گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری گل برگ بیدی را درمان کنیم

برگ بیدی یا زبرینا از خوشرنگ ترین گیاهان آپارتمانی رونده است که رشد سریعی دارد و با برگهای بنفش خود خانه شما را به زیبایی تزیین می‌کند. برگ بیدی گیاه مقاومی است و نگهداری و تکثیر آسان این گیاه، از جمله نکات مثبتی است که آن را به گیاهی پر طرفدار تبدیل کرده است. زبرینا نیز مانند تمامی گیاهان در صورتی که شرایط نگهداری مناسبی نداشته باشد ممکن است به بیماری هایی دچار شود که در ابتدا باید علت به وجود آمدن این بیماری ها را پیدا کنید تا بتوانید درمان را آغاز کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با راه های درمان و علت خشک شدن و جمع شدن برگهای گل برگ بیدی و آفات آن آشنا شوید.

بیماری برگ بیدی

بیماری برگ بیدی

بیماری های گل برگ بیدی

برگ بیدی شرایط نگهداری آسانی دارد و تنها نکته در مورد آن، رعایت میزان آبیاری و فواصل آن است که ممکن است در صورت کم یا زیاد شدن این عامل مشکلاتی برای این گیاه به وجود بیاید. در ادامه با رایج ترین بیماری ها و مشکلات برگ بیدی و راه درمان آنها آشنا می‌شویم.

پدیدار شدن لکه های قهوه ای سوخته روی برگها :

لکه های قهوه ای روی برگها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برای درمان این مشکل در ابتدا باید عامل را شناسایی و  سپس آن را حل کنید. این لکه ها به دو صورت اتفاق می‌افتند :

  1. لکه های خشک و شکننده که با دست خرد می‌شوند
  2.  لکه های نرم و آبکی.
مشکلات برگ بیدی

مشکلات برگ بیدی

 

در صورتی که برگهای گیاه شما دارای لکه های خشک و شکننده است عوامل زیر را بررسی کنید :

  • تابش نور مستقیم خورشید روی برگها

از قرار دادن گیاه در معرض تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید زیرا سبب سوختگی نوک برگها و رنگ پریدگی آنها می‌شود. در صورت قرار دادن برگ بیدی در فضای باز، آن را در سایه یا نیم سایه قرار دهید. برگ بیدی در آپارتمان نیز باید پشت پنجره دارای نور غیر مستقیم متوسط قرار گیرد.

  • محیط بسیار گرم و خشک

محیط گرم و خشک نیاز رطوبتی گیاه برگ بیدی را بالا می‌برد و در صورتی که رطوبت را افزایش ندهید، گیاه شما به سوختن و قهوه ای شدن نوک برگها دچار می‌شود. برای درمان این مشکل از غبار پاشی و یا جزیره استفاده کنید تا رطوبت افزایش یابد.

  • آبیاری کم و خشکی کشیدن بیش از حد گیاه

آبیاری کم سبب خشک شدن ریشه ها و برگها می‌شود و با ریزش برگ همراه است. برای آبیاری گیاه برگ بیدی برنامه ای منظم داشته باشید و از خشکی دادن بیش از حد به گیاه خودداری کنید. 

 

  • غبار پاشی روی برگهای گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید

قطرات آب روی برگها مانند ذره بین عمل می‌کنند و هنگامی که خورشید به صورت مستقیم روی آنها بتابد، سبب سوختگی برگ می‌شوند. بنابراین از غبار پاشی در معرض تابش آفتاب خودداری کنید و اینکار را در سایه و یا صبح زود انجام دهید.

  • استفاده از مواد براق کننده شیمیایی برای تمیز کردن برگها

در صورت غبار آلود بودن برگهای گیاه برگ بیدی به جای استفاده از مواد براق کننده از محلول رقیق شیر و آب استفاده کنید و برگها را تمیز کنید.

علت خشک شدن برگهای گل برگ بیدی

علت خشک شدن برگهای گل برگ بیدی

لکه های نرم و آبکی نیز ممکن است در اثر موارد زیر اتفاق بیافتند :

  • استفاده بیش از حد از سموم شیمیایی

در صورتی که برای از بین بردن حشرات از سموم شیمیایی استفاده می‌کنید بهتر است نسبت ترکیب آنها با آب را رعایت کنید و با غلظت بیشتر استفاده نکنید.

  • آبیاری بیش از حد و غرقابی شدن ریشه ها

آبیاری بیش از حد نیز مانند خشکی دادن به گیاه برای آن مضر است. بهترین راه برای داشتن آبیاری مناسب، چک کردن خاک است و در صورتی که از خشک بودن خاک در عمق 2 سانتی متری مطمئن شدید به آبیاری گیاه اقدام کنید. 

آبیاری برگ بیدی

آبیاری برگ بیدی

سبز شدن برگهای گیاه برگ بیدی بنفش و ابلق

استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و نور کم می‌تواند سببب سبز شدن انواع ابلق گیاه برگ بیدی شود. برای بازگشت گیاه به رنگ اولیه باید نور دریافتی آن را بیشتر کنید و یا کوددهی را متوقف کنید.

رشد علفی گیاه و زیاد شدن فاصله بین برگها

عدم دریافت نور مناسب و کمبود مواد مغذی خاک می‌تواند سبب علفی رشد کردن گیاه شود. بهتر است برای داشتن یک برگ بیدی پربرگ آن را در نور مناسب قرار دهید.

لوله شدن برگهای سبز

لوله شدن برگها می‌تواند دلیل بر گرم بودن هوا و یا کمبود رطوبت در محیط باشد. برای افزایش رطوبت گیاه می‌توانید از غبار پاشی یا جزیره استفاده کنید.

علت جمع شدن برگهای برگ بیدی

علت جمع شدن برگهای برگ بیدی

بیحال شدن برگها و خمیده شدن آنها از وسط

شکستن برگها و خمیده شدن آنها از وسط، نشاندهنده گرم بودن هوای اطراف گیاه است. برای حل شدن این مشکل بهتر است گیاه را به محیط خنک تری منتقل کنید.

بیرنگ شدن برگها و نرم شدن آنها

همانطور که هوای گرم برای این گاه مضر است، هوای سرد نیز مشکلاتی را در آن ایجاد می‌کند. در صورت مشاهده نرم شدن برگها و روشن شدن رنگ آنها گیاه را به محیط گرمتری ببرید و از قرار دادن آن در فضای باز در فصول سرد خودداری کنید.

خشک شدن گیاه برگ بیدی از قاعده

در صورتی که رشد برگهای جدید با خشک شدن ساقه و برگهای قدیمی همراه است، بهترین کار افزایش رطوبت گیاه و کوددهی است.

علت خشک شدن برگهای برگ بیدی

علت خشک شدن برگهای برگ بیدی

 

18 دیدگاه در “چگونه بیماری گل برگ بیدی را درمان کنیم

  1. mehdi porrahdar مهدی پورراهدار گفت:

    بسیار عالی

  2. حوریه گفت:

    سلام
    ببخشید برگ بیدی من دو تا از شاخه هاش نرم شده بود که متوجه شدم از پایین حالت آبکی طور شده. از همونجا جدا شون کردم و قسمتهای آبکی رو جدا کردم دوباره داخل خاک گذاشتم که ریشه بده. چند روز بعد چک کردم دیدم دوباره اون قسمت ها پیشرفت کرده. باز هم جدا کردم و این بار گذاشتم داخل آب. و باز هم این حالت پیشرفت کرد و تا بالای ساقه اومد؟ میشه علتش رو بهم بگید؟ من شنیده بودم اگر از پایین بپوسه قسمتهای سالم ساقه رو میشه دوباره تکثیر کرد…

    1. مهربان گفت:

      سلام دوست عزیز گساهتون قارچ داره باید از قارچ گش استفاده میکردید قبل از کاشت مجدد

      1. مهسا گفت:

        سلام
        گیاه برگ بیدی تارعنکبوتی من رشد خیلی خوبی داشت ولی الان دیگه رشدش ثابت مونده،علتش چی میتونه باشه؟

      2. حسین فرمانی گفت:

        سلام روزتون بخیر و شادی
        خدا قوت
        ببخشید من گیاه برگ بیدی دارم و کاملا سالم هست و هیچ مشکلی نداره و کاملا ریشه ها در خاک قرار دارند. فقط برگ های پائینی آن که انتهای ساقه هست خیلی هاشون زرد و خشک میشن و من مجبورم هر ۴ الی ۵ روز برگ های زرد و خشک رو از ساقه جدا کنم.
        میخواستم بپرسم علتش چی هست؟ نگران هستم که چرا اینطور میشه؟

    2. سمیه گفت:

      آب‌دهی به گلدونتون رو باید کمتر می‌کردید زه کشی گلدون رو چک کنید که آب توی گلدون نمونه.اگر توی شیشه آب گذاشتید که ریشه بده هر چند روز یکبار ظرف آب رو خالی کنید تا لجنی نشه و ساقه رو هم آب بگیرید که حالت لجنی نگیره.انتهای ساقه نباید به ظرف آب بچسبه

  3. لیلا کاویانی گفت:

    سلام، بسیار متشکرم

  4. مهرسا گفت:

    سلام گیاه برگ بیدی من برگهایش لوله ایی شدن علتش چیه؟ هوای خونه هم خوبه نه گرم ونه خیلی سرده

  5. امید گفت:

    سلام. گیاه برگ بیدی من از ریشه کم کم داره به سمت ساقه های بالاتر خشک میشه. ساقه ها دارن سیاه و خیلی نازک میشن و تکه تکه شدن و برگ ها هم خشک میشن. جزیره هم دارم غبار پاشی هم میکنم. کود هم میدم آبیاری هم منظمه، چیکار میتونم بکنم؟

  6. مهسا گفت:

    سلام
    گیاه برگ بیدی تارعنکبوتی من رشد خیلی خوبی داشت ولی الان دیگه رشدش ثابت مونده،علتش چی میتونه باشه؟

  7. طیبه گفت:

    سلام برگ بیدی بنفش من پرزهاشو از دست داده و دیگه براق نیست علتش چیه؟

  8. اسدی گفت:

    ممنون

  9. هانیه گفت:

    سلام و خدا قوت دوست عزیز ، من دو تا گلدون برگ بیدی دارم متاسفانه متوجه شدم که هر دو بعضی از ساقه هاش از داخل خاک به راحتی جدا میشن و وقتی خارجشون کردم ریشه نداشتن ، علتش چیه؟

  10. سمانه گفت:

    سلام وقت بخیر
    ۶ماهه که گل برگ بیدی خریدم و از اول گلدانش را کنار پنجره جنوبی قرار دادم، حدود دو ماهه که برگهاش بی رنگ شده و کلا از شاخه خشک میشود، علت آن چیست؟

  11. ندا گفت:

    من گیاه برگ بیدیم داشت از پایین برگاش زرد و خشک میشدن خاکشو عوض کردم گلدون جدید گذاشتم ولی بعد چنددیقه دیدم از بالا سر شاخه هام خمیده شد منم مجبور شدم بچینمش علتش چیه

  12. مینا گفت:

    همه برگ بیدی های من حالشون کاملا خوبه و رشدشون زیاد و سریع. کود دهی، ضد قارچ، سم پاشی و آب دهی، نور، همگی به موقع و درست انجام
    میشه. با این حال، تقریبا تمام غنچه هاش میسوزه. ممکنه لطفا علتش رو بفرمایید. ممنون.

  13. آنا گفت:

    سلام روز شما بخیر ببخشید برگ بیدی من برگاش لکه های قهوه ای میگیره بعد سیاه و خشک میشه. اول فکر کردم نورش زیاده از پنجره دورش کردم ولی هنوز همونطور میشه . مشکلش چی هست آیا؟ ممنون میشم کمکم کنید🙏🏼

  14. Zz گفت:

    سلام گل برگ بیدی من چند وقتیه برگاش از اون سبزی قبل در اومده انگار داره سفید میشه ، ساقه هاشم هی پوسیده میشه از خاک جدا میشه اول تو خونه نگهش می‌داشتم، اینجوری شد بردمش بیرون اما فایده نداشت ، چیکارش کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *