کاکتوس, گیاهان آپارتمانی, مقالات

با روش های تکثیر هاورتیا گورخری آشنا شوید

هاورتیا گورخری با ظاهر شیک و زیبای خود می تواند آیتمی دکوری و جذاب برای هر مکانی باشد. به سختی می توان کسی را پیدا کرد که از پس نگهداری این گیاه برنیاید. کافیست نور کافی برای هاورتیا فراهم کنید تا وفاداری اش را نشانتان دهد. برای این که تعداد بیشتری هاورتیا برای خود داشته باشید می توانید به راحتی گیاه خود را تکثیر کنید. تکثیر هاورتیا از سه روش: پاجوش، بذر هاورتیا و قلمه زدن امکانپذیر است. تکثیر هاورتیا از طریق پاجوش بهترین روش تکثیر آن است.  برای آشنایی بیشتر با نحوه تکثیر هاورتیا گورخری با ما در این مقاله همراه باشید.

هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری

تکثیر هاورتیا

تکثیر هاورتیا 3 روش دارد:

  • کاشت بذر هاورتیا گورخری
  • تکثیر هاورتیا از طریق پاجوش
  • تکثیر هاورتیا با قلمه برگ

انتخاب هر یک از این روش ها به امکانات شما بستگی دارد. کاشت بذر نیاز به تهیه بذر یا گرفتن بذر از گیاه است. البته اگر انقدر خوش شانس باشید که هاورتیا شما به گلدهی برسد. تقسیم پاجوش ها به گیاهی که پاجوش داده است نیاز دارد. در نهایت قلمه زدن برگ تنها به یک گیاه سالم نیاز دارد که بتوان از آن قلمه تهیه کرد. بستر مناسب برای کاشت هاورتیا در همه روش ها خاک کاکتوس است. در ادامه با اصول و مراحل هر یک از این روش ها بیشتر آشنا می شویم.

 

تکثیر هاورتیا

تکثیر هاورتیا

روش های تکثیر هاورتیا

کاشت بذر هاورتیا

قبل از کاشت بذر هاورتیا گورخری باید مدتی بذرها را خیس کنید. این کار به نرم شدن پوشش آن ها کمک می کند. از آب گرم(نه خیلی داغ) استفاده کنید و بذرها را حداقل 30 دقیقه در آن بخیسانید. یک یا چند گلدان کوچک را با خاک کاکتوس پر کنید و درون هر گلدان تعدادی بذر بریزید. روی بذرها را با مقدار کمی خاک بپوشانید و خاک را مرطوب کنید. گلدان ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. آن ها را در مکانی قرار دهید که نور مستقیم دریافت نکنند. بهتر است دما را برای بذرها در حد دمای معمولی اتاق نگه دارید. حواستان به رطوبت خاک باشد. چند وقت یک بار خاک را بررسی کنید و اگر خیلی خشک بود آبیاری سبک انجام دهید. بعد از جوانه زدن بذر هاورتیا مدتی صبر کنید. بهتر است انتقال به گلدان اصلی بعد از شروع رشد گیاه انجام گیرد.

بذر هاورتیا گورخری

بذر هاورتیا گورخری

تکثیر هاورتیا از طریق پاجوش

بهترین راه برای تکثیر هاورتیا جدا کردن پاجوش ها است. برای تکثیر هاورتیا به این روش باید تا زمان پاجوش دادن گیاه صبر کنید. برای تکثیر هاورتیا از طریق پاجوش این مراحل را دنبال کنید:

1. پاجوش هایی که به اندازه کافی رشد کرده اند پیدا کنید. سعی کنید هنگام جدا کردن پاجوش ها همراه آن ها تعدادی ریشه باشد. البته پاجوش ها در نهایت خودشان ریشه می دهند. اما پاجوش های ریشه دار شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. همچنین پاجوش های بزرگتر نسبت به پاجوش های کوچک قوی ترند و بهتر است از آن ها استفاده شود.

2. در این مرحله پاجوش ها را از گیاه مادر جدا کنید. بعضی از پاجوش ها به راحتی و با چرخش دست جدا می شوند. بهتر از قبل از جدا کردن پاجوش ها، گیاه مادر را از گلدان بیرون بیاورید تا بهتر بتوانید ریشه ها را ببینید.

تکثیر هاروتیا از طریق پاجوش

تکثیر هاروتیا از طریق پاجوش

3. از یک چاقوی تمیز استفاده کنید. بعضی از پاجوش ها با دست جدا نمی شوند و برای جدا کردن آن ها نیاز به چاقویی تیز دارید. چاقو را بین گیاه مادر و پاجوش قرار داده و برش بزنید. دقت کنید که ریشه این دو از هم جدا شود.

4. پاجوش ها را چند روز کنار بگذارید تا خشک شوند. با این کار از بسته شدن محل های زخم گیاه مطمئن می شوید. در این مدت پاجوش ها را در محیطی خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.

5. اگر می خواهید ریشه زنی سریع تر اتفاق بیافتد( به خصوص برای پاجوش هایی که ریشه ندارند) می توانید انتهای پاجوش ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.

6. در این مرحله پاجوش ها باید کاشته شوند. در یک گلدان بستر مناسب را فراهم کنید و پاجوش را در خاک قرار دهید. خاک اطراف آن را سفت کنید تا گیاه در جایش محکم شود.

7. هر از گاهی گیاهان جدید را آبیاری کنید. پاجوش ها کمی بیشتر از هاورتیاهای بالغ به آبیاری نیاز دارند. در این زمان آبیاری باید سبک و فقط در حد مرطوب کردن خاک باشد. بعد از محکم شدن ریشه ها در خاک می توانید آبیاری را در فوصل طولانی تر اما عمیق تر انجام دهید.

8. گیاهان جدیدتان را از نور مستقیم خورشید در امان نگه دارید. به تدریج همراه با بلوغ گیاه نور دریافتی آن را بیشتر کنید.

تکثیر هاروتیا از طریق پاجوش

تکثیر هاروتیا از طریق پاجوش

تکثیر هاورتیا با قلمه برگ

بهترین زمان برای تکثیر هاورتیا به روش قلمه زدن اوایل فصل رشد است. برای قلمه زدن هاورتیا این مراحل را دنبال کنید:

  1. گیاه سالمی انتخاب کنید. ریشه های گیاه را بررسی کنید و اگر قسمت های پوسیده دارد آن ها را جدا کنید. در این مرحله بهتر است به گیاه قارچ کش بزنید.
  2. برگ های کناره گیاه که شکننده نیستند را جدا کنید.
  3. برای این که زخم انتهایی قلمه ها بسته شود برگ ها را مدتی در مکانی خشک و خنک که نور مستقیم نمی بیند نگه دارید.
  4. قلمه ها را در بستر مناسبی که از قبل تهیه کرده اید قرار دهید.
  5. بعد از چند هفته قلمه ها ریشه می دهند.
نحوه تکثیر هاورتیا گورخری

نحوه تکثیر هاورتیا گورخری

 

18 دیدگاه در “با روش های تکثیر هاورتیا گورخری آشنا شوید

  1. علی گفت:

    سلام من یه هاورتیا گورخری دارم ریشه هاش پوسیده و تو خالی بود من کندمشون اما الان نمیدونم چیکار کنم که ریشه بزنه ممنون میشم بگید??

    1. زانیار گفت:

      یکم دارچین بزن تهش و بکارش

  2. علی گفت:

    میشه جواب بدید.ممنون

  3. مهدی گفت:

    سلام. خسته نباشید. من یک هاورتیا دارم که هر سال نو گل میده و بعضی گل هاش به یک بوته جدید تبدیل میشن. چطور میشه این بوته ها رو به طور مستقل توی گلدان جداگانه کاشت؟
    ممنون

    1. الناز گفت:

      سلام من از روش خوابانیدن استفاده کردم جواب داد. یک لیوان یکبار مصرف بردار توش خاک بریز اون بوته های جدید رو بزار تو خاک اما با قیچی جدا نکن بزار از گیاه مادری تغذیه کنه .
      اگه سختته لیوان رو به گلدان گیاه اصلی بچسبون
      خلاصه بعد چند هفته راحت ریشه می زنه اونوقت با قیچی اون قسمت اتصال رو جدا کن
      برا ابیاری هم به گیاه مادری اب بده فقط
      گیاه جدید رو فقط می تونی گاهی اسپری کنی مرطوب شه کافیه
      موفق باشی?

  4. من گفت:

    گورخری من هر سال گل می‌کرد ولی امسال گل نکرده چرا؟؟؟؟

  5. محمد گفت:

    سلام من یه ه‍اورتیا گورخری خریدم که تو برگاش رگه زرد هست و یه پاجوش کاملا زرد داره یعنی ابلغ هستش

    1. عبدالله گفت:

      اگر کسی دیدش و چشمهاش برق ضد و لبخند زد، بله ابلغش هستش.ههههه

  6. عبدالله گفت:

    با سلام

    از این هاورتیا های گورخری ( که توی بازار هست)میشه بذر گرفت؟ یعنی اگر بگذاریم خوب رشد کنه گل و بذر هم میده یا اینکه عقیم هستند؟؟؟؟؟

  7. مرضیه گفت:

    سلام. ریشه های هاورتیا گورخری من به خاطر خاک نامناسب و آبیاری غلط پوسید و گیاه درحالی که ظاهرا سالم بود از خاک جدا شود و همه قسمت‌های زیر خاکش پوسيده بود. الان میشه دوباره کاشتش؟ یعنی ریشه میزنه یا باید از برگش قلمه بگیرم. اندازه اش به اندازه کف دسته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *