مقالات

چگونه سبزیجات را دوباره از ته مانده ها سبز کنیم؟

آیا تا به حال به قصد خرید محصولات تازه به فروشگاه ها مراجعه کرده اید؟ آیا تا به حال به این مساله فکر کرده اید که با ته مانده های مواد غذایی که روزانه مقدار زیادی از آنها را دور می ریزیم چه کارهایی میتوان کرد؟ میتوان برخی از آنها را با روش هایی از نو پرورش داده و از آنها استفاده کرد، مانند: پرورش کاهو در آب ، کاشت ته هویج یا کاشت ریحان در آب و …  .

تمایل به خرید محصولات سالم و خوردن غذای سالم در تعداد بیشماری از افراد وجود دارد در حالی که تعداد بسیاری از ما در این کار غذا و پول خود را هدر میدهیم. خبر خوب این است که راهی ساده وجود دارد که میتواند هر دوی این مشکلات را هم زمان حل کند.

پاسخ این است که شما میتوانید شمار بسیاری از ته مانده ها را دوباره رشد و پرورش دهید و با یک اقدام از هدر رفتن پول و مواد غذایی جلوگیری کنید و جالب است بدانید که این کار بسیار ساده است. در عکس زیر میتوانید میزان هدر رفت هر یک از مواد غذایی را به تفکیک مشاهده کنید.

حقایق هدر رفت غذا

حقایق هدر رفت غذا

چرا باید سبزیجات را از ته مانده های آشپزخانه پرورش دهیم؟

در کنار این موضوع که نباید مواد غذایی را هدر داد ، دلایل بسیاری برای پرورش دوباره پیاز و فلفل و … وجود دارد.بعضی از آنها عملی بوده و تعدادی برای سرگرمی هستند.مهم نیست که چگونه به این مساله نگاه میکنید مهم این است که این کار منطقی است.

حفظ پول:

ماهانه مقداری پول با دور ریختن ته مانده های غذایی هدر میرود که میتوانید آن را  جمع کنید.

آموزش به کودکان:

اگر شما صاحب فرزند هستید با این کار میتوانید به او آموزش دهید تا نسل جدیدی پرورش یابد که آگاهی بیشتری در مورد در مورد مواد غذایی و منابع آن دارد و متوجه میشود که این منابع از کجا می آیند و چگونه پرورش می یابند.

تغذیه سالم تر:

وقتی شما باقی مانده های مواد غذایی را خودتان در منزل پرورش میدهید ، میتوانید اطمینان بیشتری از سلامت غذایی که میل میکنید داشته باشید.

سرگرمی:

 این کار شما را سرگرم میکند و دیدن رشد آن ها بسیار لذت بخش است.

چه قسمتی از گیاه را باید دوباره پرورش دهیم؟

همه ی مواد غذایی از قسمتی مشابه دوباره پرورش نمی یابند ،از سبزیجات گرفته تا میوه ها. تعدادی از قسمت های گیاهان وجود دارد که قابلیت پرورش و تولید دوباره محصول را دارد که در بسیاری از گیاهان مشابه نتیجه میدهد. اگر به سیب زمینی ، کرفس ،یا آووکادو علاقه دارید ، شما بسیار خوش شانس هستید. اگر شما میوه یا سبزی و صیفی مورد علاقه ی خود را در لیست نمی بینید هیچ جای نگرانی نیست با جست و جویی سریع در اینترننت میتوانید ببینید که این کار برای کامکوات ، هویج و خیار نیز توصیه شده است.

آموزش گام به گام:

اگرچه ممکن است تعدادی استثنا در قوانین وجود داشته باشد اما قوانین پایه اغلب مشابه اند.

پرورش دوباره کرفس

پرورش دوباره کرفس

قسمت انتهایی گیاه: 

برای مثال کرفس را در نظر بگیرید ، قسمت بالایی ساقه را ببرید (نه یک ساقه ی تنها را ) و آن را در کاسه ای از آب قرار دهید به صورتی که آب قسمت پایینی را بپوشاند.ظرف را در جلوی پنجره ای روشن با نور خوب قرار دهید و به مقدار لازم به آن آب اضافه کنید و بعد از مدتی خواهید دید که کرفس از قسمت بالا شروع به رشد می کند و جوانه میزند.

قسمت بالایی گیاه:

 بعضی سبزیجات که قسمت بالایی آنها برگدار و سبز است (هویج ، شلغم و مانند آنها ) میتوانند از قسمت برگدار دوباره پرورش یابند.آنها را در ظرفی از آب قرار دهید به گونه ای که قسمت بالایی را بپوشاند..به اندازه ای که لازم است آب اضافه کنید و مشاهده کنید .

نکته: این کار موجب پرورش هویج و یا شلغم جدید نمیشود بلکه فقط موجب رشد قسمت های سبز آن ها میشود.

برخی از این مواد علاوه بر اینکه میتوانند دوباره از خودشان پرورش یابند میتوانند به عنوان گیاهان تزئینی نیز در منزل نگهداری شوند مانند آناناس.

ریشه ها:

محصولاتی مانند پیاز که به طور مشخص ریشه ی آنها قابل پرورش مجدد هستند.قسمت پایانی ریشه را با یک چاقوی تیز 1 الی 2 سانتیمتر بالا تر از ریشه ببرید.بگذارید یکی دو روز بماند تا روی آن بسته شود.سپس آن را از قسمت ریشه در خاک قرار دهیدو روی آن را با 2 سانتیمتر خاک پوشانده و سپس آبیاری کنید

هسته/بذر:

 این یک مبحث گسترده تری است به همین دلیل پیشنهاد میکنم برای هر نوع خاص از میوه و سبزیجات جست و جو های جداگانه ای انجام دهید. (گوجه فرنگی ، آووکادو ، فلفل ، هلو و … ) برای مثال کدو حلوایی را در نظر بگیرید، هسته های کدو حلوایی را از داخل آن خارج کنید.آنها را بشورید و داخل دستمال کاغذی بپیچید تا خشک شوند.چند تا از آنها را جدا کنید و در نظر داشته باشید که همه ی آنها جوانه نخواهند زد.به طور مستقیم داخل خاک بکارید.

ساقه:

آیا تا به حال گیاه پوتوس را در آب قلمه زده اید؟ شما به سرعت این فرآیند را یاد خواهید گرفت.ریحان یکی از گیاهانی است که به این روش پرورش می یابد. یک ساقه را که میتواند برگ هم داشته باشد را انتخاب کنید و آن را داخل ظرفی از آب قرار دهید. هر برگی را که داخل آب قرار میگیرد را حذف کنید.در زمانی اندک شما شاهد ریشه هایی خواهید بود که رشد خواهند کرد.بعد از مدتی میتوانید آن را از آب خارج کرده و داخل گلدانی کوچک بکارید.

پوست: 

اگر بخواهید یک سیب زمینی را پرورش دهید، میتوانید یک قطعه کوچک از آن را به همراه پوست آن جدا کنید. دقت کنید که قطعه ای که جدا میکنید حتما شامب بخشی از سیب زمینی باشد که قابلیت ریشه زدن داشته باشد.بگذارید یکی دو روز قطعه سیب زمینی استراحت کند و سپس آن را در خارج از منزل بکارید و به صورت نرمال آبیاری کنید.

سبز کردن دوباره گیاهان

سبز کردن دوباره گیاهان

فوت و فن :

برای بیشتر گیاهان سبز کردن دوباره به تلاش زیادی احتیاج ندارد. اما در اینجا تعدادی راهنمایی اضافی را برای داشتن تجربه ای بهتر می آوریم:

  • با محصولات با کیفیت و ارگانیک شروع کنید تا کیفیت رشد گیاهان را تضمین کند.
  • سبز کردن دوباره برخی از محصولات در منزل کار دشواری است ، مانند هویج.
  • برخی از مردم معتقدند که پرورش دوباره کاهو در آب موجب میشود که مزه کاهویی که در خاک رشد کرده است را نداشته باشد.این روش را امتحان کنید و خودتان تضمیم بگیرید.
  • برخی از افراد با موفقیت دفعات زیادی یک گیاه مادری را دوباره سبز میکنند در حالی که برخی معتقدند تنها  3-4 دفعه اول گیاه طعم مناسبی دارد. این عامل به فاکتور های متفاوتی بستگی دارد اما ارزش امتحان کردن را دارد.

سبز کردن دوباره ی گیاهان از قطعات باقی مانده غذا کمک میکند تا ما بخشی از حل مشکل جهانی هدر دادن غذا باشیم با توجه به این موضوع که بیشتر متکی به خود و مهربان با گیاهان خواهیم بود.

 

2 دیدگاه در “چگونه سبزیجات را دوباره از ته مانده ها سبز کنیم؟

  1. شبنم شهبازی گفت:

    سلام آیا نمیشه ساقه ی ریشه دار ریحان و نعناع رو مستقیم در خاک کاشت؟

    1. شفیعی گفت:

      سلام ، ماسه بادی نتیجه مطلوب در ریشه دار کردن اکثر ساقه ها داراست ،موفق باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *