گیاهان آپارتمانی, مقالات

چرا برگهای آگلونما زرد می‌شود ؟!

علت سوختگی برگ گل آنتوریوم

آگلونما یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی در سراسر دنیا است که نگهداری آسان و داشتن گونه های رنگی و متفاوت سبب این محبوبیت شده اند. این گیاه فوق العاده گزینه مناسبی برای افراد مبتدی در زمینه نگهداری گل و گیاه است و با شرایط مختلف نگهداری خود را سازگار می‌کند. اما آگلونما نیز در صورت مناسب نبودن شرایط نگهداری ممکن است به مشکلاتی دچار شود که مهمترین آن زرد شدن برگهای آن است. زرد شدن برگهای آگلونما معمولا به دلیل رطوبت کم، آبیاری نامناسب، نور ضعیف یا هجوم آفات اتفاق می‌افتد که خبر خوب این است که این مشکل در اکثر مواقع به سادگی قابل حل است.در این مقاله همراه ما باشید تا با علت و درمان زرد شدن برگهای آگلونما آشنا شوید.

زرد شدن برگ آگلونما

علل زرد شدن برگهای گیاه آگلونما

۱. مشکل آبیاری بیش از حد

تنش آبی علت اصلی زرد شدن و مرگ گیاه آگلونما است و باید بدانید که این گیاه آپارتمانی نسبت به آبیاری نامناسب و پوسیدگی ریشه بسیار حساس است. این مشکل در خاکی که زهکشی ضعیفی دارد و منجر به غرقابی شدن ریشه ها می شود بسیار شایع است. آبیاری بیش از حد گیاهان آپارتمانی باعث خیس شدن خاک آنها و در نتیجه دچار شدن گیاه به بیماری پوسیدگی ریشه می‌شود.

پوسیدگی ریشه باعث می‌شود گیاه نتواند مواد مغذی، آب و یون‌های معدنی را که رشد بهتر را تسهیل می‌کنند جذب کند. زرد شدن برگها اولین علامت نشاندهنده آبیاری بیش از حد است. بهترین گزینه برای رفع و از همه مهم تر جلوگیری از ایجاد این مشکل کاهش رطوبت خاک است.برای کاهش رطوبت خاک و جلوگیری از پوسیده شدن ریشه باید اجازه دهید بین دو آبیاری خاک حداقل تا دو بندانگشت خشک شود و از خاک سبک با زهکش بالا استفاده کنید. انتهای گلدان را نیز سوراخهای زهکشی تعبیه کنید تا آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

از یک برنامه منظم برای دریافت آب مناسب توسط گیاه بسیار مهم است. سعی کنید دمای اتاق را در دمای متعادل حفظ کنید و نور نیز متوسط غیر مستقیم باشد. این ترفند به کاهش سرعت تبخیر و تعرق و درنتیجه خشک نشدن سریع خاک کمک می‌کند.

۲. نور نامناسب

گیاه آگلونما در نقطه ای از خانه رشد می‌کند که نور کافی و غیر مستقیم داشته باشد. به خاطر داشته باشید که رنگ برگها به نور بستگی دارد. گونه هایی که دارای برگ های رنگی هستند به نور بیشتری نیاز دارند در حالی که گونه های دارای برگ سبز یا سفید به نور کمتری نیاز دارند. نور نامناسب باعث می شود که برگ های رنگی آگلونما تغییر رنگ داده و برگ های سبز شروع به زرد شدن کنند. این موضوع حتی باعث می شود گیاه ساقه و برگ ضعیفی نیز داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که علائم آبیاری بیش از حد و نور ناکافی کاملاً مشابه هستند اما زرد شدن برگها همراه با توقف در رشد معمولا به دلیل نور نامناسبب و ناکافی است. همچنین باید توجه داشته باشید که گیاه آگلونما نسبت به نور زیاد مستقیم حساس است و گیاه را در مکانی قرار دهید که نور خورشید فیلتر شده را دریافت کند. نور زیاد باعث افزایش پیچش برگ های آگلونما می‌شود.

درمان زرد شدن برگ آگلونما

۳. دمای پایین

گیاه آگلونما بومی مناطق نسبتا گرم است و در منطقه ای با دامنه دمایی 20 تا 25 درجه سانتی گراد رشد می‌کند. خبر خوب این است که این گیاه می تواند دمای کمتر از 12 درجه سانتیگراد را نیز تنها برای مدت زمان کوتاه تحمل کند. بنابراین قرار دادن آن در معرض دمای پایین برای مدت طولانی می‌تواند باعث پژمردگی و زرد شدن برگ ها شود.

فراهم کردن دمای ایده آل باعث می شود گیاه آپارتمانی قوی تر و سالم تر رشد کند. کنترل دمای داخل خانه در طول زمستان می تواند یک تجربه دلهره آور باشد. روشن کردن گرم کننده در زمستان یکی از راه های نجات گیاه آگلونما در حال مرگ است.

۴. شوک تعویض گلدان

گیاهان زینتی آپارتمانی در سن خاصی رشد بیش از حد را تجربه می‌کنند. تعویض گلدان به جوان سازی گیاه کمک می‌کند و باید با دقت فراوان انجام شود. تعویض گلدان در صورتی که به درستی انجام نشود سبب وارد آمدن شوک به گیاه می‌شود. بنابراین گیاه آگلونما در صورتی که به درستی کاشته نشود و ایستایی لازم را نداشته باشد، شروع به زرد شدن برگهایش می‌کند.

شوک تعویض گلدان در عرض ۱ الی ۲ هفته رفع می‌شود و گیاه شروع به رشد جدید می‌کند. تعوبض گلدان به ایجاد فضای بیشتر برای افزایش رشد و بهتر شدن آن کمک می‌کند.

علت زرد شدن برگ آگلونما

۵. زرد شدن و ریختن برگ های کهنه

در صورتی که بعد از گذشت زمان زیاد از نگهداری گیاهتان، تنها چند برگ پایینی آن زرد شده است، امری طبیعی است. این یکی از راه هایی است که گیاه شاخ و برگ های قدیمی خود را می ریزد تا انرژی خود را برای توسعه شاخ و برگ جدید صرف کند. زرد شدن برگهای قدیمی آگلونما در پاییز و زمستان بسیار رایج است. دوره ای است که گیاه خوابیده و انرژی کمتری مصرف می‌کند.

۶. کوددهی ناکافی

آگلونما نیاز چندانی به کوددهی ندارد و تنها برای داشتن رشد بیشتر می‌توانید در فصول رشد آن را تغذیه کنید. زرد شدن برگ ها نشان دهنده کمبود مواد مغذی گیاه است. این وضعیت زمانی رایج است که گیاه مدت زمان زیادی را بدون تغذیه از کودهای شیمیایی گذرانده باشد. عرضه ناکافی نیتروژن به گیاه باعث زرد شدن و تغییر رنگ برگ های گیاه می شود. تامین ناکافی پتاسیم و فسفر باعث توقف رشد و همچنین تغییرات پوست اندازی برگ می شود.

کوددهی به رفع مشکل کمک می‌کند و برگ های آسیب دیده دوباره رنگ زیبای خود را به دست می آورند. توصیه می شود سالی یک یا دو بار به گیاه کود داده شود.

زرد شدن برگ گیاهان

۷. آفات

هجوم حشرات معمولاً به بسیاری از گیاهان آپارتمانی آسیب زیادی وارد می‌کند. این موجودات باعث می‌شوند که برگ های گیاه دارای لکه های زرد، سوراخ های نامنظم و سطح برگ های چسبنده باشند.

باید توجه داشته باشید که گیاه آگلونما شته ها، شپشک های آردآلود و کنه های عنکبوتی را جذب می‌کند. این حشرات اگر در اسرع وقت کنترل نشوند می توانند گیاه آگلونما را از بین ببرند. زرد شدن برگ های آگلونما به دلیل مکیدن شیره سلولی است. خروج مایع داخلی باعث افتادگی ساقه ها و برگ ها می شود. برای از بین بردن این موجودات ریز از اسپری های حشره کش استفاده کنید.

۸. بیماری

گیاه آپارتمانی آگلونما به شدت به عفونت های باکتریایی و قارچی حساس هستند. این شرایط معمولاً بر سرعت رشد کلی گیاه تأثیر می‌گذارد. عفونت باکتریایی باعث گسترش لکه های سیاه روی برگ ها و همچنین افزایش زرد شدن برگ ها می شود. مشکل بیماری معمولاً در نتیجه آبیاری بیش از حد اتفاق می افتد. جداسازی گیاه از دیگران به مبارزه با گسترش بیماری کمک می کند. همچنین محیط مناسبی را برای پرستاری از گیاه ایجاد می کند تا سلامتی خود را بازیابد.

شاخ و برگ های آسیب دیده را بردارید و سعی کنید به برنامه آبیاری مناسب گیاه پایبند باشید. این بهترین راه برای برای غلبه گیاه بر مشکل بیماری است. اگر متوجه زرد شدن برگها شدید وضعیت سلامتی گیاهتان را بررسی کنید. معاینه به شما کمک می‌کند تا علت احتمالی مشکل را شناسایی کنید.

زرد شدن برگ آگلونما طلایی

1 دیدگاه در “چرا برگهای آگلونما زرد می‌شود ؟!

  1. سینا آرین گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    آگلونما من وقتی گل میده در همون حالت غنچه که هستن زرد و خشک میشه دلیلش چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *