اخبار, خلاقیت, گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات

معرفی گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار + عکس

مردم جهان بخصوص ایرانیان از قدیم علاقه خاصی به نگهداری گیاهان داشتند به طوری که همیشه در حیاط خانه ها ، گلهایی مانند شمعدانی ، حسن یوسف و … وجود داشت . اگر به گذشته و خانه‌های حیاط دار پدربزرگ و مادربزرگ ها نگاهی بیندازید خاطرات باغچه و گیاهانی که در تابستان به گل مینشستند برای ما زنده میشود . امروزه با گسترش زندگی شهر نشینی ، خانه ها از داشتن حیاط مناسب پرورش گیاهان آپارتمانی گلدار محروم شده اند و به دنبال آن دیگر امکان نگهداری گیاهان وجود ندارد اما شاید کم تر کسی بداند که در فضای کوچک آپارتمان ها هم میشود گیاهان همیشه گلدار آپارتمانی را نگهداری کرد که ضمن شاداب نمودن محیط خانواده ، به جذابیت خانه ها و آپارتمان ها کمک بسزایی کند .

اگر علاقمند به گیاه و گل های زیبا و رنگارنگ هستید ، همراه ما در مقاله گیاهان گلدار آپارتمانی باشید چرا که در آن 20 گیاه همیشه گلدار مناسب آپارتمان را به شما معرفی میکنیم.

گیاهان آپارتمانی گلدار :

1- گل آنتوریوم :

آنتوریوم گیاهی زیبا و از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار است که قلبی بودن برگ و گلهای آن یک عامل اساسی در زیبایی آن است . این گل زیبا برای شکوفه دادن به نور متوسط و روشن و شرایط نگهداری مختص آنتوریوم نیاز دارد، اما می تواند به عنوان گیاه شاخ و برگ دار با نور کمتری نیز رشد کند. این گیاه یک گیاه آپارتمانی سمی است و در صورت خوردن یا جویدن توسط بچه ها یا حیوانات خانگی می تواند باعث بیماری شود. پس این گل را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید . این گل خوشرنگ بسیار مقاوم است اما ممکن است در مواقعی خاص به بیماری هایی مبتلا شود که در اسرع وقت باید نسبت به پبدا کردن علت بیماری های آنتوریوم و درمان آنها اقدام کنید .

کود و تقویت کننده مخصوص گیاه آنتوریوم

2- گیاه ارکیده :

ارکیده فالانوپسیس ، یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی گلدار و تقریبا محبوب ترین نوع ارکیده است و رشد آن به عنوان گیاهی آپارتمانی آسان است. شرایط نگهداری گل ارکیده برای افراد شاغل بسیار راحت است و تنها نکته در مورد آن ریشه های هوازی آن است که بهتر است در ظرفی شفاف کاشته شود . بعضی از انواع ارکیده به عنوان درمان های جایگزین برای سرطان استفاده می شوند. همچنین به دلیل نمادهای مختلف رنگهای گل ارکیده ، در لیست بهترین گلها برای هدیه دادن در هر مناسبتی جای میگیرد .

گیاهان آپارتمانی گلدار

کود و تقویت کننده مخصوص ارکیده

3. اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار با مراقبت آسان و نیاز نوری کم است . برگهای سبز و براق این گیاه زیبا حتی با نبود گل نیز بسیار چشم نواز و زیباست. شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم بسیار راحت بوده و تنها نکته در مورد آن نیاز رطوبتی زیاد است. زمانی که برگها حالت افتاده به خود میگیرند بهترین زمان برای آبیاری گیاه است. جالب است بدانید که این گل زیبا هم در لیست بهتریه هدیه به عروس دامادها جای میگیرد و هم گیاهی مناسب برای بردن به مراسم یادبود است !

4. بگونیا :

بگونیا از گیاهان پر گل در آپارتمان است. البته که انواع بگونیا بسیار زیاد است و تنها بگونیا عروس و بگونیا همیشه گلدار ، در آپارتمان گل میدهند و انواع دیگر تنها برگهایی با فرم و رنگبندی زیبا دارند . شرایط نگهداری بگونیا بسیار راحت است و از گیاهان مقاوم به نور و آبیاری کم است . برگهای بگونیا رکس از نوع بدون گل آن در لیست منحصر به فردترین برگهای گیاهان آپارتمانی جای میگیرد . 

5. گل سیکلامن :

سیکلامن یا گیاه نگونسار ایرانی از جمله گیاهان زمستان گل است. این گل زیبا به صورتی است که گلها به صورت برعکس شکوفا میشوند . سیکلامن در لیست گیاهان مقاوم به سرما قرار میگیرد چرا که در زمستان نزدیک به کریسمس شکوفا شده و به زیبایی تمام در کنار گیاهان هدیه با قیمت مناسب در بازار عرضه میشود .

6. آزالیا

رنگ گلها به رنگ سفید ، سرخابی و صورتی است. بهتر است این گل زیبا هر روز آبیاری شود و نور زیاد دریافت کند. نیاز رطوبتی بالایی دارد و غبار پاشی روزانه فراموش نشود . شرایط نگهداری آزالیا نسبت به بقیه گیاهان گلدار آپارتمانی اندکی دشوار تر است اما زیبایی آن طرفداران زیادی دارد. علاوه بر زیبایی ، از بین بردن فرمالدئید موجود در هوا و پاکسازی هوا نیز از ویژگی های آزالیاست .

7. گل آویز :

این گل زیبا دارای ساقه بلند، گل زیبا و آویزان به سمت پایین، با پرچم‌های بلند است. گل آن به رنگ قرمز و صورتی دیده میشود. شرایط نگهداری فوشیا یا گل آویز راحت است و میتوانید با خیال راحت از آن در خانه نگهداری کنید. آبیاری این گل باید زمانی انجام شود که خاک آن کاملا خشک شده باشد یعنی حدودا هر 10-15 روز یکبار. نور زیاد و غیر مستقیم از نیازهای اساسی گل آویز است و پشت پنجره ی جنوبی جای خوبی برای آن است. زیبایی این گیاه به دلیل گلهای خاصش است و درصورت ضعیف شدن گلها بهتر است که ماهی یکبار با کود مخصوص گیاهان گلدار تقویت شود .

8. گیاه برونفلزیا :

این گل زیبا مانند گلهای زمستان گل ، در سرما شکوفه میدهد و برای پرپشت شدن گلها بهتر است که در فصل خودش به آن سرما بدهید. برونفلزیا در ایران بسیار کمیاب است و از خانواده ی گوجه فرنگی به حساب می آید. رطوبت بالا در هوای گرم و نیم سایه از نیاز های اساسی این گل است. میتوانید برای تامین رطوبت در زیر گلدانی آن جزیره درست کنید 

9. بنفشه آفریقایی :

بنفشه‌ی آفریقایی از جمله ساده ترین گیاهان گلدار است. آنها در تمام طول سال شکوفا میشوند و صد ها نوع و فرم مختلف دارند . این گل زیبا در لیست گیاهان مناسب بالکن نیز جای میگیرد . اما باید از اشعه ی زیاد خورشید دور بماند و مختص بالکن های شمالیست . همچنین بنفشه از بین تمامی گلهایی که میتوانید آنها را بخورید ، تنها گیاهیست که تمامی اجزاء آن خوراکیست و کاملا در بدن سم زدایی میکند . 

10. گل حنا :

حنا گیاهی زیبا با گلهای تیره و خوشرنگ و از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار است. بهترین آب و هوا برای این گل زیبا ، آب و هوایی مدیترانه ای است ولی به راحتی در تمام شهرهای ایران رشد میکند. گل حنا را در بالکن نیز میتوانید استفاده کنید تا رنگ و بوی دیگری به فضای بالکن شمالی شما بدهد. این گل زیبا به نور زیادی نیار دارد و آبیاری آن نیز باید به محض خشک شدن خاک صورت گیرد و نگذارید که گلتان خشکی بکشد . رطوبت نیز از نیازهای اساسی این گیاه است . 

11. گل یاس :

گل یاس یکی از خوشبو ترین گلهای آپارتمانی است و میتواند خانه ی شمارا جلوه‌ی زیبایی ببخشد . این گل معطر گلبرگهایی به رنگ سفید و صورتی دارد . رطوبت بالا و نور فیلتر شده‌ی خورشید ، باعث شده که مکانی مانند حمامی که پنجره‌ی کوچک دارد برای رشد این گیاه مناسب باشد . این گل ها به عنوان تزئینات مو و همچنین در آئین هایی مانند ازدواج ها ، مراسم مذهبی و جشن ها استفاده می شوند.


12. ختمی چینی :

این گل زیبا در رنگهای قرمز و صورتی قابل مشاهده است و میتوانید آن را در بالکن خانه نیز نگه دارید. در هوای آزاد گلدهی بیشتر و زیباتری دارد اما در محیط خانه نیز رشد میکند. گلدهی در اوایل بهار تا اواسط پاییز ادامه دارد. شرایط نگهداری این گل زیبا اندکی دشوار است و نور زیاد از جمله عوامل حساس برای این گیاه از گیاهان آپارتمانی گلدار است . آبیاری بهتر است که بعد از خشک شدن خاک صورت گیرد و غبار پاشی نیز تنها روی برگها و هفته ای 2 بار کافیست .

13. گل ساعتی :

در لیست گیاهان آپارتمانی گلدار ، گل ساعتی گلی بسیار زیباست که دقیقا مانند نام آن در وسط گلبرگ ها صفحه‌ای مانند ساعت با عقربه قرار گرفته است. این گل زیبا دارای خواص دارویی و ضد سرطان است. رنگ گلها قرمز، ارغوانی، آبی و بنفش می‌باشد .

14. گیاه گاردنیا :

گاردنیا یک گیاه زیبا با برگهای براق و همیشه سبز و گلهایی سفید و خوشبو است که خواص بسیار زیادی برای ما دارد . ازجمله‌ی این خواص قرار گرفتن این گیاه در لیست گیاهان مفید برای اتاق خواب است . طبق تحقیقات صورت گرفته نگهداری گلدان گاردنیا سبب بهبود کیفیت خواب شده و تاثیر آن با قرص والیوم در کاهش استرس و خواب‌آوری برابری می‌کند ! گاردنیا عاشق رطوبت است و غبارپاشی را نیاز دارد اما آب را برروی گلها نپاشید.

 

15. کرساندرا :

کرساندرا گل زیباییست که در ایران بسیار کمیاب بوده و بومی هندوستان است. این گل زیبا نیاز به هوای خنک داشته و رطوبت نسبی را ترجیح میدهد. این گل شرایط نگهداری راحتی داشته و برای ماندن در آپارتمان بسیار گیاه خوبیست. از نیاز های کرساندرا نیم سایه و نیم آفتاب است و رطوبت این گل را خیلی بالا نبرید چرا که سبب پوسیدگی گیاه میشود .

16. کلرودندروم :

از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار با رنگ زیبا کلرودندروم است. این گل بسیار زیبا دارای براکت هایی سفید با گلبرگ قرمز است که در فصل بهار شکوفا میشوند. خواستگاه این گیاه آفریقا و مالزی است و به همین دلیل آب و هوای گرم و مرطوب را ترجیح میدهد. میتوانید در تابستان و بهار این گل را بیرون از خانه نگهداری کنید. توجه داشته باشید که هوای سرد برای این گل خوب نیست و ممکن است دچار آسیب شود .

17. کلومنه آ :

کلومنه آ نیز در دسته ی گیاهان آپارتمانی گلدار قرار میگیرد و گلی زیبا با ساقه های آویز است که بهتر است به دلیل این ویژگی در گلدان های آویز کاشته شود . جالب است بدانید این گیاه در طبیعت روی تنه‌ی درختان و به صورت خودرو رشد کرده و به زندگی خود ادامه میدهد ! نور غیر مستقیم و دمای اتاق را ترجیح میدهد پس بهترین مکان برای نگهداری این گل زیبا پشت پنجره است. البته توجه کنید که نور زیاد برگهارا میسوزاند پس پنجره‌ی شمالی و یا فاصله‌ی زیاد از پنجره‌ی جنوبی مناسب است.

 

18. گیاه مومی یا پیچ شمعی :

پیچ شمعی گیاهی زیبا با برگهای آویز است که میتوانید از این ویژگی استفاده کرده و آنرا در گلدان و یا سبد های آویز بکارید. زادگاه این گیاه استرالیا و شرق آسیاست. این گل زیبا در لیست گیاهان مفید برای بچه ها و حیوانات قرار دارد و از این نظر طرفداران زیادی دارد . گل پیچ شمعی گل های ستاره ای زیبایی به رنگ سفید و صورتی ایجاد میکند که بسیار خوشبو نیز هستند. این گیاه نور روشن را ترجیح میدهد.

19. اسطوخدوس :

اسطوخدوس یا لاوندر از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار خاص به رنگ بنفش زیبا است که علاوه بر زیبایی خواص بسیار مفیدی برای ما دارد . شما میتوانید این گیاه را دم کرده و میل کنید و یا از بودن آن در اتاق خواب لذت ببرید. این گیاه بومی مناطق آفریقا و مدیترانه است . علاوه بر مصارف دارویی ، از روغن این گیاه برای مصارف آرایشی نیز استفاده میشود. شما میتوانید به راحتی این گیاه زیبا را در خانه نگهداری کرده و از خواص آن بهره مند شوید.

20. ژربرا :

ژربرا از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار و گیاهی زیبا با برگهای همیشه سبز و گلهایی با گلبرگهای شعاعی به رنگ صورتی ، نارنجی ، زرد و سفید با قسمت میانی زرد رنگ است. این گل زیبا از جمله گیاهان قابل استفاده در دسته گل است و شرایط نگهداری آسانی دارد. آبیاری باید زمانی انجام شود که خاک این گیاه کاملا خشک شده باشد. نور زیاد از جمله نیاز های این گیاه است.

گیاه آپارتمانی گلدار

16 دیدگاه در “معرفی گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار + عکس

  1. لیلا امیرحسنی گفت:

    سلام ،مطالب بسیار مفید بود ،ممنونم .

    1. سلماسی گفت:

      بسیار عالی و‌مفید
      متشکرم

  2. علی گفت:

    بسیار عالی و جامع بود سپاس فراوان

  3. مریم گفت:

    مطالب فوق‌العاده مفید بود وازدیدن تصاویر جذاب گیاهان به شدت لذت بردم

    1. زهرا گفت:

      عااااالی.ممنون

  4. عرشيا گفت:

    ممنونم اطلاعات خوبي در اختيار گذاشتين

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که نظرتون رو گفتید.

  5. زهرا گفت:

    فتبارک الله احسن الخالقین،چقدر زیبا بودند از گرد اورنده سپاسگزارم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون ازنظرتون.

  6. الهه گفت:

    عالی بود

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

      1. عمرانی گفت:

        سلام عالی هستید متشکرم

        1. کیانا والی گفت:

          سلام ممنون از شما که نظرتون رو گفتین.

  7. داود گفت:

    بسیار عالی بود

  8. زهره گفت:

    خیلی خوب بود. ممنون

  9. میر حسین حسینی گفت:

    روحم از دیدن اینا تازه شد خیلی خوب بود عالی عالیه ??????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *