گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

فواید باورنکردنی آسپیرین برای رشد گیاهان !

آیا میدانستید اولین استفاده کنندگان آسپیرین، گیاهان بوده اند !؟ آسپیرین معمولا برای رفع درد و التهاب در انسان استفاده میشود ولی ماده ی اصلی آن در ابتدا در گیاهان کشف شد و آنها اولین استفاده کنندگان آسپیرین هستند ! گیاهان در هنگامی که به دلایلی همچون کمبود آب، خشکی هوا  و … دچار استرس شوند به صورت خودکار و طبیعی اسید سالیسیلیک تولید می کنند. تا بتوانند با این استرس مقابله کنند. این همان عاملی است که موجب می شود تا گیاه تقویت شود. و سیستم ایمنی آن بهتر عمل کند.در این مقاله با فواید آسپرین برای گیاهان و طریقه استفاده از قرص آسپرین برای رشد سریع گیاهان آشنا خواهیم شد.

آسپیرین

 آسپیرین چگونه بدست می‌آید ؟!

درخت بید منبع ماده ی اولیه آسپیرین یعنی اسید سالیسیلیک است . شما میتوانید از شاخه های جوان این درخت مقدار زیادی اسید سالیسیلیک برداشت کنید و این کار بسیار ساده است به این صورت که شاخه های جوان را در آب بجوشانید و یا به مدت طولانی در آب گرم قرار دهید و در آخر از این آب برای گیاهان خود استفاده کنید ولی این روش برای مصارف انسانی پیشنهاد نمیشود اما سرخپوستان آمریکا از دم کرده ی شاخه های جوان این درخت برای سر درد خود استفاده میکنند .

 

بید مجنون

آیا آسپیرین به رشد گیاهان کمک میکند ؟!

این ادعا در دانشگاه رود ایسلند به اثبات رسیده است. باغدارانی که از آسپرین استفاده کردند، موجب شد تا گیاهان سالم تری داشته باشند و کمتر دچار آفت شوند . گیاهان در هنگامی که به دلایلی همچون کمبود آب، خشکی هوا  و … دچار تنش شوند به صورت خودکار و طبیعی اسید سالیسیلیک تولید می کنند ، تا بتوانند با این استرس مقابله کنند. این همان عاملی است که موجب می شود تا گیاه تقویت شود و سیستم ایمنی آن بهتر عمل کند.

طبق تحقیقات انجام شده ،  اسید سالیسیلیک موجب می شود واکنش ایمنی در گیاهان خانواده تاجریزی به شدت تقویت شود تا گیاه در مقابل حمله های میکروبی و حمله آفت ها مقاوم شود. اسید سالیسیک موجود در آسپرین هم باعث می شود که ترشح هورمون هایی که موجب مرگ گل میشوند ، متوقف شود. گل های چیده شده در هر حال بعد از این که چیده شوند، از بین می روند. اما با وجود آسپرین این اتفاق دیرتر می افتد. یعنی این که عمر گل های چیده شده ( مانند گل های شاخه ای : رز، نرگس ، ارکیده ، … ) بیشتر می شود .

 

رز با آسپیرین

فواید آسپیرین برای گیاهان 

  1.   محلول رقیق شده آب آسپیرین برای گیاهان موجب تسریع رشد و رویش میشود و تا حدی در مقابل بیماری و آفت آن را مقاوم میکند.
  2. برای گلدهی در برخی از گیاهان به صورت اسپری کردن و یا آبیاری استفاده میشود.
  3. برای افزایش ریشه دهی قلمه ها در آب، این ماده به خاطر اسیدی بودن و خصوصیت ضدعفونی کنندگی باعث حذف عوامل بیماری زا یا کاهش آنها در آب قلمه ها شده و به قلمه ها اجازه میدهد بهتر ریشه زایی کنند.
  4. از این محلول میتوانید برای خیساندن بذر نیز قبل از کاشت استفاده کنید همچنین میتوانید بعد از کاشت نیز برای آبیاری گیاه از این محلول استفاده کنید تا جوانه زنی و رشد بهتر و سالمتری داشته باشد .

توجه داشته باشید که استفاده ی زیاد از این محلول به دلیل اسیدی بودن توصیه نمیشود تنها هر 2 یا 3 هفته یکبار به صورت اسپری کردن کافیست .

آسپیرین

مراحل آماده سازی محلول آسپیرین :

قدم اول :

3 عدد قرص آسپیرین را در 4 گالن آب حل کنید ( در ابعاد کوچکتر : 1 قرص آسپیرین در 3 لیتر آب حل شود ) . اجازه دهید به مدت چند دقیقه در آب بنشیند تا کاملا حل شود  نه اینکه فقط در آب معلق باشد . مقدار کمی مایع ظرفشویی را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید .

قدم دوم :

محلول آماده شده را داخل سمپاش و یا اسپری باغبانی بریزید و اگر متوجه شدید که هنوز به طور کامل باهم حل نشده اند کمی صبر کنید و سپس در سمپاش را ببندید.

 

آسپیرین

قدم سوم :

هر یک از پوشش ساقه ها و برگ های گیاهان خود را با این محلول هر 2 یا 3 هفته یکبار اسپری کنید. حتما قبل از طلوع آفتاب صورت گیرد .

نکات کلیدی !

  • در استفاده از آسپرین باید نهایت دقت را به عمل آورید. در صورتی که از این دارو درست استفاده نشود، عوارض بدی را برای گیاه به همراه دارد. آسپرین زیادی موجب می شود تا گیاه دچار لکه های قهوه ای شود. و درواقع گیاه می سوزد.
  • بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که اسپری پاشی را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید. به این علت که حشرات گرده افشان را با اسپری کردن اذیت نکنید. معمولا حشرات گرده افشان و زنبورها بعد از طلوع خورشید کار خود را شروع می کنند. پس اگر شما قبل از طلوع اقدام به اسپری کردن آسپرین کنید هیچ ضرری متوجه حشرات گرده افشان نمی شود.
  • به دلیل متفاوت بودن اثرات این روش برروی گیاهان مختلف در ابتدا بهتر است روی یک یا دو برگ از گیاهتان تست کنید اگر بعد از یکروز مشکلی از قبیل زرد شدن یا سوختن در برگ دیده نشد میتوانید از این آب استفاده کنید .

 

آسپیرین1


33 دیدگاه در “فواید باورنکردنی آسپیرین برای رشد گیاهان !

  1. علی نصیرزاده گفت:

    با سلام
    برای استفاده ابیاری هم میشه استفاده کرد؟
    مقدار مصرفش چقدره؟
    چند قرص در چند لیتر اب

    1. arsham گفت:

      1 قرص = 3لیتر

      1. امیرحسین گفت:

        از چه نوع اسپرین استفاده کنم
        چرا مایع ظرفشویی مگه مایع ظرفشویی گیاه رو نمی سوزونه

    2. امير گفت:

      خدایی متنو نخونده سوال میپرسی .بالا نوشته که چندتا قرص تو چقدر آب باید حل بشه

    3. Solina گفت:

      نوشته شده بود بالا که یک قرص در سه لیتر آب هر سه هفته یکبار

    4. ابراهیم گفت:

      سلام من قبلا یه قرص آسپرین دریک ونیم لیترحل کردم البته مال شرکتی بود که قرص هاش ریز نارنجی رنگ بود بعدوقتی تویک ونیم لیترآب حل کردین یه روز بمونه وهم دمای اتاق بشه بعد برای آبیاری اول گلدان تان آب معمولی بدین بعددرحالی که سیراب هست یه استکان چای خوری هم بهش ازآب آسپرین بدین حواستون باشه زیادندین که میسوزونتش

  2. مهران مهرایین گفت:

    سلام برای ابیاری هم میشه از اسپرین استفاده کرد یا خیر ممنون

  3. علیرضا گفت:

    سلام خسته نباشید .
    والا قبلا بمن گفتن قرص ضدبارداری هم خوبه .. اونا برای گیاهانم مصرف کردم ولی اصلا تاثیری نداشت. فکر کنم آسپرینم داداش ضدباردای هستش

  4. وحید گفت:

    سلام خسته نباشی میشه از اسپریم بچه هم استفاده گرد.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید.

    2. قاسم گفت:

      سلام میشه از قرص آسپرین به درختان هم استفاده کرد یا ضرر داره.

      1. کیانا والی گفت:

        سلام
        خیر ضرر ندارد.

  5. اسماعیلی گفت:

    سلام اسپرین سایز مختلف داره میشه دقیقا بفرمایید چند میلی کرم اسپرین من اسپرین ۸۱میلی گرمی دارم وقتش کذشته قابل استفاده هست تاریخ انقضائ آن ژانویه۲۰۱۹ هستش

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بهتره از قرص تاریخ مصرف گذشته برای گیاهان استفاده نشه.

  6. محمد گفت:

    چرا مایه ظرفشویی با محلول آسپرین قاطی میکنن

  7. علی گفت:

    میشه قرص رو داخل خاک گلدون گذاشت تا با آبیاری به مرور حل و جذب ریشه بشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر باید در آب حل شه. در حالت جامد نمی تونه به خوبی جذب خاک و گیاه شه. مگر اینکه همونطور که گفتید آبیاری کنید ولی فواصل آبیاری معمولا زیاده و قرص به خوبی حل نمی شه.

  8. مهرناز گفت:

    میزان دوز قرص رو میفرمایین.من اسپرین ۸۰ دارم

    1. مینا گفت:

      سلام ممنون از توضیحاتتون
      بعضی سوالات برای عملکرد بهتر در مورد استفاده از مواردی که گفتن قابل تامله ولی بعضی دوستان انگار فقط تیتر و می خونن و دیگه یا علی هی سوال تکراری

    2. mona گفت:

      سلام ممنون از توضیحاتتون
      بعضی سوالات برای عملکرد بهتر در مورد استفاده از مواردی که گفتن قابل تامله ولی بعضی دوستان انگار فقط تیتر و می خونن و دیگه یا علی هی سوال تکراری

  9. Elnaz.gh گفت:

    سلام خسته نباشید مایع ظرفشویی ک نوشتید اضافه بشه اسیب نمیزنه ب گل؟؟

    1. كيان گفت:

      شما میتوانید با ترکیب آب و یک نوع ماده شوینده (که بهترین انتخاب مایع ظرفشویی هست) یک سم خانگی برای گیاهان خود درست کنید. برای درست کردن این سم شما باید یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در نیم لیتر آب حل کنید و به شکل اسپری روی محلی که آفت را مشاهده میکنید بزنید، این نوع سم برای شپشک اردآلو، شته، کنه عنکبوتی بسیار مفید است.

  10. میثم گفت:

    ببخشید من یه چند روز پیش سه تا قرص تو آب ریختم دقیقا نمیدونم که چند لیتر بود فکرکنم یک لیتر بعدا ب گل ها دادم ..فکر کنم زیاد دادم
    ایا. گلهام خراب میشن؟؟؟

  11. عطا حسینی گفت:

    خیر عزیز جان! مایع ظرفشویی در حد چند قطره در سمپاش است برای کمک به نفوذ آسپرین یا بعضی از سم‌های دیگر است. ضمنا در صورت اسفاده بصورت آبیاری استفاده از مایع ظرفشویی مضر است.

  12. مهدی گفت:

    مایع ظرفشویی چی بود؟؟برای چی؟؟

  13. م گفت:

    سلام،برای ریشه زایی درآب چطوربایدازآسپرین استفاده کرد؟

    1. زهرا گفت:

      اسپرین تو اب میریزی.از شب تا صبح گیاه در اب باشه.همین.زیاد نمونه چون میسوزونه

  14. زهرا گفت:

    سلام برای درخت انگور که آفت زنجره داره میشه استفاده کرد ؟ تاثیر داره

  15. رحیمی گفت:

    سلام لطفا بفرمایید آسپیرین دوز چند در سه لیتر آب؟

  16. محسن گفت:

    با سلام
    قربان قرص آسپیرین ۸۱ میلی و ۵۰۰ میلی گرمی در بازار موجود است
    بارها ملت سوال کردن چند میلی ؟ جواب ندادید
    انگار خودتان هم نمی‌دانید
    اما تا آنجا که من می‌دانم آسپرین فایده ای برای گیاهان ندارد

    1. عادل خان پلنت گفت:

      آ اس آ که مثلا نمیاد گل 50 سانتی رو بکنه 2 متر، تنها اثرش ایجاد اسید سالیسیک هستش که توان گیاه رو برا مقابله با تنش و استرس زیاد میکنه،. این تنش میتونه سرما باشه میتونه تعویض خاک و گلدون باشه، میتونه آفت باشه قس علی هذا
      نکته اینکه موقه جوانه زدن یا دادن برگ جدید استفاده از این قرص میتونه ب سلامت گیاه در طول به ثمر نشستن رو تامین کنه،. دوزشم فرقی نداره 1 قرص داخل بطری حل کنید بدید ب گلدون،. البته به تجربه بگم اگه چای دارچین غلیظ سردشده به گیاه بدید اثرش ده برابر قرصه،. تضمینی برا فیکوس و سانسوریا و زاموفیلیا

  17. ابراهیم گفت:

    سلام من قبلا یه قرص آسپرین دریک ونیم لیترحل کردم البته مال شرکتی بود که قرص هاش ریز نارنجی رنگ بود بعدوقتی تویک ونیم لیترآب حل کردین یه روز بمونه وهم دمای اتاق بشه بعد برای آبیاری اول گلدان تان آب معمولی بدین بعددرحالی که سیراب هست یه استکان چای خوری هم بهش ازآب آسپرین بدین به حوالی ریشه ش حواستون باشه زیادندین که میسوزونتش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *