گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

8 روش آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت | آبیاری گلدان در سفر | ایران درخت

آبیاری گیاهان در مسافرت

روزهای عید برای بسیاری از افراد با سفر و ترک خانه همراه است. داشتن لحظاتی خوش و شاد در طبیعت و مسافرت روح همه را تازه می‌کند، ولی همین سفر می‌تواند برای گیاهان آپارتمانی که در خانه می‌مانند مرگ آور باشد. بهتر است از قبل از رفتن به سفر به فکر آبیاری گیاهان در مسافرت باشید و  اقداماتی را که در این مطلب برای نگهداری و آبیاری گیاهان خانگی در تعطیلات ذکر می‌شود، انجام دهید تا موقع بازگشت به خانه با صحنه دلخراش گیاهان پژمرده خود مواجه نشوید.

 

روش های آبیاری گیاهان در مسافرت :

1. نوارهای پارچه‌ای برای آبرسانی به گلدان‌ها

برای آبیاری گیاهان در مسافرت ، گیاهان خود را در فضای مشخصی مانند آشپزخانه، حمام یا بالکن جمع کنید. ظرف بزرگی را پر از آب کنید و آن را روی سطح بلندی قرار دهید. از پارچه هایی که در خانه دارید نوارهای باریکی برش دهید و به شکل فیتیله‌ای در بیاورید و یا از کناف و طناب استفاده کنید؛ یک سمت آن را درون ظرف پر آب و سمت دیگرش را روی خاک گلدان قرار دهید. با این روش آب از طریق ظرف و فیتیله‌های پارچه‌ای به گلدان منتقل می‌شود و رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی تامین می‌شود. فراموش نکنید که در این روش چراغ را روشن بگذارید تا فتوسنتز انجام شود.

روش آبیاری گیاهان

روش آبیاری گیاهان

 

2. پوشش پلاستیکی برای گیاهان در خانه

روش دیگر آبیاری گیاهان در مسافرت، قرار دادن کیسه پلاستیکی روی گلدان است. دقایق آخر که منزل را ترک می‌کنید گیاهان خود را خوب سیراب کنید و یک کیسه پلاستیکی روی هر کدام قرار دهید. با این روش، تعریق صورت می‌گیرد و تبخیر به حداقل می‌رسد. توجه داشته باشید که نور خورشید به طور مستقیم به گلدان و پلاستیک نتابد، زیرا مانند گلخانه عمل می‌کنند و گرمای ایجاد شده به گیاه آسیب می‌زند. با این روش گیاهان آپارتمانی حداقل ۱۵ روز می‌توانند با سلامت زندگی کنند. سعی کنید در این روش کیسه پلاستیکی تا اندازه‌ای به گیاه نچسبد که راه تنفس را بگیرد.

انواع روش های آبیاری گیاهان

پوشش پلاستیکی برای گیاهان در خانه

پوشش پلاستیکی برای گیاهان در خانه

 

3. مواد جاذب آب را از فروشگاه‌ها بخرید

یکی از لوازم باغبانی که برای آبیاری گیاهان در مسافرت ، در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، سوپر جاذب‌ها و ژل‌های نگهدارنده آب هستند. می‌توانید این ژل‌های مخصوص را روی سطح خاک بریزید و کم کم آن‌ها را آبیاری کنید تا اشباع شوند و ژل‌ها دیگر آبی جذب نکنند. حال می‌توانید مقدار کمی خاک روی آن‌ها بریزید. با وجود ژل‌های نگهدارنده گیاهان تا چند روز آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

استفاده از مواد جاذب آب

استفاده از مواد جاذب آب

 

4. وان حمام را پر از آب کنید

اگر در حمام خانه خود وان دارید راه آب آن را ببندید و تعدادی آجر درون وان قرار دهید. آب را درون وان بریزید تا حدی که کمی روی آجر‌ها را بگیرد. برای آبیاری گیاهان در مسافرت ، گیاهان آپارتمانی را روی آجر‌ها قرار دهید. در این روش به دلیل خاصیت تراوایی آجر‌ها رطوبت می‌تواند از طریق آن‌ها به گیاهان منتقل شده و آن‌ها را از تشنگی نجات دهد. گیاهان را مستقیما درون آب قرار ندهید چرا که ریشه‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند.

خرید انواع گل های آپارتمانی

استفاده از یک تشت یا وان حمام

استفاده از یک تشت یا وان حمام

 

5. نگهداری گیاهان در فضای خنک خانه

گیاهان را در معرض گرما ر‌ها نکنید و آن‌ها را در قسمتی از فضای خانه قرار دهید که خنک باشد. در این حالت است که هم از آسیب گرما در امان می‌مانند و هم آب خود را دیرتر از دست می‌دهند. فضای خنک خانه حتما باید نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را هم تامین کند.

نگهداری گیاهان در فضای خنک خانه

نگهداری گیاهان در فضای خنک خانه

 

6. مالچ برای حفظ رطوبت گیاهان خانگی

یکی دیگر از روش های آبیاری گیاهان در مسافرت ، استفاده از مالچ می‌توانید رطوبت گیاهان را تا چند روز تامین کنید. مالچ متشکل از برگ، خاشاک، سنگریزه، پوکه معدنی و حتی براده چوب و خاک اره است که روی سطح گلدان را می‌پوشاند و از تبخیر و از دست رفتن رطوبت جلوگیری می‌کند. این مواد را آماده کنید. قبل از ترک خانه آبیاری را بطور کامل انجام داده و سطح خاک را با مالچ به فطر حدود ۵ سانتی متر بپوشانید.

مالچ برای حفظ رطوبت

مالچ برای حفظ رطوبت

7. کمک از یک فرد معتمد برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

ساده‌ترین روش آبیاری گیاهان در مسافرت این است که آن‌ها را به فرد مطمئنی بسپارید. کلید خانه خود را به همسایه یا یکی از اعضای خانواده بدهید تا در روزهای مشخصی برای نگهداری گلدان‌ها به خانه شما بیایند.
 
آبیاری گیاهان در سفر

آبیاری گیاهان در سفر

 

8. استفاده از زیر گلدانی پر از آب

آخرین روش در آبیاری گیاهان در مسافرت که یکی از ساده ترین روش های آبیاری گیاهان در سفر است، استفاده از جزیره میباشد ، اما نباید از این ترفند برای گیاهانی که نیاز به توجه ویژه دارند استفاده کنید. روش جزیره بدون سنگ نه تنها به حفظ آب گیاهان کمک می‌کند بلکه باعث می شود خاک از ته گلدان نشت نکند و در حالی که شما در سفر هستید همه چیز را خوب و مرتب نگه می دارد.
 
روش جزیره برای آبیاری گیاهاین

روش جزیره برای آبیاری گیاهان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *