گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

راهنما کامل نگهداری و معرفی گل فیکوس | 82 نکته کلیدی | ایران درخت

گل فیکوس

گل فیکوس الاستیکا از گیاهان بسیار زیبا و مقاوم است که برگ های چرمی و پهنی دارد و در رنگ های مختلفی موجود می باشد. این گیاه به صورت درختچه ای رشد می کند و می تواند به منزل شما جلوه ای فوق العاده ببخشد.

برای این که گیاهی شاداب داشته باشید باید نکات و شرایط نگهداری فیکوس را بدانید. در این مقاله شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا مثل خاک ، آبیاری و … را به شما معرفی می کنیم. اگر شما هم به نگهداری این گیاه زیبا علاقه دارید با ما در این مقاله همراه شوید.

گل فیکوس الاستیکا

گل فیکوس الاستیکا

با گل فیکوس الاستیکا بیشتر آشنا شویم

نام علمی این گیاه Ficus elastica بوده و نام انگلیسی آن Rubber plant است. گیاه فیکوس از خانواده ی موراسه و بومی هند و اندونزی می باشد. از شیره گیاه فیکوس که با زخمی شدن تنه گیاه از آن جاری می شود، می توان در ساخت لاستیک استفاده کرد و نام انگلیسی این گیاه با توجه به همین مساله انتخاب شده است.

اما لازم به ذکر است گیاهی که از شیره آن به شکل تجاری در ساخت لاستیک استفاده می‌شود، درخت لاستیک Para rubber tree با نام علمی Hevea brasiliensis از خانواده افربیاسه است. این گیاه در خواستگاه خود تبدیل به درختی بزرگ می ‌شود و تا ارتفاع زیادی رشد می کند اما در گلدان و در برخی مناطق آن را به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می کنند.

شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا

شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا

شرایط نگهداری فیکوس الاستیکا

نور

این گیاه به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد اگر چه در سایه و نور کم دوام می آورد ولی رشد مطلوبی ندارد. همچنین بهتر است گیاه را دور از نور مستقیم قرار دهید. نور شدید موجب بی رنگ شدن برگ‌ها می‌شود. نور کم و ناکافی محیط هم یکی از دلایل ریزش برگ‌های گیاه است.

دما

این گیاه دمای 30 تا 15 درجه ی سانتیگراد را تحمل می کند اما بهترین دما برای رشد آن بین 18 الی 28 درجه سانتی گراد می باشد. قرار گرفتن در هوای سرد موجب سیاه شدن برگ ها و ریزش آن می شود و همچنین تغییرات ناگهانی دما هم موجب ریزش برگ های فیکوس می شود.

آبیاری فیکوس

این گیاه رطوبت را ترجیح می دهد اما به خشکی هم مقاوم است. بهتر است صبر کنید تا در فاصله ی بین دو آبیاری خاک خشک شود و توجه داشته یاشید که خاک گیاه نباید خیس و غرقابی باشد چرا که به تدریج موجب پوسیدگی ریشه گیاه می شود و برگ های پایین گیاه زرد شده و می ریزند و به مرور زمان گیاه از بین می رود.

تشنگی شدید گیاه موجب لوله شدن برگ‌ها و آویزان شدن آن ها می‌شود که برای رفع این مشکل می توانید به مدت ۱۵ دقیقه گیاه را  در تشت پر از آب قرار دهید.

رطوبت

برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بهتر است یک ظرف آب در کنار آن قرار دهید و یا هفته ای یک تا دو بار اقدام به غبارپاشی کنید. توجه داشته باشید که غبار پاشی در زیر نور مستقیم آفتاب باعث ایجاد لکه های سوخته بر روی برگ های گیاه می شود پس از انجام این کار خودداری کنید.

کوددهی

جهت رشد بهتر گیاه فیکوس می توانید از کود مخصوص فیکوس ها طبق دستور العمل استفاده کنید. البته نباید در مصرف کود زیاده‌روی کنید چرا که باعث سوختن گیاه می شود.

خاک

بهترین خاک برای این گیاه، خاک حاوی کمپوست می باشد.

تعویض گلدان

زمان مناسب برای تعویض گلدان هنگامی است که ریشه گیاه از خاک بیرون زده باشد در غیر این صورت تعویض گلدان را به تعویق بیندازید.

هرس فیکوس

زمان مناسب برای هرس این گیاه در اوایل تابستان و اواخر بهار است. برای انجام این کار ساقه‌هایی را که خارج از فرم و شکل اصلی گیاه رشد کرده‌اند و یا ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند را قطع و یا کوتاه کنید.

برای برش شاخه های اضافی برش را از بالای یک گره (ناحیه اتصال برگ‌ها به ساقه) بزنید. در جدا کردن ساقه‌ها زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث شوک شدن گیاه شود. حجم کل ساقه‌ای جدا شده باید حداکثر حدود ۳۰٪ حجم کل ساقه‌های گیاه باشد.

تمیز کردن برگ ها

برای تمیز کردن برگ ها از اسفنج مرطوب و یا پارچه ی پنبه ای کمک بگیرید و با کمک آب برگ ها را تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از مواد شیمیایی براق کننده برای گیاه مضر است و بهتر است از این کار صرفنظر کنید.

نگداری گیاه فیکوس الاستیکا

نگداری گیاه فیکوس الاستیکا

یکی از منابع :

سایت شماره 1

26 دیدگاه در “راهنما کامل نگهداری و معرفی گل فیکوس | 82 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. سیامک گفت:

    این گیاه یه شیره سمی سفیدی تولید میکنه که برای کودکان و حیوانات اهلی خطرناکه. بنظرم بهتره این موضوع و ذکر کنین، تا مشکلی برای مشتری هاتون پیش نیاد‌.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون. راستش در بعضی از منابع این مسئله ذکر شده و در بعضی دیگر خیر به همین دلیل هم در مقاله نیامده.

    2. مژگان گفت:

      ببخشید من فیکوسم رو وقتی خریدم از یه جایی قطع شده بود و ساقه ی جدید داده بود .الان بعد چند ماه که دارمش از اونجا که قطع شده بوده شیره ی سفید رنگ میده .این طبیعیه

  2. سارا گفت:

    سلام گیاه من برگهای پایینی همه ریخت به یکباره،علتش چیه؟

    1. سهیل گفت:

      زیاد آب دادین

      1. مژگان گفت:

        سلام وقتتون بخیر.ببخشید فیکوس من از اونجایی که قطع شده شیره میده بیرون .آیا طبیعیه ؟

        1. زینب گفت:

          بله طبیعیه

          1. محمدرضا گفت:

            چسب پیوند بزن ابجی دیگه خوب میشه و جای زخمش هم خوشگل میشه،،،ضمنا اون شیره سمی کلی از مواد مغذی رو خارج میکنه پس جلوش گرفته بشه بهتره

  3. لیلی گفت:

    لام. ممنون از سایت بسیار عالیتون.
    من دو ماه قبل عید نوروز یه فیکوس الاستیکا خریداری کردم و هر هفته یه بار بهش اب میدادم و خیلی خوب داشت رشد میکرد و هر دو هفته یک برگ تازه در میاورد. اما متاسفانه ۲۰ روز تعطیلات عید نیودم و آبیاری نشد. حالا با اینکه یه ماهه دارم هر هفته دوبار بهش آب میدم اما برگش در همون حالت نیمه باز مونده و دیگه رشد نداره. چند تا برگشم حالت بیحال و … شدند. نمیدونم چکار کنم. میشه راهنمایی کنید.‌ممنونم

    1. ربیعی گفت:

      سلام فیکوسم برگهاش دونه دونه پشتش شته میگذاره چطور آفت زدایی کنم؟

    2. حسن کاظمی گفت:

      سلام در حدود پانزده دقیقه گل را با گلدان داخل تشت پر از آب قرار دهید و بعد بگزارید سر جای خودش و

  4. امیر گفت:

    سلام.ببخشید فیکوس ما زیر نور افتاب مانده و برگ هاش سیاه شده وریخته تا حدی که چند برگ بیشتر ندارد.چیکار میتونم بکنیم که برگرده؟

  5. امیر گفت:

    سلام.ببخشید فیکوس ما زیر نور افتاب مانده و برگ هاش سیاه شده وریخته تا حدی که چند برگ بیشتر ندارد.چیکار میتونم بکنیم که برگرده؟

  6. امیر گفت:

    سلام.فیکوس ما زیر نور آفتاب مانده و برگ هاش سیاه شده و ریخته.چیکار کنیم برگرده!؟

  7. مهدی گفت:

    سلام.فیکوس بنده برگهاش نه زرد شده ونه لوله شدن اما فرم و حالتشون را از دست داده و آویزان شده اند میشه راهنمایی کنید که چیکار باید کنم؟

    1. مرضیه گفت:

      سلام، واسه منم اینطوری شده، علتش رو متوجه شدین؟ لطفا راهنماییم‌ کنید، برگهای فیکوس منم آویزون شده

    2. رسول گفت:

      سلام
      یا جاش گرمه
      یا آب کم میدین

    3. غزاله گفت:

      آب بدید

  8. مائده گفت:

    سلام ، وقتتون بخیر زمان جابجایی فیکوس رو میخواستم بدونم !

  9. مریم گفت:

    سلام من یه فیکوس آلمانی دارم که مدتی هست برگهاش بیحال شده بود وافتاده ویه لکه های سیاه روی برگهاش افتاده که وسط لکه ها سفیدرنگه وخیلی وقت هم هست که برگ جدید اصلا نداده میشه راهنمایی کنید آیا میشه کاری براش انجام داد

  10. ایرانی گفت:

    قارچی شده از یک قارچ کش خوب استفاده کنید آبیاری را کم کنید نور زیاد

  11. جعفر گفت:

    سلام. بنده یه فیکوس از گلخونه خریدم خاک گلدونش خاک باغچه بود. چون خاک سنگینیه میتونم کل خاکش رو عوض کنم و با خاک برگ که واسه اکثر گیاههای اپارتمانی مناسبه و زهکش خوبی داره جایگزینش کنم؟

    1. جعفر گفت:

      یکماه گذشته هنوز وقت نکردید جواب بدید؟!!!

    2. sudabe-salehi گفت:

      سلام شما باید خاک باغچه و خاک برگ را به صورت ۵۰، ۵۰ و ماسه درشت ۲۵درصد مخلوط کنیدکه به زهکشی خاک کمک کنه. مثلاً: خاک باغچه ۱_کاسه + خاک برگ ۱_کاسه + ماسه درشت ۰/۵ کاسه. این بهترین ترکيب خاک برای اکثر فیکوس ها هست. موفق باشی

    3. سهیل گفت:

      بله میشه

  12. یونس گفت:

    مفید بود ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *