گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با روش درمان آبیاری زیاد گیاه آشنا شوید

یکی از اصلی ترین موارد مراقبت از گیاهان، آبیاری آنهاست که باید در بهترین زمان و به مقدار مناسب انجام شود. آبیاری بیش از حد در گیاهان سبب زرد شدن برگها، موتاه ماندن قد گیاه و سایر مشکلات جبران ناپذیر مانند پوسیدگی ریشه می‌شود. در مقالات قبل با علائم آبیایر بیش از حد و راه های پیشگیری از آن آشنا شدید، اما در این مقاله با راههای درمان گیاهانی که بیش از حد آبیاری شده اند آشنا می‌شوید. همراه ما باشید.

با روش درمان آبیاری زیاد گیاه آشنا شوید

چگونه تشخیص دهیم که گیاه بیش از حد آب خورده است؟

یک گیاهی که در معرض آبیاری فراوان بوده می‌تواند رفتاری شبیه با یک گیاه با خاک خشک داشته باشد و دانستن تفاوت این دو مشکل بسیار مهم است. برای پی بردن به این موضوع در ابتدا خشکی خاک را بررسی کرده و برنامه آبیاری گیاه خود را چک کنید.

علاوه بر خاک مرطوب، در ادامه با مهمترین علائم آبیاری بیش از حد گیاه آشنا می‌شویم:

  • پژمردگی از رایج ترین علائم خشکی کشیدن گیاه است اما گیاهانی که روزنه آب آنها بر اساس آبیاری زیاد بسته شده است نیز دچار این مشکل می‌شوند.
  • برگها و ساقه های نرم یا پف کرده نشان از آبیاری بیش از حد است چرا که شاخ و برگ یک گیاه کم آب خشک و ترد می‌شود.
  • رنگ برگها سبز بسیار روشن می‌شود.
  • شاخ و برگ زرد یا قهوه ای.
  • ریزش برگهای قدیمی و جدید.
  • لکه های قهوه ای روی برگها و نوک برگها.
  • رشد بسیار کند
  • قارچ یا کپک روی برگها، خاک و ساقه رشد می‌کند.
  • وجود کپک پودری ، پشه خاک یا سایر آفات دوستدار رطوبت.

مهمترین علائم آبیاری بیش از حد گیاه

آیا راهی برای درمان آبیاری بیش از حد وجود دارد ؟

اکثر گیاهان می‌توانند بر آسیب بیش از حد آبیاری غلبه کرده و به سلامت خود بازگردند ، اما بهبود کامل آنها به سه چیز بستگی دارد:

1. مقاومت گیاهان

یک گیاه مقاوم می‌تواند از شرایط مرطوب و آبیاری بیش از حد بازگردد اما نمونه ضعیف تر آن تسلیم این مشکل می‌شود. اما نگران نباشید چرا که اکثر گیاهان آپارتمانی می‌توانند بهبودی کامل را بدست آورند.

2. میزان خسارت

میزان خسارت و سرعت تشخیص برای درمان یک گیاه غرقاب شده، بسیار مهم است. اگر خاک برای مدت طولانی و بیش از حد مرطوب بماند، ممکن است گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود و زمان زیادی لازم باشد تا دوباره گیاه احیاء شده و به رشد خود ادامه دهد. اما در صورتی که تنها یک یا دوبار آبیاری زیاد انجام شده باشد، تنها توقف در آبیاری تا خشک شدن مجدد خاک کافیست تا دوباره گیاه به روال قبلی خود بازگردد.

درمان آبیاری بیش از حد

مراحل کلی درمان آبیاری بیش از حد گیاهان

برای درمان و احیاء گیاهی که آبیاری آن بیش از حد بوده است، باید مراحل زیر را انجام دهید :

  1. آبیاری موقت گیاه را متوقف کرده و زهکشی آن را بهبود بخشید.
  2. فوراً علائم پوسیدگی ریشه را شناسایی و درمان کنید.
  3. برای بهبود زهکشی بهتر و خشک شدن سریعتر خاک ، گلدان و خاک را تعویض کنید.
  4. تهویه هوا و دما را افزایش دهید و رطوبت را کاهش دهید.

درمان آبیاری بیش از حد گیاهان در مراحل اولیه

  • اگر در زمان آبیاری، آب روی خاک می‌ایستد، گلدان را کج کنید تا آب اضافه تخلیه شود.
  • زیر گلدانی را چک کنید و در صورتی که داخل آن آب وجود دارد، آب را خالی کرده و این عمل را هر بار بعد از آبیاری مجدد انجام دهید.
  • به گیاه نور کافی بدهید تا رطوبت اضافه آن از بین برود و در صورتی که علائم پژمردگی در آن هویدا شد، نور را کمتر کنید.
  • از کوددهی تا زمان بازگشت گیاه به حالت عادی خودداری کنید.
  • گیاه را در محل گرمتر قرار دهید تا میزان تبخیر افزایش یابد.
  • افزایش گردش هوا نیز برای سرعت بخشیدن به خشک شدن خاک بسیار موثر است. باز کردن پنجره و یا قرار دادن آن در هوای آزاد صبحگاهی به مدت محدود کافی است.
  • رطوبت محیط را کاهش دهید و اگر از جزیره و یا دستگاه رطوبت ساز استفاده می کنید، تا زمان بهبود گیاه آن ها را کنار بگذارید.

درمان آبیاری بیش از حد گیاهان

درمان گیاه با علائم بیشتر و پوسیدگی ریشه

اگر گیاه شما علائمی مانند زرد شدن برگها، لکه های سیاه روی برگها یا سایر علائم مربوط به آبیاری بیش از حد را از خود نشان می‌دهد، به این معنی است که مشکل آن پیشرفت کرده است و ممکن است به مرحله پوسیدگی ریشه رسیده باشد. در این مرحله باید علاوه بر مراحل قبلی، اقدامات بیشتری برای احیاء گیاه صورت گیرد.

  • یکی از اقدامات اولیه برای درمان، دور کردن گیاه از نور خورشید و قرار دادن آن در تاریکی است. دلیل اینکار این است که برگهای گیاه در زمان آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه خشک است و به آب نیاز دارد و قرار گرفتن آن در نور خورشید سبب خشک شدن برگها می‌شود.
  • مرحله بعد جدا کردن مقدار شاخ و برگ و جوانه و میوه از قسمت بالایی گیاه است تا انرژی گیاه برای بازیابی بیشتر صرفه جویی شود.
  • با ایجاد کردن چند سوراخ در خاک با مداد یا هر وسیله دیگری به خاک سنگین و مرطوب هوا وارد کنید. اینکار باعث می‌شود خاک زودتر خشک شود. توجه کنید که مداد را در نزدیکی گیاه فرو نکنید چرا که سبب آسیب رساندن به ریشه ها می‌شود.
  • می‌توانید از دستگاه های رطوبت گیر استفاده کنید اما آن را بیش از حد به گیاه نزدیک نکنید.
  • در صورتی که خاک بسیار غرقاب است بهتر است که گیاه را از گلدان خارج کرده اما خاک اطراف ریشه را نتکانید و اجازه دهید که ریشه مدتی در هوای آزاد باشد تا رطوبت آن تبخیر شود.
  • پس از خشک شدن خاک اطراف ریشه، از یک خاک سبک با زهکشی بالا استفاده کنید و گیاه را به آرامی در خاک جدید قرار دهید.

درمان گیاه با علائم بیشتر و پوسیدگی ریشه

درمان پوسیدگی ریشه : کابوس گیاهان آپارتمانی

پوسیدگی ریشه نهایت مشکل آبیاری بیش از حد گیاه است که سبب از بین رفتن کامل گیاه می‌شود اما اگر به موقع به آن رسیدگی شود امکان درمان وجود دارد.

چگونه بفهمیم ریشه های گیاه پوسیده است ؟

راه بررسی گیاه برای پوسیدگی ریشه این است که گیاهی که از مشکل آبیاری بیش از حد رنج می‌برد را به آرامی از گلدان خارج کنید و ریشه های آن را بررسی کنید. ریشه های سالم سفید و محکم هستند و ریشه های پوسیده قهوه ای یا سیاه رنگ و دارای بوی نامطبوع هستند.

این بیماری از ریشه به سمت بالا کشیده می‌شود و در صورتی که ساقه های گیاه پف کرده و متورم شده است و به راحتی با تماس دست شما له می‌شود به این معناست که ریشه ها کاملا از بین رفته و متاسفانه نمی‌توان کاری برای گیاه کرد.

درمان پوسیدگی ریشه

 

درمان پوسیدگی ریشه

اگر خاک گیاهان شما کپک زده است سریعا آن را پاک کنید یا بشویید و مراقب باشید که به ریشه ها آسیبی نرسانید. پس از بیرون آوردن گیاه از داخل خاک ریشه های قهوه ای و سیاه و نرم را جدا کنید و فقط قسمتهای سالم را باقی بگذارید. برگهای زرد و دارای لکه سیاه را نیز جدا کنید. در صورتی که تعداد زیادی از ریشه ها از بین رفته اند باید متناسب با ریشه های باقی مانده قسمت های بالایی گیاه را جدا کنید.

  • پس از قطع کردن ریشه های نا سالم، در صورتی که می‌خواهید گیاه را در گلدان قبلی بگذارید حتما آن را با مواد شوینده ضد عفونی کنید و به مدت 10 دقیقه آن را در مخلوط آن و ماده شوینده قرار دهید.
  • خاک آلوده به قارچ را از ریشه ها بشویید و به ریشه قارچ کش رقیق بزنید و داخل خاک را کمی دارچین بریزید.
  • گلدان را با خاک سبک و زهکشی شده جدید پر کنید و گیاه را در آن بکارید و سپس آن را در نقطه ای روشن با نور مناسب قرار دهید. می‌توانید از چای بابونه استفاده کنید و کمی از آن را به خاک اضافه کنید. بسیاری از باغبانان این چای را یک صلاح طبیعی در برابر عفونت های قارچی می‌دانند.
  • آبیاری را مجدد از سر بگیرید و توجه داشته باشید که گیاه به دلیل داشتن ریشه های کمتر به آبیاری کمتری نیاز دارد.

 

درمان پوسیدگی ریشه

1 دیدگاه در “با روش درمان آبیاری زیاد گیاه آشنا شوید

  1. نرگس گفت:

    ممنون مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *