خلاقیت, گیاهان دارویی, مقالات, نگهداری گیاهان

پرورش هیجان انگیز آووکادو در خانه را تجربه کنید!

آووکادو یک میوه پرخاصیت است که فواید زیادی برای بدن و پوست دارد به همین دلیل پرورش آووکادو در خانه یک ایده ی ساده، کاربردی و جالب است. کاشت آووکادو، سیب زمینی و یا گیاهانی نظیر آن ها در منزل، می‌تواند احساس خوبی در همه ی افراد خانواده ایجاد کند و مراقبت کردن از آن و دیدن رشد آنها فوق العاده است. برای آشنایی بیشتر با خواص آووکادو و کاشت مرحله به مرحله‌ی آن از طریق هسته با ما همراه باشید.

با خواص آووکادو آشنا شویم

قبل از آموزش کاشت آووکادو بهتر است در ابتدا کمی در مورد خواص آن بیشتر بدانیم تا به پرورش آن مصمم تر شویم. برخی از مهم ترین خاصیت های آووکادو عبارتند از :

1. آووکادو دارای پتاسیم بیشتری از موز است!

پتاسیم ماده معدنی مهمی است که بیشتر افراد به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنند. آووکادو سرشار از پتاسیم است و این امر فشار خون سالم را در افراد باعث می‌شود.

2. کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید با آووکادو

3. آووکادو و نگهبانی از چشم ها

آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله لوتئین و زیراکسانتین است. این مواد مغذی برای سلامتی چشم بسیار مهم هستند و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهند.

پرورش-آووکادو

4. جلوگیری از ابتلا با سرطان

برخی از مطالعات انجام شده در آزمایشگاهها، نشان داده اند که مواد مغذی موجود در آووکادو ممکن است فوایدی در جلوگیری از سرطان پروستات و کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی داشته باشد.

5. تسکین علائم آرتروز

مطالعات نشان داده اند که عصاره های روغن آووکادو و سویا می توانند علائم آرتروز را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

6. کاهش وزن با آووکادو

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، آووکادو دوستدار کاهش وزن است. خوردن یک آووکادو در رژیم غذایی، باعث می‌شود اشتهای کمتری کسب کنید و کالری کمتری بخورید. این میوه پر خاصیت از نظر فیبر سرشار و کربوهیدرات آن بسیار کم است و دقیقا دو ویژگی ( کالری و کربوهیدرات کم ) که باید به کاهش وزن کمک کند، را داراست.

بعد از پی بردن به این خواص بسیار مفید آووکادو بهتر است که با مراحل کاشت آن آشنا شویم.

پرورش-آووکادو-در-خانه

 

نحوه کاشت هسته آووکادو در گلدان

قدم اول

ابتدا میوه آووکادو را میل کنید و هسته ی آن را نگه داشته و بشویید. سپس به وسیله ی 4 تا خلال دندان هسته را روی دهانه لیوان یا کاسه ای آب تنظیم کنید به صورتی که 2.5 سانتی متر از هسته درون آب باشد.

قدم دوم

لیوان را به جایی ببرید که گرما و تابش مستقیم نور آفتاب را داشته باشد. مطمئن شوید که همواره 2.5 سانت از هسته درون آب باشد و وقتی آب کم شد دوباره لیوان را پر کنید. بعد از گذشت 2 الی 6 هفته شما باید نتایجی مانند رشد ریشه و جوانه زدن ساقه را مشاهده کنید.

آووکادو 2

قدم سوم

زمانی که طول جوانه به 10-12 سانتی متر رسید زمان آن است که آن را کمی ببرید تا دوباره به 7 سانتی متر برسد. با این کار ساقه تقویت شده و به برگدهی بیشتر تشویق می‌شود.

آووکادو 3

قدم چهارم

بعد از بریدن ساقه ریشه ها پهن تر خواهند شد و ساقه دوباره برگ خواهد داد و قوی تر از قبل می‌شود و این نشانه‌ی این است که باید آنرا در گلدانی بکارید. برای کاشت هسته آووکادو آن را در خاک هوموس غنی بکارید به صورتی که نیمی از هسته بیرون بماند. در واقع قسمت ریشه دار که در آب قرار داشت را درون خاک بگذارید.

آووکادو 4

قدم پنجم

اطمینان حاصل کنید که گیاهتان به طور متوالی آبیاری می‌شود. گاهی به طور عمیق تری به آن آب بدهید اما توجه کنید که خاک باید در بیشتر مواقع کمی مرطوب باشد نه اشباع از آب. در صورت مشاهده برگ های زرد، بدانید که آبیاری بیش از اندازه است و در این مواقع چند روز به گیاه آب ندهید تا خاک خشک شود.

قدم ششم

این نکته را در نظر بگیرید که نور خورشید هر چه بیشتر باشد، برای رشد آووکادو بهتر است.

پرورش-آووکادو-در-خانه

قدم هفتم

اگر به جایی رسیدید که برگ ها قهوه ای شدند یا از قسمت بالایی دچار سوختگی شده اند نشان دهنده ی این است که نمک اضافی در خاک جمع شده است. برای رفع این مشکل بگذارید تا زمان آبیاری، آب بطور آزادانه از گلدان خارج شود و بعد از مدتی آن را با احتیاط خشک کنید.

قدم هشتم

احتمالا در این زمان طول ساقه به 30 سانتی متر رسیده است. مجددا آن را تا اندازه ی 15 سانتی متر کوتاه کنید تا به رشد و دادن ساقه های بیشتر تشویق شود.

قدم نهم

تبریک! حالا شما یک گیاه زیبا و سبز دارید که اکسیژن تولید کرده و دنیا را به جای بهتری تبدیل می‌کند! علاوه بر این با نگهداری و مراقبت طولانی مدت از آن می‌توانید از میوه‌ی آن نیز استفاده کنید.

توجه داشته باشید که گیاه پرورش یافته از این روش با گیاه والد فرق داشته و 7-10 سال طول می‌کشد تا میوه دهد. پس صبور باشید و درختچه‌ی میوه‌ی خودتان را پرورش دهید.

کاشت آووکادو

 

153 دیدگاه در “پرورش هیجان انگیز آووکادو در خانه را تجربه کنید!

    1. رها گفت:

      سلام من هرچى هسته ميذارم توآب نه ريشه ميده نه جونه ميزنه مشكل كجاست؟؟ممنون ميشم راهنماييى كنيد??

      1. ادرینا گفت:

        من گذاشتم تقریبا هر کدوم ۵ تا ۶ماه زمان برد تا ریشه کنه و ساقه در بیاره

        1. علیرضا گفت:

          سلام
          باید هسته رو بشورید بعد با دستمال نرم کاملا خشک کنید چون یه لعاب روی هسته هست که اگه شسته نشه مانع از نفوذ اب میشه و باعث میشه که دیرتر جوانه یا ریشه بزنه

        2. الی گفت:

          اول یه مدت بزار هسته خشک سه بعد لایه رویی راحت ترک میخوره و با یه فشار اروم می‌ریزه و جدا میشه .رویه قهوه ای رو که جدا کردی به یه رویه لیمویی نرم تازه می‌رسی که یه خط طبیعی بجز اونایی که باواقو خودمون موقع خوردنش افتاده دورتادورش میبینی با چاقو اروم یه خط رو همون خط بکش تا دو لپه هسته کمی از هم جدا بشه خیلی عمیق نباشه بعد به طور دلخواه از اونجایی که ریشه میزنم برای راحت تر ریشه زدن میتونی با چاقو یه تیکه هستی کوچیک جدا کنی میتونی هم جدا نکنی .بعدش با دوتا خلال دندون روی ظرف آب به طوری که نصف هسته بیرون باشه بزاری و توی یه محیط که نود آفتاب داره بزار و تازمانی که خوب ساقش جون نگرفته وارد خاک نکنش ..نکته وقتی مطمعن شدی جون گرفته و میخوای داخل خاک بزاری بازم باید نصف هسته بیرون باشه .امیدوارم کمک کرده باشم

      2. ادرینا گفت:

        من گذاشتم تقریبا هر کدوم ۵ تا ۶ماه زمان برد تا ریشه کنه و ساقه در بیاره

        1. خداوندی گفت:

          گلدان آواکادوی من ۳۰ سانت شده با۱۸ برگ خیلی هم سر حاله ولی ۲ برگ آن بیشترش قهوای شده یه برگ دیگه ان داره قهوای میشه چه راهنمایی میکنید ممنون

          1. ماهان گفت:

            توي متن نوشته به خاطر نمك زيادي هست …

          2. sina گفت:

            جوری آب بده که آب از زیر گلدان خارج بشه، بعد با دقت خاک گلدان رو خشک کن تا باعث زرد شدن برگها نشه. دوبار با فاصله زمانی یک هفته این کار رو بکن.
            دلیلش هم نمک اشبا شده داخل خاک گلدان شماست

        2. ثریا گفت:

          سلام ثریا هستم من هسته آوکادو بعد از این که جوانه زد و کلی ریشه داد تو گلدان کاشتم و تقریبا یک سال تمام داخل گلدان بود و طول ساقه حدود ۵۰ سانت میشد با کلی برگ و بعد که گلدان را تعویض کردم تمام برگ ها سوخت و ریختن اما ساقه و هسته و ریشه ها سالم هستند برگ نمی‌دهد و سر شاخه هر بار که کوتاه میکنم خشک میشه باید چیکار کنم که دوباره برگ بده ؟ و چند تا هسته دیگه هم دارم که ریشه دادن و ساقه اما یکی از هسته ها حدود ۲۰ سانتیمتر ساقه داده و جوانه و برگ اما هنوز ریشه نداره چیکار کنم ؟

        3. ریحان گفت:

          ازما بعد یکماه ریشه زد و بعد دوماه جوانه سبزش بالا اومد

      3. علیرضا سربندی گفت:

        سلام .تو جای تاریک بزارین ردیف میشه

      4. حمیدرضا گفت:

        شاید خود میوه آووکادو که از آن هسته را جدا کرده اید در شرایطی نگهداری شده که به هسته آسیب رسیده.

      5. امید باقری گفت:

        سلام پوست روشو بذارید خشک بشه و داخل خاک برگ پوسیده بذارید اصلا توی آب نذارید چون شرایط خاص داره

      6. jafar گفت:

        سلام رها خانم آواکادو حداقل باید ۶هفته داخل آب بمونه برای من بعد از ۶ هفته ریشه زده

      7. آمیتیس گفت:

        سلام هسته اووکادو معمولا خیلیی طول میکشه تا ریشه بده تا ۸ ماه هم ممکنه

        1. Mahdavi گفت:

          منم این مشکل رو داشتم
          آب شهری رو جوشوندم و سرد کردم ریختم داخل لیوانی که هسته رو گذاشتم روش
          لیوان هم گذاشتم کنار پنجره آشپزخونه که نور خوبی داشت

          1. مهدی گفت:

            پوست روی دانه رو جدا کنید که اینجوری حدود ۱۰ روز بعد ریشه میزنه اون پوست قهوه ایی رنگ رو جدا کنید زودتر نتیجه ببینید

      8. سحر گفت:

        سلام به همگی ببخشید من وقتی گذاشتم تو آب و ریش داد و حدود ۴ سانت ریشه کرد و ۱ سانت هم ساقش بود ولی برگی نداشت و ۳ هفته هستش که کاشتم داخل خاک ولی هیچ اثری از بلند شدن ساقه یا دراومدن ساقه دیگه ای نبود و سر ساقه هم داره زرد مایل به قهوه ای میشه کسی میدونه باید چیکار کنم؟
        ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. هانا گفت:

          من ساقه رو بریدم ولی دیگه برگ نمیده قبلش خیلی خوب داشت رسد میکرد و برگ میداد..واقعاااااا ناراحتم،حالا چیکار کنم؟

          1. Javid گفت:

            سلام من بعد از ریشه و برگ دادن از آب درآوردم داخل گلدان گذاشتم حدود دوهفته است داخل گلدانه البته تمام هسته و ریشه را داخل خاک کردم آیا مشکلی پیش میاد درضمن هرچندوقت باید آب به گلدون داد ممنون میشم راهنمایی کنید.

          2. بهزاد گفت:

            منم همین کارو کردم و خراب شد.واقعا‌متاسف شدم

        2. میترا میرشهیدی گفت:

          تا زمانی که برگ نداده نباید داخل خاک بگذارید

        3. کیوان کامجو گفت:

          سلام
          بنظرم مشگل اینه که باید به گیاه اجازه میدادید که برگهاش رشد کنه و بعد توی گلدان میکاشتین . و اینکه در کاشت این کیاه بایستی بسیار صبور باشید شرایط نور مستقیم خورشید و نحوه آبیاری بسیار مهم هستند موفق و پیروز باشید.

        4. سجاد گفت:

          اقا سلام…مژده بعد از ۶ ماه یه ریشهی خیلی کوچیک زده مال من….کلا اینطوری که من فهمیدم چون گیاه استوایی هست تو ایران ریشه زونش بستگی به کی گزاشتنش تو ابه.اگه پاییز بزارید باید تا بهار صبر کنید….بهتره بهار بزارید که دو سه ماهه بشه کارش…

      9. مانی جباری گفت:

        سلام من خودم هم گذاشتم تو آب
        برای این که کوچکترین ریشه ای بزنه باید حدود یه ماه زمان بهش بدید صبور باشید حتما میزنه

        1. Mehrangiz گفت:

          سلام…. ببخشید گیاه من الان 100cm شده… برگ های پایینی بیشتر نزدیک لبه هاش قهوه ای و سوخته شده…طبیعیه؟ مشکلش چی میتونه باشه؟
          (گلدونش یکم کویچکه به ارتفاع 15cm و قطر 15cm گذاشتم بهار عوض بکنم ریشه اش سرما نزنه… نمیدونم گلدونش تاثیر داره یا نه)

      10. Masouneh گفت:

        بزارید لای دستمال کاغذی خیس

      11. مهدیار گفت:

        خیلی طول میکشه تا جوونه بزنه، باید صبور باشی و مراقب….

      12. مائده گفت:

        من 4 ماه گذاشتمش داخل اب تا جوانه داد

        1. مجتبي گفت:

          سلام من يه آوكادو خريدم و خوردم و هستشو انداختم توي گلدون خالي توي تراس و يه ٥ سانتي فشار دادم داخل خاك و كنار بقيه گلدونها و شايد وقتي به اوني يكي گلدونها آب ميدادم به اينم اب ميرسيده ، خلاصه بعد از ٢ ماه ديدم يه ساقه ١٠ سانتي در اومده از گلدون ديدم از هسته اوكادو زده بيرون اصلا انتظار نداشتم .. الان اومدم بخونم ببينم چطور ميشه نگه داري كرد ازش ديدم چقدر سخت ريشه ميزنه ولي از شانس من انگار تا الانش خوب بوده

      13. بهادر اکبری گفت:

        هسته آووکادو رو جدا کن ، پوستش رو جدا کن ( پوست قهوه آیی رنگ‌ ) یه پارچه به اندازه ۳ تا کف دست انتخاب کن ، خیس کن پارچه رو کامل ، تا کن ، هسته رو داخل پارچه بزار و تا کن به طوری که هسته کامل داخل پارچه خیس قرار بگیره ، بعد داخل یه پلاستیک زیپ کیپ قرار بده و بعدش درش رو ببند ، بزازش داخل انباری ( محیط خنک و سرد ) بعد از چند هفته جوونه میزنه ، از پلاستیک درس بیار از قسمت جوونه زده بزازش داخل یه لیوان آب ( فقط قسمت جوونه زده داخل لیوان آب باشه ) بعد از چند وقت که رشد کرد و بلند شد ، انتقالش بده به خاک گلدون تا رشد کنه و بعد که تا یه حد متوسط رشد کرد ، با همون گلدون پلاستیکی یا بدون گلدون انتقالش بده به خاک ! این بهترین روش و جدیدترین روش که البته زمان قدیم و شبیه بار آوردن جوانه گندم هم هست .

      14. فاطمه گفت:

        من دوتا هسته اووکادو گذاشتم یکیشون بعد از یک ماه ریشه زد ولی اون یکی بعد از شش ماه ریشه زده فقط صبر کنید و مرتب ابش رو عوض کنید.

      15. Nastaran گفت:

        سلام داخل اب ریشه نمیزنه من هسته رو لای دستمال نخی گذاشتم و دستمال رو خیس کردم و داخل ظرف در بسته تو جای تاریک قرار دادم و دو روز یک بار دستمال رو خیس میکردم بعد از دو هفته ریشه میزنه

        1. امید گفت:

          من هم از همین روش استفاده کردم. بسیار عالی شده. خیلی بهتر از اینه که از اول بذاریش توی آب. بعد از اینکه در عرض چهار هفته توی ظرف ریشه داد خلال دندون زدم بهش و گذاشتم توی لیوان آب. الان ده دوازده سانت شده ساقه ش و کلی ریشه داره بعلاوه چهار پنج تا برگ کوچولو. یه کم بزرگتر بشه میذارم توی خاک

      16. ابوالفضل گفت:

        سلام.من ۴ تا گذاشتم.بعد از ۳ ماه یکی ریشه زد و ۱ ماه بعد دومی هم ریشه داد.اولی الان ساقه داده که ۷ سانتیمتر میشه.به هیچ عنوان بدون آب نمونه.و حتما در نور خورشید هم کمی باشه.به خاطر فصول و شرایط احتمالا مثل من کمی طول میکشه.
        ولی وقتی جوونه زد خستگی طولانی مدت برطزف شد.
        صبوری باش

        1. رویا گفت:

          سلام
          من هسته رو به طور مستقیم داخل گلدان گذاشتم و پشت پنجره نزدیک نور نگهداری کردم و هرروز خاک رو مرطوب کردم بعداز دوماه جوانه زد و ظرف مدت دوهفته به ۱۵ سانت رسیده.

          به نظرم مستقیم توی خاک بکارید مطمئن تر و راحتر از اب هست.

      17. ماریا گفت:

        گاهی وقتها خیلی طول میکشه و تا ۶ ماه هم میشه. همچنان بزار تو اب بمونه و دلسرد نشو

      18. Zeinab گفت:

        خیلی باید صبر کنید . دوماه کامل باید صبر کنید

      19. Pamshi64 گفت:

        نبايد نا اميد بشيد. اواكادوى من سه ماه طول كشيد تا ريشه داد

      20. یاس گفت:

        من لیوانشو گذشتم تو پاکت پلاستیکی و درشو بستم و چون زمستون بود گذاشتم نزدیک گاز آشپرخونه که گرما ببینه. ریشه داد

      21. حسین گفت:

        سلام، باید پوستشو بکنید بعد میبینید که به سرعت ریشه میده

      22. لیلی گفت:

        اول بزار خشک بشه هسته بعد پوست قوی رنگ هسته رو بکن و بزار لای دستمال مرطوب بعد از اینک ریشه داد بزار تو اب

      23. نرگس گفت:

        اول پوسته روی هسته روجداکن بعدبپیچ لای دستمال مرطوب و بذارداخل ی نایلن یا پلاستیک زیپ دار و توی پلاستیک رو پرازهواکن و درشو ببند .سر۲هفته نشده ریشه میده وکمتر۱ماه جوونه میزنه

      24. Masa گفت:

        کمی زمان میبر حدود ۱ ماه تا ۲ ماه

      25. محمد گفت:

        سلام
        حدود سه الی چهارهفته طول میکشه تا ریشه بده

      26. Asma گفت:

        سلام، شما میتونید هسته آواکادو را در دستمالی که کاملا خیس است بپیچانید (من از دستمال کاغذی های رایج در آشپزخانه استفاده کردم آب باید از دستمال چکه کند یعنی کاملا خیس باشد) و سپس آن را در یک ظرف دردار گذاشته و در ظرفتونو ببندید. ظرف را در یک جای نسبتا گرم بگذارید تقریبا بعد از دو ماه ریشه و جوانه می‌زند آنوقت آن را طبق توضیحات قید شده در وبسایت در یک ظرف آب بگذارید و از گیاه زیبای خود لذت ببرید. این تجربه شخصی من است.

      27. ناشناس گفت:

        باید تو خاک گلدون بکاری و خاک رو مرطوب نگهداری و بعد از دوسه ماه خاک گلدون رو عوض کن، در ضمن باید خاک بطور مداوم آبیاری و مرطوب نگهداری بشه

      28. Ali ebrahimo گفت:

        سلام راحت ترین را اینه که پوست هسته آووکادو بکنی و در یک لیوان کمی سنک ریزه بریزی و تا کف سنگریزها آب پر کنی و هسته را روی آن قرار بدی طوری که هسته رو به پهلو نباشد و هر چند روز آب لیوان را عوض کنی بعد از مدتی شاهد ریشه دهی خواهی شد

      29. Lili گفت:

        پوستش رو بکنید و دورش یه دستمال مرطوب( من دوتا دستمال مرطوب را شستم و پیچیدم دورش)نازک بپیچید و داخل یه زیپ کیپ بذارید و بذارید داخل کابینت و هفته ای یک بار دربیارید و دستمال رو بشورید و مرطوب دوباره دورش بپیچید و بذارید داخل کابینت
        حدود ۱-۲ ماه طول میکشه تا جوونه بزنه و ریشه دربیاره
        بعدش که سافه اش بلند شد بذارید داخل آی و یکی دو هفته دیگه کهبرگ درآورد بذاریدش داخل خاک هوموس

    2. ارتین گفت:

      درود برشما ..شما میتونین هسته اواکادو رو داخل دستمال کاغذی پیچانده و داخل نایلون فریزر گذاشته وسرنایلون رو بطور سطحی بپیچانیدش البته دستمال کاغذی روهم مرطوب کنید بعددور هسته بپیچانید نه

    3. آدوکادو گفت:

      این کار زیاد جالب نیست، چون اگر یادت برود آب لیوان پر کنی دیر یا زود هسته خوشک میشود!
      بهترین کار این…
      هست آدوکادو بگذارید توی یک کیسه پلاستیکی کوچیک! یک قاشق آب اضافه کنید. با نفس خود آن را باد کنید و گریه سف بزنید… بگزارید تو یک جای تاریک، ۱ تا ۳ ماه اجله ن. وقتی یک ریشه ۲ سانتی زد بالای خاک بکارید…

  1. مری گفت:

    خوب اگه پونزده سانت کوتاهش کنم تمام برگ و کله گیاه میره و گیاه میمیره که

    1. پروا گفت:

      گفتن وقتی به ۱۵سانتی رسید کوتاهش کنین درحدود ۷سانت از ساقه بمونه

      1. ميترا گفت:

        من گذاشتم٤ماه گذشته نه ريشه كرده نه جوانه زده كاش راهنمايى كنيد

        1. مانی جباری گفت:

          1_ ممکنه هسته بی کیفیت و نارس بوده
          2_ یا جایی رو اشتباه رفتی
          3 آب کثیف بوده

        2. ناشناس گفت:

          سه چهار ماه طول می‌کشه باید خاک مرطوب باشه بطور مداوم

  2. آریا گفت:

    سلام
    تخم آووکادو من بهمین روش توآب بود ولی سیاه شده داره ازوسط جدا میشه حدود2هفته است که گذاشتمش تو آب. دلیلش چی میتونه باشه

    1. مهسا گفت:

      احتمالا خراب شده،مال منم اولیش همینجور شد و اتفاقا توی افتاب هم بود تازه افتاب کم جون زمستونی! انداختمش دور .دومیشو اتفاقا جایی گذاشتم که تابش مستقیم نداشت و گرم هم نبود.دو اینکه من زیاد اب کرده بودم دقت کنین حتما تا زیر سوراخ ها باشه و حتی سوراخ ها اب نخورن .فعلا که مال من تا این مرحله (داره ریشه میده) جواب داده

      1. کیانا والی گفت:

        سلام
        ممنون که تجربتون رو به اشتراک گذاشتید.

        1. Mehrangiz گفت:

          سلام
          با توجه به قدم هشتم که نوشتید وقتی ۳۰cm شد مجددا آنرا به 15cm برسانیم…. در این صورت همه برگ و جوانه ها کنده میشه مشکلی پیش نمیاد؟؟؟ ممکنه راهنمایی کنید و اطمینان بهم بدین که مشکلی براش پیش نمیاد

        2. آرزو گفت:

          سلام،
          گیاه آواکادو من الان ریشه داده و من این مراحل و رفتم.
          ۱:هسته‌ی آواکادومو شستم و پوسته‌ی روشو کندم.
          ۲: بین دستمال کاملا نمناک گذاشتم و داخل کیسه پلاستیک گذاشتم و در یک محیط مرطوب و تاریک قرار دادم.
          ۴: بعد چهار هفته جوانه زد و الان در لیوان پر آب گذاشتم البته نصف هسته بیرون آب هست.
          امیدوارم کمکتون کنه روش من.

      2. علیرضا گفت:

        سلام. واسه من از پایین برگ هاش میسوزه.دلیلش چی میتونه باشه؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام احتمالا آبیاری کافی نیست یا محیط گیاه خشکه.

        2. کیوان کامجو گفت:

          سلام
          این موضوع سوختن برگ برای خودم پیش اومد نمک گلدان زیاده باید بنحوی ابیاری کنید که آب از گلدان سرریز بشه دو یا سه بار انجام بدید حل میشه موفق و پیروز باشید

      3. نریمان گفت:

        من چندتا آواکادوی مختلف کاشتم. در شرایط یکسان، رشد مختلف داشتند. یکیش هم خراب شد

        1. برکه گفت:

          درود بر شما گیاه من خیلی ریشه کرده اما از بالا بلتد ننیشه چکارش کنم دومی هم که ریشه کرده از بالا داشت ساقش سبز میشد حدکد یک سانت هبلند شد اما هنوز از هسته بیرون نزده بود که نوکش کمی قهوای شد و تقریبا رشدش متوقف شده و سر نازکش قهوای شد چه کنم فکر میکنید دلیلش چیه و کی می تونم بکارم ایا ممکن بشه الان کاشت دردضمن اولی پوستشو کنده بودم اما دومی پوسته داره کمیش ۷ دش جدا شده اولی دیر ریشه زد دومی جاش تاریک و گرمتر بود و زود ریشه زد اما مشکلم به ساقه هاشونه که بالا نمیاد ممنون میشم راهنمایی کنید.

    2. محمود گفت:

      سلام
      اشکالی ندارد حتی تا چند ماه ممکن است طول بکشد تا از همان وسط که جدا شده جوانه بزند

      1. سانی گفت:

        مال من ۶ ماه طول کشید

    3. پروا گفت:

      من الان ۶هفته است توآب گذاشتمش.اول از چن جا ترک خورد و کم کم ریشه داد اگع دوسومش توی آب باشه ریشه میده.الان گیاه من ریشه و ساقه و برگ داره

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

        1. ادریس گفت:

          والا من دونه رو گذاشتم تو خاک گلدون بغل درخچه بعد چندماه یهو دیدم یه درخت سبز شده حدود هفتاد سانت.نه تو آب گذاشتم نه چیزی

        2. من گفت:

          والا من دونه رو گذاشتم تو خاک گلدون بغل درخچه بعد چندماه یهو دیدم یه درخت سبز شده حدود هفتاد سانت.نه تو آب گذاشتم نه چیزی

    4. فاطمه گفت:

      شما بهتر است اول دانه را داخل دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و آن را داخل یک پلاستیک که دهان آن کاملا گره داده به مدت دو هفته بگذارید
      دانه ریشه کرده و یک کوچک جوانه میزند .
      سپس داخل آب بگذارید تا کاملا رشد کند البته نصف دانه زیر آب باشد و ریشه رو به پایین

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

        1. ندا گفت:

          با سلام.اگر مثل هسته انبه باشه که آخرش با کلی رسیدگی و زحمت سبز میشه و برگهای خوبی هم در میاد ولی یکدفعه ازبین میره و میگن تو ژنتیکش دست بردن که ماها نتونیم تکثیر کنیم

    5. تکتم گفت:

      سلام
      وقتی از وسط داره جدا می‌سه برای این هست که داره ریشه می‌ده مغز هسته باعث میشه جدا بشه تا ریشه بده

      1. Arsin گفت:

        سلام
        برای ریشه دادن کمی دانه را در اب بندازید تا پوسته بیرونی کمی نرم بشه تا خلال دندان هارو راحت تر و در زاویه ۴۵ درجه رو به بالا بزنید تا وارد لیوان بشه و تا نزدیک سوراخها اب بریزید و ۲روز یکبار اب کم شده رو پر کنید و بهترین جا اشپزخانه کنار پنجره هستش برای جوانه زدن ورشد کردن.

    6. علیرضا سربندی گفت:

      سلام .تو جای تاریک بزارین ردیف میشه

    7. زینب گفت:

      داره ریشه اش خارج میشه

    8. محسن گفت:

      نه مشکلی نداره هسته از وسط دو نصف میشه بعد ریشه میزنه

    9. ستاره گفت:

      طبیعیه, وقتی شروع به ریشه دهی می کنه هسته از وسط نصف می شه و ریشه از همون وسط به سمت پایین حرکت می کنه

    10. مانی جباری گفت:

      کیفیت هسته پایین بوده یا میوه نارس بوده

  3. الهام گفت:

    من متوجه اين موضوع نشدم ، اگه گياه به 15 cm رسيد از قسمت انتها يعني جوونه اي كه زده رو قطع كنيم؟!!! بنظر اينطوري گياه غصه دار نميشه؟!!

    1. مانی جباری گفت:

      خیر

      1. لاله گفت:

        هسته ي آووكادوي من بعد از اينكه تو آب كلي ريشه و وبرگ داد منتقلش كردم به خاك ولي نميدونم چرا هسته ش انگار داره خراب ميشه نميدونم مشكلش چيه

  4. رامین اکبرپور گفت:

    باسلام ، درخت ۶ساله آووکادو دارم دوساله پس از گل دهی تبدیل به میوه نمیشه ، لطفاً راهنمایی بفرمائید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بعد از کاشت آووکادو چندین سال طول می کشه که بتونه میوه بده.

  5. zahra گفت:

    من هسته آووکادورو چندروزانداختم تو آب..بعدتوگلدون کاشتم ویه لایه نازک روش خاک ریختم. وبعداز پنج هفته دوساقه ازهمون هسته بیرون زد وسریع هم رشد میکنه وبرگ میده…

  6. zahra گفت:

    من هسته آووکادورو چندروزانداختم تو آب..بعدتوگلدون کاشتم ویه لایه نازک روش خاک ریختم. وبعداز پنج هفته دوساقه ازهمون هسته بیرون زد وسریع هم رشد میکنه وبرگ میده…خیلی حس خوبی دارم

    1. جواد گفت:

      سلام ببخشید چندروز تو. اب بود ؟وقتی کامل تو اب انداختین

      1. محسن گفت:

        من الان ۶ ماهه ریشه زده و کم کم دارقه ساقه میده

    2. حمیدرضا گفت:

      با سلام، یعنی قبل از اینکه ریشه دهد در گلدان کاشتید و ساقه ان رشد کرد؟

    3. مانی جباری گفت:

      کار اشتباهی کردین و بزودی شاهد نابودی گیاه خواهید شد

  7. محسن گفت:

    من چند ماه تو اب نگهداشت تا حسابی ریشه قطور کرد بعد داخل گلدان گذاشتم چن هفته طول کشید تا جوونه زد و خیلی سخت رشد میکنه ولی الان ساقه و برگ داده و زحماتم به نتیجه رسیده است خلاصه باید خیلی صبور باشین و مهربون واسه گیاه

  8. افسانه گفت:

    سلام دانه من ۶ برگ باز کرد ولی ریشه ها نصف آخرین عکس بود که در خاک سبک کاشتم الان رشد برگ متوقف شده و سر برگ اول سوخته ،ممنون میشم راهنمایی کنید .

  9. اردیبهشت گفت:

    سلام
    چه خوشگله میوه هم میده؟

    1. مانی جباری گفت:

      بله اما برای میوه دادن چند سال زمان لازمه و بهتره کود 12 12 36 اگه اشتباه نکنم رو بهش بدید

  10. احمد گفت:

    سلام من اطلاع چندانی از کاشتش نداشتم فقط کاشتمش تو گلدون بدون این مراحلی که گفته شد بعد ۲ یا ۳ هفته یه ساقه ۱۵ سانتی زیبا داد.

  11. قاسم گفت:

    من حدود سه هفته است که ۲۰ عدد هسته آووکادو رو داخل ظرف آب گذاشتم و هسته ها یکی یکی دارن از وسط شکاف بر میدارن . یک دونه رو از روی کنجکاوی از وسط نصف کردم و دید داخل هسته از وسط به سمت بالا و پائین در حال رشده

  12. زهرا گفت:

    من در خانه چند تا بنفشه آفریقایی پرورش میدهند هسته آووکادو را در کنار این روش در خاک فرو کردم بعد از اینکه به اندازه ۵ سانتی متر رشد کرد آن را انتقال به یک گلدان بزرگتر ولی با همان خاک داده‌ام الان ۲۵ سانتیمتر شده است آیا من باید آن را قطع کند کنم به گفته کانال شما یا خیر میوه برسد
    چقدر دیر شنیده ام به تنهایی بار نمی دهد آیا باید پیوند بزنم خداحافظ شما لطفاً به من پاسخ بدهید

  13. محمد گفت:

    فقط اون آخرش که گفتی تبریک شما گیاهی پرورش دادید که به اکسیژن تولید میکند?????????
    یعنی این همه خوندم ببینم چند ماه بعد میوه میده آخرش میگه فقط اکسیژن میوه ده سال بعد

  14. Mehrangiz گفت:

    سلام
    با توجه به قدم هشتم که نوشتید وقتی ۳۰cm شد مجددا آنرا به 15cm برسانیم…. در این صورت همه برگ و جوانه ها کنده میشه مشکلی پیش نمیاد؟؟؟ ممکنه راهنمایی کنید و اطمینان بهم بدین که مشکلی براش پیش نمیاد

    پاسخ

    1. مانی جباری گفت:

      خیر دوست عزیز این کار مشوق رشد بیشتر و برگ دهی است

  15. Mahsa گفت:

    اگه پوست قهوه ای هسته جدا بشه گیاه ریشه نمیده؟چه مشکلی براش پیش میاد؟

    1. Arsin گفت:

      مشکلی پیش نمیاد دراخر باید جدا بشه و مهم ریشه هستش نه پوسته اگر هم برگاش خشک شد برگهارو دست نزن تا کامل خشک بشه بعد هرس کن برگ هارو و به اب دادن و کود دادن ادامه بده باز هم رشد میکنه و برگ میده فقط تو سرما و اب زیادی قرار نده انگشت رو داخل خاک تا۱سانتی اگر خشک بود اب بده

      1. برکه گفت:

        درود بر شما گیاه من خیلی ریشه کرده اما از بالا بلتد ننیشه چکارش کنم دومی هم که ریشه کرده از بالا داشت ساقش سبز میشد حدکد یک سانت هبلند شد اما هنوز از هسته بیرون نزده بود که نوکش کمی قهوای شد و تقریبا رشدش متوقف شده و سر نازکش قهوای شد چه کنم فکر میکنید دلیلش چیه و کی می تونم بکارم ایا ممکن بشه الان کاشت دردضمن اولی پوستشو کنده بودم اما دومی پوسته داره کمیش ۷ دش جدا شده اولی دیر ریشه زد دومی جاش تاریک و گرمتر بود و زود ریشه زد اما مشکلم به ساقه هاشونه که بالا نمیاد ممنون میشم راهنمایی کنید.

    2. حمیدرضا گفت:

      سلام ، نه کنده شدن پوست قهوه ای نازک روی هسته مشکلی ایجاد نمی‌کند

    3. مانی جباری گفت:

      برای من پوست بالاش کنده شد و داره کامل ریشه میده

  16. احمد گفت:

    سلام من ۲هفته میشه که به روش شما هسته رو گذاشتم تو آب،
    ولی متاسفانه از پایین هسته داره میگنده،اگه میشه لطفاً راهنمایی کنید،ممنون میشم

    1. رامک استادحسین گفت:

      مرتب آبش رو عوض کنید هر دو روز یکبار

  17. زینب گفت:

    من همین روش رو برای ریشه دادن استفاده کردم الان چند ماهه ولی اصلا دونه ریشه نداده. بندازمش دور؟

    1. رها گفت:

      منم هرچى هسته ميذارم توآب نه ريشه نميده نه جونه ميزنه مشكل كجاست؟؟

      1. مانی جباری گفت:

        چجوری برای من ریشه داده باید مدتها بهش زمان بدی بالاخره میده صبور باش

    2. رها گفت:

      براى هسته هاى منم توآب هيچ اتفاقى نميوفته فك كنم اصلاً جونه و ريشه نده الكيه

      1. Mehrangiz گفت:

        مال منم اولاش هیچی نمیداد یکی از دوتا دونه م رو شکافتم دیدم جوونه زده بود وسطش که از بین رفت سه ماه این یکی رو نگه داشتم تا بلاخره ی ریشه کوچیک زد و الان تقریبا بزرگ شده خیلی باید صبر کنی ممکنه دونه نرسیده باشه و زمان بیشتری میبره…

        1. مانی جباری گفت:

          حدا رو شکر من با یه آووکادوی کاملا رسیده کار میکنم و در عرض ۳ هفته شروع به ریشه دهی کرد

  18. گلباز عاشق گفت:

    سلام خلاصه کنم اینهمه نیاز به کارهای عجیب نداره کافیه توی یک گلدان کوچک سه سانت پرلیت بریزین و دانه گیاه رو توی آن بگذارید در جای گرم و پر نور قرار بدین پنج هفته تا شش هفته بعد سبز و دو هفته بعد بکارین تو گلدانی با خاک مناسب

    1. مانی جباری گفت:

      لطفا به این حرفا توجه نکنید بزودی گیاه از بین میره

  19. پ گفت:

    مال من ظرف یکماه یه ریشه زده حدود 15 سانت. در معرض نور آفتاب هم اصلا نبود.
    قطعا به کیفیت آب ربط داره. آب اینجا رسوبات و نمک زیاد داره

    1. مانی جباری گفت:

      ایسون کاملا راست میگه نباید اصلا هسته رو جلوی نور گذاشت

      1. بهار گفت:

        توی توضیحات که نوشته جای گرم و نور مستقیم آفتاب!!!

  20. ساناز گفت:

    من تازه آووكادومو كاشتم

  21. برهان گفت:

    اوكادوي من وقتي خلال دندون گذاشتم قرمز شد دليلش و نميدونم به نظر شما خونه؟

    1. مانی جباری گفت:

      آی کیو بنظرت از هسته آووکادو خون در میاد مگه آدمه?

  22. Raheleh گفت:

    سلام، من دو تا هسته دارم، اولی رو مستقیما داخل آب گذاشتم حدود سه ماه گذشت که ریشه داد، اما دومی رو لابلای دستمال خیس داخل ظرف یک بار مصرف در دار گذاشتم، البته پوسته قهواه ای روش رو اروم جدا کردم و از قسمتی که داخل اب میزاری کمی با چاقو صاف کردم و داخل ظرف، جای کم نور گذاشتم و گاهی هم دستمال رو نمدار میکردم ، خیلی سریع ریشه زد و حالا تو آب گذاشتم، در حال حاضر اولی جوانه زده و دومی هم ریشش در حال رشد کردن هست، به نظر من روش دوم بهتر هست

  23. محمد گفت:

    سلام ما داخل خاک تو گلدون از اول گذاشتیم الان هم بزرگ شده خیلی هم خوشگل شده

    1. نازی گفت:

      سلام منم تو گلدون کاشتم دیگه ازش ناامید شده بودم دیروز دیدم ریشه زده خیلی خوشحال شدم?

  24. نگار گفت:

    دوستان مال من دوهفته شده بود از وسط شکاف برداشت و شروع کرد به ریشه دادن. اولا پوست بیرونیش رو جدا کنید. دوما حواستون باشه دانه رو سروته نگذارید تو اب
    قسمت پهن دانه داخل آب

  25. آرزو گفت:

    سلام، من هم به روش شما کاشتم حدود چهار ماه تو آب بود یه عالمه ریشه و هفت هشت تا برگ داد به گلدان انتقالش دادم یکی دو هفته تو شوک بود اما دوباره شروع به برگ دهی کرد اما به یکباره برگهای پایینی شروع به سوختن کردن، هرس کردم الان گیاهم یک ساقه ی چهل پنجاه سانتی داره با سه تا دونه برگ جوون در نوک ساقه ? آیا باید ساقه را از قسمت میانی ببرم؟ لطفا راهنماییم کنین مرسی

  26. ترانه گفت:

    سلام من دوتا دارم که ریشه دادن اما ساقه نمیدن ساقه ای که میدن کوتاهه و هی قهوه ای میشه و جمع مبشه انگار یه چیزی ایراد داره میشه راهنماییم کنین؟

  27. گازری گفت:

    سلام من دوتا دارم که ریشه دادن اما ساقه نمیدن ساقه ای که میدن کوتاهه و هی قهوه ای میشه و جمع مبشه انگار یه چیزی ایراد داره میشه راهنماییم کنین؟
    برای جوانه زدن پیشنهادی دارید؟

  28. سیاوش گفت:

    سلام هسته ای که توی آب گذاشتم بعد از دو ماه ریشه داد و الانم داره ساقه میده چون جایی که گذاشتم در روز نیم ساعت آفتاب هست و جاشم نسبتا گرم هست. لیوان آب رو باید حتما چک کنید که آبش کم نشه

  29. آسمان گفت:

    سلام وقت بخیر اینکه تو آموزشها میگن باید به ۳۰سانت رسید نهال رو کوتاه کنید اصلا توجه نکنید دروغ محضه نمیدونم منظورشون از اینکار چیه اگه به عکسها توجه کنید اصلا نهالها قطع نشدن و هیچ عکسی از قطع شدن و جوانه دوباره نیست..من ۶تا هسته گذاشتم همشون یک زمان رشد کرده و یک سایز شده بودند ۴تا نهالمو با همین دستورها کوتا کردم.دوباره جوانه زد اما بسیار آسیب دیده و ضعیف هستن اما اون دوتایی که کوتاه نشدن بسیار عالی و ساقه ای قوی دارن.میخواستم بگم اصلا نهالتونو کوتاه نکنید و بگذارید روند رشد خودشو پیش ببره.

    1. Mehrangiz گفت:

      من کوتاه کردم…گیاهم زشت شده سرش دوتایی شده شبیه دیو دو سر? نزدیک 15cm هم رشد کردم?

    2. Mehrangiz گفت:

      من کوتاه کردم…گیاهم زشت شده سرش دوتایی شده شبیه دیو دو سر? نزدیک 15cm هم رشد کردن?

  30. امین گفت:

    سلام من کاشتم الان okولی برگاش رو به پایین رو ساقش سه تا سفیدی داره شبیه اشک.

  31. Mehrangiz گفت:

    سلام…. ببخشید گیاه من الان 100cm شده… برگ های پایینی بیشتر نزدیک لبه هاش قهوه ای و سوخته شده…طبیعیه؟ مشکلش چی میتونه باشه؟
    (گلدونش یکم کویچکه به ارتفاع 15cm و قطر 15cm گذاشتم بهار عوض بکنم ریشه اش سرما نزنه… نمیدونم گلدونش تاثیر داره یا نه)

    1. زهره گفت:

      با درود گفته بودین برگها قهوه ای شدن بگذارید آب از گلدان خارج شود
      ولی برگهای آواکادو من همچنان قهوه ای میشه ومی ریزه چه دستور می فرمایین

  32. شاهین گفت:

    سلام من گیاه آواکادو حدود ۱۵س م شده ولی یکی از لپه هاش سیاه شده و سر برگ هاش تیره چیکار باید بکنم ؟

  33. پريسااسدي گفت:

    سلام بالاخره بعد كاشت اواكادو ميوه ميده يانه ؟من شنيدم بايد پيوند بخوره تا ميوه بده

  34. ریاحی گفت:

    بعد از رشد در گلدان باید به باغچه منتقل بشه؟
    در بیرون تا چه دمایی توان تحمل داره؟
    اگر بیرون سرد باشه در داخل گلدان با چه حجمی مناسب است؟
    آیا در داخل گلدان میوه میدهد؟

    1. افسانه گفت:

      من تو اول پاییز هسته های آووکادو رو تو خاک کاشتم، دو ماه بعد تو اینترنت خوندم که باید نصف هسته تو خاک باشه نصفش بیرون، رفتم از خاک دراوردمشون و دیدم چند تاش ریشه زده، بعد نصف هسته ها رو داخل خاک گلدان گذاشتم و کاشتم و بعد چند وقت هسته ها شکاف برداشت و جوانه زد و الان حدود سی سانت رشد کرده، حدود نیم متری شوفاژ و سی سانتی متری پنجره زیر نور مستقیم قرارشون دادن و آبیاری مرتب نه زیاد نه کم و اسپری آب میکنم ، سعی میکنم شرایطش رو شبیه‌سازی کنم مثل همون حنگلهای آمریکای جنوبی ، حرارت و رطوبت مناسب، فعلا که خوب دارن رشد میکنند، ساقه ش رو هم هنوز نبریدم چون تو کامنتها خوندم برگ در نمیارن دیگه، یه روش من دراوردی که جواب داده فعلا، از ۲۴ تا هسته ای که کاشتم فعلا ۱۶ تاش جوونه زده و رشد کرده بعد از چهار ماه تقریبا، منتظرم بقیه هم جوونه بزنند

  35. لاله گفت:

    يه هسته ي اووكادو دارم كه توي آب كلي ريشه زده و داره برگ هاش كم كم باز ميشه ولي روي ريشه ش كلي سفيدك هست مشكلش چي ميتونه باشه؟

  36. امین گفت:

    سلام وقت بخیر. هسته آوواکادوی من بعد از ی مدت طولانی ریشه داد و جوانه زد (حدود 5 میل) اما با اینکه آفتاب خوبی داشت، جوانه شروع به خشک شدن کرد. چی اتفاقی افتاده واسش؟ چیکارش کنم؟

  37. مهر گفت:

    سلام
    آووکادوی من،حدود ۳۰ ساقه داده داخل گلدان و برگهای بزرگ و خوبی داشت ولی داره خشک میشه،چرا؟

  38. یوسف گفت:

    ما همیشه تخم آووکادو را که تو پاییز و زمستان می خوریم بدون اصول و رعایت نکته ای توی خاک می کاریم بهار همه سبز میشن خیلی هم سریع رشد می کنند این سوسول بازی ها چیه خلال دندون می زنید به تخم و روی لیوان می زارید هر روز هم نگاش میکنید به نظرم این روش خیلی مسخره ای است

  39. فرد خیلی خیلی ناراحت گفت:

    سلام. بنده یک اواکادو داشتم که خوب رشد کرده لود و شرایط رو رعایت میکردم ولی امروز متوجه شدم به طور اتفاقی دو لپ دانه کنده شدن الان چکار باید کنم 😭😭

  40. محمد عطا گفت:

    سلام محمد هستم میخواستم بپرسم من در تبریز زندگی میکنم آیا میتونم گیاه رو باشرایط خاصی در گلدان در خانه نگهداری کنم؟
    و اینکه من بذرآووکادو رو یک هفته است در آب گذاشتم ولی پوست لایه بیرونی اش که رنگش قهوه ای است رو نکندم مشکلی که ایجاد نمیکنه؟؟ و اگر بخوام پوستش رو بکنم میتونم دوباره بیرون بذارمش تا خشک بشه و پوست رو بکنم؟

  41. محمد عطا گفت:

    آیا چطور میتونم میوه دادن درخت آووکادو رو تضمین کنیم؟؟؟

  42. پریسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    هسته آواکادوی من ریشه داده و جوونه هم زده ولی جوونه قبل از اینکه برگ بده سرش سوخت و‌کورسوز شده
    چیکارش کنم؟

  43. نسرین گفت:

    سلام من هسته هارو گذاشتم یک ماه داخل آب بعد یک ماه گذاشتم توو گلدون الان سبز شده خیلی هم قشنگ داره رشد میکنه الان شده چهارتا میخوام گلدونشو بزرگتر کنم یه کم میترسم کسی میتونه راهنمایی کنه؟

  44. منوچهر گفت:

    من بعد از اینکه گیاه برگ داد از تو آب درش آوردم و تو گلدان کاشتمش. الان حدودا 10 تا برگ داره و ارتفاشم حدودا 30 سانتی میشه. سوالم اینه من قبلش اونو هرس نکردم و داخل گلدان گذاشتم. آیا الان نیاز هست که اونو هرس کنم یانه؟ و اگه الان نمیشه چه وقتی مناسب اینکار هست. ممنون میشم راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *