گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با بونسای ژانویه و روش نگهداری آن آشنا شوید

بونسای ها یا درختچه های مینیاتوری امروزه طرفداران بسیاری دارند. یک یا چند گلدان بونسای زیبا انتخابی عالی برای تزیین منزل و استفاده در دکوراسیون به حساب می‌آیند. علاوه بر این بونسای کاج ژانویه یک هدیه مناسب برای انواع مناسبت هاست. با خرید بونسای ژانویه می‌توانید از جلوه زیبای آن در گوشه ای از خانه یا روی میز لذت ببرید. در این مقاله بعد از معرفی بونسای کاج با شرایط نگهداری بونسای ژانویه آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

بونسای ژانویه

بونسای ژانویه

معرفی کاج ژانویه

بونسای کاج ژانویه درختچه ای کوچک و همیشه سبز از خانواده مخروطیان است. نام انگلیسی این درخت Rheingold arborvitae می‌باشد. ظاهر گیاه توپی شکل و به رنگ سبز روشن است. البته بسته به فصل رنگ برگ ها با تناژ زرد و نارنجی هم دیده می‌شود. بونسای ژانویه نوعی بونسای کاج است که به دلیل سازگاری و ماندگاری بالا بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. بونسای ژانویه رشد نسبتا سریعی دارد و از درختچه های پرپشت به شمار می رود. این نوع بونسای کاج بهتر است در مکانی با نور متوسط تا زیاد قرار بگیرد تا رشد خوبی نشان دهد. در ادامه با شرایط نگهداری بونسای ژانویه بیشتر آشنا می‌شویم.

بونسای کاج

بونسای کاج

 

شرایط نگهداری بونسای ژانویه

نور

بونسای کاج ژانویه می‌تواند تا حدی سایه روشن را تحمل کند اما بهتر است پشت پنجره ای با نور ملایم نگهداری شود. درخت کاج ژانویه را می‌توان در فضای باز و در آفتاب نگهداری کرد. اما نوع گلدانی کاج نمی‌تواند نور مستقیم خورشید را تحمل کند.

آبیاری

شیوه و مقدار آبیاری درست یک هنر است که با تجربه به دست می‌آید. به طور کلی بونسای کاج به آبیاری زیادی نیاز ندارد. کافیست رطوبت حداقلی خاک را حفظ کنید تا کاج شما به خوبی رشد کند. برای این که خاک بونسای همیشه مقداری رطوبت داشته باشد هفته ای دو بار در تابستان و هر هفته یا هر 10 روز یک بار در زمستان آبیاری کافی می‌باشد. البته خاک گیاه خودش زمان آبیاری را به شما می‎‌گوید. به این صورت که هر وقت لایه رویی خاک خشک شد نوبت آبیاری رسیده است. نکته دیگر این است که هنگام هرس باید آبیاری را تا حدی کاهش دهید تا گیاه به مشکل نخورد.

رطوبت

برای این که گیاه طراوت خود را حفظ کند و برگ هایش سبز و شاداب بمانند باید رطوبت موردنیاز را برایش فراهم کنید. در فصل تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یک بار بونسای ژانویه را با اسپری آب غبارپاشی کنید تا دچار کمبود رطوبت نشود.

دما

بونسای ژانویه می‌تواند در تابستان دماهای بالا تا 40 درجه را هم تا حدی تحمل کند. اما مقاومت گیاه در برابر سرمای زمستان بسیار پایین‌تر است و هرگز نباید در معرض یخ زدگی باشد.

خاک

خاکی سبک مثلا مخلوط دو بخش ماسه و یه بخش برگ پوسیده برای بونسای ژانویه مناسب است. اضافه کردن کمپوست به خاک هم می‌تواند به غنی شدن آن کمک کند.

کوددهی

در فصل بهار و پاییز می‌توانید برای تقویت گیاه از کود استفاده کنید. کوددهی در تابستان باید متوقف شود. کودهای محلول در آب برای گیاه مناسب اند. به دلیل کمبود نیاز تغذیه ای گیاه می‌توانید نصف مقدار توصیه شده روی بسته را به گیاه بدهید.

هرس

بونسای ژانویه به دلیل رشد سریعی که دارد به هرس نیاز پیدا می‌کند. با هرس گیاه می‌توانید آن را به فرم دلخواه خود درآورید.

تعویض گلدان

گلدان گیاه جوان هر 2-3 سال یکبار نیاز به تعویض دارد. هر چه گیاه بالغ‌تر و پیرتر می‌شود این زمان هم افزایش پیدا می‌کند. به طوری که گیاه مسن فقط هر 3 تا 5 سال یک بار نیاز به تعویض گلدان دارد. تعویض خاک گلدان بونسای کاج ژانویه بهتر است در اوایل بهار یا اواخر پاییز انجام شود.

تمیز کردن برگ ها

برای تمیز کردن برگ های بونسای کاج بهتر است از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نشود. برای تمیز نمودن برگ ها همان اسپری آب کفایت می‌کند.

شرایط نگهداری بونسای ژانویه

شرایط نگهداری بونسای ژانویه

چرا بونسای؟

نگهداری انواع بونسای امروزه بسیار رواج پیدا کرده و طرفداران زیادی دارد. با خرید یک بونسای شما می‌توانید بخش کوچکی از طبیعت را به خانه خود بیاورید و شاهد رشد و پرورش آن باشید. انواع بونسای کاج از بونسای های پرطرفدار و محبوب به شمار می‌روند چرا که با کمی مراقب و نگهداری پرپشت شده و ظاهر زیبای خود را نمایان می‌کنند. انواع بونسای کاج را می‌توان به عنوان هدایایی ارزشمند هم در نظر گرفت. با هدیه دادن یک بونسای زیبا به جای گل های شاخه ای کم عمر، به ماندگاری هدیه شما چندین برابر افزوده می‌شود.

بونسای کاج ژانویه

بونسای کاج ژانویه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *