گیاهان آپارتمانی, مقالات

با بیماری های نخل کنتیا آشنا شوید

نخل کنتیا یکی از گیاهان لوکس و گران قیمت آپارتمانی است. این گیاه به دلیل مقاومت بالا می تواند یک گیاه ایده آل برای اتاق کار مدیران باشد. به همین دلیل کنتیا یک گیاه مناسب برای هدیه دادن به مدیران شرکت ها و بانک ها است. این نخل نسبت به نخل اریکا و شامادورا مقاومت بیشتری دارد اما به هر حال ممکن است کنتیا هم به بیماری هایی مبتلا شود. در این مقاله با بیماری های نخل کنتیا مثل بیماری لکه برگی کنتیا ، زرد شدن برگ نخل کنتیا، علت خشک شدن نخل کنتیا و … آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

بیماری های نخل کنتیا

بیماری های نخل کنتیا

بیماری های نخل کنتیا

زرد شدن برگ نخل کنتیا:

اگر مشاهده کردید که برگ های پایینی و پیر گیاه زرد شده و می ریزند جای نگرانی نیست. ریزش برگ های پیر طبیعی است. اما اگر زرد شدن و ریزش برگ ها زیاد شده و حالت عادی ندارد، آن موقع باید خاک را مورد بررسی قرار دهید. زرد شدن برگ نخل کنتیا می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی خاک باشد. در این صورت با کوددهی می توانید از پیشروی مشکل جلوگیری کنید. وجود آفت هم می تواند علت زرد شدن برگ درخت نخل کنتیا شود.

 

زرد شدن برگ کنتیا

زرد شدن برگ کنتیا

 

قهوه ای و خشک شدن نوک برگ ها:

این عارضه عموما به دلیل کمبود رطوبت یا آبیاری نامنظم است. به خصوص زمانی که هوا گرم و خشک است حتما باید رطوبت گیاه را تامین کنید. کمبود پتاس در خاک هم می تواند باعث قهوه ای و خشک شدن نوک برگ های کنتیا شود.

علت خشک شدن نخل کنتیا

علت خشک شدن نخل کنتیا

بیحال شدن و افتادگی گیاه:

این عارضه دلایل متعددی می تواند داشته باشد. آبیاری بیش از اندازه و یا آبیاری کم دلایل عمده بیحال شدن گیاه هستند. البته سرما و گرمای محیط هم در این مسئله تاثیر گذار است. برای رفع مشکل ابتدا باید علت را ریشه یابی کنید و به تناسب مشکل را برطرف کنید.

مشاهده نقاط سوخته روی برگ ها:

اگر غبارپاشی زیر نور مستقیم خورشید انجام بگیرد، نخل کنتیا با این مشکل مواجه می شود. برای پیشگیری از این مشکل گیاه را هرگز در برابر نور مستقیم قرار ندهید و غبارپاشی را در ساعات دیگری از روز انجام دهید.

خشک شدن برگ ها:

یکی دیگر از بیماری های گل کنتیا خشک شدن آن است. در این حالت برگ های گیاه به رنگ قهوه ای کمرنگ در آمده و خشک می شوند. اصلی ترین علت خشک شدن نخل کنتیا سرد بودن بیش از حد محیط نگهداری است. در این صورت باید سریعا گلدان را به مکانی گرمتر ببرید. اگر هوا خیلی خشک باشد هم آب برگ ها گرفته شده و برگ ها کمرنگ می شوند.

علت خشک شدن نخل کنتیا

علت خشک شدن نخل کنتیا

مشاهده تار عنکبوت روی برگ ها:

مشاهده تار عنکبوت روی برگ های کنتیا نشانه حمله کنه است. یکی از راه های پیشگیری از کنه بالا بردن رطوبت گیاه است. اما اگر گیاه شما به کنه مبتلا شد باید با استفاده از سموم کنه کش طبق دستورالعمل آن را سمپاشی کنید.

بیماری خمیدگی کنتیا:

یکی دیگر از بیماری های نخل کنتیا بیماری خمیدگی(Howea leaning disease) است. متخصصان هنوز دلیل مشخصی برای این بیماری پیدا نکرده اند. در بیماری خمیدگی، تاج گیاه به یک سمت متمایل می شود. این خمیدگی ممکن است حتی تا 90 درجه هم برسد. در اثر این بیماری درنهایت گیاه از بین می رود.

بیماری های قارچی:

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید آبیاری مناسب کنتیا است. آبیاری بیش از اندازه و غرقاب کردن خاک باعث بروز بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه می شود. قارچی به نام کپک سیاه وجود دارد که در صورت نامناسب بودن تهویه هوا و مرطوب ماندن شاخسار گیاه بروز می کند. برای جلوگیری از این بیماری قارچی باید هنگام آبیاری مراقب باشید که ساقه و برگ گیاه خیس نشوند. هرس مناسب هم می تواند به بهبود تهویه هوای گیاه و جلوگیری از بیماری قارچی کمک کند.

بیماری لکه برگی کنتیا:

یک نوع بیماری قارچی دیگر بیماری لکه برگی کنتیا است که قارچ Calonectria باعث آن می شود. لکه برگی، ساقه سوختگی و پوسیدگی ریشه از جمله آسیب های این قارچ هستند. قارچ کالونکتریا علاوه بر کنتیا به نخل های شامادورا، اریکا و گیاهان زینتی چوبدار دیگر هم آسیب می رساند. علائم بیماری لکه برگی لکه های دایره ای شکل قهوه ای رنگ است که به مرور زمان روی برگ ها گسترش می یابد و ممکن است ساقه را هم درگیر کند. دو عمال مهم که باعث بیماری لکه برگی کنتیا می شوند خیس ماندن شاخ و برگ گیاه و کمبود عناصری مثل پتاسیم و منگنز است. برای جلوگیری از این بیماری باید از تهویه هوای مناسب گیاه مطمئن شوید.

بیماری لکه برگی کنتیا

بیماری لکه برگی کنتیا

 

10 دیدگاه در “با بیماری های نخل کنتیا آشنا شوید

  1. مهدی گفت:

    خیلی عالی بود

  2. امیر گفت:

    سلام
    حدود هشت ماه هست که این گل رو دارم اما هیچ گونه رشدی تا امروز نداشته خیلی نگرانش هستم
    و نوک برگ های قدیمی به مقدار ۳ سانت سفید و خشک شده ??
    برای رفع این دو مسئله لطعا من را راهنمایی کنید
    با تشکر فراوان
    لطفا پاسخ دهید

  3. حمیدرضا گفت:

    سلام، شما فروش نخل کنیا هم دارید؟ به کرج یا خرم اباد ارسال میکنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *