گیاهان دارویی, مقالات

با خواص گیاه اسطوخودوس آشنا شوید

اسطوخودوس یکی از آرامش بخش ترین گیاهان دارویی است که با عطر خاصی که از خود متساعد می‌کند، می‌تواند پشه ها و حشرات مزاحم را از باغچه دور کند. محوطه سازی با این گیاه خوشبو گزینه بسیار مناسبی است و قرار دادن آن در فضای ورودی از ورود حشرات به خانه جلوگیری می‌کند. علاوه بر زیبایی و بوی خوش، خواص اسطوخودوس بسیار زیاد است و داشتن آن در خانه بسیار مفید است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص بی‌نظیر اسطوخودوس آشنا شوید.

خواص درمانی اسطوخودوس

خواص درمانی اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس :

روغن اسطوخودوس یکی از محبوب ترین و همه کاره ترین روغنهای گیاهی است که در آروماتراپی ( رایحه درمانی ) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن باعث آرامش می‌شود و اعتقاد بر این است که سوختگی ناشی از نیش حشرات، تیک عصبی، اضطراب، عفونت های قارچی، آلرژی، افسردگی، بی خوابی، اگزما، حالت تهوع و ریزش مو را درمان می‌کند. اما تاثیر آن بر روی افسردگی، اگزما و حالت تهوع هنوز اثبات نشده است و تنها چند مورد از تجویز آن بر روی افراد دارای این بیماری ها ثمر بخش بوده است. به دلیل گیاهی بودن این روغن و اثرات قابل توجه آن، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

سطوخودوس به عنوان مایع ضد عفونی کننده نیز به کار می‌رود و در گذشته مردم اروپا از آن به عنوان تمیز کننده بدن استفاده می‌کردند. این گیاه برای پوست و زیبایی نیز مصرف می‌شود و از رایحه آن در شامپو ها استفاده می‌شود. علاوه بر استفاده از روغن اسطوخودوس، از گلهای آن نیز می‌توان دمنوش تهیه کرد و مصرف آن به درمان مشکلات گوارشی، تورم شکم، ناراحتی معده و … کمک می‌کند. در ادامه با خواص اسطوخودوس به طور مفصل آشنا می‌شویم.

درمان عفونت های قارچی

یک مطالعه تحقیقاتی در مجله پزشکی میکروبیولوژی، نشان می‌دهد که روغن اسطوخودوس می‌تواند در مبارزه با عفونت های ضذ قارچی نوثر واقع شود. در این تحقیق به نظر می‌رسد که روغن اسطوخودوس می‌تواند غشای سلولهای قارچی را در طیف گسترده ای از بین ببرد و پوست را درمان کند.

التیام زخم

در یک آزمایش، اثرات 4 روش درمانیِ تحریک عصب الکتریکی از راه پوست، محلول نمکی، ید و روغن اسطوخودوس را برای بهبود زخم با یکدیگر مقایسه کرده اند. نتایج این آزمایش نشان داد که روغن اسطوخودوس نسبت به 3 ماده دیگر، زخم ها را زودتر التیام بخشیدند.

درمان ریزش مو

اسطوخودوس برای بیماری آلوپسی آرئاتا ( در این بیماری موهای کل بدن و یا قسمتی از آن از بین می‌رود ) مفید است. طی تحقیقات صورت گرفته اسطوخودوس می‌تواند رشد موها را پس از 7 ماه استفاده، تا 44 درصد تقویت کند.

شامپو اسطوخودوس

شامپو اسطوخودوس

درمان اختلال اضطراب

عطرهای دارای رایحه اسطوخودوس‌ می‌توانند اضطراب را کاهش دهد. از این رایحه در دندانپزشکی ها نیز استفاده می‌شود تا بیماران قبل از ویزیت پزشک این عطر را استشمام کنند. مقاله ای در ژورنال بین المللی روانپزشکی در عمل بالینی بیان کرده است که نوعی روغن اسطوخودوس به نام سیلکسان – Silexan وجود دارد که برای بیماران مبتلا به اختلال اضطراب موثر است. بر اساس این آزمایش مشخص شد که در مدت 2 هفته استفاده از این روغن، اضطراب و استرس بیماران عمومی یا مبتلا به سندروم به شدت کاهش یافته است.

طی آزمایشی که در مطب یک دندانپزشکی بر روی دو دسته از افرادی که نیمی از آنها در معرض رایحه اسطوخودوس بودند و نیمه دیگر خارج از آن قرار داشتند، انجام شده است، دریافتند که کسانی که عطر اسطوخودوس را استشمام کرده بودند اضطراب کمتری نسبت به بقیه افراد داشتند.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید انواع گیاهان زینتی ” taxonomies=”1710″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”yes” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

التیام درد پس از عمل لوزه در کودکان

روغن اسطوخودوس در کاهش میزان استفاده از داروهای مسکن تاثیر زیادی دارد زیرا می‌تواند درد را کاهش دهد. تیمی از محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مطالعه ای را برای تعیین میزان کاهش درد در کودکان پس از عمل لوزه توسط اسانس اسطوخودوس، را انجام دادند. این مطالعه شامل 48 کودک 6 تا 12 ساله بود. آنها به طور تصادفی در دو گروه 24 نفری از هم قرار گرفتند. یک گروه داروهای مسکن را در کنار اسطوخودوس و گروه دیگر فقط مسکن ها را مصرف کردند.

فراوانی استفاده از استامینوفن توسط هر کودک، بیداری شبانه به دلیل درد و شدت درد به مدت 3 روز پس از عمل بررسی شد. طبق این آزمایش مشخص شد که استفاده از روغن اسطوخودوس در کاهش مصرف داروهای مسکن تاثیر بسزایی داشته است. اما تفاوتی در میزان خواب کودکان و شدت درد در گروه ها وجود نداشت.

کاهش بروز احساسات شدید قبل از قاعدگی

بسیاری از بانوان در سن باروری طیف وسیعی از علائم را در مرحله قبل از قاعدگی تجربه می‌کنند، که معمولاً به عنوان سندرم قبل از قاعدگی (PMS) شناخته می‌شود. تاکنون هیچ درمانی برای این مشکل در خانم ها شناخته نشده است و بیشتر آنها به آروماتراپی روی می‌آورند. طی آزمایشی که بر روی خانم های با سن 20 سال صورت گرفت، مشخص شد که رایحه درمانی اسطوخودوس می‌تواند علائم عاطفی شدید قبل از دوران قاعدگی را کاهش دهد.

آروماتراپی با اسطوخودوس

آروماتراپی با اسطوخودوس

شرایط نگهداری اسطوخودوس

در صورتی که می‌خواهید از یکی از خواص اسطوخودوس استفاده کنید، می‌توانید گیاه آن را در منزل پرورش دهید. نگهداری از اسطوخودوس بسیار آسان و با ارزش است. این گیاه را می‌توان در باغچه منزل و یا به عنوان یک گیاه زینتی در گلدان پرورش داد. اسطوخودوس، برای داشتن رشد بهتر به خورشید کامل نیاز دارد و آب و هوای خشک نیاز دارد. لاوندر موجود در منطقه های خشک تا سالیان زیادی رشد می‌کند و زنده می‌ماند اما اسطوخدوس منطقه های مرطوب تنها یک سال ممکن است زنده بماند.

تمامی گونه های اسطوخودوس به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارند و می‌توانید خاک آن را با کمی ماسه یا سنگ ترکیب کنید تا تخلخل آن بیشتر شود. اسطوخودوس به آبیاری کم و هرس سالیانه در فصل بهار نیاز دارد تا به گلدهی تشویق شود. یکی از نکات مهمی که در مورد اسطوخودوس وجود دارد، اما اکثرا نادیده گرفته می‌شود، PH خاک است و باید آن را خنثی نگه دارید تا اسطوخودوس شما به مرور از بین نرود. آبیاری زیاد نیز سبب پوسیدن ریشه ها، توقف در رشد گیاه و سپس از بین رفتن آن می‌شود. بنابراین هر زمان که خاک تا عمق 2 سانتی متری خشک شده بود، به آبیاری اقدام کنید.

اسطوخودوس

اسطوخودوس

اسطوخودوس چه بیماری هایی را درمان نمی‌کند ؟!

شواهد کافی برای سنجش اثربخشی اسطوخودوس در درمان بیماری های زیر وجود ندارد :

  1. افسردگی
  2. قولنج در نوزادان
  3. یبوست
  4. تهوع و استفراغ
  5. میگرن
  6. عفونت گوش
  7. فشار خون بالا
  8. درد قاعدگی
  9. اگزما
  10. درد ناشی از سرطان
  11. شپش

یک مطالعه نشان داد که عطر اسطوخودوس می تواند تأثیر مفیدی بر بی خوابی و افسردگی در دانشجویان دختر داشته باشد. با این حال، محققات اظهار دارند که “برای تأیید نسبت های مؤثر روغن اسطوخودوس و روغن حامل برای بی خوابی و افسردگی ، مطالعات مکرر مورد نیاز است.” توجه داشته باشید که اسطوخودوس برای استفاده دارویی مجوز ندارد و این فقط به عنوان یک مکمل فروخته می شود و نباید جایگزین هیچ دوره درمانی معینی شود.

اگر تصمیم دارید که از روغن اسطوخودوس استفاده کنید، ممکن است نگرانی هایی در مورد کیفیت، تمیزی یا ایمنی آن وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که این روغن را حتما از شرکتهای معتبر تهیه کنید.

خواص اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس

باید ها و نباید های استفاده از اسطوخودوس !

موسسه ملی بهداشت طی هشداری به مردم، آنها را از استفاده همزمان اسطوخودوس با داروهای زیر منع کرده است :

  1. داروهایی که سبب خواب آلودگی می‌شوند مانند بنزودیازپین ها و زولپیدم
  2. داروهایی که به کاهش فشار خون کمک می‌کنند مانند کاپتوپریل ، آنالاپریل و لوزارتان

در صورتی که از این داروها استفاده می‌کندی، حتما قبل از افزودن اسطوخودوس به داروهای خود، با پزشک معالج مشورت کنید.

خطرات استفاده از اسطوخودوس

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی  (New England (NEJM نشان داد که استفاده مکرر از روغن اسطوخودوس بر روی پوست ممکن است باعث ایجاد ژنیکوماستیک پیش از بلوغ شود. ایمنی مصرف اسطوخودوس در دوران بارداری یا هنگام شیردهی نیز تاکنون تأیید نشده است. در صورت بارداری یا شیردهی، درمورد استفاده از روغنهای گیاهی یا مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید. از آنجایی که اسطوخودوس باعث کاهش سرعت سیستم عصبی مرکزی می‌شود، پزشکان به بیماران توصیه می‎کنند حداقل 2 هفته قبل از عمل، از مصرف اسطوخودوس خودداری کنند.

اسطوخودوس خطرناک !

اسطوخودوس خطرناک !

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *