گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با روش نگهداری گل دراسنا کامپکت آشنا شوید

گل دراسنا را می توان یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی دانست که در بیشتر خانه ها پیدا می شود. این گیاه انواع مختلفی دارد که هر کس با هر سلیقه ای می تواند از بین آن ها انتخاب کند. دراسنا پرچمی، دراسنا کامپکت و دراسنا بلالی از انواع معروف گل دراسنا هستند. برای نگهداری گل دراسنا کامپکت باید با روش آبیاری دراسنا کامپکت ، غبارپاشی دراسنا کامپکت و … آشنا باشید. اگر شما هم به نگهداری دراسنا کامپکت در منزل علاقه دارید و می خواهید گیاهی سبز و شاداب داشته باشید با ما در این مقاله همراه شوید.

گل دراسنا

گل دراسنا

با گل دراسنا کامپکت آشنا شویم

دراسنا کامپکت با نام علمی Dracaena compacta گیاهی بومی آفریقا است. این گیاه از خانواده مارچوبه سانان و هم خانواده گیاه بامبو به حساب می آید. برگ های گیاه سبز و متراکم بوده و نامگذاری آن هم به دلیل همین شکل قرارگیری برگ هاست. دراسنا کامپکت شرایط نگهداری آسانی دارد و می تواند یک گیاه ایده آل برای منزل، دفتر کار و … باشد. در ادامه با شرایط نگهداری گل دراسنا کامپکت آشنا می شویم.

نگهداری گل دراسنا

نگهداری گل دراسنا

 

شرایط نگهداری گل دراسنا کامپکت

آبیاری گل دراسنا

آبیاری دراسنا کامپکت یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد مشکلاتی را برای گیاه به وجود می آورد. بهترین زمان آبیاری دراسنا کامپکت وقتی است که 3-4 سانتی متر رویی خاک خشک شده باشد. یک نکته دیگر که در آبیاری دراسنا کامپکت باید به آن توجه کنید، آبیاری با آب بدون املاح و بدون کلر است. برای این کار بهتر است قبل از استفاده از آب آن را به مدت 24 تا 48 ساعت کنار بگذارید. آب کتری سرد شده هم برای آبیاری دراسنا کامپکت مناسب است. آبیاری نامناسب(کم یا زیاد) باعث می شود برگ های دراسنای شما زرد شده و ظاهر زیبای خود را از دست بدهد.

نور مناسب گل دراسنا

دراسنا کامپکت از جمله گیاهانی است که با نور کم کاملا سازگارند. در واقع حتی نور زیاد می تواند باعث سوختن برگ های این گیاه شود. در کل نور غیرمستقیم و فیلتر شده مثل نور عبوری از پرده برای دراسنا مناسب است. مقاومت دراسنا کامپکت به نور کم باعث شده که این گیاه برای استفاده در دفاتر اداری و کاری کاملا ایده آل باشد.

رطوبت موردنیاز گل دراسنا

گل دراسنا به رطوبت متوسط نیاز دارد. در واقع همان رطوبت اتاق برای آن کافیست. البته غبارپاشی دراسنا کامپکت در فصول گرم سال به شادابی گیاه کمک زیادی می کند. البته دقت کنید که غبارپاشی دراسنا کامپکت زیر نور مستقیم نباشد چرا که باعث سوختگی برگ ها و آسیب به گیاه می شود. برای تامین رطوبت علاوه بر غبارپاشی می توانید از روش ساخت جزیره و یا از خزه استفاده کنید. سوختگی نوک برگ های گیاه نشانه کمبود رطوبت است. با تامین رطوبت می توانید از این عارضه دراسنا پیشگیری نمایید.

دمای مناسب گل دراسنا

دمای معمولی اتاق برای نگهداری گل دراسنا مناسب است. این گیاه دمای 15 تا 22 درجه را به خوبی تحمل می کند. گرم شدن و سرد شدن بیش از حد محیط هر دو می توانند باعث بروز مشکلاتی در گیاه شوند. گرم شدن بیش از حد هوا در تابستان موجب سوختن برگ های دراسنا می شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با افزایش دما رطوبت گیاه را بالا ببرید. همچنین لازم است گیاه را از سرمای زمستان هم حفظ کنید تا آسیب نبیند.

خاک مناسب

برای دراسنا بهتر است از خاک های سبک با زهکشی بالا استفاده شود. استفاده از خاکبرگ در ترکیب خاک دراسنا توصیه نمی شود. این ترکیب باعث زرد شدن برگ های گیاه به مرور زمان می شود. همچنین خاک باغچه به تنهایی خاک سنگینی است و بهتر است به تنهایی برای دراسنا استفاده نشود. اضافه کردن مقداری شن و ماسه به سبک شدن خاک کمک می کند.

کوددهی و تغذیه

برای این که دراسنای شما رشد خوبی در منزل داشته باشد بهتر است از کود برای تقویت آن استفاده کنید. البته دقت کنید که این گیاه به کودهای جامد و پودری حساس است و نباید از این نوع کودها استفاده کنید. کودهای مایع و کودهای هیومیک اسید برای تقویت گیاه می توانند ماهی یک بار مورداستفاده قرار بگیرند.

تعویض گلدان

تعویض گلدان دراسنا باید بعد از رشد کامل ریشه ها و بیرون زدن آن از زیر گلدان انجام شود. رشد دراسنا به این صورت است که ابتدا ریشه هایش را گستره کرده و بعد گیاه شروع به رشد می کند. پس بهتر است برای دراسنای خود گلدانی با اندازه مناسب تهیه کنید که خیلی بزرگ تر از گیاه نباشد. بعد از این که ریشه ها را از زیر گلدان مشاهده کردید می توانید گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

نگهداری دراسنا کامپکت

نگهداری دراسنا کامپکت

 

27 دیدگاه در “با روش نگهداری گل دراسنا کامپکت آشنا شوید

  1. رضا گفت:

    عالی بود
    من این گیاه رو پنج ساله دارم خیلی سر حال هست اما توی این چند سال اصلا رشدی نداشته ولی برگها همچنان سبز و تازه هستند، آیا ممکن است بخاطر تعویض نکردن گلدان باشد؟

    1. سارا گفت:

      بله . خاکش هم تو این چند سال دیگه مواد مغذی نداره

    2. میترا گفت:

      بله. مواد مغذی و حای رشد نداره

    3. Zeinab S گفت:

      این گل از جمله گلهای آپارتمانی است که رشد بسیار پایینی داره و اکثرا این گل را برای روی میز و خونه های نقلی میخرند .چون حجیم نیست و رشد سریع نداره

  2. سارا گفت:

    بله . خاکش هم تو این چند سال دیگه مواد مغذی نداره

  3. محمد گفت:

    سلام سر برگهای گیاه سوخته چه کار کنم

    1. محمد مهدی گفت:

      سلام خسته نباشید من گلم از ریشه کنده شده ریشه هاش تو خاک جا مونده فقط درسنا مونده و بدون ریشه بنظر شما چاره چیست

      1. مهرنوش گفت:

        بهتره ک اونو ب صورت جزیره تو خاک بزارید تا ده روز هم روش با یک پلاستیک بپوشانید بعد آزاد بزارید تا دوباره ریشه کنه

    2. مریم گفت:

      هر روز با غبار پاشی رطوبت ایجاد کنید

  4. نرگس گفت:

    سلام ببخشید برای آب دادن این گل باید آب کتری رو به مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت بزاریم تا سرد بشه بعد بهش آب بدیم

  5. عنایتی گفت:

    سلام
    این گیاه رو دارم و خیلی سبز و شاداب بود ولی الان برگ هاش زرد و بعد قهوه ای و خشک شدند و تنه گیاه هم حالت خشک پیدا کرده و برگ ها افتاده و رو به پایین شدند.
    راهی هست برای نجات این گیاه؟

    1. محسن گفت:

      سلام.بهترین راه نجاتش دور انداختنش هست،دیگه نابود شده داداش،دیر جنبیدی

  6. محسن گفت:

    سلام.بهترین راه نجاتش دور انداختنش هست،دیگه نابود شده داداش،دیر جنبیدی

  7. نسیم گفت:

    دلیل سوختگی نوک برگها چیه؟

  8. مهسا گفت:

    چسلام من این گل زیبا رو دارم ولی مدتیه که برگ هاش زرد و خشک میشن و جوانه برگ های جدیدش هم سبزینگیش کم شده گفتن اب بیشتر بدم بهش این کار رو کردم اصلا تاثیر نداشت تقویتی ۳-۲۰ هم دادم بدتر شد البتت نوع پودری که اینجا نوشتن مناسبش نیست همه ان کارها رو هم گل فروشی گفت ، ولی برگ هاش داره یکی یکی زرد و خشک میشن چاره کار چی هست

  9. ندا گفت:

    سلام
    من سه سال هست کامپکت دارم
    رشد خوبی داشته اما اینروزا برگها با نوک سوزی سروع میشن و در نهایت برگ کاملا خشک میشه
    علت چی هست؟

  10. بهنام گفت:

    من ۶ساله دارم ماشالله تنها گلی بوده برام که مونده قدش الان ۱/۲۰شده و پر از برگ☺️

    1. نازنین گفت:

      من تازه این گیاهو خریدم میشه لطفا بگین چه‌جوری آبیاری و نگهداری میکنید که خوب مونده چون به نظر من تجربه شخصی واسه هر گیاه بهتر جواب میده تا اصول کلی که میگن

  11. م روز گفت:

    سلام من ۱/۵ سال این گیاه و دارم خیلی خوب بود اما الان با اینکه ابان ماه هست برگ های یک طرفش دور تا دور زرد و کمرنگ شده هر روز اب اسپری کنم از فاصله۳۰ سانتی خوبه آبیاری هم هر ۷ روز انجام میدم

  12. مهرداد گفت:

    سلام دوستان این گل آیا میوه میده یا با اون آناناس ک میخوریم فرق داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *