گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

آیا می توان گیاهان را بدون نور خورشید پرورش داد؟

دانش آموزان دوره ابتدایی در سراسر جهان هر ساله با گیاهان و آنچه برای رشد نیاز دارند آشنا می شوند. این ممکن است یکی از اولین فرمول های علمی باشد که با شروع گشت و گذار و کاوش در دنیای خود می آموزیم. بذر + خاک + آب و نور خورشید برای گیاهان در حال رشد لازمند. با مطالعه منظومه شمسی و نحوه تأثیر خورشید بر جهان ، درک نیاز ما از خورشید افزایش می یابد. اما در تمام آن سالهای کودکی، این سوال به ذهنمان خطور نکرد که آیا می توان گیاهان را بدون نور خورشید پرورش داد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

آیا می توان گیاهان را بدون نور خورشید پرورش داد؟

آیا می توان گیاهان را بدون نور خورشید پرورش داد؟

بله ، شما واقعاً می توانید گیاهان را بدون نور خورشید پرورش دهید! گیاهان برای تهیه غذای خود به نور احتیاج دارند اما فرقی نمی کند که این نور از کجا نشات گرفته باشد. فقط این مهم است که کافی باشد. چراغ سقفی یا چراغ روی زمین کافی نیست ، اما چراغ های ویژه ای وجود دارند به نام “چراغ های رشد” که نور خورشید را شبیه سازی می کنند تا گیاهان در زیر درخشش آنها رشد کنند. چراغ های رشد انواع مختلفی دارند و می توانید آنها را از مکان های بسیاری تهیه کنید. با وجود این لامپ ها نور خورشید شبیه سازی شده و امکان رشد گیاهان در داخل خانه در تمام طول سال فراهم می‌شود.

بهترین نوع چراغ برای پرورش گیاهان بدون نور کدام است؟

در اصل سه نوع چراغ رشد وجود دارد که می توانید برای گیاهان خود استفاده کنید :

  1. لامپ بخار سدیم (HPS) یا متال هالید
  2. چراغ های فلورسنت
  3. لامپ های ال ای دی

بهترین نوع چراغ برای پرورش گیاهان بدون نور

 

1. لامپ بخار سدیم

چراغ های HPS از قدرتمندترین و گرانترین چراغ های رویشی هستند که می توانید تهیه کنید. آنها گرمای زیادی از خود ساطع می کنند اما می توانند 1000 وات نور خورشید شبیه سازی شده را برای گیاهان شما منتشر کنند. آنها را می توان برای غرفه های خاص ، چادرها و سایر وسایل اضافی برای کسانی که بیش از تعداد انگشت گیاهان خانگی دارند و قصد دارند گلخانه خود را ایجاد کنند یا برای یک زیرزمین بزرگ خریداری کرد. به دلیل گرمای قابل توجهی که این لامپ ها تولید می کنند برای فضاهایی که غیر از باغبان، کودکان یا حیوانات خانگی ممکن است از آنجا عبور کنند توصیه نمی شود.

لامپ بخار سدیم

 

2. چراغهای فلورسنت

چراغ های فلورسنت ارزان ترند و از چراغ های HPS قدرت کمتری دارند ، اما از بسیاری جهات کاربردی ترند. از آنجا که این لامپ ها بلند و نازک هستند ، می توان از آنها به راحتی در قسمت های قفسه استفاده کرد. آنها همچنین از چراغ های HPS خنک تر عمل می کنند ، به این معنی که خطر آتش سوزی کمتری دارند و در فضای باغبانی به تهویه کمتری نیاز دارید. مهمترین عیب چراغهای فلورسنت این است که آنها مواد شیمیایی در خود دارند ، بنابراین در صورت شکستن ، علاوه بر تمیز کردن شیشه ها ممکن است مجبور شوید با بقایای شیمیایی کنار بیایید.

چراغهای فلورسنت

 

3. لامپ های ال ای دی

چراغ های LED ایمن ترین، راحت ترین و سازگارترین لامپ ها برای رشد گیاهان، بدون نور خورشید هستند. آنها گرمای بسیار کمی دارند و اگر می خواهید رنگ نور ساطع شده را تغییر دهید ، تغییر آنها بسیار آسان تر از چراغ های فلورسنت یا HPS است. نکات منفی قیمت آنها است و بعضی اوقات در مکان های انباشته مانند قفسه ها جای نمی گیرند.

لامپ های ال ای دی

 

چگونه بهترین لامپ رشد را انتخاب کنیم ؟!

بنابراین انتخاب بهترین نوع چراغ برای شما به چندین متغیر بستگی دارد. قبل از اینکه به خرید این چراغ ها بپردازید، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. در باغبانی داخل منزل چقدر تجربه دارید ؟
  2. چند گیاه دارید و امیدوارید به زودی چند گیاه داشته باشید ؟
  3. چه مقدار فضا برای این گیاهان دارید و نحوه چیدمان آنها چگونه است ؟
  4. این گیاهان چه فاصله ای از نور دارند ؟
  5. چه کسانی به منطقه ای که گیاهان خود را در آن نگهداری می کنید دسترسی دارند ؟

چگونه بهترین لامپ رشد را انتخاب کنیم ؟!

در نتیجه :

  • اگر فضای کافی و پول زیادی دارید و یک باغبان باتجربه تر هستید، چراغ های HPS ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.
  • اگر فضای قفسه مانند و محدودی دارید اما گیاهانی دارید که می‌خواهید بدون نور خورشید آنهارا پرورش دهید ، چراغ های فلورسنت بهترین عملکرد را برای شما دارند.
  • چراغ های LED در مقایسه با لامپ های دیگر گرمای کمتری دارند که در آب و هوای سرد مفید نیست ، اما در بیشتر موارد اثرات زیست محیطی کمتری بر منطقه گیاه شما ایجاد می کنند. به طور کلی ، اگر توانایی خرید آنها را دارید ، چراغ های LED در اکثر مواقع خرید بهتری هستند.

نکته : توجه به فاصله لامپ ها با گیاهان باید بدانید که چراغ های HPS گرمای زیادی از خود ساطع می کنند. اگر خیلی به گیاهان نزدیک باشند ممکن است برگ آنها بسوزد. چراغ های فلورسنت از چراغ های HPS خنک ترند اما اگر در آب و هوای معتدل کمتری زندگی می کنید ، ممکن است بخواهید از این گرما به نفع خود استفاده کنید و کمی در هزینه گرمایش صرفه جویی کنید.

چگونه بهترین لامپ رشد را انتخاب کنیم ؟!

 

گیاهان خانگی به چه میزان نور مستقیم لامپ نیاز دارند؟

گیاهان برای سالم ماندن ، رشد، تولید میوه و گلهای زیبا، بین 14 تا 18 ساعت نور در روز لازم دارند. در بیشتر مکان ها به دلیل تغییر فصل این مقدار نور دریافت نمی‌شود. در تابستان اگر بیشتر گیاهان در نزدیکی یک پنجره با نور آفتاب قرار بگیرند نور کافی را دریافت می‌کنند.

اما دریافت این مقدار نور نیز می تواند مشکل ساز باشد زیرا پنجره های رو به شرق، صبح دارای نور خوب و بعد از ظهر یا عصر نور کم دریافت می کنند. پنجره های رو به غرب برعکس هستند و پنجره های رو به جنوب فرصت بیشتری برای دریافت نور دارند. به همین دلیل بسیاری از گلخانه ها با دیوارها و سقف های شفاف ساخته شده اند تا نور موجود برای گیاهان در حال رشد را به حداکثر برسانند.

چگونه بهترین لامپ رشد را انتخاب کنیم ؟!

چگونه لامپ ها را تنظیم کنیم تا نور مورد نیاز گیاهان تامین شود؟

پرورش گیاهان بدون نور آفتاب کار دشواری نیست ، اما کمی تحقیق ، سازماندهی ، بازآرایی فضای داخلی و کمی سرمایه گذاری لازم است. در ادامه به نکات گفته شده توجه کنید :

  1. ابتدا تصمیم بگیرید چه نوع گیاهانی می‌خواهید داشته باشید. اطلاعات لازم در مورد دما ، فضا ، رطوبت و جریان هوا را بخوانید.
  2. یادتان باشد همه گیاهان مثل هم نیستند.
  3. منطقه باغبانی خود را به عنوان منطقه ویژه خانه تنظیم کنید. گیاهان خانگی در مناطق پرتردد ، مانند اتاق های نشیمن شلوغ یا اتاق ناهار خوری ، عملکرد خوبی ندارند.
  4.  باغ های کوچک گیاهان دارویی ممکن است در پنجره های آشپزخانه به خوبی کار کنند، به شرطی که مزاحمتی برای آنها ایجاد نشود.
  5. اگر فضای زیر زمینی بلااستفاده دارید ، استفاده از چراغ رویش را در نظر بگیرید تا گیاهان بدون تهدید به از بین رفتن رشد کنند.
  6. پس انداز کنید و به جای اینکه به سراغ کاری سریع و ارزان بروید ، یک نور رشد بهتر (گران تر) داشته باشید.

لامپ رشد گیاه

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *