کاکتوس, مقالات, نگهداری گیاهان

2 روش تکثیر ساکلونت | قلمه زدن ساکولنت در آب | ایران درخت

ساکولنت ها از پرطرفدار ترین گونه های گیاهی هستند که تکثیر بسیار آسانی دارند و از آنها در دیش گاردن ها استفاده می‌شود. ساکولنت ها اشکال مختلف و تنوع رنگی بالایی دارند و در سایز های گوناگونی رشد می‌کنند اما اکثر آنها بسیار ظریف هستند به طوری که ممکن است حتی در جیب جا شوند !در این مقاله با ما همراه شوید تا با تکثیر ساکولنت ها آشنا شوید و به راحتی ساکولنت خود را چند برابر کنید.

تکثیر ساکولنت

تکثیر ساکولنت

1- آموزش تکثیر ساکولنت از طریق پاجوش :

بسیاری از گونه های ساکولنت ها از جمله آلوئه ورا و برخی کاکتوس ها در کنار ساقه اصلی گیاه مادر، پاجوش های کوچکی را به وجود می‌آورند. بعد از گذشت 2 الی 3 هفته از رشد پاجوش، گیاه را از خاک دربیاورید و با احتیاط کامل ریشه را با یک چاقوی تیز به دو نیم تقسیم کنید و پاجوش را از ساقه اصلی جدا کنید. کاملا مراقب باشید تا به ریشه ساکولنت ها آسیبی نرسد. پاجوش را در آب و یا خاک قرار دهید تا ریشه قوی تر شود. حذف پاجوش ها برای تکثیر به بهبود سلامت ساکولنت ها نیز کمک می‌کند و انرژی ریشه ها را در جهت رشد ساکولنت مادر تقویت می‌کند.

تکثیر ساکولنت از طریق پاجوش

تکثیر ساکولنت از طریق پاجوش

2-آموزش تکثیر ساکولنت از طریق برگ :

تکثیر ساکولنت ها از طریق کاشت بذر نیز رایج است اما بهترین روش تکثیر آنها از طریق برگ است چرا که این روش بسیار آسان است و در بیشتر مواقع با موفقیت همراه میشود. در این مقاله با تمامی گام ها در تکثیر ساکولنت با برگ آشنا میشویم و بعد از خواندن این مقاله به راحتی میتوانید به ازدیاد ساکولنت های خود بپردازید و در نهایت حتی اگر این کار با شکست رو به رو شود شما تنها چند عدد برگ از دست داده اید:

گام اول:

اولین اقدام در تکثیر ساکولنت انتخاب گیاه مناسب برای تکثیر برگ هایش است.گیاه باید بالغ و سالم یاشد و روز قبل آبیاری شده باشد تا برگ ها آبدار تر باشند و احتمال ریشه زایی بیشتر شود.

گام دوم:

برگ های جوان و شاداب را برای تکثیر انتخاب کرده و آن ها را با پیچاندن از گیاه اصلی جدا کنید.در انجام این کار بسیار دقت کنید تا برگ ها به درستی از گیاه مادر جدا شوند و صدمه نبینند.همچنین برگ های پیر و پلاسیده برای تکثیر مناسب نیستند.

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 1

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 1

گام سوم:

بعد از جدا کردن برگ ها آن ها را در محلی کم نور و خشک قرار دهید تا انتها ی آن ها پینه ببندد. این کار بسته به شرایط محیطی 1 الی 3 روز زمان میبرد و اگر انجام نشود برگ از این ناحیه رطوبت جذب کرده و میپوسد.

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 2

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 2

گام چهارم:

بعد از پینه بستن کامل برگ ها آن ها را به صورت خوابیده برای خاکی که از قبل آماده کرده اید قرار دهید. خاک مناسب برای این کار مخلوطی از ماسه و کوکوپیت و خاک برگ است.برای جوانه زنی بهتر از خاک برگ و کوکوپیت بیشتری استفاده کنید. حتی لازم نیست برگ ها را داخل خاک فرد کنید ، همین که روی خاک قرار بگیرند کافی است.

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 3

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 3

گام پنجم:

خاک برای تکثیر ساکولنت از طریق برگ باید دارای رطوبت متوسطی باشد یعنی نه خیلی خشک و نه خیلی مرطوب باشد.اگر احساس کردید بستر کاشت خشک است روی آن را با اسپری مرطوب کنید. آبیاری ساکولنت ها بسیار حساس است زیرا مهم ترین علت مرگ ساکولنت ها آبیاری نادرست است.

گام ششم:

گلدان را در مکانی با نور غیرمستقیم ملایم قرار داده و هرگز آن را در این مرحله مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید چرا که موجب از دست رفتن آب و رطوبت برگ ها و از بین رفتن آن ها میشود.

گام هفتم:

توجه کنید که محیطی برگ خا در آن قرار دارند نباید خیلی سرد و یا خیلی گرم باشد.گیاه در کمتر از 4 هفته ابتدا شروع به ریشه زایی میکند و کم کم گیاهان کوچک جدید شروع به رشد میکنند.

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 4

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 4

گام هشتم:

کمی بعد از بوجود آمدن جوانه ها برگ ها کم کم خشک میشوند .اگر جوانه به راحتی از گیاه مادر جدا میشوند میتوانید آن ها را داخل گلدان جدیدی بکارید.گلدانی مناسب انتخاب کرده و توجه کنید که خیلی بزرگ نباشد تا رطوبت را درون خود ذخیره کند و موجب پوسیدگی گیاه شود و همچنین زهکش را بازدید کنید تا آب به راحتی راه خروج داشته باشد.

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 5

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 5

گام نهم:

گلدان را با مخلوطی از ماسه، کوکوپیت و پیت ماس پر کرده و گیاه را در آن بکارید و آن را در محیطی با نور ملایم به دور از نور مستقیم قرار دهید.

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 6

تکثیر ساکولنت از طریق برگ 6

قدم دهم:

بعد از گذشت چند روز گیاه را  آبیاری کنید. توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از کاشت و تا زمانی که گیاه شروع به ریشه زدن نکرده است نباید آبیاری کنید.

قدم یازدهم:

بعد از ریشه زدن گیاه کم کم آن را به نور بیشتری عادت دهید تا شروع به رشد علفی نکند و هر بار بعد از خشک شدن خاک، گیاه را آبیاری کنید.

تکثیر ساکولنت با برگ

تکثیر ساکولنت با برگ

10 دیدگاه در “2 روش تکثیر ساکلونت | قلمه زدن ساکولنت در آب | ایران درخت

  1. Zahra گفت:

    بسیار عالی و مفید

  2. دنیا گفت:

    من تازه گلفروشی زدم تازه کارم شونزده سالمه واقعا ممنونم عالی بود

    1. فاطمه گفت:

      افرین به تو واسه این همه ارادت

    2. سهیل گفت:

      ایشالله موفق باشی داداش گلم همیشه سربلند و پرفروش باشی

  3. Erfan گفت:

    سلام عالی بود. فقط امکان شکست در این کار چقدره؟

  4. طیبه گفت:

    سلام من برگ هام ریشه میکنه ولی سریع خشک میشه
    حتی یک کدومش جوانه زد ولی ریشه نکرد و خشک شدم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. لیدا بصیر گفت:

    عالی بود

  6. مهدی گفت:

    بسیار عالی ، آفرین به اینهمه علاقه

  7. ونوس گفت:

    سلام و درود
    سپاس از اطلاعاتی که دادید
    من نوعی ساکولنت دارم در بالکن منزل و از یک گلدون تقریباً ده تا گلدون درست کردم خیلی خوش رشد و خوش تکثیره ، مقاوم در مقابل تغییر شرایطه آبیاری زود به زود نمیخواد و هم با برگش و هم با ساقش تکثیر میشه. برگ یا بخشی از ساقشو در خاک مرطوب قرار میدم و بعد از یکی دوهفته ریشه زده و شروع کرده به رشد ، عالیه این گیاه ، فقط سرمای خیلی زیاد اگر شد مدتی روشونو نایلکس شیشه ای که نور به گیاه برسه میکشم

  8. فرنگیس گفت:

    من برای اولین بار از برگهای ساکلونت کندم وکنار خوده گلدون گذاشتم دقیقا بعد از دوهفته همه برگها گل های کوچیک وریشه دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *