گل ها, مقالات

با تکثیر گل رز آشنا شوید

گل رز یکی از زیباترین و محبوب‌ترین انواع گل‌هاست. این گل را معمولا در باغچه نگهداری می‌کنند. تکثیر گل رز روش های مختلفی دارد و معمولا به آسانی انجام می‌شود. اگر شما هم به پرورش گل رز علاقه دارید با این مقاله همراه باشید تا با روش‌های تکثیر گل رز مثل: قلمه زدن گل رز ، پیوند گل رز و … آشنایی کامل پیدا کنید.

کاشت و پرورش گل رز

پرورش گل رز هلندی در باغچه بسیار آسان است و شما می‌توانید گل رز را در باغچه خانه بکارید و از زیبایی که به حیاطتان می‌دهد لذت ببرید. برای کاشت گل رز باید بین آن‌ها فاصله کافی قرار دهید تا از شیوع آفات بین آن‌ها جلوگیری شود. رزهای معمولی حدودا 60 سانتی‌متر در اطراف خود فضا می‌خواهند که هر چه گونه رز کوچکتر باشد، فضای مورد نیاز هم کمتر است. برای آبیاری گل رز دقت کنید که آب را درست در پای گل بریزید. سیستم آبیاری قطره‌ای این کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد. دقت کنید که روی شاخ و برگ گل رز آب نریزد و خیس نمانند تا گل رز به بیماری دچار نشود. مالچ پاشی پای گل رز هم می‌تواند به تقویت ریشه‌های آن کمک کند.

تکثیر گل رز

تکثیر گل رز

نگهداری بوته رز پس از کاشت

در فصل بهار و اوایل تابستان کوددهی باید به طور منظم انجام شود. البته اگر می‌خواهید گل رزتان در ادامه تابستان هم شکوفه بدهد می‌توانید تا اواسط تابستان به کوددهی ادامه دهید. در فصل پاییز و زمستان دیگر به گیاه کود ندهید چرا که ریشه‌های آن ضیف شده‌اند و ممکن است آسیب ببینند. هرس گل‌های رز هر چند وقت یک‌بار ضروری است. این کار باعث می‌شود هوا بین شاخ و برگ بوته رز بهتر منتقل شود و گیاه به بیماری مبتلا نشود.

پرورش گل رز هلندی

پرورش گل رز هلندی

 

روش‌های تکثیر گل رز

قلمه زدن گل رز

یک روش معمول تکثیر گل رز، قلمه زدن گل رز است. بهترین مکان برای قلمه گرفتن از گل رز فصل بهار است. زمانی که گلدهی به پایان رسیده و روی شاخه‌ها دیگر گلی دیده نمی‌شود. قلمه‌ها باید از شاخه های حداقل 10 سانتی‌متری تهیه شوند. قلمه زدن گل رز در پاییز هم می‌تواند انجام شود. در این زمان برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند و می‌توان از ساقه‌های چوبی گیاه قلمه گرفت. این ساقه‌های چوبی باید حداقل 15 تا 20 سانتی‌متر طول داشته باشند. همچنین بهتر است از شاخه‌هایی که خیالی جوان هستند قلمه گرفته نشود. در کل باید دقت کنید که قلمه از ساقه‌هایی تهیه شود که در طول دوره گلدهی دارای گل بوده‌اند.

برای قلمه زدن گل رز مراحل زیر را دنبال کنید:

1. بهترین مکان برای برش قلمه‌ها زیر گره‌ها است. گره به محل اتصال برگ و ساقه گیاه گفته می‌شود. برش را با یک چاقو یا قیچی تمیز و به صورت مورب بزنید.

قلمه زدن گل رز

قلمه زدن گل رز


2. برگ‌های اضافی قلمه‌ها را جدا کنید. این کار باعث می‌شود انرژی گیاه صرف ریشه‌زایی شود و برگ‌های اضافه این انرژی را مصرف نکنند. فقط 2 تا 4 برگ روی ساقه باقی مانده باشد.

قلمه زدن گل رز

قلمه زدن گل رز

3. خاک مناسب قلمه‌ها را تهیه کنید. برای کاشت قلمه های گل رز از ترکیب چند خاک می‌توانید استفاده کنید:

یک قسمت خاک برگ و یک قسمت پرلیت

دو قسمت خاک برگ و یک قسمت شن

دو قسمت کوکوپیت و یک قسمت شن

4. چند ساعت قبل از کاشت قلمه‌ها در بستر مناسب، خاک را آبیاری کنید و اجازه دهید تا آب اضافی خارج شود.

5. بیشتر از نصف طول قلمه‌ها را در خاک قرار دهید. خاک را اطراف قلمه سفت کنید و کمی آبیاری کنید تا قلمه در خاک محکم شود.

6. قلمه‌ها باید در مکانی روشن ولی دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شوند. دمای حدود 20 درجه و رطوبت کافی را فراهم کنید. برای نگه داشتن رطوبت قلمه‌ها می توانید یک پلاستیک شفاف روی آن‌ها بکشید.

قلمه زدن گل رز

قلمه زدن گل رز

7. بعد از 7 تا 8 هفته قلمه‌ها شروع به ریشه زدن می‌کنند. بعد از آن می‌توانید گیاه جدید را به بستر دلخواه (مثلا باغچه) منتقل کنید.

 

خوابانیدن هوایی گل رز

بهترین زمان برای تکثیر گل رز به این روش، فصل بهار است. برای خوابانیدن هوایی گل رز به این ترتیب پیش بروید:

1. یک ساقه بالغ و حدودا 10 سانتی‌متری از بوته رز را انتخاب کنید. بهتر است ساقه‌ای انتخاب شود که در طول بهار گلدهی خوبی نشان داده است.

2. 1 سانتی‌متر زیر گره یک ببرش افقی بزنید و پوست روی ساقه را جدا کنید. حدود 1.5 تا 2 سامتی‌متر پوست دور تا دور ساقه را جدا کنید. دقت کنید که به ساقه اصلی آسیب نرسد.

تکثیر گل رز

تکثیر گل رز

 

3. به محل زخمی که ایجاد کردید هورمون ریشه‌زایی بزنید تا بهتر و سریعتر ریشه بدهد.

تکثیر گل رز

تکثیر گل رز

 

4. یک کیسه یا بطری پلاستیکی محکم که حاوی خاک و کود است دور زخمی که روی ساقه ایجاد کرده‌اید ببندید. دو سر کیسه را با نخ محکم کنید ولی نخ را آنقدر محکم نبندید که باعث خفگی گیاه شود. همچنین به کمک یک سرنگ می‌توانید رطوبت قلمه‌ها را تامین کنید.

5. بعد از حدود 8 هفته ریشه‌ها پیدا می‌شوند و می‌توانید گیاه جدید را به بستر مناسب منتقل کنید.

خوابانیدن هوایی گل رز

خوابانیدن هوایی گل رز

خوابانیدن شاخه گل رز

خوابیدن شاخه برای تکثیر گل رز روش مناسبی است. البته این روش در انواع رونده گل رز بهتر جواب می دهد. برای تکثیر گل رز به روش خوابانیدن ابتدا باید شاخه ای متصل به گیاه مادری انتخاب کنید و آن را زیر خاک قرار دهید. خاک را تا زمان ریشه زدن همواره مرطوب نگه دارید. بعد از مدتی ساقه خوابانیده شده خودش ریشه دار می شود و می توان آن را از گیاه مادر جدا کرد. در مورد این روش تکثیر گل رز باید چند نکته را بدانید. مثلا این که انتخاب ساقه خوابانیده شده بسیار مهم است و حتما باید با شاخه مناسب انجام شود. در ضمن تعداد گیاهان جدیدی که با این روش تکثیر گل رز به درست می‌آیند، نسبت روش‌های دیگر (مثلا قلمه زدن گل رز ) کمتر است.

خوابانیدن ساقه گل رز

خوابانیدن ساقه گل رز

پیوند زدن گل رز

پیوند گل رز بین دو گیاه با ریشه ضعیف و قوی انجام می‌شود. بهترین زمان تکثیر گل رز به روش پیوند، فصل رشد گیاه پایه است. پیوند زدن گل رز نسبت به قلمه زدن گل رز گیاهانی باکیفیت‌تر و مقاوم‌تر می‌دهد. میانه تا اواخر تابستان بهترین زمان پیوند زدن گل رز به روش شکمی است. تکثیر گل رز به این روش چند مرحله دارد:

1. به کمک یک چاقوی تمیز روی گیاه پایه یک علامت T شکل ببرید. دقت کنید که چاقو به لایه کامبیوم ساقه نفوذ نکند. کامبیوم بخشی است که به رنگ سبز خیلی روشن می شود. این علامت T بهتر است در میانه ساقه و بین دو گره بریده شود.

پیوند گل رز

پیوند گل رز

2. در این مرحله باید به کمک یک چاقو جوانه را جدا کنید. چاقو را حدود نیم سانتی‌متر زیر جوانه بزنید به طوری که مقداری قشر چوبی زیر جوانه باقی مانده باشد. برش را تا 15 میلی‌متر بالای جوانه ادامه بدهید و در آن‌جا پوست ساقه را جدا کنید. به این ترتیب پیوندک بیضی شکل و نوک تیز می‌شود. دقت کنید که پیوندک قسمت چوبی نداشته باشد. این مسئله باعث نتیجه ندادن پیوند گل رز می‌شود.

پیوند زدن گل رز

پیوند زدن گل رز

3. پیوندک را از شکافی که در گیاه پایه ایجاد کرده اید به آرامی وارد پوست کنید و به سمت پایین بدهید. به طوری که پیوندک کاملا در شیار Tقرار بگیرد و جوانه و دمبرگ بیرون بمانند.

پیوند زدن گل رز

پیوند زدن گل رز

4. جوانه باید محکم به گیاه پایه بچسبد تا پیوند گل رز نتیجه‌بخش باشد. یک نخ قطور یا پارچه دور گیاه بپیچید و فقط جوانه را بیرون بگذارید.

پیوند گل رز

پیوند گل رز

5. شرایط مناسب را برای گیاه فراهم کنید تا پیوند انجام شود. احتمالا در بهار سال بعد نتیجه پیوند مشخص می‌شود.

تکثیر گل رز از طریق بذر

اگر بخواهیم واریته‌های جدید از گل رز به دست بیاوریم می‌توانیم از این روش استفاده کنیم. برای این کار دو رز را انتخاب می‌کنیم که یکی از آن‌ها نقش پایه پدری(دهنده گرده) و آن یکی نقش پایه مادری را دارد. برای تکثیر گل رز با بذر ابتدا باید تمام پرچم‌های پایه مادری را جدا کنید. سپس در زمان گرده افشانی پایه پدری، پرچم‌های آن را روی گیاه پایه مادری بکشید تا گرده‌ها به کلاله گیاه مادری منتقل شوند. گیاه مادری به این روش بارور می‌شود و پس از تولید دانه با کاشت آن می‌توانیم واریته جدیدی از گل رز داشته باشیم.

 

2 دیدگاه در “با تکثیر گل رز آشنا شوید

  1. محمد فضلی گفت:

    با سلام
    من اطلاعات مناسبی رو درخصوص تکثیر به دست آوردم
    ممنون از شما

  2. علی گفت:

    با سلام
    بسیار مفید و عالی توضیح دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *