گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

6 نکته مهم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در تابستان

فصل تابستان فصل بسیار مناسبی برای رشد گیاهان می‌باشد چرا که هر چیزی که گیاهان می‌خواهند در این فصل وجود دارد. اما نباید فراموش کرد که گرمی هوا و کاهش رطوبت در این فصل می‌تواند به گیاهان آسیب وارد کند. البته این شرایط برای گلهای فصلی تابستانی و یا گیاهان آپارتمانی آفتاب ( نور ) دوست ایده آل است و تنها برای گیاهان دیگر ممکن است مشکل ایجاد کند که با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از وقوع آنها جلوگیری کنید. از همین رو بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی 6 نکته در مورد نگهداری گیاهان در تابستان بپردازیم. با ما همراه باشید.

گیاهان تابستانی

 

1. آبیاری گیاهان در فصل تابستان چگونه است ؟

در فصل تابستان بهتر است آبیاری در صبح ( قبل از شدید شدن تابش آفتاب ) و یا عصر انجام گیرد. البته توصیه ما این است که آبیاری در هنگام غروب خورشید صورت گیرد چرا که در هنگام غروب و شب، آب راحت تر به ریشه ها می‌رسد و درصد زیاد آب تبخیر نمی‌شود. با توجه به اینکه در تابستان گیاهان زودتر خشک شده و رطوبت خود را از دست می‌دهند، بهتر است هر روز گیاهان خود را بررسی کنید و در صورتی که خاک آن ها خشک شده بود اقدام به آبیاری کنید.

گیاهان-آپارتمانی-آفتاب-دوست

2. مواظب سوختن برگ های گیاهتان باشید !!

فراموش نکنید که در هنگام آبیاری، آن هم در هنگام صبح و تابش خورشید، آب بر روی برگ ها نریزد چرا که باعث می‌شود قطرات آب به صورت یک ذره بین عمل کند و باعث سوختگی برگ های گیاهان شما شود. بنابراین بهتر است آبیاری در هنگام شب انجام گیرد تا در صورتی که آب بر روی برگ های ریخته شد تا طلوع خورشید خشک شوند و سبب سوختن برگها نشود.

3. رطوبت مورد نیاز گیاهتان را فراموش نکنید

در فصل تابستان به علت گرمی هوا، میزان تبخیر آب نیز بسیار بالا می‌باشد همین امر باعث می‌شود که گیاهان نیاز بیشتری به آب داشته باشند. بهتر است برای تامین رطوبت گیاهان در فصل تابستان، یک ظرف آب در کنار گلدانتان قرار دهید، تا با تبخیر آب رطوبت گیاه تامین گردد. همچنین می‌توانید از راههای دیگر مانند ساخت جزیره و یا غبار پاشی نیز استفاده کنید تا رطوبت گیاه تامین شود. برای ساخت جزیره باید داخل زیر گلدانی را پر از سنگریزه و آب کرده و گلدان را بر روی سنگ ها قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا بخار آب از قسمت زهکش زیر گلدان بالا رفته و به ریشه ها برسد و از این طریق رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.
توجه : از برخورد مستقیم آب با زیر گلدان،خودداری کنید، چرا که سبب پوسیدن ریشه ها خواهد شد.
گلهای-فصلی-تابستانه

4. کود دهی گل و گیاه در تابستان چگونه است ؟

تقویت کننده های مخصوص گیاهان نقش غذا را برای آنها ایفا می‌کنند. پس در بهار و تابستان که فصل مناسبی برای رشد و تقویت گیاهان می‌باشد بهتر است هر هفته یکبار طبق دستور العمل اقدام به کود دهی کنید. البته فراموش نکنید که کود دهی بیش از حدنیز می‌تواند به گیاه آسب بزند و بهتر است در صورت مشاهده کردن علائم کمبود مواد مغذی در گیاهان، از تقویت کننده ها استفاده کنید. اگر در تابستان احساس کردید رشد گیاه کند است و یا علائم دیگری مانند : نقاط سوخته در حاشیه و داخل برگ‌ها، پژمردگی برگ ها و لکه‌های سفید نمکی روی خاک به چشمتان خورد، مقدار کود دهی را کاهش و یا متوقف کنید تا علائم برطرف شوند.
کوددهی-در-تابستان

5. در روزهای آفتابی حواستان به نور خورشید باشد !

در فصل تابستان دقت کنید گیاهان را در جای مناسب قرار دهید. اگر چه گیاهان برای رشد به نور خورشید نیاز دارند ولی باید توجه کنید که گیاهان آپارتمانی به نور غیر مستقیم نیاز دارند و در صورت تابش شدید نور آفتاب به آنها به راحتی از بین می‌روند. پس اگر گلدانتان در معرض نور مستقیم خورشید است به فکر جا به جایی آن باشید و باید بدانید که حتی گیاهان فضای باز نیز نیم سایه را به نور مستقیم خورشید ترجیح می‌دهند. 

گیاهان-آپارتمانی-آفتاب-دوست

6. درجه حرارت مناسب گل و گیاه در تابستان

در فصل تابستان به علت گرمی هوا ممکن است گیاهان پژمرده شوند و احساس کنید که گیاه شما شادابی قبل را ندارد. از همین رو باید دقت داشته باشید که بهترین دما برای گیاهان در این فصل 10 الی 35 درجه سانتی گراد می‌باشد. پس سعی کنید دمای اتاق را بین این اعداد نگه دارید تا گیاه شما به خوبی رشد کرده و سالم بماند.

 

1 دیدگاه در “6 نکته مهم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در تابستان

  1. بهزاد گفت:

    خیلی ممنون از توصیه های بسیار عالی
    برای ارکیده چه نوری مناسب تر است
    آیا میتوانید پاسخی بدهید.
    سپاسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *