گیاهان آپارتمانی, مقالات

با روش تکثیر نخل کنتیا آشنا شوید

کنتیا یکی از محبوب ترین انواع نخل های زینتی برای نگهداری در آپارتمان ها، ادارات، اتاق مدیران و … است. در مقاله های قبلی با روش نگهداری و بیماری هایی کنتیا به طور کامل آشنا شدیم. تکثیر نخل زینتی کنتیا معمولا در خانه انجام نمی شود و خرید کنتیای بالغ به صرفه تر است. اما اگر به کاشت بذر نخل کنتیا علاقه دارید و می خواهید خودتان گیاهتان را پرورش دهید باید با روش تکثیر گیاه کنتیا آشنا باشید.در این مقاله با تکثیر نخل کنتیا که همان کاشت بذر کنتیا است آشنا می شویم. پس با ما همراه باشید.

تکثیر نخل کنتیا

تکثیر نخل کنتیا

تکثیر نخل کنتیا

کنتیا چه در محیط داخلی و چه در فضای باز بهترین رشد را در هوای گرم دارد. ارتفاع این گیاه در فضای باز می تواند به 6 متر هم برسد. کنتیا را می توان یا به صورت گیاه بالغ خریداری کرد یا بذر آن را کاشت. بذرها را می توانید از میوه گیاه جدا کنید یا به صورت جداگانه تهیه کنید. بذر نخل کنتیا از زادگاه اصلی آن یعنی استرالیا به سایر نقاط جهان صادر می شود. جوانه زدن بذر حداقل 3 ماه طول می کشد و خود نخل هم رشد کندی دارد. از زمان کاشت بذر کنتیا تا زمانی که گیاه بالغ شده و آماده فروش شود بین 4 تا 7 سال طول می کشد. پس اگر نمی خواهید خیلی منتظر بمانید بهتر است یک گیاه کنتیای چندساله تهیه کنید. با یک بار خرید کنتیا اگر به خوبی از آن مراقبت کنید همیشه برایتان سبز و ماندگار خواهد ماند.

تکثیر نخل کنتیا

تکثیر نخل کنتیا

روش تکثیر گیاه کنتیا

تهیه بذر نخل کنتیا از میوه

بذرهای سالم کنیتا به رنگ نارنجی مایل به قرمز هستند. بالغ شدن میوه نخل کنتیا ممکن است تا 4 سال طول بکشد. میوه های بالغ به رنگ قرمز تیره درمی آیند. این میوه ها را از نخل جدا کنید و در آب گرم خیس کنید. بعد از چند روز دانه ها را از درون میوه ها خارج کنید. بذرها را کامل تمیز کنید تا بقایای میوه روی آن ها باقی نماند. باقی ماندن بقایای میوه می تواند باعث بیماری های قارچی شود. بعد از تهیه بذرها آن ها را در بستر مناسب بکارید. خاک کاشت می تواند ماسه نرم یا کمپوست مخصوص باشد. مقدار کمی خاک روی بذرها بریزید و خاک را آبیاری کنید. کمی صبر کنید تا آب اضافی خارج شود. سینی کاشت را در محلی با نور غیرمستقیم آفتاب و در دمای 18 تا 25 درجه سانتیگراد نگه دارید.

بذر گیاه کنتیا

بذر گیاه کنتیا

خرید بذر نخل کنتیا

هنگام خرید دقت کنید که بذرها نارنجی و قرمز باشند. بذرهای سبز برای جوانه زدن مناسب نیستند. بعد از تهیه بذرها آن ها را در عمق 15 سانتی متری خاک بکارید. خاک باید زهکشی بالا داشته باشد. کاشت بذر کنتیا در دمای 30 تا 35 درجه می تواند فرایند جوانه زنی را سریع تر کند. البته بذرها در دمای 10 درجه هم قابلیت جوانه زنی دارند. بهتر است تا زمان جوانه زدن بذرها در نور متوسط و نیم سایه باشند و اصلا نور مستقیم آفتاب نبینند. آبیاری را فراموش نکنید اما نگذارید خاک خیلی خیس بماند چون باعث پوسیدگی بذرها می شود.

کاشت جوانه ها

اگر می خواهید نخل کنتیا را در فضای آزاد پرورش دهید، جوانه ها را در نیم سایه بکارید. نخل کنتیا باید حداقل 5 سال سن داشته باشد تا بتواند در نور کامل رشد کند. اگر هم کنتیا را در گلدان و درون منزل می کارید آن را پشت پنجره نورگیر قرار ندهید. جوانه ها را در خاک مناسب بکارید و آبیاری را فراموش نکنید. جوانه ها باید همواره مقداری رطوبت داشته باشند البته نه این که در آب اضافی غوطه ور باشند. انتهای گلدان را سوراخ کنید تا آب اضافی بتواند خارج شود. هر روز سطح خاک را بررسی کنید تا در صورت خشک بودن آن را مرطوب نمایید.

تکثیر نخل زینتی

تکثیر نخل زینتی

کاشت نخل بالغ کنتیا

جابه جایی نخل کنتیای بالغ ممکن است به گیاه تنش زیادی وارد کند. اما کنتیاهای سالم با ساقه قطور و چوبی می توانند مقاومت بالایی از خود نشان دهند. گیاه بالغ را در فصل بهار و تابستان که خاک گرم است بکارید. مکان کاشت باید فضای کافی برای رشد نخل کنتیا را داشته باشد. حفره ای که برای کاشت کنده می شود باید به اندازه گلدان کنونی گیاه عمق داشته باشد و عرض آن دو برابر عرض گلدان باشد. بعد از آماده شدن محل کاشت گیاه را از گلدان خارج کرده و در حفره کنده شده قرار دهید. حفره را با خاک پر کنید و با آبیاری خاک را اطراف گیاه سفت کنید. در این مرحله می توانید مالچ پاشی انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *