کاکتوس, مقالات, نگهداری گیاهان

معرفی انواع کاکتوس خانگی و نگهداری آنها

گیاه کاکتوس تیره‌ای از میخک سانان است که اغلب خاردار و گوشتی هستند. در چند سال اخیر این گیاه پرطرفدار جای خود را در بین مردم باز کرده است. خرید کاکتوس نیاز به دانش خاصی ندارد اما نگهداری آن نیاز به دانش، تجربه و دقت فراوان دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی برخی از انواع کاکتوس خانگی و نگهداری آنها در منزل بپردازیم؛ بنابراین اگر شما هم مثل ما عاشق این گیاهان زیبا هستید، با ما همراه باشید :

1- کاکتوس اپونتیا میکروداسیس

در ایران این گیاه را با نام کاکتوس گوش خرگوشی یا پولکادات می‌شناسند؛ دارای دو بالشتک به شکل گوش‌های خرگوش و پوشیده از تیغ‌های قهوه‌ای رنگ است که با یک اشاره کوچک بیرون می‌آیند؛ بنابراین برای نگهداری از این گیاه به یک موچین نیاز خواهید داشت.

این گیاه حدود 60 تا 150 سانتی‌متر رشد می‌کند و در فصل تابستان، اگر به اندازه کافی در معرض نور قرار بگیرد، گل‌های سفید و میوه‌های بنفش رنگی بسیار زیبایی خواهد داد. کاکتوس گوش خرگوشی برگ و شاخه‌ای ندارد و تنه‌های اضافی روی دیگر تنه‌ها رشد خواهند کرد.

نگهداری کاکتوس در منزل کار آسانی است و تنها باید محیط را برای آنها ایمن کرد. دمای مورد نیاز این کاکتوس بین 21 تا 37 درجه سانتی‌گراد است و در زمستان‌ها به دمای خنک‌تری نیاز است. در اواخر فصل پاییز دمای 10 تا 18 درجه سانتی‌گراد نیز مناسب است.

کاکتوس گوشتی گوش خرگوشی به نوردهی کاملی احتیاج دارد اما لازم است در فصل زمستان نیم سایه‌ای را بر روی کاکتوس ایجاد کنید. همچنین آبیاری آن از اوایل بهار شروع می‌شود اما در زمستان آبیاری باید قطع شود.

این کاکتوس نیاز به خاک شنی دارد و برای تأمین هوادهی به ریشه گیاه می‌توانید از ترکیب 1 به 1 پرلایت و گیاخاک استفاده کنید.

 

2- کاکتوس ژیمنوکالیسیوم

این کاکتوس گوشتی کروی و بسیار زیبا با کاشت بذر در اوایل بهار تکثیر می‌شود. کاکتوس ژیمنوکالیسیوم به کود چندانی نیاز ندارد اما کاکتوس بالغ آن را باید در اواخر بهار با کود مخصوص کاکتوس‌ها تغذیه کرد. خاک مناسب این نوع کاکتوس مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ با زهکشی مناسب است.

این کاکتوس باید در مکانی نیم سایه تا آفتابی نگهداری شود و خاک آن باید خشک و مرطوب باشد، بنابراین آبیاری بیش از حد به این گیاه آسیب خواهد زد. ژیمنوکالیسیوم در فصل تابستان گل‌هایی به رنگ قرمز، صورتی سفید فام و بنفش کمرنگ می‌دهد و بهترین کاکتوس برای پیوند زدن بر روی دیگر کاکتوس‌ها می‌باشد.

 

3- کاکتوس مامیلاریا هانیانا

از انواع کاکتوس خانگی ، کاکتوس مامیلاریاست. نام فارسی این کاکتوس، بانوی پیر است که 250 گونه مختلف دارد و از طریق بذر قابل تکثیر است. این کاکتوس دارای تیغ و پرز است. گیاه مامیلاریا در بهار و تابستان گل‌های کوچک صورتی یا بنفش می‌دهد.

کاکتوس بانوی پیر می‌تواند تا قطر 50 و ارتفاع 25 سانتی‌متر رشد کند. این کاکتوس به آبیاری زیاد حساس است و ریشه‌اش دچار پوسیدگی می‌شود بنابراین در بین فواصل آبیاری باید خاک آن کاملاً خشک شود.

بهترین ترکیب خاکی این گیاه ماسه، پیت ماس، خاک لوم و خاک مخصوص کاکتوس است و برای کوددهی نیز می‌توان از کود کاکتوس استفاده کرد. همچنین کاکتوس مامیلاریا به نور کامل و غیر مستقیم آفتاب نیازمند است.

 

4- کاکتوس ماه

نام دیگر این کاکتوس ژمینو پیوندی است و یکی از زیباترین کاکتوس‌های خانگی است. این کاکتوس روی پایه کاکتوس دراگون یا پایه هیلوسرئوس پیوند زده می‌شود. ژمینوها ظاهری ابریشمی دارند و معمولاً بین 4 تا 5 سانتی‌متر قد می‌کشند و قطرشان به 5 تا 6 سانتی‌متر می‌رسد.

ژمینو باید در دمای 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. این گیاه به نور زیاد (نه خیلی شدید نه خیلی کم) نیاز دارد. خاک مناسب کاکتوس ماه خاک کاکتوس، ماسه شسته و پیت ماس است و برای آبیاری این کاکتوس باید اجازه دهید تا خاک آن کاملاً خشک شود.

انواع کاکتوس خانگی

خواص میوه کاکتوس

در ایران به میوه‌ کاکتوس، گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس نیز می‌گویند اما کمتر کسی با خواص آن آشنا است. میوه کاکتوس بیضی شکل و به رنگ قرمز یا بنفش است و از خواص درمانی بسیاری برخوردار است. این میوه در همه ی انواع کاکتوس خانگی یافت نمیشود و تنها در بعضی کاکتوس های خاص وجود دارد .

میوه کاکتوس سان پدرو دارای ارزش دارویی بالایی است و آب بدست آمده از آن مانع سوزش مثانه و کلیه می‌شود و تب و هپاتیت را درمان می‌کند.

میوه کاکتوس هودیا نیز به درمان چاقی مفرط کمک می‌کند و میوه کاکتوس اوپنتیا خاصیت آنتی اکسیدان (سم زدایی، ضد التهاب) دارد و از آسیب سلولی که باعث ایجاد سرطان و پیری می‌شود، جلوگیری می‌کند.

از دیگر خواص درمانی این میوه می‌توان به تقویت دستگاه گوارش، معالجه کبد، سلامت قلب، کاهش کلسترول خون، کاهش جذب انسولین و تنظیم قند خون، جلوگیری از عفونت‌های کلیوی، درمان تب بالا و هپاتیت، التیام زخم، جلوگیری از پیری پوست و… اشاره کرد.

 

 

 

 

4 دیدگاه در “معرفی انواع کاکتوس خانگی و نگهداری آنها

  1. زهرا گفت:

    سلام من یک گیاه یشم و یک سدوم غوره ای و یک آلوئه گورخری دارم که داخل یک گلدان هستند. آیا باید جداشون کنم یا کنار هم مشکلی نداره؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر مشکلی نداره.

  2. رقیه گفت:

    با سلام
    من چندنوع کاکتوس زیبای گلدار میخوام.از کجا باید تهیه کنم؟تو چه سایتی؟

  3. رزیتا گفت:

    سلام.کاکتوس گوش خرگوشی رو بهم دادن فقط توی خاک بذارم؟کارخاص دیگه ای نمیخواد روش انجام بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *