گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

راهنما کامل معرفی و نگهداری گل برگ انجیری | 78 نکته کلیدی | ایران درخت

گل برگ انجیری یا پنیر سوییسی که در انگلیسی به MONSTERA DELICIOSA شهرت دارد از خانواده فیلندرون ها به حساب می آید که گیاهی زیبا و پهن برگ، بومی جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و تنها بعضی گونه های آن در ایران یافت می‌شود. این گیاه جز گیاهان مقاوم است و گزینه ای مناسب برای افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه محسوب می‌شود.

جالبه بدونید که گیاه برگ انجیری دارای ریشه های نسبتا بلند است که شبیه به مار است و در فارسی زمان قدیم به آن ” اژبن ( اژ = مار + بن = ریشه ، اشاره به ریشه های مار مانند) ” می‌گفتند و برگ هایی به دو رنگ سبز و سفید میباشد که در نمونه سفید، جذب نور کمتر اتفاق می افتد و در نتیجه عمل فتوسنتز به سختی صورت میگیرید همچنین با توجه به ضخیم بودن ساقه ها، برگ ها به صورت محکم و سرحال خود را نشان میدهند.

ارتفاع برگ انجیری در زادگاهش ممکن است حتی به 30 متر هم برسد. بر روی برگهای این گیاه شکاف و سوراخ هایی وجود دارد که از ابتدا بر رویشان بوده است و کاملا طبیعی اتفاق می‌افتد.

همچنین برگ انجیری یکی از گیاهان دکوراتیو با ظاهری متفاوت و خاص است که به دلیل فرم ظاهری برگها، در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. این گیاه دارای برگهای پهن با بریدگی های منظم است و در گونه های مختلف این شکاف ها طرحهای متفاوتی به خود می‌گیرند.

اگر چه نگهداری از گیاه برگ انجیری ساده است اما نگهداری از آن دارای نکاتی است که باعث میشود که گیاه شما همیشه سرحال و شاداب بماند و رشد طبیعی خود را ادامه دهد.

در صورتی که شما هم از طرفداران این گیاه زیبا هستید در این مقاله همراه ما باشید تا با معرفی و نگهداری گیاه برگ انجیری و انواع مختلف آن ، بیماری های آن برگ انجیری ، تکثیر آن ، نماد ، هرس و ... آشنا شوید.

ایران درخت بزرگترین فروشگاه گل و گیاه کشور است که میتوانید خرید گل آپارتمانی و انواع آن را با ضمانت کیفیت تجربه کنید.

معرفی و شرایط نگهداری برگ انجیری

روش نگهداری از گل برگ انجیری

به طور کلی نگهداری و مراقب از این گیاه ساده است که هر کسی به راحتی میتواند در منزل و یا محل کار خود از آن نگهداری کند اما این گیاه نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی دارای نکاتی طلایی در مراقبت است که با دانستن آن ها میتوانید یک گیاه تازه و خوب داشته باشید.

گیاه برگ انجیری به دلیل خلقتش در مناطق گرمسیری، برای رشد به محیطی گرم و نیاز دارد و نسبت به تغییرات دمایی حساسیت زیادی از خود نشان نمی‌دهد. اما برای سبز ماندن و رشد برگهای جدید و زیبا، شرایط ایده آل دیگری نیز باید برای گیاه فراهم شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

نور مناسب :

این گیاه جز گیاهان مقاوم به کم نوری به حساب می آید که به راحتی میتواند در محیط های کم نور با استفاده از لامپ های رشد، به بقا و زندگی خود ادامه دهد اما از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرمسیری است و همیشه سایه درختان بلند بر روی آن می افتد، در نتیجه نور غیر مستقیم و نیم سایه را ترجیح می‌دهد. بهترین مکان برای این گیاه، در کنار پنجره نور گیر میباشد.

توجه داشته باشید که از قرار دادن این گیاه در مقابل اشعه‌ی مستقیم خورشید خودداری کنید چرا که نور شدید باعث سوختگی برگهای این گیاه میشوند.

همچنین اگر نور کافی به این گیاه نرسد باعث رنگ پریدگی برگ ها شده و بریدگی های روی خود را از دست می‌دهند.

آب مناسب :

گیاه برگ انجیری جز گیاهان کم آب به حساب می آید، در صورتی که آبیاری بیش از حد انجام گیرد، باعث میشود ریشه های گیاه دچار گندیدگی و پوسیدگی شود و در نتیجه ساقه های گیاه شروع به شل شدن و سپس جدا شدن از بدنه اصلی گیاه کند.

باید توجه داشت که آبیاری این گیاه رابطه مستقیمی با گرما، نور و رطوبت محیط دارد و تنها حساسیت برگ انجیری نسبت به آبیاری زیاد است و حتما باید در فاصله‌ی بین دو آبیاری،  2 الی 3 سانتی متر از عمق رویه خاک خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. حتما در روزهای گرم تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید. جهت آشنایی با انتخاب بهترین زمان برای آبیاری، میتوانید مقاله 8 روش برای تشخیص زمان مناسب آبیاری گیاهان را مطالعه کنید.

با تمام این صحبت ها، در صورت که تمامی شرایط ایده آل برای گیاه فراهم شده باشد، بهتر است هر 5-6 روز یکبار نسبت به آبیاری اقدام کنید.

آبیاری حتما باید با آب راکد صورت گیرد که 3 الی 4 روز در فضای باز بوده و کلر آن از بین رفته است، انجام گیرد. جهت این کار، میتوانید آب را در پارچ و یا شیشه نوشابه ریخته و درب ظرف را باز گذاشته و در کنار گیاهان بگذراید تا علاوه بر تامین رطوبت گیاهان، بتوانید با آن، آبیاری کنید.

حتما دقت کنید که آب به مرور زمان از گلدان خارج شود. همچنین میتوانید در مقاله روش های صحیح و درست آبیاری، با شیوه های گوناگون آبیاری آشنا شوید.

معرفی و شرایط نگهداری برگ انجیری

دما مناسب :

برگ انجیری با توجه به زیستگاه خود، هوای نسبتا گرم را ترجیح میدهد و جز گیاهان مقاوم به گرما میباشد با این وجود برگ انجیری نسبت به تغییرات دمایی حساس نیست و بازه دمایی بین 18 تا 27 درجه برای آن ایده آل است. اما دمای کمتر از 13 و بیشتر از 30 درجه سانتی گراد برای آن مطلوب نیست و حتما در دماهای بالاتر از 30 درجه باید غبارپاشی شود.

باید توجه داشته باشید که این گیاه را در معرض گرمای شدید آفتاب و یا کنار منابع گرمازا قرار ندهید، چرا که باعث گرما زدگی و پختگی برگ های این گیاه میشود در نتیجه گیاه به رنگ قهوه ای تیره در می آید. در صورتی که میخواهید از نشانه های گرما زدگی اطلاع کسب کنید، بهتر است مقاله زیر را مطالعه کنید

چگونه مانع گرمازدگی گیاهان شویم ؟

رطوبت مناسب :

همان طور که گفته شد گیاه برگ انجیری با توجه به زیستگاه اصلی خود، یک گیاه رطوبت دوست میباشد پس در نتیجه بهترین راه ایجاد رطوبت برای برگ انجیری ساخت جزیره است. برای ساخت جزیره زیر گلدانی گیاه را پر از سنگریزه و آب کنید و گلدان را روی سنگها قرار دهید به طوری که انتهای آن با آب در تماس نباشد. از طریق تبخیر آب داخل جزیره و بالا رفتن آن از سورخهای زهکشی گلدان، رطوبت گیاه تامین می‌شود. برای دانستن راه های دیگر افزایش رطوبت گیاهان، مقاله 10 روش افزایش رطوبت گیاهان را مطالعه کنید.

همچنین در روزهای بسیار گرم می‌توانید برگها را غبار پاشی کنید تا رطوبت مستقیما به گیاه اضافه شود. برای غبار پاشی ترجیحا از آب تصفیه شده و یا آب جوشیده‌ی سرد شده استفاده کنید تا نوک برگها دچار سوختگی نشوند. بهترین زمان برای غبار پاشی این گیاه، در ساعت اولیه روز میباشد که نور آفتاب حالت نسبتا ملایمی دارد.

کود مناسب :

برگ انجیری نیز مانند گیاهان دیگر، نیاز به کود دارند. اگر بخواهید گل شما، یک رشد خوب و سریع داشته باشد، بهتر است از کود های عمومی، کود npk با نسبت  10-10-10 و کود های مخصوص این گیاه استفاده کنید.

قابل ذکر است که این گیاه در فصل زمستان نیاز به کود ندارد و بهترین زمان برای استراحت گیاه میباشد تا از اول بهار رشد منطقی خود را شروع کند.

در صورتی که میخواید با نکات کود دهی آشنا شوید مقاله نکات کوددهی و تقویت گلهای آپارتمانی را مطالعه کنید

همچنین توجه کنید که خاک این گیاه پس از مدتی مواد مفید خود را از دست میدهد و به تفاله تبدیل میشود، پس بهتر است، هر شش ماه یکبار نسبت به جایگزینی خاک جدید با خاک رویه گلدان ( نه تعویض کامل خاک ) اقدام نمایید و هر سال نیز خاک گیاه را به طور کامل تعویض کنید.

تمیز کردن برگها

با توجه به توسعه زندگی شهر نشنی و افزایش آلودگی و گرد و غبار هوا، ممکن است بر روی گیاه برگ انجیری نیز گرد و غبار بنشیند. برای آن که بتوانید این برگ ها را تمیز کنید، توصیه میکنیم از دستمال نرم و مرطوب با آب بدون کلر استفاده کنید و به صورت ماهانه بر روی برگ ها بکشید، دقت کنید به هیچ وجه از مواد شیمیایی استفاده نکنید چرا که باعث از بین رفتن برگ ها میشود

همچنین در صورتی که قصد دارید از براق کننده ها استفاده کنید، بهتر است از نمونه های ارگانیک خریداری کنید.

خاک مناسب :

استفاده از خاک سبک و آماده کاشت یا کمپوست بهترین خاک است. دقت کنید که خاک برگ انجیری باید زهکشی بالایی داشته باشد تا رطوبت اضافه را به خوبی از خود عبور دهد.

همچنین اگر میخواهید خاک این گیاه را به صورت دستی تهیه کنید میتوانید خاک برگ ، پرلیت و خاک باغچه را با هم ترکیب کرده و برای گلدان استفاده نمایید.

باید توجه کنید در صورتی که خاک ضعیف باشد باعث کوچک شدن برگ ها، از بین رفتن شکاف ها و یا افتادن برگ ها میشود.

گلدان مناسب :

چند عامل وجود دارد که به شما نشان می‌دهد گیاهتان به گلدان بزرگتری نیاز دارد :

  • بیحال بودن برگها در صورت مناسب بودن همه ی شرایط
  • بیرون زدن ریشه ها از گلدان
  • زردن شدن برگها درصورت بررسی و نبود مشکلات دیگر

درصورت مشاهده ی این عوامل بهتر است که گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. به طور معمول هر 1 یا 2 سال یکبار نیاز به تعویض گلدان برگ انجیری وجود دارد.

بهتر است بدانید که تمام گیاهان برای این که رشد بهتری داشته باشند، نیازمند محیط تنگ میباشند تا انرژی و توان خود را به جای رشد ریشه به صورت پراکنده در گلدان های بزرگ، صرف پا جوش زدن و رشد برگ جدید کنند.

بنابراین بهتر است زمانی اقدام به تعویض گلدان کنید که یکی از موارد بالا اتفاق افتاده باشد. اما اگر بعد از چندین سال، تصمیم به تعویض گلدان گرفتید باید به چند نکته که در ادامه توضیح میدهیم. داشته باشید.

برای تعویض گلدان برگ انجیری ، حتما در فصل بهار اقدام کنید، به صورت یکجا و ناگهدانی چندین سایز گلدان را بزرگ نکنید به طور مثال اگر از گلدان 20 سانی متری استفاده کنید بهتر است گلدان بعدی 25 سانتی متر قطر داشته باشد و همچنین حتما بررسی نمایید که گلدان زهکش و سوراخ داشته باشد و آب به راحتی از گلدان خارج می شود.

سپس انتهای گلدان را تا عمق 2 سانتی متر از پوک های معدنی پر کنید و خاک بر روی پوکه ها بریزید تا ارتفاع مناسب جهت کاشت گیاه فراهم شود، سپس گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید و در گلدان جدید قرار دهید. توجه داشته باشید که ریشه ها، نباید به مدت طولاتی در معرض هوا قرار گیرد.

در این مرحله بهتر است ریشه های گیاه را معاینه کنید و ریشه های گندیده و آسیب دیده را از گیاه جدا کنید . در آخر هم حدود 3 سانتی متر بر روی گیاه، خاک بریزید.

دقت کنیدکه برای پر کردن فضای خالی گلدان با خاک ، رویه خاک را بیش از حد فشرده نکنید چرا که باعث آسیب به ریشه ها میشود سپس با آب بدون کلر و به صورت دایره ای شکل از مرکز گلدان گیاه را سیراب کنید تا آب از زیر گلدان خارج شود. در صورتی که بعد از آبیاری، خاک نشست کرد ، دوباره خاک اضافه کنید.

اگر قصد کاشت این گیاه در داخل گلدان های لوکس و بزرگ را دارید، بهتر است، ابتدا گیاه داخل گلدان پلاستیکی مناسب کاشته شود و سپس داخل گلدان مورد نظرتان قرار دهید و اطراف آن را با پوکه و یا سنگ تزیین کنید.

نگهداری برگ انجیری

گلدهی برگ انجیری :

جالبه بدانید،در صورتی که تمام شرایط ایده آل، برای این گیاه فراهم شود، این گیاه در فصل تابستان به گلدهی میرسد و گل هایی به صورت اسپات و به رنگ سفید میروید، و از نظر شباهت شبیه گل های اسپاتی فیلوم میباشد.

در صورت روییدن گل ، بهتر است آن را بچینید تا انرژی بالا برای رشد گل، به ساقه برگ ها برسد. به طور کلی روییدن شاخه گل برای برگ انجیری نشانه سلامت گیاه و مناسب بودن شرایط اطراف گیاه میباشد.

گل برگ انجیری

میوه دهی برگ انجیری :

بهتر است بدانید که گیاه برگ انجیری دارای میوه است و در صورتی که شرایط فراهم باشد این گیاه به ثمر می نشیند، میوه های این گیاه به شکل بلالی بوده و به رنگ سبز رشد میکند

میوه برگ انجیری

سمی نبودن برگ انجیری :

برگ های این گیاه غیر سمی است اما میوه‌ی آن که به ندرت در جایی به جز زادگاهش یافت می‌شود، حاوی اسید oxalic  بوده و برای انسان و حیوانات خانگی سمی است. در صورت خورده شدن میوه آن ممکن است دچار تورم ، تاول و گرفتگی صدا شوید.

دلیل شکاف های برگ انجیری

جالب است بدانید که این شکاف ها راهیست برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش و در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارند و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد.

شکاف های برگ انجیری

نگهداری برگ انجیری در آب :

قلمه برگ انجیری را تا مدت زمان محدودی می‌توان در آب نگهداری کرد اما در نهایت برای داشتن رشد زیاد باید آن را به خاک منتقل کرد. برگ انجیری گیاه آبزی نیست و نگهداری آن در آب، این گیاه را مجبور می‌کند تا خود را با شرایط موجود سازگار کند و همین امر باعث می‌شود که تا مدت ها بتواند در آب زنده بماند و رشد کند.

پس از انتقال قلمه برگ انجیری به آب، در صورتی که مکان نگهداری آن نور خوبی داشته باشد، پس از گذشت چند هفته گیاه شروع به رشد برگهای جدید می‌کند. از آنجایی که نگهداری برگ انجیری در آب تنها یکی از نیازهای آن را برآورده می‌کند، بنابراین گیاه زیاد بزرگ نمی‌شود و برگهای آن کوچکتر از حد معمول خواهند بود.

با این وجود نگهداری برگ انجیری در آب و دیدن ریشه های بزرگ آن در گلدان شیشه ای بسیار لذت بخش است و یک المان مدرن برای دکوراسیون خانه محسوب می‌شود. همچنین نگهداری برگ انجیری در آب، حمله آفات و حشرات، آلودگیهای خاک، مشکلات آبیاری بیش از حد و … را نیز کاهش می‌دهد.

بهتر است بدانیدPH  آب مورد نیاز برای رشد برگ انجیری نباید پایین باشد تا گیاه بتواند مواد مغذی مورد نیازش را از آن تامین کند. حداقل یکبار در هفته و حداکثر 2 تا 3 روز یکبار آب برگ انجیری را تعویض کنید.

تعویض آب اغلب به اطمینان از وجود اکسیژن کافی در آب برای “تنفس” گیاهان کمک می‌کند. در گیاهان گلدانی، فضای کافی برای گردش اکسیژن در خاک وجود دارد، اما زمانی که گیاه فقط در آب باشد، اکسیژن به مرور زمان کاهش می‌یابد.

برگ انجیری در آب

نماد برگ انجیری :

در تمدن باستان این گیاه نماد افتخار ، احترام و طول عمر خانوادگی است. برای تمام کسانی که به خانواده خود می بالند و پیشینه‌ خانوادگی پر افتخاری داشته اند.

انواع برگ انجیری :

گل برگ انجیری بالغ بر 50 گونه دارد که در شرایط محیط مختلف رشد میکنند ما در این قسمت قصد داریم 4 نمونه از پر طرفدار ترین برگ انجیری ها را معرفی کنیم جهت آشنایی با تمام گونه های برگ انجیری میتوانید مقاله انواع کامل برگ انجیری را مطالعه کنید

1- برگ انجیری Monstera Deliciosa

برگ انجیری Monstera Deliciosa

برگ انجیری دلیکیوسا محبوبترین و رایج ترین گونه آپارتمانی برگ انجیری است که در طبیعت تا 20 متر رشد می‌کند و بلند می‌شود. برگهای بزرگ و براق و سبز رنگش می‌توانند تا 90 سانتی متر طول و 75 سانتی متر عرض داشته باشند.

روی برگهای بالغ، سوراخ یا شکافهایی دارد که به آن فنستراسیون می‌گویند و در این گونه، شکافها تا لبه برگ امتداد دارند.

نگهداری :

اگر می‌خواهید یک برگ انجیری غول پیکر همراه با گلدهی داشته باشید، باید بدانید که با نگهداری از آن در فضای آپارتمان این اتفاق نمی‌افتد. اندازه این گونه بسیار بزرگ است و برای رشد عمودی به یک قیم خزه ای نیاز دارد. نور روشن غیر مستقیم را دوست دارد و مستعد پوسیدگی ریشه است. بنابراین از آبیاری زیاد خودداری کنید و حتما از خاک سبک با زهکشی بالا و گلدان دارای زهکش استفاده کنید.

2- برگ انجیری Monstera Borsigiana

برگ انجیری Monstera Borsigiana

این نوع برگ انجیری تنها به یک قیم خزه ای یا چوبی نیاز دارد تا رشد عمودی خود را مانند یک نردبان ادامه دهد.ساقه این برگ انجیری نازک تر از گونه های دیگر است و به همین دلیل برای رشد به یک نگهدارنده وابسته است.

نگهداری :

نگهداری این گونه بسیار شبیه به برگ انجیری Deliciosa است. نور روشن غیر مستقیم و آبیاری بعد از خشک شدن خاک از نیازهای این گیاه است. توجه داشته باشید که در فصل رشد به هرس نیاز دارد.

3- برگ انجیری Monstera Adansonii

برگ انجیری Monstera Adansonii

برگ انجیری آدانسونی دارای برگهای کوچکتری نسبت به گونه های دیگر است و شکافهای روی برگ آن بسته است. این گونه می‌تواند در زادگاهش تا 4 متر قد بکشد اما برگهای کوچکش ( تقریبا به اندازه کف دست ) باعث می‌شود که به طور کلی جثه کوچکی داشته باشد.

نگهداری :

این گونه برگ انجیری به آبیاری زیاد حساس است و بعد از خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید. نور روشن غیر مستقیم، خاک سبک با زهکشی بالا و گلدان دارای سوراخ زهکشی از نیازمندیهای برگ انجیری آدانسونی است.

4- برگ انجیری Monstera Obliqua

برگ انجیری Monstera Obliqua

یکی از کمیاب ترین گونه های برگ انجیری با شباهت بسیار زیاد به گونه آدانسونی است اما در اصل برگهای این گونه بیشترین سوراخ را در بین برگ انجیری ها دارند و شبیه به یک توری رشد می‌کنند. تفاوت دیگر در ضخامت برگهاست و آدانسونی برگهای ضخیم تری نسبت به این گونه دارد.

نگهداری :

برای جلوگیری از ریزش برگها باید رطوبت دائمی بالای 80 درصد برای آن فراهم باشد و بدون رطوبت کافی، برگ های آن زرد و چروکیده شده و می ریزند. نور مستقیم کم و غیر مستقیم زیاد را می‌پسندد و به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد. این گیاه به دلیل نداشتن سطح برگ زیاد، در تولید کلروفیل دچار مشکل می‌شود و به همین دلیل رشد کندی دارد.

فواید برگ انجیری :

طراحی دکوراسیون :

یگی از کاربرد های برگ انجیری ، استفاده آن در  دکوراسیون داخلی و محیط های کم نور میباشد . زیرا علاوه بر زیبایی، هماهنگی با نظریه فنگ شویی در استفاده از گیاهان و تاثیر مثبت آن در جریان انرژی، نگهداری از آن بسیار ساده بوده و مناسب افراد مبتدی میباشد.

این گیاه با توجه به شکل و شمایل خود، یک گزینه مناسب برای فضاهایی است که میخواهند یک محیط مینیمال داشته باشند . از همین رو، استفاده از این گیاه را به طراحان دکوراسیون داخلی توصیه میکنیم.

تصفیه کردن هوا :

تمام گیاهان خانواده فیلودندرون ها جز گیاهان تصفیه کننده هوا هستند که فرم برگ های آن ها بسیار زیبا و دوست داشتنی است. و میتوانند مواد مضر در هوا را جذب خود می کنند .

مناسب عکاسی محصول

با توجه به شکل خاص گونه ی این گیاه، چند سالی است که به عنوان یک المان در عکاسی محصول مورد استفاده میگیرد. وجود یک برگ در تنگ آب در عکس های محصولات، گواه این است که این گیاه در چشم بیننده جایگاه ویژه ای دارد.

هرس برگ انجیری :

اگر میخواهید یک گیاه پر داشته باشید بهتر است هرس این گیاه را فراموش نکنید. ابتدا ساقه های بلند این گیاه را کوتاه کنیدو بهترین مکان برای قیچی زدن، چندین برگ بالای گلدان میباشد.

در هنگام هرس به هیچ وجه نگران نباشید چرا که باعث پر پشت شدن برگ انجیری میشود.

تکثیر برگ انجیری :

گل برگ انجیری تکثیر آسانی دارد اما ریشه زایی و دادن برگ جدید در آن کمی به طول می‌انجامد که با توجه به محبوبیت بالای آن، ارزش صبر کردن را دارد. برای تکثیر این گیاه آپارتمانی 3 روش کاشت بذر، خوابانیدن ریشه های هوایی و تکثیر از طریق قلمه ساقه وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم. برای آشنایی بیشتر میتوانید مقاله روش های تکثیر برگ انجیری همراه با عکس را مطالعه کنید

1-تکثیر برگ انجیری از طریق کاشت بذر

بهتر است بدانید تکثیر برگ انجیری از طریق بذر زمان زیاد و کمی دشوار است و توصیه نمی‌شود. اما با این حال می‌توانید به راحتی بذر برگ انجیری را از گلخانه ها تهیه کرده و در بستر دارای کمپوست بکارید. آن را در بهترین شرایط نگهداری کنید تا زمانی که بذر ها جوانه دهند و پس از بزرگ شدن آنها را در یک گلدان جدید و بزرگتر بکارید.

تکثیر برگ انجیری از طریق کاشت بذر

2- تکثیر برگ انجیری از طریق خوابانیدن ریشه‌های هوایی

همانطور که گفته شد برگ انجیری دارای ریشه های هوایی کوچک و یا بعضا بزرگی است که به وسیله آنها مواد غذایی را جذب می‌کند و رشد می‌کند. برای بزرگ شدن و رشد بهتر برگها ، لازم است که این ریشه های هوایی را به یک چوب خزه دار ببندید و یا در خاک بکارید. از این ریشه ها برای تکثیر گیاه نیز استفاده می‌شود.

تکثیر برگ انجیری از طریق ریشه هوایی

3-تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه گیری ساقه

یکی از بهترین روش های تکثیر برگ انجیری ، قلمه گیری از ساقه در فصول رشد و ریشه دار کردن آن است. این روش جز سریعترین روش ها به حساب می آید و تنها به یک قلمه دارای ریشه هوایی یا گره (محل اتصال برگ به ساقه) و یک برگ نیاز دارد. توجه داشته باشید که با برگ تنها و بدون گره نمی‌توانید این کار را انجام دهید و برگ بعد از چند روز زرد شده و از بین می‌رود.

تکثیر برگ انجیری مونسترا

بیماری های برگ انجیری :

در هنگام نگهداری از برگ انجیری ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شوید که در ادامه به رایج ترین آن ها می پردازیم همچنین اگر میخواهید تمام بیماری های این گیاه را بشناسید، توصیه میکنیم مقاله انواع بیماری های برگ انجیری را مطالعه کنید .

زرد شدن گیاه برگ انجیری :

زردی برگ برگ انجیری

اگر مشاهده کردید که گیاه برگ انجیری دارای تعداد زیادی برگ زرد است، به معنای آبیاری زیاد و غرقاب شدن و یا لجن شدن خاک میباشد.

زمانی که آبیاری، بیشتر از نیاز گیاه باشد، ریشه ها در آب غرق شده و تنفس خود را از دست می‌دهند و برگ ها به دلیل نرسیدن اکسیژن، زرد و قهوه ای شده و می‌ریزند. این مشکل از برگهای پایینی و نزدیک به ریشه آغاز می‌شود. برای حل این مشکل بهتر است فواصل زمانی آبیاری را کنترل کنید و همچنین زهکشی گلدان را نیز چک کنید.

قهوه ای شدن لبه و نوک برگهای گیاه

اگر گیاه تشنگی زیاد، دمای بالا، رطوبت کم و هوای خشک را بیش از حد تحمل کند باعث قهوه ای شدن نوک برگها است. در روزهای گرم تابستان فواصل آبیاری را کمتر کنید و از خشکی دادن بیش از حد به گیاه خودداری کنید. خشک و چروک شدن برگها نیز دلایلی مشابه قهوه ای شدن آنها دارد.

عدم وجود شکاف و بریدگی در برگهای جدید

عدم شکاف در برگ های این گیاه به عوامل مختلفی از قبیل، کمبود مواد مغذی، ضعیف بودن خاک ، کافی نبودن نور ، کافی نبودن آبیاری بستگی دارد

کوچک بودن برگهای برگ انجیری

کوچک شدن برگ انجیری

کمبود مواد مغذی و همچنین کمبود نور باعث میشود ابعاد برگ های این گیاه کوچک بماند و به رشد کامل خود نرسد

آفات رایج :

کنه تار عنکبوتی

در صورت مشاهده تارهایی شبیه به تار عنکبوت در زیر برگها و رنگ پریدگی آنها، ممکن است کنه تار عنکبوتی در گیاهتان وجود داشته باشد.

 اگر برگهای کمی دچار این مشکل شده اند، تنها با غبار پاشی زیر برگها می‌توانید این آفت را از بین ببرید. اما با افزایش برگ های آلوده و همه گیر شدن گیاه هر 2 هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید.و یا باستفادهاز محلول آب و صابون برگ ها را تمیز کنید و تار های عنکبوت را از گیاه جدا کنید

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود

شپشک ها موجوداتی کوچک و به رنگ سفید هستند که در محل اتصال برگ به ساقه و زیر برگها نمایان میشوند، شپشک آرد آلود میتوانند مشکلات زیادی را برای گیاهان به وجود می‌آورند و در اسرع وقت بهتر است گیاه آلوده را از سایر گیاهان جدا کنید. برای از بین بردن این آفت در ابعاد کوچک می‌توانید از محلول رقیق مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید و روی شپشک ها اسپری کنید. سپس با یک دستمال برگ ها را تمیز کنید در صورتی که تعداد این آفت زیاد باشد باید گیاه را سمپاشی کنید تا هرچه سریعتر از بین بروند.

شته :

شته ها موجوداتی بسیار ریز هستند. اما اگر مشاهده کردید که گیاه چسبناک شده است دلیل بر حمله این آفت میباشد برای از بین بردن این آفت میتوانید از محلول آب و صابون و پارچه نرم استفاده کنید.

راهنمای خرید برگ انجیری :

قیمت برگ انجیری به عوامل گوناگونی همچون تعداد شاخه ها ، ابعاد برگ ها، سایز گلدان دارد . هر چه این موارد بیشتر باشند قیمت گیاه نیز بالا تر است

خرید آنلاین برگ انجیری به دلیل ظرافت شاخه ها و در نتیجه مشکلات حمل و نقل در مقایسه با خرید حضوری بسیار مهم است تا سلامت گیاه به خطر نیافتد

همچنین در هنگام خرید برگ انجیری دقت کنید که تمام برگ ها و ساقه ها سالم باشند و از طرفی در هنگام تعویض گلدان، ریشه ها در هم تنیده شده و به دور از آفت باشد.

 

آیا نگهداری برگ انجیری آسان است ؟

بله. گیاه برگ انجیری، جز گیاهان با نگهداری آسان میباشد که به نور نسبتا کم نیاز دارد و هرکسی به راحتی میتواند در منزل و یا محیط کار از آن نگهداری کند البته نگهداری از این گیاه، دارای نکاتی است که با دانستن آن ها، گیاهی همیشه شاداب و سرحال خواهید داشت

چه مقدار آب برای برگ انجیری نیاز است ؟

برگ انجیری نسبت به آبیاری زیاد حساس است و حتما باید در فاصله‌ی بین دو آبیاری،  2 الی 3 سانتی متر از عمق رویه خاک خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. حتما در روزهای گرم تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید.

دلیل شکاف های برگ انجیری چیست ؟!

جالب است بدانید که این شکاف ها راهیست برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش و در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارند و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد.

آیا برگ های برگ انجیری سمی است ؟

برگ انجیری سمی نیست اما برگ ها و  میوه کال آن حاوی اسید oxalic است که اگر خورده شود باعث تحریک فوری و دردناک، تورم، تاول و گرفتگی صدا می‌شود.

73 دیدگاه در “راهنما کامل معرفی و نگهداری گل برگ انجیری | 78 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. معصومه گفت:

    مطالب آموزنده بود بخصوص که همراه با عکس بود.
    ممنون

    1. اشرف گفت:

      سلام چرا بعد از قلمه زدن برگ انجیری و ریشه دار کردن درون آب برگهایش کوچک می‌شود و بریده بریده نیست

      1. امید گفت:

        سلام گیاه را به یه جای پر نور تر منتقل کنید
        بعد از رویش دوباره برگ ها مشاهده می کنید که برگ ها شکاف دارد اما برگ های قبلی دیگر شکاف دار نمی شوند

      2. مهدی گفت:

        زمان لازمه تا به سوراخ یوراخ شدن برسه هر چی نور و سن گیاه بیشتر باشه این عمل اتفاق میفته

      3. ندا گفت:

        نور کم باعث بی رنگی گیاه میشه ولی بریدگیشو از دست میده

  2. الهام گفت:

    خيلي اطلاعات کامل بود ، ممنون از مطالب مفيد شما

  3. عاطی گفت:

    بعداز قلمه زدنرشد گیاه اصلی ادامه پیدا میکنه ؟چجوری رشد میکنه؟

    1. کیانا والی گفت:

      منظورتون گیاهی هست که ازش قلمه تهیه می شه؟ بله رشد می کنه و مشکلی براش پیش نمیاد.

      1. فاطمه گفت:

        سلام من قلمه برگ تنجیری داشتم گذاشتم تو آب و ریشه های قوی دراوارد بعد اون رو تو خاک کاشتم حالا احساس میکنم برگاش خم شده رو به پایین و نوک برگاش داره زرد میشه علتش چیه؟

        1. ویدا گفت:

          باید گلدون رو کاور کنید یعنی یک پلاستیک بکشید روی گلدون و روی پلاستیک رو سوراخ های کوچکی بزنید و گلدون رو خوب آبیاری کنید چون ریشه ها به آب عادت داشته الان دچار کم آبی شده و اگر بهش نرسید بعد از چند روز خشک میشه

        2. ریحانا گفت:

          سلام احتمالا در خاک سنگین کاشته اید و آبیاری زیاد کردید قلمه را از خاک خارج کنید سپس ریشه های پوسیده را بکنید و دوباره درون آب ریشه دار کنید سپس در خاک سبک مخصوص قلمه بکارید ?

    2. حسامی گفت:

      سلام.. عالی و مفید.. فقط ای کاش تصویری ویدئو هم میگذاشتین عالیتر میشد.. ممنون.. حسامی سنندج

  4. زهرا آشوری گفت:

    متشکرم

    1. شادی گفت:

      سلام وقتی برگش بزرگ بشه خودش شیار پیدا میکنه نگران نباشید.
      برگ وقتی کوچیکه شیار نداره

      1. رحیم قاضی نوری گفت:

        ‌باسلام گوشه های برگ سیاه و خشک و خراب شده چه کنم و علت با تشکر

  5. نازی گفت:

    از بین مطالب آموزشی گیاهان شما بهترین هستید??

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون. خوشحالیم که راضی هستید.

      1. سوسن خانم گفت:

        سلام خیلی خوشحال شدم. از راه نمایتون از لطف شما سپاسگذارم

      2. فاطمه گفت:

        سلام من قلمه برگ انجیری داشتم گذاشتم تو آب و ریشه های قوی دراوارد بعد اون رو تو خاک کاشتم حالا احساس میکنم برگاش خم شده رو به پایین و نوک برگاش داره زرد میشه علتش چیه؟

  6. میلاد گفت:

    عالی عالی عالییی.یعنی دمتون گرم کامل و ساده و واضح

  7. فرناز گفت:

    عالی بود فقط کاش از مشکلاتش هم میگفتید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام مقاله مشکلات و بیماری های برگ انجیری: https://iranderakht.com/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D9%85/

    2. Samal گفت:

      من گلمو پشت پنجره گذاشتم دوپرده رو کشیدم کنار که نور بخوره که یه ساعتی تقریبا بهش نور میخوره مشکلی نداره؟

  8. ف.محمودی گفت:

    سلام من یه گلدان برگ انجیری بزرگ دارم که ناخواسته به مقدار خیلی کم محلول سم سوسک کش که اطراف اتاق پاشیده شده پای گلدان رفته الآن برگاش خیلی بیحال شدن باید چیکار کنم که حالش خوب شه؟ لطفن راهنماییم کنین

    1. پری گفت:

      سلام من برگ انجیریم ریشه زد و گذاشتم تو خاک کلی برگ جدید زد و خیلی سرحاله دقیق پشت پنجره س غبار پاشی و ابشم عالیه فقط بجز یه برگش هیچکدوم دیگه ترک نمیخورن علت چیه؟

  9. نجمه گفت:

    من 6 ماهه که یک قلمه برگ انجیری رو کاشتم وسه ماهه که برگ میخواد بزنه ولی از ساقه بالا نمیاد وباز نمیشه وهمچنان به ساقه چسبیده است نورش هم خیلی خوبه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونین کود بدین بهش تا تقویت بشه.

      1. سید کریم گفت:

        سلام دوست عزیز من چندتا قلمه برگ انجیری ابلق رو زدم تو خاک برگ از کود ۲۰،۲۰،۲۰ استفاده کنم یابذارم گیاه شروع به رشد کنه؟؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام خیر کود رو باید بعد از این که قلمه ها ریشه زدن و کمی رشد کردن استفاده کنین.

    2. سکوت شب گفت:

      براش مواد ریشه زا بگیر

  10. سید کریم گفت:

    سلام دوست عزیز من چندتا قلمه برگ انجیری ابلق رو زدم تو خاک برگ از کود ۲۰،۲۰،۲۰ استفاده کنم یابذارم گیاه شروع به رشد کنه؟؟

  11. سحر گفت:

    سلام روزتون بخیر من یک برگ انجیری دارم که رشد خوبی داره توی دو سه هفته ای که خریدمش 4_5 تا برگ جدید داده وه دارن رشد میکنن اما چیزی که منو نگران کرده یک سری حشره توی خاکش هست شبیه به سوسک ریز سیاه رنگ هم هستن برگ های تازه و قدیمیش هم زخم شده علتش چیه ممنون لطفا راه درمان رو هم بفرمایید

    1. مهدی گفت:

      سلام از سم حشره کش مخصوص گل استفاده کن.دستورش روش نوشته.

    2. فرزان گفت:

      سلام عزیزدل
      خیلی عالی بود همه مراحل من انجام دادم و به شدت گیاهم جون گرفت و بزرگ شد
      بینهایت سپاسگزارم از زحمات شما

  12. Samal گفت:

    من گلمو پشت پنجره گذاشتم دوپرده رو کشیدم کنار که نور بخوره که یه ساعتی تقریبا بهش نور میخوره مشکلی نداره؟

  13. دکتر احمدی گفت:

    عالی بود

  14. لعیا گفت:

    سلام دوستان میشه بگید
    منظور از غبار پاشی یعنی چه؟

  15. ژیلا گفت:

    با سلام و عرض ادب سپاسگزارم از توضیحات آموزندتون بسیار عالی و دقیق

  16. فاطمه گفت:

    سلام برگ انجیری ما خیلی نور آفتاب رو نمیگیره تو زمستون
    و اینکه نوک برگ هاش سوخته انگار قهوه ای شده علتش چیه؟

  17. مینا توحیدیان گفت:

    سلام من حدود نه ماه هست برگ انجیری گرفتم همون ابتدا دو تا برگ جدید داد اما بعد ازون برگ دهیش متوقف شد و فقط برگ های قدیمی ترش زرد شد و ریخت،شرایط نگهداریش هم رعایت میکنم.الان هم گلدونش رو عوض کردم هم به محل پرنور تری بردمش.دلیل توقف رشدش چیه؟

  18. لیلی مهدوی گفت:

    من در المان زندگی میکنم و یک گیاه خیلی بزرگ برگ انجیری خریدم، اما به من گفتن باید دو روز یکبار خیلی زیاد آب بدم.

    1. سهیلا گفت:

      خراب میشه… خاک خشک شد ای بدید

  19. سوگند گفت:

    سلام من برگ انجیری دارم و برگاش دراه از لبه شروع به زرد شدن میکنه روش آبیاری و مرطوب نگه داشتن برگاشم رعایت میکنم چرا اینجوری میشه؟؟؟؟

  20. دکتر فری گفت:

    برگ انجیری من روی برگاش نقطه های زرد رنگه..بخاطر چیه؟؟

  21. افرا گفت:

    سلام من یه دونه برگه برگ انجیری گرفتن آیا ریشه میزنه گذاشتمش تو آب

  22. علی گفت:

    سلام میشه فقط یه برگ رادراب گذاشت تا ریشه بده گل برگ انجیری را

    1. اکبری گفت:

      سلام حتما باید گره داشته باشه تا ریشه بزنه برگ خالی خراب میشه

  23. محمد گفت:

    سلام،برگ انجیری من روی برگ هاش یه سری نقطه های قهوه ای رنگ وجود داره،چجوری میتونم مشکلشو برطرف کنم

  24. هدیه گفت:

    سلام زرگ انجیری من تقریبا با ریشه زیاد مدتهای زیادی داخل آب بوده وتازه آن را در خاک گذاشتم ولی بعد از یک روز بیحال شده چیکار کنم نکنه از بین بره.. دوباره بذارم توی آب؟

  25. هدیه گفت:

    سلام برگ انجیری من تقریبا با ریشه زیاد مدتهای زیادی داخل آب بوده وتازه آن را در خاک گذاشتم ولی بعد از یک روز بیحال شده چیکار کنم نکنه از بین بره.. دوباره بذارم توی آب؟

  26. فاطیما گفت:

    ایا قعط کردن ریشه های هوایی برگ انجیری اسیبی به گیاه میرسونه؟!
    چون ریشه ها خیلی زیاد شده

  27. زهره گفت:

    سلام من گلدونه برگ انجیر عوض کردم حال برگها خمیده رو به پایین است در حال خشک شودن چکار کنم

  28. محسن گفت:

    سلام . من گلدون برگ انجیری عوض کردم بعد مدتی برگ‌هاش زرد و بی خال شد الان باید چیکار کنم به حالت اولش برگرد فک کنم موقع عوض کردن گلدون ریشه هاش هوا کشید

  29. محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر

    من برای آبیاری برگ انجیری یه مشکلی دارم، همه جا نوشته که بین 2 آبیاری باید سطح گلدون خشک بشه و حدودا در هوای گرم، میشه 5-7 روز یکبار.. ولی گلدون های من با اینکه زهکشی مناسبی هم داره ولی بعد از آبیاری، تا 10 روز (حتی بیشتر) هنوز سطحش رطوبت داره و خشک نشده. این مشکل رو با گل های دیگه هم دارم.. مثل کروتون که به آب زیادی نیاز داره ولی تا یک هفته بعد از آبیاری هنوز رطوبت داره..

    چکار باید کنم؟ حتما صبر کنم تا سطح گلدون خشک بشه کامل؟

    ممنون

  30. فرناز گفت:

    ممنون بابت مطالب مفیدتون
    چه کودی؟ چجوری؟ چه مقدار؟ در چه بازه زمانی؟ به گلمون بدیم؟

  31. امیر گفت:

    با سلام متشکر.
    احساس میکنم جای عکسهای متعدد از انواع نگهداری صحیح و غلط خالی.
    البته که کار دشواری و گفتن از راه دور ساده است.نمره ۲۰ هستید.
    من چندین سال که برگ انجیری دارم فراوان هم دوستشان دارم.شرایط نگه اری خوب
    فقط چه جوری این برگها به این بزرگی میشود
    سن مهم آیا.
    من شیشه اب معدنی رو پر اب میکنم میبندم به چوب نگهدارنده گیاه و ریشه های کخ به دنبال اب میگردن رو داخل اب میکنم و خیلی هم ریشه میده به حدی که میخواهد قوطی را بترکاند.کود هم در اب بریزم یا چی .
    یه راهکار بدید برگها بزرگ شود

  32. طوبی گفت:

    سلام . چرا برگ انجیری من برگ اضافه نمیکنه ؟

  33. علی خلیلی گفت:

    یه سؤال ؛
    باد کولر آبی برای برگ انجیری مضر هستش یا اینکه نه ، برعکس ، کار رطوبت رسانی رو بهتر می‌کنه ؟!

  34. سمیه گفت:

    سلام گل من ریشه هوایی زیاد داره میتونم جدا شون کنم

  35. سهیلا گفت:

    سلا م من برگ انجیری یه ماهه تو اب گذاشتم ریشه نمیده چی کنم؟

  36. حیدر گفت:

    سلام بعد از تعویض خاک وگلدان تنه برک انجیری شکست ولی به ریشه وصله آیا رشتش متوقف میشه یا نه

  37. زهرا گفت:

    سلام
    گیاه من داره زرد میشه چیکارش کنم

  38. مهیا گفت:

    با سلام احترام خدمت همه و تشکر از اطلاعاتی که دادید
    بنده حدود ده سالی هست که این گل رو نگهداری میکنم و تا دلتون بخواد روش کار کردم
    در مورد خاک که زحمت کشیدید توضیح دادید متاسفانه این گل برا رشد خوب و عالی در حدی که واقعا تصورش نمیشه کرد نباید خاک سبک داشته باشه
    خیلی راحت مقداری از سطح خاک صحرا یا کوه که مطمعن هستید چند وقتی آفتاب بهش خورده رو بیارید و گل رو توش بکارید مطمعن باشید به سال نرسیده مجبور میشد هرس کنید بسیار عالی جواب میده
    ممنون از همگی.

  39. بهنوش گفت:

    سلام من برگ انجیریم برگای زیریش زرد شد ک متوجه شدم از ابیاری زیادم بوده فقط تو پذیرایی نور کمی دارم و هر روز صبح گلو میبرم اتاق خواب و شب برمیگردونم تو پذیرایی این جابجایی اذیت نمیکنه گلمو؟

  40. سپیده گفت:

    سلام وقتتون بخیر ممنون بابت مظلب خوبتون من گیاه برگ انجیری گرفتم و خودم گذاشتم داخل خاک دوهفته ای میشه ک الان برگش زرد شده و ساقه اش انگار داره چروک میشه منار پنجره هم نگه داری میکنم ولی علتظو نمیدونم چکار باید بکنم؟

  41. اعظم گفت:

    سلام. من یکسال پیش قلمه برگ انجیری را در آب ریشه دار کردم و در گلدان کاشتم. از یکسال پیش تا حالا به همان شکل مانده. نه رشد میکند و‌نه خشک می شود . علت چیست؟

  42. ... گفت:

    سلام
    من گل برگ انجیر رو به جای دیگه منتقل کردم اما دیگه برگ هاش بریده بریده نمیشود…باید ویکار کنم که درست شه؟

  43. ح ر گفت:

    سلام . کجا میشه مانسترا دلیسیوسا رو پیدا کرد ؟

  44. صدیق گفت:

    سلام من یک هفته س که گیاه برگ انجیری خریدم.ولی اصلن رشد ندیدم ازش.مقابل نور غیر مستقیم هم میزارم.الانم برگاش بی حالن..یکی دوبار اب اسپری کردم روشون.
    دلیلیش چیه ممنون میشم جواب بدید.

  45. صلدقی گفت:

    سلام گیاه من برگش از غلاف در نیومده یه دوسه ماهی هست خریدم نمی‌دونم مشکلش چیه ؟

  46. Hooman گفت:

    با سلام ممنونم از سایت خوبتون واقعا جامع و عالی بود????

  47. جعفر تذکر گفت:

    سلام من برگ انجیری گرفتم اوردم خانه ابندا رشدش خوب بود.
    گلدوانشو سه سایز بزرگ کردم خاکش هم سبوس برنج و پرلیت و خاکبرگ با ۵۰ درصد خاک باغچه است.
    یکی از عزیزان گفته که خاک سنگین و معمولی باشه رشدش عالی است.
    لطفا نظر بدید چکارش کنم رشد داشته باشه

  48. مسعود گفت:

    سلام ، از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار سپاسگزارم، یک سوالی دارم، این که به برگ انجیری یا همه گل ها می توانیم آب جوش سرد شده بدهیم؟یعنی می تواند بهتر از آبی که ۳ روز گذاشته ایم کنار باشد؟ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *