاه است. بافتن تنه در این بنجامین بسیار رایج و پرطرفدار است. برگهای این گیاه در واقع چند رنگ است به دلیل اینکه در ابتدای رویش به رنگ سبز روشن و رفته رفته به رنگ سبز تیره و سپس سیاه در می‌آیند و همین امر در زیبایی این گیاه تاثیر بسزایی دارد. این نوع بنجامین هم مثل بقیه اعضای خانواده‌اش به تنش‌های محیطی حساس است و هر تغییر ناگهانی باعث ریزش برگ‌هایش می‌شود.

 

گل بنجامین

گل بنجامین بلک

3. فیکوس بنجامین آمستل :

بنجامین آمستل دارای برگهای باریک و کشیده به رنگ سبز و شاخ و برگ انبوه است که زیبایی آن را دو چندان کرده است. نگهداری این گونه مانند باقی بنجامین ها است اما دارای مقاومت بیشتر و نگهداری آسانتر است. این درختچه نور فراوان اما غیرمستقیم را دوست دارد و مانند دیگر اعضای خانواده اش اگر آن را مدت طولانی در سایه قرار دهید برگ‌هایش شروع به ریزش می‌کنند. پس بهترین مکان برای قرار دادن گلدان بنجامین پشت پنجره جنوبی خانه است. همچنین غبارپاشی گیاه با اسپری آب هر دو روز یک‌بار توصیه می‌شود.

بنجامین آمستل

4. گل بنجامین سبز :

بنجامین سبز رایج ترین گونه در این خانواده است و دارای برگهای بیضی شکل با رنگ سبز روشن است.

بنجامین سبز

بنجامین سبز

5. فیکوس بنجامین ناتاشا :

یکی دیگر از انواع بنجامین، بنجامین ناتاشا یا ناتاسیا است. تفاوت این گونه از بنجامین با سایرین، داشتن برگ‌هایی دراز و باریک‌تر و ارتفاع کوتاه است. همچنین رنگ برگ‌ها نسبت به بقیه تیره‌تر (سبز تیره) است. این گیاه زیبا می‌تواند تنها تا ارتفاع  60 تا 80 سانتی‌متر برسد. دقت کنید که این گیاه به جابه جایی حساس است و ممکن است برگ هایش با تغییر مکان گلدان بریزد. پس گلدان را در مکانی با نور روشن قرار دهید و آبیاری آن را فراموش نکنید تا همیشه سالم بماند و سالیان سال به خانه‌تان زیبایی ببخشد.

فیکوس بنجامین ناتاشا

6. بنجامین ویاندی :

یکی از انواع بنجامین که برگ‌های کوچکتری نسبت به بقیه دارد، بنجامین ویاندی است. تفاوت برگهای بنجامین ویاندی با بقیه انواع بنجامین علاوه بر کوچک بودن، فرورفتگی (قوس) برگ‌ها هم هست. برگ‌های گیاه سبز تیره و دارای ظاهری براق هستند. این درختچه به دلیل جثه کوچکتر می‌تواند در ساخت بونسای مورد استفاده قرار بگیرد. البته این نوع بنجامین هم علاوه بر عنصری دکوراتیو، یک تصفیه‌کننده هوا هم محسوب می‌شود.

بنجامین ویاندی

بیماری های رایج گل بنجامین

درخت بنجامین نگهداری آسانی دارد اما نسبت به جا به جایی و تغییر نور، دما و رطوبت حساس است و زمانی که گیاه را به خانه می‌آورید دچار استرس تغییر مکان می‌شود و اگر آن را از محیطی با نور کافی و رطوبت مناسب به فضای کم نور و خشک منتقل کنید باعث پژمردگی، زرد شدن و ریزش برگ ها و حتی منجر به نابودی کامل گیاه می‌گردد. پس باید در مراقبت از این گیاه دقت لازم را انجام دهید و با رایج ترین بیماریهای بنجامین آشنا شوید تا در سریعترین زمان آنها را شناسایی کرده و درمان کنید.

درمان بیماری های رایج بنجامین

روش تکثیر گل بنجامین

تکثیر بنجامین نسبتا دشوار است و به زمان و صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. تکثیر این گیاه از دو روش قلمه زدن بنجامین از طریق ساقه و تکثیر از طریق برگ انجام می‌شود. فصل مناسب این کار بهار و تابستان است و باید همه ی عوامل محیطی مناسب فراهم شوند تا تکثیر این گیاه حساس جواب دهد.

روش تکثیر بنجامین

86 دیدگاه در “شرایط نگهداری گل بنجامین | معرفی گیاه بنجامین ابلق | انواع بنجامین

  1. علی گفت:

    سلام وقت بخیر درخت بنجامین ما دچار بیماری افت شده اگه ممکنه کمک کنید تا احیا کنیم اگه ممکنه براتون عکسشو بفرستم

    1. فرحناز گفت:

      هديه برام بنجامين اوردند دي ماه بود و بعد يكماه كرم ديدم پاش و من اونو گذاشتم تراس كه سرما كرمهارو بكشه ولي بعد يك هفته تمام برگاش داره ميريزه و خيليييي ناراحتم ، اوردمش داخل ولي كمك مي خوام چطوري احياش كنم ??

      1. جنیوس گفت:

        کرم خاکی یا هزار پا اگر کرم خاکی بوده مشکلی نداره چون از خاک بیرون نمیاد برای هزار پا چند روش هست مثل ریسختن شن روی سطح خاک گلدان ، تعویض گلدان یا استفاده از سم برگردونید داخل در محیط با چرخه هوایی مناسب و شرایط مناسب نگهدارید امیدوارم درست بشه ولی فعلاگیاهتون سرمازده شده

        1. پرستو گفت:

          سلام درختچه منم همينطوري بود تا يكماه ازش كرم ميومد بيرون ولي اطراف زير گلدوني رو سم ريختم ميومدن بيرون كشته ميشدن . هرچند كه كرما نهايت تا فاصله دو سه متري ميتونستن برن بعد خشك ميشن و ميميرن .

        2. فاطمه گفت:

          سلام. من دوماهه پیش ی گیاه بنجامین کوچیک گرفتم
          ولی بعد دوماه همونطور کوچیک مونده حتی ی ذره هم رشد نکرده.برگ هاشم تند تند زرد میشن و میریزن.
          میشه راهنمایبم کنین؟؟

          1. سجاد گفت:

            سلام
            به نظر من آب دهی گلدون زیاد هست یا اگه گلدون عوض کردین خاکش زه کشی خوبی نداره

      2. Masoud Fadaei گفت:

        سلام گل بنجامین به سرما حساسه بیرون گذاشتن به گیاه آسیب میزنه، علاوه بر این که نور مستقیم خورشید می‌تونه باعث خراب شدن بنجامین بشه.
        تعویض خاک گلدان می‌تونه به شما کمک کنه

      3. کامی گفت:

        خاک ورمی کمپوست درش کرم داره و برای گیاه مفید هست!
        سرما به گیاه شک داده باید برش گردونین به محل قبلی و فقط زمان صبر بهترش میکنه

    2. شاه کرمی گفت:

      سلام از مقاله خوب شما واطلاعات کافی که ارائه دادید تشکر می شود.
      گلدان بنجامین تا حالا تو حیاط بوده آیا هوا که سرد شده بیارم داخل پشت پنجره برگ های آن می ریزد؟
      متشکرم راهنمایی بفرمایید.

    3. سارا گفت:

      سلام
      من یه گیاه بنجامین برام آوردن دو روز بعدش برگاش شروع به ریختن کرد الان همه برگاش ریخته چکارش کنم لطفا راهنماییم کنید آخه خیلی قشنگ بود و دوسش داشتم

      1. آرمان گفت:

        گیاهتون دچار تنش و شوک شده یکبار از هیومیک اسید برای رفع شوک گیاه استفاده کنید سپس از کود ۳۶ ۱۲ ۱۲ استفاده کنید

  2. فایزه گفت:

    سلام من یک گلدون بنجامین دارم که چند روز قبل از سال تحویل گلدون و خاکش رو عوض کردم و همزمان محل نگهداری گل رو هم عوض کردم چون داخل آپارتمان محل نورده مناسبی نداشتم و حس کردم حال گلم توی آپارتمان خوب نیست.اینه که همزمان با تعویض گلدون و خاک،گلدون جدید و به راه پله منتقل کردم که نور مناسبی به گیاه برسه که متأسفانه چند روز بعد متوجه شدم برگهای گلم رو پایین رفته و حس کردم سرمای خفیف راه پله علت این امره.بخاطر همین گیاه و بجای قبلی برگردوندم ولی هنوز بهبودی ظاهری تو گلم ندیدم و نگرانم گلم از بین رفته باشه.راه حلی برای احیای گل دارین؟ممنون میشم

    1. نفس گفت:

      شما تا یک هفته روزی یک لیوان شیر روزانه بدونه نگهدارنده بریز براش و دیگه تکونش نده قهر کرده.

    2. مجی گفت:

      نورغیرمستقیم،حرارت زیر ۱۵ نباشه،ابدهی دوهفته یکبار در پاییز و زمستان…اگه خاکتون زهکش خوب نداشته باشه یعنی از خاک سبک مثل کودبرگ استفاده نکرده باشید،برگ ریزی خواهید داشت

  3. كرانه گفت:

    وقتي توي آپارتمان نور مناسب نداريم و مجبوريم گلدون رو هي جابجا كنيم راه حل چيه؟

    1. مجی گفت:

      از گلها وگیاهانی نگهداری کنید که مقاومت بالا دارن مثل زاموفیلیا که اصلا نمیشه خرابش کرد و کم نوره و یا سانسوریا…انواع قاشقیها،انواع کاکتوس…. بنجامین رو از علاقه مندیهاتون حذف کنید،البته به ناچار، چرا که نور اول عامل در ماندگاری اونه

      1. آرام گفت:

        سلام دوست عزیز.یکسالی هست بنجامین ابلق دارم و اینو خوب فهیمدم ک هیچ گلی حساس و زودرنج نیست مگر رفتار ما براشون آسیب زننده باشع. من بنجامینم رو هرس ریشه انجام دادم خاک عوض کردم جاشو تغییر دادم و هرگز‌ یه برگ هم نریخت. فقط به یک دلیل. چهل و هشت ساعت قبل باهاش صحبت میکنم. بهش میگم ک‌قراره چیکار براش انجام بدم و چرا دارم اینکار رو میکنم و با عشق و محبت ازش میخوام‌ باهام همکاری کنه. و اونم تلاش خودش رو میکنه. گیاهان بسیار باهوش هستن و حرف های شما رو میفهمن.

        1. جاستین گفت:

          دم ساقیت گرم

        2. ناصر گفت:

          احسنت
          کره زمین کلا زندست و ما داریم نابودش میکنیم

        3. فراهانی گفت:

          دمتگرم کارت درسته .دقیق همینطور

        4. احسان گفت:

          سلام میخواستم‌بگم منم با شما و نظرتون موافقم و اینو به شخصه تجربه کردم اما نه در زمینه هرس و تکثیر،در زمینه فروش یک سری خواستم یدونه از گل هامو بفروشم و اسم فروش گذاشتم روش گلم پژمرده و شروع به ریزش برگ کرد تا اینکه منصرف شدم گلم به حالت اولش برگشت،چون با تک تک گلهام ارتباط برقرار میکنم و براشون آهنگ و موسیقی سنتی و گاها استاد شجریان میذارم خیلی هم شادابن خداروشکر

    2. مجتبی گفت:

      سلام و وقت بخیر
      میخواستم بدونم میزان زرد شدن و ریزش برگ بعد از جابجایی از گلخونه به خونه و تعویض گلدان چه مقدار و به چه مدت هستش و جای نگرانی نداره؟
      برای کنترلش چیکار باید کرد؟
      ممنون میشم راهنماییم کنین

      1. ایدا گفت:

        ببخشید این گیاه را ما کنار سالن نگهداری میکنیم نور به جز نور لامپ و لوستر بهش نمیخوره پژمرده میشه؟ و اینکه ایرادی داره اگه نزدیک شوفاژ باشه؟

        1. لیلا مرادی گفت:

          نور لامپ و لوستر اصلا واسش کافی نیست مخصوصا اگه بنجامین‌تون ابلق باشه.نیاز به نور زیاد داره.البته نور غیرمستقیم.یعنی باید مثلا تو فاصله یه متری پنجره باشه.نباید نزدیک شوفاژ باشه چون احتیاج به رطوبت داره و هوای اطراف شوفاژ خشکه

      2. نصرت اله نیکجویان گفت:

        سلام بعد از خرید و آوردن گل به خانه حداقل تا یک ماه نباید گلدانشو عوض کرد حداقل یک ماه به گیاه فرصت بدید تا به محیط جدید عادت کنه بعد گلدان عوض کنید یا هرس کنید یا کارهایی از این دست

    3. بهار گفت:

      سلام. من تازگی بنجامین بلک خریدم. روزی سه چهار تا برگاش زرد میشن و می افتن. برگهاشو با پارچه و آب تمیز کردم و آب وقتی میدم ک خاکش خشک بشه. چکار کنم خوب شه و نریزه برگاش. در ضمن پشت پرده است و پنجره رو به شمال هست. روی بعضی برگها لکه های قهوه ای دیدم بعد از پاک کردن چون خیلی کثیف بودن انگار شیر روشون اسپری کرده بودن. میشه راهنمایی کنید. دیگه برگهاشو پاک نکنم؟

    4. محسن گفت:

      نوردهی با لامپ رشد گیاه

  4. مریم بوستانی گفت:

    سلام،من مجبورم برای اینکه نور کافی گلدونم داشته باشه روزانه ببرمش یکم تو نور غیر مستقیم بذارم،شما میگین نباید جابه جا شه من چیکار کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      نباید گلدان بنجامین رو جابه جا کنید چون به جابه جایی زیاد حساسه و باعث ریزش برگ هاش میشه. ولی از طرفی به نور زیادی هم نیاز داره.
      بهترین کاری که می تونید بکنید پیدا کردن جایی برای گلدونه که نور خوبی دریافت کنه.

    2. مریم گفت:

      چراغ رشد گیاه براش بگیرید روزی ۸ ساعت بزارید بالا سرش تا نور کافی روودریافت کنه توی دیجی کالا میفروشن یه دونه مناسبشو بخرید

  5. میری گفت:

    سلام چطور میشود بدنه گل را قوی کرد( سایقه ) گل بنده برگهتیش سفید است و پر برگ است ولی ساقه گل ضعیف میباشد ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاه رو در نور بیشتری بذارید. البته نور مستقیم نباشه.

    2. وفا گفت:

      چیکار کردین ک پربرگ شده . لطفا توضییح بدین مچکرم

  6. ریحانه گفت:

    گیاه منم بار اول دچار ریزش و زردی برگ شد،همزمان کرم از گلدون میزد بیرون چون هرروز بهش آب دادم،سم بهش دادم به مدت 1هفته دو روز درمیون که خداروشکر دیگه کرم نداره،جاش رو هم عوض کردم ،یه گل فروش میگه هرروز بهش آب بده یکی دیگه هر7روز میگه،ولی بنظرم وقتی خاکش خشک بود آب بدیم خوبه دوروزی درمیون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که تجربتون رو به اشتراک گذاشتین.

    2. مجی گفت:

      نیمه دوم سال هر دوهفته یکبار آبدهی کافیست،مراقب باشید که کوددهی فراموش نشه،زود برگریزی پیدامیکنه

    3. سپیده گفت:

      سلام وقتتون بخير بنجامينم رو دو ماهي ميشه خريدم ولي ب دليل كرم مجبور شدم دوباره خاكش رو عوض كنم الان خيلي برگ ريزي داره جيكارش بايد بكنم؟

  7. ریحانه گفت:

    گیاه منم بار اول دچار ریزش و زردی برگ شد،همزمان کرم از گلدون میزد بیرون چون هرروز بهش آب دادم،سم بهش دادم به مدت 1هفته دو روز درمیون که خداروشکر دیگه کرم نداره،جاش رو هم عوض کردم ،یه گل فروش میگه هرروز بهش آب بده یکی دیگه هر7روز میگه،ولی بنظرم وقتی خاکش خشک بود آب بدیم خوبه دوروزی درمیون

  8. پروانه گفت:

    سلام
    برگهای درختچه بنجامین من رو به پایین شدن و ضعیف شدن کم کم دارن خشک میشن، هرروز مه پاشی میکنم، توی نور خوب و غیرمستقیم هم هست، هفته ای دو بار بهش آب میدم اما تغییری حاصل نشده، اخیرا توی خاکش هزارپاهای کوچیک میبینم وقتی بهش آب میدم، گلفروشی ها هم میگن که اینها مشکلی برای گل ایجاد نمیکنن،
    چطور گلم رو احیا کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بهتره هزارپاها رو با سم از بین ببرید چون ممکنه به ریشه آسیب بزنند. اگر نور و آب و رطوبت گیاه کافی باشه احتمالا مشکل از همین آفت های خاکه.

    2. مجی گفت:

      هفته ای دوبار فقط در تابستون آبدهی انجام بدید،توی پاییز و زمستون دوهفته یکبار،کود ۲۰۲۰۲۰ رو باندازه ۳گرم درلیتر بهش بدید،البته زمانیکه باندازه یک بندانگشت سطح خاک خشک شده باشه… آبدهی زیاد باعث خفگی ریشه بنجامین میشه و فورا برگهاش میریزه،ضمنا به برگها دقت کنید اگر دچار آفت شدن،یکدونه از برگها رو ببرید گیاهپزشک یاهمون سم فروش تا سم مناسب اون رو سریعتر بهش بزنید،اگر حوصله اینچنینی ندارید این درختچه زیبا رو از فیووریت خودتون خط بزنید لطفا،چون زیادی نازک نارنجیه این گل

    3. رهگذز گفت:

      مگه شیر خاصیت تمیزکردن داره که به مردم پیشنهاد میدید؟! شیر یکساعت بیرون بمونه میخوری؟ نع. چرا؟ چون فاسد میشه. چرا باید یک ماده غذایی فاسدشدنی روی گیاه بمالیم؟! چون براق میشه! خب این شد دلیل؟! گریس و روغن چرخ خیاطی و وازلین هم براق کنندگی دارن چون چرب هستن دلیل نمیشه روی گیاه بمالی

      1. لیلا مرادی گفت:

        شیر رو بخاطر پیشگیری از قارچ روی برگها میمالن نه فقط برای براق شدن.درحد دو قاشق غذاخوری شیر کم‌چرب ریخته شده تو یه لیوان آب.ولی بنظر منم بهتره بجاش ضدقارچ تهیه کنیم و برای پیشگیری در مواقع نیاز،از ضدقارچ استفاده میکنیم

  9. راحیل گفت:

    من شپشک های توی خاک رو با اسپری آب و چند قطره صابون مایع از بین بردم . ولی ایده ی اسپری شیر رقیق با اب برای بهبود شرایطش رو امتحان نکردم .

  10. مهدی نیکویی گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    بنجامین من یک ماهه شروع به ریزش برگ کرده و ساقه هاش داره خشک میشه و داره کچل میشه بابت برگها
    نمیدونم چکار کنم خیلی دوستش دارم گلدان بزرگی داره و کود ۲۰۲۰ بهش میدم ماهی یکبار،هیچگونه افتی نداره ولی همانطوری که عرض کردم ریزش برگهاش زیاده و برگهای جدیدش کوچک مونده و توی کوچکی میریزه
    ممنون میشم جواب سوالمو بدید،باتشکر

    1. کیانا والی گفت:

      سلام نور کم، آبیاری نامنظم و جابه جایی می تونه باعث ریزش برگ های بنجامین بشه. حتما گلدون رو در جایی قرار بدین که نور کافی دریافت کنه و اصلا جلوی باد کولر قرارش ندین. از جابه جایی گلدان هم پرهیز کنید. اگر این شرایط رو براش فراهم کنید ریزش برگ ها به مرور متوقف می شه.

      1. مریم گفت:

        سلام
        کاج مطبقم رو گلدونش رو عوض کردم و الان تمام شاخه های پایینی داره زرد و خشک میشه
        چه کار کنم؟
        غبارپاشی و کود 2020 هم بهش میدم

        1. کیانا والی گفت:

          سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه از نور کم یا هوای گرم و خشک باشه. از دریافت نور کافی توسط گیاه مطمئن شین.

          1. مریم گفت:

            سلام
            گیاه داخل پاسیو هست
            اما خب روی شیشه پاسیو کمی سیمان کشیده شده تا نور خیلی زیاد به داخل ساختمان نیاد

          2. کیانا والی گفت:

            پس ممکنه نور کافی به گیاه نرسه. این مقاله رو بخونین که در مورد نگهداری و بیماری های کاج مطبقه: https://iranderakht.com/%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%82-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88/

    2. مجی گفت:

      هیچ عاملی باندازه مرتب وپشت هم جابجاکردن بنجامین رو از پا نمیندازه،دقت کنید به این مطلب

  11. مریم گفت:

    سلام مجدد
    امکان ارسال عکس از گیاهمون هست؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین: iranderakht

  12. نسیبه گفت:

    سلام ببخشید گل بنجامین من تو خونه پشت پنجره است ولی چند روزی خوته نیستم محبورم پرده رو بکشم برق روشن کنم مهتابی رو روشن گذاشتم ایا برگاش میریزه خشک میشه در این وضعیت

    1. الهام گفت:

      سلام من فروردین ماه بنجامین ابلق گرفتم تو راهرو جلو حمام گذاشتم اوایل اصلا برگریزی نداشت به تازگی برگاش میریزه یه بار کود بهش دادم تقویت برگم براش اسپری کردم یه کاسه ابم کنارش گذاشتم بالا سرش نور رشد گیاه دارم دیگه چیکارش کنم خوب بشه?

  13. الهه گفت:

    بنجامین من تنه اش داره خراب میشع حالت نرم شده و برگاش ریخته چی کار باید کرد تا دوباره به حالت قبلی برگرده

  14. محسن گفت:

    سلام گل بنجامین ابلق من خیلی برگاش میریزه؟ درضمن روی برگاش هم لک های قهوه ایی دیده میشه، چکار کنم؟

  15. ایدا گفت:

    ببخشید این گیاه را ما کنار سالن نگهداری میکنیم نور به جز نور لامپ و لوستر بهش نمیخوره پژمرده میشه؟ و اینکه ایرادی داره اگه نزدیک شوفاژ باشه؟

  16. سعید گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه درخت بزرگ بنجامین بلک دارم که چندین سال هست بدون اینکه شرایط محیطی آن تغیر کند چند وقتی هست که برگ ریزی دارد کلیه شرایط نگهداری را مورد بررسی قرار دادم ولی متاسفانه هیچ گونه تغییری در روند برگ ریزی بوجود نیامد فقط در برگهایی که دچار ریزش می شود در پشت برگها انتهایی خال سفید است که به برگها چسبیده خواهشمند است توضیح بفرمایید از چه چیزی اتفاق افتاده و درمان آن چیست؟
    متشکرم

  17. سعید گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه درخت بزرگ بنجامین بلک دارم که چندین سال هست بدون اینکه شرایط محیطی آن تغیر کند چند وقتی هست که برگ ریزی دارد و تنها موردی که مشاهده شد در پشت برگهایی که ریخته انتهای برگ یه سفیدکی بزده که علت آن را نمیدانم از چه بوجود آمده لطفا راهنمایی فرمایید و درمان آن را توضیح بدهید ممنون میشم

    1. مهرنوش گفت:

      سلام من هم مین مشکل رو دارم. یه نطه سفید پشت برگهاش هست برگهاش ریز شده و خیلی میریزه

  18. شکیبا گفت:

    سلام ممنون از توضیحاتتون من بنجامینمو تازه خریدم و بردم خونه و گذاشتم کنار پنجره اما پنجره نور خیلییییییییییی زیاد نداره خیلی معمولیه نورش غبار پاشی میکنم آب هم به اندازه اما ریزش برگ داره چیکار کنم کلافه شدم میترسم کچل بشه خیلی هم بزرگ گیاه

  19. بهار گفت:

    سلام من دو تا بنجامین ابلق دارم خیلی اوکی بودن ولی خودم احساس میکنم ویتامینی ک تو یک لیتر اب باید حل میکردم تو کمترش حل کردم و زیاد روی کردم و برگهای هردو بنحامینم کاملا خشک شد ریخت من الان باید چیکار کنم ک دوباره برگ بدن خاکشونم حتی شستم

  20. عسل فرد گفت:

    سلام با تشکر از راهنماییهای ارزشمند شما
    اپارتمان ما شمالی است و من دو تا گلدون بنجامین دارم که پشت پنجره قرار دادم و تازگیها یک بنجامین ابلق هم هدیه گرفتم و میخوام نورشون کافی باشه که خراب نشن لامپ رشد گیاه چند واتی مناسب هست چون به یکی از دوستان سفرش کرده بودیدوقی پشت پنجره های شمالی هستند که فقط در تابستان افتاب دارد وسایر فصول افتاب نیست

  21. sae.bagheri گفت:

    سلام واکنش این گیاه به محیط تدریجی هست شما با هر اقدام ممکنه واکنش سریع از گیاه دارید و اقدام بعدی را انجام می دهید این رفتار عجولانه و انسان مدارانه را کنار بگذارید

  22. sae.bagheri گفت:

    سلام واکنش این گیاه به محیط تدریجی هست شما با هر اقدام ممکنه واکنش سریع از گیاه انتظار دارید و اقدام بعدی را انجام می دهید این رفتار عجولانه و انسان مدارانه را کنار بگذارید

  23. صاحبه گفت:

    سلام من تقریبا چندماهی میشه درخنچه بنجامین گرفتم نمیدونم چرا برگاش زیاد داره میریزه احتمالش هست از باد کولر اینجوری شده باشه؟

    1. ریحانه گفت:

      سلام گیاه بنجامین من دوساله که دارمش رشد خیلی خوبه, سه روز یکبار آب میدم جلوی پنجره جنوبی قرار دادم. هفته ای یک یا دو بار غبارپاشی می کنم. تازگیا متوجه شدم تعداد زیادی شپشک توی خاک هست. نمیدونم چه نوعی که به ریشه میتونه آسیب بزنه یا نه ؟ می خوام خاک رو کلا عوض کنم که شپشک ها رو جدا کنم، کار درستیه؟ یا که باید سم بزنم؟؟

  24. ریحانه گفت:

    سلام ممنون از سایتتون گیاه بنجامین ابلق دو سال که دارم رشدش خیلی خوبه ، ۳ روز یک بار اب میدم جلو پنجره شمالی قرار دادم. هفته ای دو بار غبار پاشی میکنم. تازگیا متوجه شدم که یک نوع شپشک توی خاک گیاه هست، تعدادشون خیلی زیاده نمیدونم باید چیکار کنم.
    میخوام خاک رو کلا عوض کنم تا شپشک ها رو از گیاه جدا کنم به نظرتون کار درستیه؟؟ سم باید بزنم؟؟

  25. ریحانه گفت:

    سلام ممنون از سایتتون گیاه بنجامین ابلق دو سال که دارم رشدش خیلی خوبه ، ۳ روز یک بار اب میدم جلو پنجره جنوبی قرار دادم. هفته ای دو بار غبار پاشی میکنم. تازگیا متوجه شدم که یک نوع شپشک توی خاک گیاه هست، تعدادشون خیلی زیاده نمیدونم باید چیکار کنم.
    میخوام خاک رو کلا عوض کنم تا شپشک ها رو از گیاه جدا کنم به نظرتون کار درستیه؟؟ سم باید بزنم؟؟

  26. هادی گفت:

    سلام وقتتون بخیر.وتشکر بابت راهنماییهای خوبتون….
    گلدان بنجامینم بعدازجابه جا کردن برگهاش ریخت.الان تقریبا دوماهه..الان جای ثابت گذاشتم..
    سوال اولم این‌که چیکار کنم دوباره پربار بشه.
    واینکه من گلدان رو پشت شیشه مغازه گذاشتم که نور مستقیم ازپشت شیشه تابیده میشه.اشکالی داره یا نه….
    سپاسگزارم…
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید…

  27. سمیه گفت:

    سلام ممنون می شم راهنمایی کنید تا گلم احیا کنم چند وقت پیش دچار شپشک ارد الود شد و در مان کردیم از اون موقع به بعد دچار برگ ریزان شد شاخه های خالی از برگشو چیدم هر ۲ هفته یکبار هم ۳ ۲۰ می دم و هر هفته هم ابیاری می کنم

  28. هنگامه گفت:

    سلام من در بوشهر زندگی میکنم میشه بنجامین رو توی بالکن بذارم هوای اینجا گرم و مرطوب است فکر میکنم بنجامینم رشدش کافی نیست ونور کم بهش میرسه

  29. فاطمه گفت:

    سلام. من دوماهه پیش ی گیاه بنجامین کوچیک گرفتم
    ولی بعد دوماه همونطور کوچیک مونده حتی ی ذره هم رشد نکرده.برگ هاشم تند تند زرد میشن و میریزن.
    میشه راهنمایبم کنین؟؟

  30. مریم گفت:

    با سلام و خسته نباشید برای من گلدان بنجامین کادو‌اوردند و چون گلدونش کوچک بود عوض کردم و با فاصله از پنجره قرار دادم هفته ای دو بار دو لیوان اب ته نشین شده نسبتا خنک میدم ولی نمیدونم چرا داره برگ‌هاش زرد میشه و حتی برگ‌های سبزش هم داره میریزه با برگ‌های زردش فکر میکنین آبش کم هست یا چی ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. حسین میرنژاد گفت:

      من بنجامین دارم ک۵سال پیش گرفتمش الان با تغییر محل زندگی بی جون شده وبرگاش زرد میشه و میریزه اینجا چند ماه اومدیم کولر گازی دارم و نور کمتری نسبت ب خونه قبلی داره راهنماییم کنید کود مناسب وتعویض گلدون را هم بفرمایید

  31. مریم گفت:

    با سلام و خسته نباشید برای من گلدان بنجامین کادو‌اوردند و چون گلدونش کوچک بود عوض کردم و با فاصله از پنجره قرار دادم هفته ای دو بار دو لیوان اب ته نشین شده نسبتا خنک میدم ولی نمیدونم چرا داره برگ‌هاش زرد میشه و حتی برگ‌های سبزش هم داره میریزه با برگ‌های زردش فکر میکنین آبش کم هست یا چی ممنون میشم راهنمایی کنین در ضمن من اولین باره که دارم دیدگاه میگذارم

  32. مریم نیکو گفت:

    با سلام و خسته نباشید برای من گلدان بنجامین کادو‌اوردند و چون گلدونش کوچک بود عوض کردم و با فاصله از پنجره قرار دادم هفته ای دو بار دو لیوان اب ته نشین شده نسبتا خنک میدم ولی نمیدونم چرا داره برگ‌هاش زرد میشه و حتی برگ‌های سبزش هم داره میریزه با برگ‌های زردش فکر میکنین آبش کم هست یا چی ممنون میشم راهنمایی کنین در ضمن من اولین باره که دارم دیدگاه میگذارم

  33. علی گفت:

    سلام

    سپاس از مطالب خوب و مفید شما ??
    این درخت بنجامین خیلی حساس هستش اولیش زیاد جابه جا نکنید و دوم اینکه دوست نداره به ریشه درخت دست بزنید وقتی خاکش رو عوض میکنید سوم از خاک سبک استفاده کنید مثل خاک برگ و در آخر هم این درخت به آب موز خیلی دوست داره ????? شوخی نمیکنم چون 10 سالی هستش بنجامین دارم و برای آب دادن بهش یکی دو تا و یا حدتا 3 تا پوست موز رو توی ظرفی می اندازم و با آب پرش میکنم مثل ظرف خیار شور بعد چند روز از آبش برای آبیاری استفاده میکنم ?????

  34. محسن پیامنی گفت:

    سلام درخته من ریزش برگ خیلی داره و روز به روز داره لخت تر میشه اگه میشه کمک کنید یجوری به دادش برسم ممنون میشم

  35. مرضیه گفت:

    سلام‌ خونه هایی که نور خورشید زیاد نمیزنه میشه کمبود نور رو با نور لامپ جبران‌کرد آیا؟

    1. فاطمه مولایی گفت:

      سلام من یک هفتس که بنجامین ابلق خریدم از وقتی خریدم برگاش زرد شدن و ریختن و روبه پایین شدن میشه بگید چیکار کنم تا حالش خوب شه؟

  36. mahbobe گفت:

    سلام من یک بنجامین ابلق دارم توی خاکش کرم وهزار پا دیدم خاک گلدان روعوض کردم سم هم به خاک اضافه کردم الان برگاش داره میریزه شاخه هاش رو به پایین شده باید چیکار کنم

  37. علی گفت:

    سلام‌وقت‌بخیر من گیاه‌بنجامین دارم تو مغازه تمام برگاش ریخته ،تمام‌ساقه‌هاش خشک‌شده‌ ساقه‌هاشو هرس کردم ایا دوباره رشت میکنه ممنون میشم جواب بدید

  38. حمید ترشیزی گفت:

    سلام خسته نباشید. من بنجامین ابلغ و سبز دارم. سبزه بد نیست ولی ابلغه داره کجل میشه شدید برگ ریزی دلره. کود هم تازه شروع کردم. لطفا راهنماییم کنید. چیکار کنم گلم مول روز اولش پر بار باشع. ممنون میشم. تورو به هرکی میپرستید قسم میدم کمکم کتسد. من گلم و خیلی دوس دارم.

  39. نگین گفت:

    سلام وقتتون بخیر . من تصمیم گرفتم برای سالن پذیرایی گل بنجامین بگیرم ولی از این میترسم که شوک بهش وارد بشه یا رطوبت و دمای خونه براش خوب نباشه و زود خراب بشه . چیکار کنم به نظرتون میشه شرایطشو محیا کرد یا اینکه کلا به فگر یه گیاه دیگه باشم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *