گیاهان آپارتمانی, مقالات

با انواع روش تکثیر و پرورش کاج مطبق آشنا شوید

کاج مطبق یکی از درختچه های زینتی آپارتمانی است که بودن آن در خانه و یا دفتر کار با برگهای سوزنی شکل و ارتفاع بلندش، می‌تواند زیبایی دکوراسیون شما را چندین برابر کند. نگهداری کاج مطبق نسبتا آسان است و تنها با فراهم کردن نور و رطوبت مورد نیاز آن می‌تواند تا مدت ها رشد کرده و زیبا بماند. قیمت این درختچه زینتی زیاد نیست اما تنها با کمی اطلاعات می‌توانید به راحتی از کاج مطبق اطرافیانتان قلمه بگیرید و برای خودتان آن را بزرگ کنید. بهترین روش تکثیر و پرورش کاج مطبق ، روش قلمه زدن شاخه است. با ما در این مقاله همراه باشید تا با کاج مطبق و روش قلمه زدن آن آشنا شوید.

پرورش کاج مطبق1

کاج مطبق را بیشتر بشناسید

در ابتدا باید گفت که بیشترین نیاز این کاج در آپارتمان، تهویه مناسب و اکسیژن فراوان است تا بتواند سالم بماند. آبیاری و مراقبت منظم نیز از جمله مواردی است که همواره با داشتن کاج مطبق باید به آنها توجه کنید. دمای معتدل و خنک، نور ملایم یا نیم سایه و خاکی سبک با زهکش بالا، در نگهداری این کاج نقش مهمی دارند. برای تامین رطوبت این درختچه نیز می‌توانید از انواع راههای خانگی مانند ایجاد جزیره، قرار دادن ظرف آب در کنار آن و … کمک بگیرید و کوددهی در فصول رشد را هرگز فراموش نکنید. تکثیر کاج مطبق نیز مانند نگهداری آن، نیازمند اطلاعات کافی و مراقبت ویژه است و قبل از دست به کار شدن حتما شرایط نگهداری ایده آل قلمه را مهیا کنید با اطلاعات کافی در این مقاله کاج خود را پرورش دهید.

با این روش کاج خود را به راحتی تکثیر کنید

تکثیر و پرورش کاج مطبق از دو روش کاشت بذر و قلمه گیری انجام می‌شود که نسبت به گیاهان دیگر کمی دشوار است و در شرایط گلخانه ای بهتر تکثیر می‌شود. در روش قلمه زدن، ریشه دهی پایان کار نیست و نگهداری و مراقبت بعد از آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاج های تولید شده از طریق کاشت بذر نیز ، شاخه هایی نا منظم با ظاهری بیمار دارند و به همین دلیل با تکثیر کاج از طریق بذر، نمی‌توان اننتظار درختچه هایی بلند با کیفیتی بالا داشت. در ابتدا با این دو روش تکثیر به طور خلاصه آشنا می‌شویم :

1. پرورش کاج از طریق کاشت بذر 

در این روش باید بذر را از مراکز معتبر خریداری کرده و در بستری مناسب بکارید. دمای این بستر کاشت باید در حدود 12 الی 16 درجه سانتی گراد باشد و تمامی نیازهای آبی و نوری گیاه کاج مطبق باید برای رشد این بذر فراهم باشد. پس از سبز شدن جوانه، می‌توانید به آرامی گیاه را به گلدان اصلی منتقل کنید.

2. تکثیر کاج از طریق قلمه زدن

برای قلمه گیری باید از شاخه های جوان گیاه سالم کمک بگیرید و تعدادی از آنها را با قیچی و یا چاقوی تیز ببرید. این قلمه ها باید در گلخانه و در دمای 19 الی 20 درجه سانتی گراد نگهداری شوند تا شرایط برای ریشه دهی آنها فراهم شود. در این روش چند عامل بسیار موثرند : 1. زمان قلمه گیری 2. سن گیاه مادر 3. شرایط و نکات بهداشتی که حتما باید آنها را قبل از تکثیر به یاد داشته باشید.

تکثیر-کاج-مطبق

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید انواع بونسای” taxonomies=”602″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

روش تکثیر کاج از طریق کاشت بذر

یکی از ساده ترین راههای تکثیر این کاج، کاشت بذر آن است که حدودا بعد از 15 الی 20 روز نتیجه می‌دهد. این کار باید از اوایل بهار تا اواسط تابستان انجام شود. برای کاشت و پرورش کاج مطبق از طریق بذر باید موارد زیر را رعایت کنید :

1. فراهم کردن بذر

در ابتدا باید یکی از میوه های سالم، دارای بذر و مناسب کاج را انتخاب کنید. بهتر است کاجی را انتخاب کنید که پوسته ی آن قهوه ای رنگ بوده و فلسهای آن هنوز بسته و دارای بذر باشد. توجه کنید که به سراغ میوه های سبز، نارس و یا میوه هایی که اکثر فلسهایشان باز شده است نروید. بعد از انتخاب میوه و کندن آن، باید در مکانی خشک و گرم با نور آفتاب قرار دهید تا رطوبت اضافی آن از بین برود و فلسها به مرور باز شوند. بعد از باز شدن فلسها می‌توانید با تکان دادن میوه، بذر هارا خارج کنید. بعد از خارج کردن بذر به 2 طریق می‌توانید سبب جوانه زنی آنها شوید : 1. خیس کردن در دستمال مرطوب 2. استفاده از بستر کاشت.

پرورش-کاج-مطبق

2. جوانه زنی بذر

در مورد جوانه زنی در دستمال مرطوب، باید بذر ها را به مدت 24 ساعت بخیسانید و سپس در دستمال مرطوب و در نور غیر مستقیم قرار دهید تا ریشه بزند و همواره رطوبت دستمال را حفظ کنید. اگر به مدت 3 الی 5 روز جوانه ای مشاهده نشد بهتر است بذرها به مدت 2 هفته در یخچال و یا هوای سرد قرار دهید و سپس مجددا عمل ریشه زنی در دستمال را تکرار کنید. و سپس بذر های ریشه دار را در عمق 2 سانتی متری خاک در محیطی مرطوب و دور از نور مستقیم قرار دهید.

برای جوانه زنی بذر ها در خاک، باید گلدانی کم عمق با دهانه 10 -12 سانتی متر برداشته و داخل آن به مقدار مساوی ماسه و خاک برگ و یا کمپوست مخصوص بذر و قلمه بریزید و بذر ها را به طور صاف روی بستر خاک قرار دهید و کمی کوکوپیت روی آنها بپاشید. همچنین برای تسریع در ریشه دهی و جوانه زنی می‌توانید از خاک کوکوپیت نیز استفاده کنید. اما باید بدانید که این خاک تهی از مواد مغذی است و باید بعد از رشد جوانه و کمی بزرگ شدن آن، گیاه را به خاکی غنی انتقال دهید. در صورت ایده آل بودن شرایط، جوانه زنی بذر ها 2 الی 4 هفته زمان می‌برد.

3. نگهداری از گیاه جوان

گلدان را در محلی با نور کم و یا نیم سایه و دمای 24 الی 30 درجه قرار دهید. رطوبت و آبیاری مداوم یکی از نیازهایی است که همواره باید برای سلامت و تسریع رویش جوانه ها حفظ شود. یکی از روش های تامین رطوبت، پوشاندن سطح خاک با یک نایلون شفاف و یا فضای شیشه ای است. البته برای تامین اکسیژن و تبادل هوا بهتر است هراز گاهی پوشش را بردارید و دوباره آن را بر روی خاک قرار دهید. 

بعد از مشاهده ی جوانه ها، نایلون را از روی گلدان بردارید و نگران از بین رفتن تعداد اندکی از جوانه های سفید رنگ نباشید چرا که امری طبیعیست. اگر از خاک کوکوپیت برای کاشت بذر استفاده کرده اید، باید بعد از رسیدن ارتفاع جوانه ها به 5 الی 8 سانتی متر آنها را از کوکوپبت در آورده و جداگانه در خاک غنی بکارید. با رعایت تمامی نکات بالا، شما یک جوانه کوچک از کاج مطبق خواهید داشت که بعد از درآوردن برگ های سوزنی، باید جوانه های ضعیف را حذف و جوانه ی قوی را نگه دارید تا سرعت رشد آن بیشتر شود.

کاشت بذر کاج مطبق

 

روش قلمه زدن کاج مطبق

قلمه زدن کاج مطبق در منزل کمی دشوار است و تنها در صورت ایده آل بودن همه ی شرایط، نتیجه بخش خواهد بود. اما کاج های تولید شده با استفاده از قلمه بسیار قوی تر و زیباتر از کاج های تولیدی از طریق کاشت بذر هستند. برای آشنایی با روش قلمه گیری کاج همراه ما باشید.

1. نحوه قلمه گیری از گیاه مادر

در طول فصول رشد ( بهار و تابستان ) از شاخه ی جوان کاج سالمی که حداقل یکسال از عمر آن می‌گذرد، قلمه ای به طول 15 الی 20 سانتی متر از قسمت انتهایی ساقه بگیرید. حدود 5 سانتی متر از پوست چوبی قلمه را جدا کرده و آن را در هورمون ریشه زایی فرو کرده و به مدت 2 دقیقه نگه می‌داریم.

2. بستر و شرایط ایده آل برای ریشه دهی قلمه

قلمه را در بستر مخلوطی از پرلیت، خاک برگ و یا کمپوست مخصوص قلمه که از قبل آن را خیس کرده و آب آن را خارج کرده ایم، می‌گذاریم. برای ریشه دهی قلمه ها، باید شرایط مناسبی فراهم شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم : 

  • دمای محیط قلمه ها باید در حدود 18 الی 20 درجه سانتی گراد باشد. برای تسریع در ریشه زایی می‌توانید از قسمت زیرین، بستر را گرم کنید.
  • تامین رطوبت مورد نیاز قلمه ها بسیار مهم است. از این رو، کشیدن یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه ها و ایجاد چند سوراخ روی آن به منظور تهویه هوا لازم است. خاک گیاه را نیز هرروز چک کنید و در صورت خشک بودن آن را آبیاری کنید.
  • محلی پرنور اما بدون نور مستقیم آفتاب را برای قلمه ها در نظر بگیرید.

در صورت ایده آل بودن همه ی شرایط ریشه زنی قلمه ها چیزی حدود 4 الی 6 هفته زمان خواهد برد. 

قلمه-گیری-از-کاج

برای قلمه گیری کاج مطبق به این نکات توجه کنید !

1. قبل از قرار دادن قلمه در خاک، بهتر است برگهای سوزنی موجود در انتهای ساقه را از آن جدا کنید. با این کار قلمه ها به راحتی در بستر قرار گرفته و سرعت ریشه دهی افزایش می‌یابد چرا که کندن برگها، یک زخم سطحی بر روی پوسته ایجاد می‌کند و این برش به درگیر شدن ساقه با هورمون ریشه زایی و در نهایت خاک کمک می‌کند.

2. اگر قلمه ی شما از ابتدا برگهای کمی داشت، می‌توانید با خراشیدن پوسته ی چوبی ساقه و ایجاد چند زخم سطحی بر روی آن، نتیجه ی بهتری داشته باشید. توجه کنید که خراش های ایجاد شده کاملا سطحی باشند وگرنه ممکن است با ایجاد زخم های عمیق، قلمه ی خود را از دست بدهید.

3. در آغاز فصول رشد گیاه ( بهار و تابستان ) دادن کودهای مایع محلول در آب را فراموش نکنید. 

 

48 دیدگاه در “با انواع روش تکثیر و پرورش کاج مطبق آشنا شوید

  1. رمضان گفت:

    با سلام. نکات خوبی بود.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که نظرتون رو گفتین.

  2. رمضان گفت:

    با سلام. نکات خوبی بود. ممنونم
    روش قلمه زدن گیاهان مختلف آپارتمانی رو باران.

  3. ناهید گفت:

    سلام ممنون از راهنمایی خوبتان برگهای کاج مطبق بنده آویزان شده ولی بالای آن جوانه زده میتوانم آن را جدا کنم و گلدان جدیدی درست کنم؟ چون ساقه اصلی مثل چوب خشک شده؟ با تشکر

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر منظورتون شاخه های جانبیه بله می تونید از اون ها قلمه بگیرید. فقط بهتره شاخه های سالم رو برای این کار انتخاب کنید.

    2. امین گفت:

      یخ بریزید پاش

      1. Parichehr گفت:

        درود بر شما ببخشید منظورتون متوجه نشدم یخ چه تاثیری میتونه داشته باشه؟ بزرگوار

        1. Elena گفت:

          سلام خسته نباشید. سگ من دیشب کاج من رو از ساق جویده بنظرتون چکار کنم. راهی هست که کاج رو یجوری احیا کنم یا قسمتی از اون رو

          1. حدید گفت:

            سگتون رو ادب کنید.اول

      2. باقری گفت:

        سلام یا کاج مطبق از خیابون پیدا کردم؛حیوونی خشک شده؛قدش حدود دو متره
        البته بعضی جاهاش برگاش سبزه
        تو خاک خوب کاشتم و کود خوب دادم
        هر دوروز در میون هم بهش اب اسپری میکنم
        به نظرتون دیگه باید چیکار کنم؟
        امیدی هست؟

    3. مسعود گفت:

      سلام
      لطفا پیام بذارید تا راهنماییتون کنم

  4. فاطمه گفت:

    سلام یه کاج مطبق دارم که قسمت پایینی ساقه خشک شده اما قسمت های بالاتر یه خورده سبزی داره جوونه راسی گیاه هم قهوه ای شده و تعدادی از شاخه ها هم خشک شدن و افتادن در بقیه شاخه ها برگ هایی که نزدیک محل اتصال به ساقه بودن بدون خشک شدن شل شدن و افتادن فقط نوک شاخه ها ۲ روزه که یه جوونه های تازه دراورده میخواستم بدونم اگه کاری نکنم شکل اولش میشه؟ یا باید قلمه بگیرم از نوک شاخه ها؟

    1. Arash گفت:

      بی خیال بابا

    2. نرگس گفت:

      حدیدمشخصه اسکلی .دیگه گیاهوناقص کرده.سگ برا بازیگوشی یا یه شکم درد داشته باشه گلارو بجای علف میخوره.اگه دوتاشونودوس دارین ازهم دورنگه دارین.منم سگم گلامو خورد ولی عاشق سگمم براهمین گلارو جابجاکردم.ب ادب نیس جاهل.شرایط نگهداری خوب باشه باز طبقه میزنه رشد میکنه ریشه مهمه

      1. ف گفت:

        بنظرم‌ شما اول رو ادب خودت کار کن. این بنده خدا شوخی کرده، چرا به رگبار می بندیش؟ صد رحمت به ادب و معرفت سگ

  5. اشکان گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون

    1. زهرا گفت:

      باسلام.کاج مطبق من قسمت بالای اون برگ داراست ولی قسمت پایین آن عاری از برگ شده،میتونم برای زیباسازی کل قسمت بالایی کاج را قطع کنم که دوباره ساقه چوبی شروع به برگ زدن کنه؟آیا دوباره برگ میزنه؟

      1. کیانا والی گفت:

        سلام اگه قسمت های پایینی ساقه جوانه دارند بله دوباره برگ می دن ولی اگر خشک شدن ممکنه دیگه برگ جدید ندن.

  6. علیرضا گفت:

    عالی

  7. خدیجه گفت:

    سلام من کاج مطبق دارم الان از قسمت پایین دچار برگ ریزی شده میشه کمک کنید چطور گیا میتونم نجات بدم

  8. علی گفت:

    تشکر از مطلبتون

  9. محمد جهرمي گفت:

    باسلام
    وتشكر ازسايت خوبتان
    بنده يه كاج مطبق در منزل دارم كه دورديف شاخه پايين برگاش ريخته ولي سه رديف بالا مشكلي ندارد
    سوالم اينه ايا ميتوان از ساقه اصلي بصورت تكثير هوايي قلمه زد
    با سپاس

  10. طیبه رضایی فرد گفت:

    سلام خسته نباشید کاج مطبق مابرگ هاش شل شده بود وکچلی گرفته بود تقریبا ۲مترشده بود امروز مابااره گیاه رونصف کردیم واون روکه جداکردیم توخاک گذاشتیم برای تکثیر به نظرشماخوبه تکثیر میشه کرد

    1. Lena گفت:

      سلام ببخشید برای گل ماهم این اتفاق افتاد همینکارو کردیم میشه بگین گل شما ریشه زده یا خیر؟

  11. طیبه گفت:

    سلام خسته نباشید کاج مطبق مابرگ هاش شل شده بود وکچلی گرفته بود تقریبا ۲مترشده بود امروز مابااره گیاه رونصف کردیم واون روکه جداکردیم توخاک گذاشتیم برای تکثیر به نظرشماخوبه تکثیر میشه کرد

    1. Samin گفت:

      سلام ببخشید کاج ماهم همین اتفاق براش افتاده میخواستم کاری رو که شما انجام دادید انجام بدم ولی اطلاعاتی نداشتم. کاج شما خوب شد؟ نتیجه ی اینکار چی شد؟

  12. رقیه گفت:

    ممنون از مطلب مفیدتون امیدوارم بتونم با این روش کاجم رو تکثیر کنم

  13. گوش کن گفت:

    ممنونم الان درحال کاشتم

  14. سعید گفت:

    سلام خسته نباشین.
    ببخشین کاج مطبقی که من دارم بذری هست و نامنظم اگر ازش قلمه بگیرم ،قلمه منظم رشد میکند؟؟؟

  15. سامان گفت:

    سلام سامان 6ستم من تخم کاج رو کاشتم جوانه زده اما دوروزه که پوست تخم روشه جدا نمیشه باید پوست بذر بکنم

  16. سامان گفت:

    سلام سامان هستم من تخم کاج رو کاشتم جوانه زده اما دوروزه که پوست تخم روشه جدا نمیشه باید پوست بذر بکنم

  17. سارا گفت:

    سلام. از کاج مطبقی چگونه قلمه میزنند؟ آیا واسه قلمه زدن از شاخه ها استفاده میکنیم یا از یه طبق کامل؟

  18. سارا گفت:

    سلام. از کاج مطبقی چگونه قلمه میزنند؟ آیا واسه قلمه زدن از یه گل کاج مطبقی باید از شاخه ها استفاده کنیم یا از یه طبق کامل؟ روش درست قلمه زدن از یک کاج مطبقی رو میخام بدونم

  19. سجاد گفت:

    سلام هورمون ریشه افزا رو باید از کجا تهیه کنم

  20. شادی گفت:

    سلام من کاجم ازپایین شاخه هاش خشک شده و افتاده زشت شده ازااونجایی که شاخه نداره قیچی نکنم و قسمت بالاشو دوباره بزارم تو خاک میشه؟لطفا جوابمو بدین ممنون میشم

  21. علی گفت:

    سلام
    دوتا کاج مطلق داریم که متاسفانه به جهت جابجایی و قرارگیری در محل نامناسب از ارتفاع کلی آن تنها دو طبقه فوقانی باقی مانده و بقیه تنه طبقاتش رو از دست داده،آیا امکان آن هست که همان دو طبقه باقی مانده را جدا کرده و در خاک بکاریم و ریشه کند؟

  22. امیر گفت:

    با سلام. من توی منزل و محل کارم کاج مطبق ندارم. چند بار خواستم یه دونه بخرم ولی اینقدر گرون بود نتونستم. میخواستم ببینم چطوری میشه یه کاج مطبق داشت ، از اینا که توی پارک هست میتونم قلمه بگیرم ؟ کاج کاجه دیگه ، فرقی هم میکنه مگه !
    ممنون میشم راهنماییم کنید. امیر هستم از قزوین.

  23. مهدی گفت:

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتان

  24. ثناگو گفت:

    عکس هایی که در توضیح نشان داده اید همگی سرو هستند،کاج مطبق سوزنی برگ است، امیدوارم توضیح تان مثل عکسهای تان نباشد!

    1. شهلا گفت:

      سلام ممنون از راهنماییتون

  25. رضا گفت:

    سلام و عرض ادب دوستان حدود 2 سال کاج مطبقم رو با اسبری و نگهداری بیرون از درب منزل نگهداری کردم اما 6 ماه سرد امسال برگهارو خشک کرد و اشتباه از خودم بود کمی دیر تغییر مکان دادم حالا امکان جوانه زدن هست با گرمتر شدن هوا و چه راهکاهایی باید انجام بدم گل و گل کاری تجویز بزشکم بعد از برای سکته مغزی که داشتم بعلت شغل هنرمند بودنمه یا حیوان خانگی که اهلش نیستم ممنون میشم راهنمایی کنید عزیزان حال حاضر داخل گلدانش و یک ساقه تیغ داره و داخل تراس نوردار آبیاری مناسب هم با کودی شاید مغزی انجام دادم سلامت خوب و اوضاع به کام تصدق همگی رضا

    1. محمد گفت:

      با سلام و وقت به خیر خدمت دوستان علاقمند ببه گل و گیاه ‘باید عرض کنم تفریحی سالم و’مفرح تر از تکثیر گل وگیاه نیست’چرا که هم آسان است هم خدمت به محیط زیست‌شما، از طریق قلمه زدن خیلی راحت میتوانید چندین کاج و سرو تکثیر کنید و محله و خیابانتان را تبدیل به فضای سبز کنید’دیگران هم با دیدن شما تشویق به این کاردمی شوند

  26. محمد گفت:

    با سلام و وقت به خیر خدمت دوستان علاقمند ببه گل و گیاه ‘باید عرض کنم تفریحی سالم و’مفرح تر از تکثیر گل وگیاه نیست’چرا که هم آسان است هم خدمت به محیط زیست‌شما، از طریق قلمه زدن خیلی راحت میتوانید چندین کاج و سرو تکثیر کنید و محله و خیابانتان را تبدیل به فضای سبز کنید’دیگران هم با دیدن شما تشویق به این کاردمی شوند’دوستی مطلبی منطقی می گفت’که با گلها ؟گیاهان و درختان خود ارتباط برقرار نمی کنیم’مثلا برای انها اتوضبح نمی‌دهیم چرا آنها را تکثیر یا جابجا می کنیم’ و چرا!!!

  27. مهدی گفت:

    من درخت کاج مطبق را دو عتا برگ ازش قلمه کردم طبق دستور همین برنامه چند وقت دیگه جاشونو تعوبض کنم؟

  28. شهلا گفت:

    سلام ببخشید برگ کاج مطبق من دونه دونه خشک میشه البته کودشم عوض کردم چون کرم داشت به نظرتون چیکار کنم؟ آیا اسپرس کردی ایرادی نداره هر روز صبح؟

  29. ابراهیم گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    بهترین زمان قلمه زدن کی هست؟

    1. کاظم گفت:

      سلام خدا قوت
       برگ های کاج مطبق من تازگی قهوه رنگی شده احتمالا داره خشک میشه البته کودشم عوض کردم چون کرم زیاد داشت به نظرتون چیکار کنم؟

  30. افشین گفت:

    بسیار عالی بود پاینده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *