گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی آشنا شوید

روشی که همیشه گیاهانتان را با آن آبیاری میکنید فراموش کنید و با بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی آشنا شوید. تنها نکته در مورد این روشی که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم ، زهکش ته گلدان است که باید از بودن آن مطمئن شوید تا آب اضافی از آن خارج شود و برعکس آب بتواند وارد خاک شود ! در این مقاله با میزان آب مورد نیاز گیاهان ، روش صحیح آبیاری گلدان و از همه مهم تر با بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی که همان آبیاری گیاهان از قسمت زیرین آنها است، بیشتر آشنا میشوید .

روش های آبیاری گیاهان

روش های مختلفی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی وجود دارد که همه ی آنها نیازمند دقت و توجه ما است تا بیش از حد و یا کمتر از حد معمول به گیاهان آب ندهیم چرا که اگر ریشه به مدت زیاد در آب باقی بماند دچار پوسیدگی شده و گیاه از بین میرود .

  1. آبیاری از بالا و قسمت رویی خاک
  2.  آبیاری با استفاده از نخ کنفی ( مختص مسافرت )
  3. آبیاری از قسمت زیرین گلدان از طریق زهکش
  4. گلدان های هوشمند
  5. آبیاری قطره ای ( مخصوص باغچه های بزرگ )
  6. آبیاری با استفاده از بطری که چند سوراخ روی آن ایجاد شده و به صورت برعکس در گلدان قرار میگیرد .

در این مقاله میخواهیم به معرفی آبیاری از پایین و از قسمت زهکش گلدان بپردازیم چرا که بهترین روش برای شاداب ماندن گیاه و از بین رفتن آلودگی های خاک است. 

 

بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی

روش آبیاری گیاهان از قسمت پایین بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی است. گرچه آبیاری از بالا هنوز هم رایج ترین روش آبیاریست اما آبیاری از زیر بسیار همگن تر صورت میگیرد و کمتر دچار مشکلات آب دادن بیش از حد میشود و مواد مغذی نیز راهی برای خارج شدن از خاک را ندارند. به علاوه شما مطمئن میشوید که آب واقعا و به درستی به ریشه ها میرسد . 

آبیاری گیاهان از پایین به 3 روش صورت میگیرد :

       1. از یک بشقاب لبه دار استفاده کنید

زمانی که موقع آبیاری گیاهتان فرارسید از یک بشقاب استفاده کنید و آن را پر از آب کرده و در زیر گلدان قرار دهید . اجازه دهید چند ساعت گلدان روی آن قرار بگیرد تا زمانی که بشقاب از آب خالی شود . این تکنیک بسیار کاربردیست چرا که آب داخل ظرف به آرامی به خاک وارد میشود و توسط ریشه جذب میشود و به طور گسترده در مراکز باغبانی برای حفظ رطوبت و حفظ مواد مغذی خاک انجام میشود .

       2. گیاهان را در یک سینی بزرگ به صورت گروهی قرار دهید

گیاهان را به صورت گروهی در یک سینی بزرگ پر از آب حمام کنید ! سینی را تا چند سانتی متر حدود یک سوم پر از آب کنید و گیاهان را درون آن قرار دهید تا در عرض چند ساعت آب را به خود جذب کنند .این روش یکی از بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی است. مزیت این روش آبیاری گیاهان به صورت گروهی است و باید زمانی که خاک همه ی گیاهان خشک شد این کار را انجام دهید .

       3. گلدان های هوشمند و خودآبیار

گلدان های هوشمند در آبیاری بسیار مفید و صرفه جو در مصرف آب هستند و در هنگام نیاز گیاه به آب ، گیاه را آبیاری میکنند . تنها کاری که شما نیاز است انجام دهید ، پر کردن مخزن آب این گلدان هاست که تقریبا ماهی یکبار کفایت میکند که در گلدان های مختلف متفاوت است . همچنین در کنار روش حوله ی مرطوب و استفاده از ریسمان کنفی ، این گلدان های هوشمند برای آبیاری گیاهان در هنگام سفر نیز بسیار کاربرد دارند . که در مقاله ی ۷ روش برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در سفرهای نوروزی با آنها به طور مفصل آشنا میشوید .

بهترین روش برای حفظ رطوبت خاک

بعضی گیاهان به دلیل زادگاه خود در مناطق شرجی به رطوبت بسیار بالایی نیاز دارند و این رطوبت اگر تامین نشود باعث از بین رفتن گیاه میشود . به منظور حفظ رطوبت خاک میتوانید لایه ای خاک رس روی خاک بریزید و یا از سنگهای رس و یا سنگ معمولی و یا حتی ماسه استفاده کرده و روی خاک بریزید تا سرعت تبخیر را کاهش دهد .

 

راه تشخیص زمان آبیاری چیست ؟!

زمان آبیاری هرگیاه بسیار مهم است و بعد از مدتی نگهداری از آن تبدیل به یک عادت شده و باید به طور منظم انجام شود . اما از مجا بفهمیم که خاک گیاه خشک است و یا هنوز مرطوب است ؟! برای دانستن آن این راهها را امتحان میکنیم :

“خاک مرطوب است؟” برای دانستن اینکه آیا خاک از داخل مرطوب است، یک انگشت (یا خلال دندان) را 2 سانتی متر در خاک فرو کنید . اگر خاک به آن بچسبد یعنی هنوز مرطوب است و آبیاری را 2 الی 3 روز به تعویق بیاندازید .

“خاک خشک است؟” اگر خاک از بله ی گلدان فاصله گرفته و یک شگاف بین آن دو ایجاد شده است یعنی خاک کاملا خشک است و باید گیاه را آبیاری کنید .

 

بهترین روش آبیاری کاکتوس

کاکتوس ها و ساکولنت ها نسبت به خشکی خاک تحمل خوبی از خود نشان میدهند و هرگز اجازه ندهید که خاک آنها مرطوب بماند چرا که ممکن است دچار گندیدگی شده و به کل از بین برود. اجازه دهید کاملا خاکش خشک شود و سپس بعد از چک کردن خشکی خاک آن را آبیاری کنید و مطمئن شوید که آب اضافی از سوراخ زیر گلدان خارج میشود. گیاهانی مانند آلوئه ورا و هرگیاهی که برگهای گوشتی دارد مانند کاکتوس به خشکی خاک مقاومت نشان داده و آبیاری زیاد را دوست ندارند.

 

گیاه خود را بیشتر بشناسید

دانستن مقدار و زمان آبیاری گیاهتان در درجه ی اول جزو اولویت های نگهداری از گیاهتان است . باید بدانید که گیاهتان دوستدار خاک مرطوب است و یا خاک خشک را ترجیح میدهد. گیاهان دسته ی دوم : کاکتوس ها و گیاهانی مانند آلوئه ورا ، سانسوریا ، فیکوس و … است که از خاک خشک لذت میبرند و آبیاری آنها نیابد به اندازه ی گیاهان دیگر باشد . باید بدانید که گیاهان در درجه اول از طریق آبیاری آسیب میبینند و حتما این توصیه هارا برای همیشه به خاطر داشته باشید .

دسته ی اول ، دوستدار رطوبت : پس از آنکه خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید و نگذارید طولانی مدت خشکی بکشد و بیشتر گیاهان گرمسیری از این نوع هستند .

دسته ی دوم ، دوستدار خشکی : در طول دوره های طولانی می توانند خاک خشک را تحمل کرده و در آن رشد کنند. آنها برای مبتدیان مناسب تر هستند.

 

 

 

 

6 دیدگاه در “با بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی آشنا شوید

  1. Sara گفت:

    Mersi az eteaalat khobetoon

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون که خوندید.

  2. منیری گفت:

    سلام ممنون.. خیلی آموزنده ومفید بود.ضمنا وقتی چوب خلالو تو گلدون حدوددوبند انگشت تو خاک فرو میبریم،،خاک نمیچسبه ولی چوب رطوبی میشه اونوقت نباید آب بدیم؟؟ممنون از راهنماییتون..

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر نباید آب بدین. باید صبر کنید تا خاک به اندازه دو بند انگشت خشک بشه. البته به گیاه موردنظر هم بستگی داره و ممکنه یک گیاه به آب بیشتری نیاز داشته باشه.

      1. nazi گفت:

        سلام خسته نباشید
        مطالبتون عالی بود،من گل حسن یوسف مخملی دوماه پیش گرفتم خیلی خوب بود ده روزی خونه نبودم وقتی برگشتم از پایین ساقه ها تا نزدیک سرشاخه ها برگاش ریخته بودو خیلیاشم زرد شدن والانم میریزن البته همسرم این چندوقت گلدونو آبیاری کردن،ممنون میشم کمکم کنید و دلیلشو بهم بگین،من خودم سه روز یبار آبیاریش میکنم وقتی که برگهای بالاییش ی کوچولو حالت پیچندگی میگیرن

  3. yousefie گفت:

    خسته نباشید این قضیه ته گلدان که سنگریزه اینا میریزیم که جلوی سوراخها رو میگیره و خروج آب رو دچار مشکل میکنه
    اینطور نیست ؟
    ممنون از مطالبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *