گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

راهنما کامل معرفی و نگهداری گل بنت قنسول | 52 نکته کلیدی | ایران درخت

بنت قنسول که به آن گیاه کریسمس یا گل یلدا هم می‌گویند، یک گیاه آپارتمانی زمستانی با برگ های سبز و قرمز است که طرفداران زیادی دارد. از این گیاه زیبا و خوشرنگ برای دکوراسیون در منزل ، کلیسا ، دفتر کار و …به خصوص در زمان کریسمس و شب یلدا استفاده می‌شود. این گیاه خواص بسیاری داشته و حتی در مواد غذایی و دارویی هم از آن استفاده می‌کنند. اگر شما نیز به این گیاه زیبا علاقه دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گل بنت قنسول ، با ویژگی های جالب آن نیز آشنا شوید.

بنت قنسول

گل بنت قنسول را بیشتر بشناسیم

این گیاه با نام انگلیسی Poinsettia و Flower Of Christmas و با نام علمی Euphorbia Pulcherrima از خانواده افوربیا و بومی کشور مکزیک است. این گل بسیار زیبا از زمان های گذشته تا کنون به خصوص در زمان کریسمس بسیار پرطرفدار است و از نظر تجاری بسیار حائز اهمیت است.

برگ های گیاه  بیضی شکل در رنگ بندی متنوع با لبه های صاف یا کمی دالبر دار است و گل‌های سفید رنگ آن بیش از دو تا شش ماه دوام می‌آورند و  فاقد ارزش زینتی هستند. بسیاری از مردم برگهای قرمز رنگ این گیاه را با گلهای آن اشتباه می‌گیرند اما در واقع گلهای بنت قنسول بسیار کوچک است و زیبایی چشمگیری ندارد.

این گیاه زمستان گل است و از اوایل مهرماه شروع به تغییر رنگ برگهای خود می‌کند. در ایران به گل یلدا معروف است و گزینه مناسبی برای هدیه دادن در فصل های پاییز و زمستان محسوب می‌شود. این گل در دکوراسیون منازل، محل کار، کلیسا و … کاربرد زیادی دارد و به خصوص در زمان کریسمس و شب یلدا بسیار پرفروش است. این گیاه علاوه بر زیبایی، از خواص دارویی هم برخوردار است و در درمان تب و صنعت رنگرزی کاربرد دارد.

شرایط نگهداری بنت قنسول

افسانه پیدایش گیاه بنت قنسول

پیدایش این گیاه داستان های متفاوتی دارد، یکی از قدیمی ترین آن ها مربوط به افسانه ای است که به قرن 16 میلادی باز می‌گردد. طبق این افسانه یک دختر فقیر به نام ماریا که در تنگدستی علاقه زیادی به هدیه دادن به حضرت مسیح داشت، در شب کریسمس به واسطه الهام فرشته ها، گیاهان هرز کنار جاده را به عنوان هدیه به حضرت مسیح در جلوی محراب کلیسا قرار می‌دهد و دراثر یک معجزه، گلهای قرمز از میان این گیاهان رشد کرده و رنگ برگها به رنگ قرمز تبدیل می‌شوند. بعد از آن مردم مکزیک با خرید این گیاه و استفاده از آن در تزیینات کریسمس، این روز را جشن می‌گیرند و امروزه این گیاه به گل کریسمس معروف است. در کشور آمریکا روز 12 دسامبر، ” روز ملی بنت قنسول ” نامگذاری شده است.

امروزه این گل ل، در مکزیک و گواتمالا به عنوان گل کریسمس و در اسپانیا به نام گل عید پاک شناخته می‌شود. این گل زیبا در شیلی و پرو به نام تاج کوههای آند نامگذاری شده و در ترکیه نیز به دلیل علاقه آتاتورک به این گل، آن را آتاتورک می‌نامند.

نام این گیاه در زبان های مختلف متفاوت است و در زبان انگلیسی از نام “رابرت پوینست”، اولین سفیر آمریکا در مکزیک گرفته شده چراکه او نخستین کسی بود که این گیاه را در سال 1825 میلادی به آمریکا برد. در زبان عربی نیز به این گیاه “بنت القنسل” می‌گویند که به معنای دختر کنسول است و اشاره به همان کنسولگری آمریکا در مکزیک دارد.

گل بنت قنسول

شرایط نگهداری بنت قنسول :

نور :

به نور زیاد علاقه دارد اما روز کوتاه است یعنی زمانی که ساعات روز از شب کوتاه تر باشد، شروع به گلدهی می کند و این شرایط به طور معمول در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد. نور این گیاه باید غیر مستقیم باشد . دقت کنید که نور مستقیم به گیاه آسیب وارد می‌کند. پنجره های جنوبی و نورگیر ها بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه هستند. سبز شدن برگ ها نشان دهنده کمبود نور مورد نیاز گیاه است.

 

دما : 

دوستدار هوای خنک است و بهترین دما برای این گل، دمای بین 15 الی 25 درجه سانتی گراد است و دمای مناسب برای آن در طول روز 19.5 الی 21 درجه سانتیگراد و در طول شب 15.5 الی 16.5 درجه سانتیگراد است. توجه داشته باشید که دمای محل نگهداری این گیاه به زیر 10 درجه نرسد و هر مقدار که دما از 22 درجه گرم تر شود عمر گل های این گیاه نیز کمتر می‌شود. گلدان را به دور از جریان مستقیم هوای گرم یا سرد مانند کولر، بخاری و رادیاتور نگهدارید.

 

آبیاری :

جهت آبیاری گیاه، اجازه دهید رویه خاک تماما خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید و باید بدانید که آبیاری بیش از اندازه منجر به ریزش برگ ها و پوسیدگی گیاه می‌شود. حتما دقت کنید که در هنگام آبیاری، آب بر روی برگ ها ریخته نشود چون باعث ایجاد لکه های سفید روی برگ ها می‌شود. برای آبیاری ازآب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

رطوبت :

این گل دوستار رطوبت است و برای تامین رطوبت آن می‌توانید از روش های مختلف مانند قرار دادن یک ظرف آب در کنار گیاه و یا درست کردن جزیره استفاده کنید.

خاک :

این گیاه به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارد و ترکیبی از پیت ماس، خاک باغچه، کمپوست و ماسه با نسبت های مساوی یا خاک و کود آماده برای آن مناسب است.

کود دهی :

برای رشد بهتر گیاه بنت قنسول بهتر است از تقویت کننده مخصوص گیاهان استفاده کنید اما به این نکته توجه داشته باشید که هنگامی‮ که گیاه در مرحله شکوفه دادن است، کود دادن به آن به هیچ وجه توصیه نمی‮‌شود. برای کوددهی به این گیاه از یک تقویت کننده گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و هر دو هفته یک بار و یا 1 بار در ماه در بهار و تابستان گیاهتان را تقویت کنید.

گلدهی :

بنت قنسول گیاه حساسی است ولی اگر شرایط نگهداری آن در حالت ایده آل فراهم شود، از اواخرتابستان شروع به گل دهی و قرمز شدن برگ ها می‌کند و از اردیبهشت ماه به دلیل گرم شدن هوا رنگ برگ های آن به سبز متمایل می‌شود .

هرس :

در فصل بهار و در پایان اردیبهشت ماه و در اواخر تابستان، برای تحریک جوانه زنی گیاه، سرشاخه ها را هرس کنید.

شرایط نگهداری بنت قنسول

انواع بنت قنسول

این گیاه دارای بیش از 100 گونه مختلف است که در رنگ و طرح برگها با یکدیگر متفاوتند. عده ای فکر می‌کنند که قسمت متفاوت انواع بنت در رنگ گلهای آنهاست. اما این فرضیه اشتباه است و قسمت های رنگی و متفاوت در بنت ها، برگ آنهاست و گلهای تمامی انواع آن یک رنگ هستند.

1. بنت قنسول قرمز Classic Red

این نوع  دارای گلبرگ های قرمز روشن، برگهای سبز کلاسیک و گلهای زرد متمایل به سبز در مرکز هر گلبرگ است که ظاهری شاد و رنگارنگ به آن می‌بخشد.این گونه پر طرفدار ترین و رایج ترین رنگ بنت قنسول است و در ایام کریسمس بسیار استفاده می‌شود.

1. بنت قنسول قرمز Classic Red

مشاهده محصولات متنوع بنت قنسول قرمز

2. بنت قنسول سفید Classic White

این نوع  بسیار شبیه به قرمز کلاسیک تنها به رنگ سفید است. برگهای این گیاه به رنگ کرم مایل به سفید هستند و دارای مرکز سفید و برگ های سبز زیبا هستند که ظاهر آنها را تکمیل می‌کند. این گیاه را در کنار نوع قرمز رنگ آن قرار دهید و از زیبایی وصف ناشدنی آن لذت ببرید.

2. بنت قنسول سفید Classic White

3. بنت قنسول مرمری Enduring Marble

این گل کریسمس دارای گلبرگ‌های سفید مایل به کرم و تقریباً سبز لیمویی با سایه‌های صورتی ملایم در سرتاسر هر گلبرگ است. در صورتی که می‌خواهید یک رنگ ملایم به خانه خود اضافه کنید، انتخاب این رنگ  بهترین گزینه است.

3. بنت قنسول مرمری Enduring Marble

4. بنت قنسول برگ پاییزی Euphorbia Autumn Leaves

این گیاه دارای رنگ های گرم صورتی، هلویی و زرد است که به آن بنت قنسول طلایی هم گفته می‌شود.برگهای این گیاه زیبا، تداعی کننده رنگ های پاییزی است و برای دکوراسیون خانه بسیار مناسب است.

4. بنت قنسول برگ پاییزی Euphorbia Autumn Leaves

5. بنت قنسول صورتی Euphorbia Christmas Glory Pink

این گیاه با رنگ صورتی در دماهای پایینتر رشد بهتری دارد و دارای گلبرگهای صورتی و صفید است. این گیاه برای خانه های کم نور گزینه مناسبی است.

4. بنت قنسول برگ پاییزی Euphorbia Autumn Leaves

تکثیر بنت قنسول

این گیاه تکثیر نسبتا آسانی دارد و بیشتر از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود. شاخه های این گیاه بسیار ظریفند و قابلیت شکنندگی بالایی دارند، بنابراین در صورتی که گیاه شما بعد از خرید دچار شکستگی شاخه شد، نگران نباشید و به راحتی شاخه را در آب یا خاک ریشه دار کنید. برای آشنایی با روش تکثیر، به مقاله تکثیر گام به گام بنت قنسول مراجعه کنید.

تکثیر بنت قنسول

بیماری های رایج بنت قنسول

این گیاه زیبا  نگهداری آسانی دارد و اگر آبیاری متوسط و هوای خنک برای آن فراهم کنید، به زیبایی به رشد خود ادامه می‌دهد و زیبایی را مهمان خانه شما می‌کند. اما در صورتی که به این گیاه بی توجهی شود، ممکن است دچار بیماری و یا مشکلاتی شود که جبران ناپذیر است. از رایج ترین بیماری های آن می‌توان به پژمرده شدن و افتادگی برگها، زرد شدن برگها، بیرنگ شدن و سوختن نوک برگها و … اشاره کرد که همگی در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند. برای یافتن علت و در مان بیماری های بنت قنسول در مقاله مربوطه همراه ما باشید.

بیماری بنت قنسول

78 دیدگاه در “راهنما کامل معرفی و نگهداری گل بنت قنسول | 52 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. نوشین گفت:

    سلام ممنون بخاطر کانال خوبی که دارید وتشکر میکنم بخاطر راهنماییهای خوبی کهدارید من دوهفته قبل بنت قنسول خریدم اطلاعات زیادی ازش ندارشتم اما الان بیشتر مراقبش هستم خیلی نازه اخه گلهای گیاه من سفید وسرخابی هستن با برگهای سبز خیلی خاصه بازم ممنونم

    1. مظفر گفت:

      سلام من الان سه هفته میشه که دو گلدان بنت قنسول خریدم ولی تو ماشین که گذاشتم بیارم خونه در اثر گرما برگاش جمع شدن و حالت پلاسیده بخود گرفتن ولی الان زیاد سرحال نیستن ….. ولی آب در هفته دوبار میدم ضمنا گلدانش ونو عوض کردم و از این کوزه ای ها گذاشتم
      یکی هم دارم کلا برگاش سبز شدن و کوچک
      لطفا راهنمایی کنید
      سپاسگزارم‌

      1. کیانا والی گفت:

        سلام احتمالا به دلیل جابه جایی و تعویض گلدون به گیاه شوک وارد شده و علت بیحال شدنشون همینه. باید رسیدگی های لازم رو انجام بدین تا به حالت عادی برگردن. آبیاری رو همین طوری منظم و با آب جوشیده سرد شده انجام بدین و تامین رطوبت رو فراموش نکنید. برای تامین رطوبت می تونین از روش ساخت جزیره استفاده کنین به این صورت که زیرگلدونی گیاه رو از سنگریزه پر کنید و بعد تا نیمه آب بریزین و گلدون رو روی زیرگلدونی قرار بدین. سبز شدن برگ ها هم از کمبود نوره. حتما گیاه رو جایی بذارین که نور کافی دریافت کنه.

        1. ریحانه گفت:

          ببخشید چندساعت بزاریم در روز توو جزیره ؟ یا درهفته چندبار اینکار کنیم

        2. بنت قنسول گفت:

          سلام زمان مناسب تعویض گلدون کیه؟

      2. محمد جواد راعی گفت:

        سلام دوست من گیاه که جابه جا میشه بهش شوک واد میشه که به مرور به شرایط جدید ادت می کنه برگ ها بخواطر ابیاری مریزد زمانی ابیاری کنید که سطح خاک کامل خشک شد و ابیار چند بار درهفته درست نیست چون یک هفته هوا گرم است و یک هفته هوا سرد که در تبخیر آب و آبیاری تاثیر دارد برگ ها که سبز می شود بخواطر نور می باشد این گیاه برای این که برگ های بالای به رنگ قرمز یا بسته بگونه رنگ بندی در بیاید باید روز کوتاه پرنور و شب بلند کامل تاریک را داشته باشد و پیچ خوردن برگ ها بخاطر رطوبت می باشد از جزیره استفاده کنید و درو از وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار بده چون رطوبت را خشک می کند . اگر اصلاعات بشتر خاستی در اینستاگرام با نام مجرنو در خدمت هستم

    2. بهار گفت:

      سلام من این‌گیاه رو دو هفته پیش خریدم برگهاش داره خشک میشه چیکار کنم

  2. Sepid گفت:

    سلام.من ۲روز پیش بنت قنسول خریدم و حس میکنم برگهاش داره زرد میشه. میشه راهنمایی کنید که مشکل از کجاست و باید چیکار کنم؟

    1. سام گفت:

      این گل سه نوع رنگ میده در شرایط خوب سبز قرمز زرد و بعد برگ میریزه

    2. الهام احمدی گفت:

      سلام گل من داره خشک میشه یه هفته خونه نبودم بهش خوب رسیدگی نکردن چی کار کنم که خشک نشه ؟ برگاش پلاسیده لطفا راهنمایی کنید

      1. کیانا والی گفت:

        سلام آبیاری رو منظم انجام بدین(بعد از خشک شدن خاک). رطوبتش رو هم تامین کنید تا سر حال بشه. برای تامین رطوبت می تونین از روش ساخت جزیره استفاده کنین.

        1. شادي گفت:

          سلام وقت بخير، مرسي از اطلاعات مفيدي ك در اختيارمون قرار ميدين، بنت قنسول من خيلي خوب و عالي داشت رشد ميكرد تا اينكه گلدونشو عوض كردم حالا تمام برگاش ريخته و كل شاخه هاش خالي از برگه، اما من همچنان دارم بهش آب ميدم بنظرتون دوباره رشد ميكنه؟

  3. غضنفر گفت:

    لا اقل یه اسم مناسب برای این گیاه باید انتخاب شود خیلی اسم ضایعی داره

    1. امیر گفت:

      داداش از اسم خودت که ضایع تر نیست فداتشم

      1. امین گفت:

        داداش دمت گرم خیلی باحال بود من اصن به اسم خودش توجه نکردم ??????

        1. Zahra گفت:

          سلام‌وقت بخیر من گیاه بنت قنسول خریدم بعد هفته ای یبار آبیاری میکردم…کم‌کم برگاش ریخت.و‌جز چندتا برگ کوچیک چیزی ازش نموند .الان هفته دوبار آبیاری میکنم…ولی خییلی رشدش کنده…اصلا درشت نمیشن برگاش چیکار کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنین

        2. کورش گفت:

          این گل برای ما ایرانیها نام یلدا دارد

      2. مصطفی گفت:

        خوب گفتی دمت گرم

      3. سجاد گفت:

        ?????????????????

      4. فیروزه گفت:

        خیلیی خوب بود

    2. علی گفت:

      سلام ابن قنسول خوبه ؟

  4. هلن گفت:

    ممنونم از شما و سایت خوبتون⁦❤️⁩⁦❤️⁩

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از شما که نظرتون رو گفتید.

  5. naser.habibee.nh گفت:

    عالی بود.تشکر

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

  6. آرش گفت:

    سلام، چرا توی قسمت توضیحات خاک چیزی در مورد پی اچ مورد نیاز گیاه نوشته نشده؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خاک بنت قنسول بهتره کمی قلیایی باشه.

      1. Sima گفت:

        سلام من یک هفته پیش یک گلدان بنت قنسول خریدم ولی از همون روز اول داره برگاش میریزه میشه بگین مشکل از چیه؟واینکه نو آفتاب از پشت شیشه بهش بخوره مشکل نداره؟

        1. سحاد گفت:

          من بنت سونقول دارم جاش مرطوبه هفته ای یکبار ابش میدم در ضمن ابی که بهش میدم اب جوشیده ای هست که سرد شده میدم اب مستقیم لوله نمیدم 2 هفته یکبار هم تو حیاط با شلنگ اب ابیاری بارونیش میکنم و میزارمش تو معرض نور خورشید از من که عالیه

  7. بهار گفت:

    سلام بنت قنسول من برگهایش داره بداخل جمع میشه و زرد میشه. علتش چی میتونه باشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ اگر زرد شدن برگ ها در قسمت پایینی گیاه دیده می شه احتمالا از آبیاری زیاده. قبل از آبیاری باید اجازه بدین رویه خاک کاملا خشک شه.

  8. ایتا احمدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    محبت میکنید روش قلمه زدن و هرس کردن گیاه رو بفرمائید دوست دارم گیاه کوچکتر و پرتر باشه.
    سپاسگزارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام برای هرس گیاه کافیه سرشاخه ها و برگ های آسیب دیده و ناسالم رو جدا کنین. برای آشنایی با روش قلمه زدن بنت قنسول هم این مقاله رو مطالعه بفرمایید:

      1. مژده گفت:

        سلام ..من حدود دوهفتس این گلدون رو گرفتم چون از رنگش خوشم میومد ..ولی اطلاعی نداشتم هرروز میبینم برگهاش میریزه یا خشک میشه
        و اینکه ساقه خیلی بلندی داره و برگها همه بالا هستن به عبارتی خیلی دراز هست که فقط قسمت بالاش برگ داره به نظرتون قلمه بزنم یا چه کاری باید انجام بدم که پرپشت بشه قسمتهای پایبن چون تک و توک برگ ریز زده

  9. Z گفت:

    سلام بنت قنسول من چند ماهی برگهاش سبز و دیگه قرمز نمیشه رشدشم متوقف شده اولش توی نور زیاد بود ابیاریشم یک روز درمیان البته مقدار خیلی کمی اب میدادم طبق گفته گل فروشی ولی بعد چند ماه دیگه گلهای قرمزش سبز شده و اکثرا برگهای جوونشم خشک میشه اوردم گذاشتمش توی سایه ولی تغییری نکرد
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام سبز شدن برگ های بنت قنسول در فصل تابستان طبیعیه. قرمز شدن برگ ها همراه با دوره گلدهیه و گلدهی با کوتاه شدن طول روزها تحریک می شه. برای تحریک گلدهی باید زمان نوردهی به گیاه رو کم کنید به این صورت که در طول روز نور کافی دریافت کنه اما در طول شب حداقل 12 ساعت هیچ نوری نبینه(حتی می تونین گلدون رو داخل کمد تاریک قرار بدین).

      1. مهدی گفت:

        سلام این کار رو میش توی تابستون هم انجام داد ینی گیاه رو غول زد ک همیشه گل داشته باشه؟

  10. فاطمه گفت:

    سلام بنت من از همون روز سوم چهارم که اوردم برگاش شروع کرد به ریختن
    داره زرد میشه و برگاش جمع میشن
    دو روز در میون ابیاری میکنم تا پنجره ۴متر فاصله داشت اما الان زیر پنجره گذاشتم افت زده بود یبار با افت کش اسپری کردم تو رو خدا بگید چکارش کنم گناه داره طفلی
    درضمن طبقه پایین که استفاده نمیکنیم و شب طولانی داره نگهداریش میکنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  11. مریم گفت:

    سلام من خالم چندروز پیش یه شاخه ازش برید واسه خودش خواستم بدونم خراب نمیشه گلم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر مشکلی نداره.

    2. الناز گفت:

      سلام، من دو هفته است خریدم، برگ های بزرگ از پایین پژمره داره میشه. احساس می کنم آفت داره. قبلاً هم داشتم، آفت خراب کرد،پشت برگ ها سفیدک میزنه، بعد پشه میزنم. الآنم فکر کنم داره همینطور میشه.
      ممنون میشم راهنمایی کنید.
      بعد من هر چی کامنت ها رو خودم متوجه نشدم چطوری رطوبت جزیره ای ایجاد کنم

      1. لیلا مرادی گفت:

        سلام.در رابطه با آفت من اطلاعات ندارم ولی در رابطه با جزیره:
        برای درست کردن جزیره یه ظرف بزرگتر از زیرگلدونیه گلدون‌تون با کف صاف و عمق حدود دوبند انگشت تهیه کنید.من خودم بسته به ابعاد گلدونم از ظرف‌های بلور و پیرکس کم‌عمق،ظرفهای پلاستیکی مناسب،ظرفهای پیتزاخوری شیشه‌‌ای و… استفاده میکنم.تو ظرف موردنظر یکی دولایه سنگریزه بریزید و بعد داخل ظرف یه مقدار آب بریزید جوری که سطح آب زیر سنگریزه‌ها باشه(آب نیاد رو سنگها).بعد گلدون‌تون رو با زیرگلدونیش بذارید رو سنگریزه‌ها.هرموقع دیدید آب داخل جزیره خیلی کم شده یه مقدار آب داخلش اضافه کنید.همین.درواقع هدف از جزیره اینه که دورتادور گلدون‌تون آب باشه ولی هیچ آبی با کف گلدون تماس نداشته باشه
        من الان مدتهاست که زیر چن تا از گلدونهام جزیره درست کردم و بنظر من این بهترین روش برای درست کردن جزیره‌ست چون تو این روش گلدون رو با زیرگلدونیش میذاریم تو جزیره و دیگه نگران این نیستیم که نکنه آب از سوراخ زیر گلدان واردش شه

        1. گلی گفت:

          سلام من هم این گیاه رو خریدم خیلی ازش خوشم اومد ولی بعد از چند روز بعضی از برگاش لمس شده بعضی هم سوراخ شده انگار که سوخته باشه من زیر نور مستقیم قرار ندادم بغل شوفاژ یا کولر هم نیست طی این ۵روزی که خریدم یه بار بهش آب دادم به نظر شما مشکلش چیه

  12. amirhusseinbenvidi گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یک هفته گیاه بنت قنسول رو گرفتم
    تو این یه هفته برگ های پایینی زرد شده و افتاده و برگهای بالایی که قرمز هستند دارن جمع میشن میخواستم ببینم چیکار کنم
    آبیاری من هم یه روز در میان اندازه یک استکان هست طبق گفته گل فروش

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. زرد شدن برگ های پایینی به دلیل آبیاری زیاده. حتما قبل از آبیاری چک کنید که رویه خاک کامل خشک شده باشه. رطوبت گیاه چه طوره؟ برای تامین رطوبت توصیه می کنم یک روز درمیون غبارپاشی انجام بدین یا برای گیاه جزیره درست کنین.

      1. الهام گفت:

        سلام چند جا گفته غبار پاشی نکنید اصلا که؟!! من تازه این گیاه رو خریدم برگ ها از پایین داره زرد و پلاسیده میشه فکر میکنم آبیاری شاید درست نبوده زیاد و کم بوده حدودا آبیاری باید چقدر و چند بار در هفته باشه؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام ببینید راه بهتر برای تامین رطوبت، ساخت جزیره هست. به این صورت که زیرگلدانی رو از سنگریزه پر کنید و تا نیمه روش آب بریزید و بعد گلدون رو روی سنگریزه ها قرار بدین. زرد شدن برگ های زیری ممکنه از آبیاری زیاد باشه. برای تعیین دقیق زمان آبیاری خودتون باید خاک رو چک کنید به این صورت که یک تکه چوب(مثل چوب بستنی یا خلال دندون) رو به اندازه 2-3 سانتی متر داخل خاک ببرید و اگه خاک بهش چسبید یعنی خاک هنوز خیسه و زمان آبیاری نرسیده. اما اگه خشک بود می تونین آبیاری کنید. میزان آبیاری هم به حدی باشه که آب زیادی از گلدون خارج نشه و فقط همون 5-6 سانتی متر سطح خاک مرطوب بشه.

  13. Zohre گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از این که اطلاعات خوبی رو در اختیار ما گذاشتین من این گیاه تازه خریدم و گلدونشو عوض کردم الان برگاش پژمرده شده نمیدونم چیکار کنم خیلی ناراحتم

  14. زهرا گفت:

    سلام مگه نمیگین برگاش خیس نشه لکه سفید میندازه پس غبارپاشی چرا

  15. شهلا گفت:

    گل منم خیلی خوب رشد کرده خدارو شکر ولی اون قسمت گل که زردرنگه مونده وسط برگای پایین که سبز بودن هیچی برگای بالایی هم که رشد کردن سبز شدن آیا طبیعیه یا نه باید کاری کنم

  16. الی گفت:

    سلام، من چهار روزه این گیاهو خریدم، و گلدوتشم عوض کردم روزی ک خریدمش، بعد حالا بعضی از برگهاش پژمرده شدن، چیکارش کنم؟ بیحال شده، دلم میسوزه توروخدا راهنمایی کنید، کنار پنجرم گذاشته، افتاب مستقیم نمیتابه

    1. فائزه گفت:

      برا منم دقیقا همین پیش اومده و ۱۰ روزی میشه خریدم

  17. پیام گفت:

    سلام اقا من بنت دارم ولی به پیشنهاد یکی از دوستان اب برنج دادم خشک شد برگاش و ساقش تا حدی پوک شد امکانش هست که دوباره برگ بده یا رشد کنه؟

    1. یونس رستمی گفت:

      آب برنج رو در کنار آب گوشت باید بدید

  18. رضازاده گفت:

    سلام گل بنت قنسول من برگهاش از کناره هاش داره خشک میشه هم برگهای بالایی و هم پایینی لطفا بگید علتش چیه و چیکارش کنم

  19. نگار گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    گل من نميدونم چرا از گل های قرمزش میریزه نميدونم چیکارش کنم؟

  20. rezajamalinia گفت:

    سلام وقتتون بخیر چند روزی هست که این گیاه و خریداری کردم الان یکی از برگهایش جمع شده علتش چیه ؟
    ممنون

  21. نسرین گفت:

    سلام من این گل رو ۱۰ روز پیش خریدم گل فروش گفت از زیر بهش آب بده یعنی باید ۴ دقیقه بذارم تو یه ظرف بزرگتر آب. آیا کار درستی میکنم الان برگاش کمی بیحال هست و آویزون شده.لطفا راهنمایی کنید

  22. Shidak گفت:

    سلام گیاه بنت قنسول من برگهای سبز و پژمرده شده گفتند به علت کمبود ازت خاک گلدان تعویض کرد ولی هنوز درست نشده چقدر زمان می برد درست شود

    1. Zahra گفت:

      سلام‌وقت بخیر من گیاه بنت قنسول خریدم بعد هفته ای یبار آبیاری میکردم…کم‌کم برگاش ریخت.و‌جز چندتا برگ کوچیک چیزی ازش نموند .الان هفته دوبار آبیاری میکنم…ولی خییلی رشدش کنده…اصلا درشت نمیشن برگاش چیکار کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنین

  23. سجاد گفت:

    سلام گیاه من شده کرده بود ومن اون روسم پاشی کردم الان برگهاش داره زرد و پژمرده میشه باید چیکارکنم که دوباره برگرده

  24. Shsh گفت:

    سلام من گلدان بنت قنسول مو رو تغییر دادم و برگاش مچاله شده و نصفش هم ریخته چیکار باید بکنم

  25. مرضیه گفت:

    سلام یه گل بنت بهم هدیه دادن اولش خوب بود اما بعدش شروع. کرد به برگ ریختن آبیاریشو کم کردم بهتر شد اما بعد از یه مدتی متوجه شدم خاک گلدون حلزون باغچه داره خاکش رو عوض کردم و خاک گلدون وخاک باغی رو باهم مخلوط کردم وگل رو داخلش گذاشتم اما از اون روز به بعد دیگه جون نگرفت وداره خشک میشه بعضی قسمتاش که کلا خشک شده?
    میشه احیاش کرد؟ خوب میشه؟

  26. مرضیه گفت:

    سلام یه گل بنت هدیه گرفتم اوایلش پژمرده شد بهش آب دادم خوب شد وبعد شروع کرد به ریزش برگها آبیاری رو کم کردم بهتر شد اما بعد از یه مدتی دیدم خاک گلدون حلزون باغچه داره خاکشو عوض کردم وازخاک گلدون براش استفاده کردم از بالای گل جایی که برگای کوچیکش سبز میشه شروع به خشک شدن کرده وتقریبا یه قسمتش خشک شده وقسمت دیگه اش هم درحال خشک شدنه وبه ساقه ها رسیده میشه براش کاری کرد؟ احیا میشه؟

  27. علی گفت:

    سلام گیاه من روی برگای قرمزش حالت نقطه های قهوه ای رنگ داره و دور برگهای سبزش زرد شده چیکارکنم

  28. لطیفی گفت:

    موقع خرید گل هیچ وقت نباید گلدونش رو عوض کرد شوک وارد میشه،بعد یه ماه عوض کن تا به شرایط جدید عادت کنه

  29. جمیل گفت:

    سلام. چه گلدانی مناسب بنت است؟ با چه نسبت ارتفاعی میان گل و گلدان؟ در حال حاضر گل من از روی خاک 35 سانت ارتفاع دارد و ارتفاع گلدان نیز 15 سانت است. آیا نیاز به گلدان عمیقتر وجود دارد؟ با تشکر

  30. حانیه گفت:

    سلام، من ی گلدون بنت قنسول دارم ی ماهی هست برگ هاش بی حال هستن و ی لکه های کوچیک و سفید رنگی ک شبیه تار عنکبوت ه روشون پیدا شده، الآن دیگه بعضی برگ هاش دارن خیلی پژمرده میشن و ریزش پیدا کردن، میخواستم ببینم چطوری میشه نجات داد این گلدون رو

  31. حسین گفت:

    سلام گل بنت منم بد ازاینکه خریدم اوروم خونه تو دو هفته نصفه بیشتر برگاش ریخته چکار بیاد کنم

  32. Hossein گفت:

    سلام گل بنت منم بد ازاینکه خریدم اوروم خونه تو دو هفته نصفه بیشتر برگاش ریخته چکار بیاد کنم

  33. یاسی گفت:

    سلام
    من حدود دوهفته پیش یک گلدان بنت قنسول خریدم
    همه شرایط نگهداری رو رعایت کردم منتهی همه برگسا ریخت فقط چنتا دیگ مونده
    دمای شهر من حدود ۳۰درجه در شب هاست و روزها هم ک همین ۴۰ تا ۵۰
    نمیدونم چحوری رطوبت ک هوای خنک براش فراهم کنم
    امروز اومدم تو یه سینی بزرگ شن و اب ریختم و گلدون رو گزاشتم داخلش
    بنظرتون جواب میده ؟
    چیکار کنم ک حاله گلم بهتر شه ؟
    و اینکه هرس کردن چطوری هست اصلا من بلد نیستم ؟

  34. زینب نونهال گفت:

    برای اینکه گل بده شب ها درجای کاملا تاریک قراربدید طوریکه هیچ گونه روشنایی بهش نرسه

  35. زهرا گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    من دو هفته ای هست این گل رو خریدم اوایل خوب بود ولی چند روزه که برگاش از همون پایین که رشد میکنه وقتی خیلی کوچیک هست می ریزه و خشک میشه هر سه روز یک بار هم بهش اب میدم داخل خونه نگهداری میکنم هر از گاهی هم میزارمش پشت پنجره

  36. زهره گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    سپاسگزارم اطلاعات بسیار خوبی ارایه دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *