گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات

با بهترین زمان هرس درختان و انواع آن آشنا شوید

هرس کردن گیاه به چه معناست ؟! یکی از عوامل موثر در داشتن یک درخت، نهال یا گیاه سالم و زیبا، هرس کردن آن است. عمل هرس گیاهان می‌تواند از نظر فیزیکی برایشان سخت باشد، اما این کار آمادگی گیاه برای داشتن رشد بهتر را بالا می‌برد. در این مقاله همراه ما باشید تا با هرس کردن، بهترین زمان هرس و فواید آن بیشتر آشنا شوید و گیاهان سالم و شاداب داشته باشید.

هرس کردن

هرس چیست ؟

هرس عمل حذف انتخابی بخش‌هایی از گیاه شامل شاخه‌ها، جوانه‌ها، گل‌های پژمرده و غیره برای رسیدن به اهداف باغبانی منظر و یا رشد بهتر گیاه است. علاوه بر اینکه با هرس کردن، گیاه را برای رشد بیشتر تشویق می‌کنید، می‌توانید فرم دلخواه خود را نیز به آن بدهید. هرس یکی از اجزای جدا نشدنی در ساخت بونسای است که به وسیله آن فرم یک درخت کوچک را به گیاه می‌دهند.

چرا باید گیاهان را هرس کنیم ؟

مهمتر از دانستن اینکه چه زمانی یا چگونه گیاهان خود را هرس کنید، باید بدانید چرا و برای رسیدن به چه چیزی می‌خواهید هرس را آغاز کنید. دلایل زیادی برای هرس کردن وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم :

  • حفظ سلامت گیاه
  • حذف شاخه های مرده، در حال مرگ، بیمار یا آسیب دیده
  • حذف شاخه های متقاطع ( شاخه هایی که روی شاخه های دیگر می‌آیند )
  • حفظ گردش هوا را در چارچوب گیاهان با حذف شاخه های ضعیف
  • حذف شاخه هایی که جنبه زیبایی ندارند
  • کنترل سایز گیاه، به خصوص بونسای ها
  • برجسته کردن یک ویژگی زینتی (گل، میوه و غیره)
  • حفظ شکل و فرم دلخواه برای گیاه

هرس درختان

چه زمانی باید گیاه را هرس کنیم ؟

قبل از ایجاد هر تغییری در گیاه باید بدانید که هرس کردن در زمان اشتباه، نتایج نامطلوبی برای آن ایجاد می‌کند. زمان مناسب برای هرس کردن، به نوع گیاه، هدف از هرس کردن و شدت هرس مورد نیاز بستگی دارد. برای مثال هرس برای حذف قسمت های آسیب دیده، مرده یا بیمار را می‌توان در هر زمانی از سال انجام داد.

بیشتر درختان و درختچه ها، به ویژه آنهایی که در فصل رشد گل می‌دهند، باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار قبل از شروع رشد جدید هرس شوند. گیاهانی که روی چوب های به ظاهر مرده از فصل قبل شکوفه می‌دهند، مانند درختان میوه زینتی، خرزه و یاس بنفش باید بلافاصله پس از شکوفه دادن هرس شوند تا گلدهی سال بعد آنها به حداکثر برسد. باقی گیاهان نیز طبق زمانبندی های زیر باید هرس شوند :

هرس گیاهان

بهمن تا فروردین

درختچه های گلدار تابستانی مانند گیاه دم موشی، درختچه توری، گل رز، گل عروس، گیلاس، برگ نو و هورتانسیا و درختان میوه از جمله درخت انجیر و گیاهان همیشه سبز شامل گل ختمی، شمشاد، ارس، سرخدار باید در این زمان هرس شوند.

اردیبهشت تا خرداد

درختچه های گلدار بهاره مانند آندرومدا، آزالیا، فورسیتیا، یاس بنفش، گل عروس، درختچه ذغال اخته، گیلاس، آلو و ادریسی را باید بلافاصله پس از گلدهی هرس کنید.

خرداد تا مرداد

این زمان برای هرس کردن شاخه های نازک درختان برگریز (درختان سایه دار) مانند درخت توس، نمدار، سیب جنگلی، افرا، بلوط، گیلاس گلدار، آلو، صنوبر، لیلکی و بید مناسب است. برای این کار باید زمانی که شاخه های جدید به رشد کامل رسیدند و چوبی شدند، هرس را آغاز کنید.

مرداد تا دی

هرس سنگین در این زمان از سال مناسب نیست و منجر به تحریک گیاه برای رشد جدید می‌شود، رشدی که زمان کافی برای به بلوغ رسیدن را نخواهد داشت. این امر گیاه را مستعد سرمازدگی و انواع بیماری های قارچی می‌کند. در این زمان از سال بهتر است هرس را به حذف شاخه های مرده یا آسیب دیده محدود کنید.

هرس گل رز

هرس و جوان سازی گیاه

سالانه یک سوم از قدیمی ترین شاخه های درختچه های بالغ را از پایه جدا کنید تا گیاه جوان تر و قوی تر بماند. این کار گردش هوا را نیز ین شاخه های در هم تنیده درختان حفظ می‌کند. زمان هری جوان سازی بهتر است اواخر زمستان یا اوایل بهار درست پس از گلدهی گیاهان بهاره صورت بگیرد.

نکات مهم در مورد هرس کردن شمشادها

یکی از رایج ترین گیاهانی که به هرس مداوم نیاز دارد، شمشاد است. شمشاد ها معمولا به عنوان پرچین برای زیبایی و حفظ حریم در اطراف خانه ها استفاده می‌شوند و هرس کردن آنها نیازمند رعایت کردن نکات خاصی است. تمیز کردن این درختچه ها به این صورت است که بعد از هر بار هرس، باید ارتفاع آنها کمی بلند تر از دفعه قبل باشد. هرس کردن آنها به همان “نقطه” هر بار باعث تضعیف و کوتاه شدن طول عمر هر گیاه می‌شود.
شکل این بوته ها نیز بسیار مهم است و دقت کنید که پایین یا پایه گیاه همیشه باید به اندازه یا بیشتر از قسمت بالایی باشد تا نور خورشید به همه برگ ها برسد و همچنین از آسیب ناشی از تجمع برف یا یخ جلوگیری شود.

هرس کردن شمشاد

1 دیدگاه در “با بهترین زمان هرس درختان و انواع آن آشنا شوید

  1. علیپور گفت:

    09158779454 علیپور…مشهد و کل ایران برای اجرای هرس در خدمتم…یک باغ یا هکتار باغ….دارای تیم هرسکار20نفره برای باغات هکتاری….مشهد و شهرستان در خدمتم…دارای 20سال تجربه و بیش از ده ها گواهی در مورد امورات باغداری از مراجع قانونی و معتبر دولتی نظیر جهاد و فنی و حرفه ای و…بازدید رایگان در مشهد و در شهرستان با ارسال عکس برای بازدید و مشاوره رایگان در مورد کل امورات باغ در خدمتم…تجربه هرس باغات تجاری و هکتاری …بیش از300قرارداد هرس انجام شده…تمام قرار دادها و گواهی ها جهت مشاهده و استعلام موجود هست….تضمین کتبی هرس…تماس. پیامک.ایتا.روبیکا.واتساپ09158779454کل سال در کنارتانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *