گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

با علائم شوکه شدن گیاه و راههای درمان آن آشنا شوید

اگر شما هم اهل نگهداری و پررورش گل و گیاه آپارتمانی باشید حتما با پدیده پژمررده شدن گیاهان بعد از جابه جایی گیاه یا تعویض گلدان آشنا هستید. اما علت این پژمرده شدن چیست؟ برای این که از پژمرده شدن گیاهان بعد از تعویض گلدان جلوگیری کنیم چه اقداماتی لازم است انجام دهیم؟ در این مقاله با علائم شوکه شدن گیاه مثل پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان و علت توقف رشد گیاه آشنا شده و روش های پیشگیری و درمان شوکه شدن گیاه مثل دادن آب قند به گیاهان را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

علائم-شوکه-شدن-گیاه

علائم-شوکه-شدن-گیاه

چرا گیاه بعد از جابه جایی دچار شوک می شود؟

همه گیاهان بعد از جابه جایی مکان و یا تعویض گلدان دچار شوک می شوند و این مسئله اجتناب ناپذیر است. اما چرا این اتفااق می افتد؟ در جواب باید بگوییم که گیاهان از اساس برای جابه جا شدن ساخته نشده اند. ما با جابه جا کردن آن ها بر خلاف طبیعتشان عمل می کنیم و به همین دلیل گیاه با مشکلاتی روبه رو می شود. هننگام جابه جایی ممکن است ریشه گیاه آسیب دیده و یا کرک های ریز روی ریشه کنده شوند. این اتفاق باعث می شود که جذب مواد مغذی توسط ریشه از خاک کم شده و گیاه دچار شوک شود. در ادامه به شما علائم شوکه شدن گیاه و پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان یا جابه جایی را می گوییم.

علائم و نشانه های شوکه شدن گیاه کدامند؟

پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان یا جابه جایی یکی از اصلی ترین علائم شوکه شدن گیاه است. در این حالت برگ ها حالت پبچ خورده و لوله ای پیدا می کنند و ممکن است حتی زرد شده و بریزند. جابه جایی همچنین می تواند علت توقف رشد گیاه و یا کند شدن رشد باشد. بعد از تعویض گلدان رشد گیاه مدتی کند می شود. ممکن است برگ های جدید کوچکتر شده و شاخه ها خمیده به نظر برسند. این علائم معمولا با آبیاری کافی بعد از کاشت و جابه جایی از بین می روند.

علائم و نشانه های شوکه شدن گیاه

چگونه از شوک ناشی از جابه جایی گیاه پیشگیری کنیم؟

  1. سعی کنید هنگام تعویض گلدان و جابه جایی گیاه به ریشه آن آسیب نزنید. آسیب ریشه یکگی از عواملی است که باعث پژمردگی گل بعد از تعویض گلدان می شود. پس برای جلوگیری از این مشکل با ملایمت گیاه را از خاک در آورده و بدون کنار زدن خاک اطراف ریشه آن را به آرامی در گلدان جدید قرار دهید.
  2. سعی کنید هنگام جابه جایی ریشه ها را قطع نکنید و هر مقدار از ریشه ها را که می توانید منتقل کنید. هر چه ریشه جابه جا شده همراه گیاه بیشتر و گستره تر باشد احتمال وارد شدن شوک به گیاه کمتر می شود.
  3. آبیاری عمیق بعد از جابه جایی و کاشت را فراموش نکنید. یکی از راه های جلوگیری از پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان این است که از دریافت آب کافی توسط ریشه ها مطمئن شوید. این کار احتمال شوکه شدن گیاه بعد از جابه جایی را کاهش می دهد.
  4. هنگام جابه جایی خاک اطراف ریشه ها را مرطوب کنید. سعی کنید رطوبت به همه قسمت های ریشه برسد. قسمت هایی از ریشه که خشک می مانند دچار شوک بیشتری می شوند.

چگونه از شوک ناشی از جابه جایی گیاه پیشگیری کنیم

چگونه بعد از شوکه شدن، گیاه را درمان کنیم؟

1. دادن آب قند به گیاهان

باور بکنید یا نه، تحقیقات نشان داده اند که محلول رقیق آب و قند به درمان شوک گیاه کمک می کند. در زمان جابه جایی هم می توانید از آب قند برای پیشگیری از شوکه شدن گیاه استفاده کنید. البته این روش فقط برای بعضی از گیاهان جوایب می دهد. اما چون آب قند ضرری برای گیاه ندارد قطعا این روش ارزش امتحان کردن را دارد.

2. استفاده از آسپرین

استفاده از آسپرین یک روش مرسوم برای درمان شوکه شدن گیاه است. برای این کار آسپرین را در آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک گیاه بدهید.

3. هرس کردن گیاهان

هرس کردن به گیاه کمک می کند انرژی خود را صرف تقویت ریشه ها کند. اگر از گیاهان چندساله نگهداری می کنید، حدود یک سوم آن ها را هرس کنید. در صورت نگهداری گیاهان یکساله بوته ای هم یک سوم آن را هرس کرده و در گیاهان تک ساقه ای نصف هر برگ را برش بزنید.

4. مرطوب نگه داشتن خاک

بعد از شوکه شدن گیاه در اثر جابه جایی یا تعویض گلدان حتما به آبیاری منظم آن توجه داشته باشید.  خاک را همواره مرطوب نگه دارید اما نه به طوری که خیس و غرقاب بماند. همچنین از باز بودن سوراخ زهکش گلدان و خروج آب از خاک هنگام آبیاری مطمئن شوید.

5. صبر و تحمل

گاهی یک گیاه فقط به فرصتی نیاز دارد که توان خود را بازیابی کند. این زمان را در اختیار گیاه قرار دهید تا به حالت عادی برگشته و دوباره رشد خود را از سر بگیرد.

درمان گیاه بعد از شوکه شدن

درمان گیاه بعد از شوکه شدن

 

29 دیدگاه در “با علائم شوکه شدن گیاه و راههای درمان آن آشنا شوید

  1. منصوره حسینی گفت:

    ممنون مطالب کاربردی بود

  2. Ghaaedak گفت:

    سلام
    من یه قلمه برگ انجیری داشتم توی آب ریشه دار کردم ریشه حدود 10 سانت بود به خاک منتقل کردم گیاه بی حال بود حدود یک هفته توی خاک بود
    دوباره در آوردم گذاشتم توی آب الان برگها زرد شدن
    به نظرتون زنده میمونه؟

    1. مهدی گفت:

      سلام بکارید توی خاک و همونطوری بذارید توی یه کاسه اب چند روز بمونه چون گیاه بوسیله رطوبت ریشه دار شده خاک هم برای مدتی باید مرطوب بمونه که ریشه عادت کنه

      1. خانم ایزدپناه گفت:

        سلام گل مطبق گدان با خاکش عوض کردم سه روز پژمرده شده چه کار کنم درس بشه

        1. ناصر گفت:

          چون احتمال آسیب به ریشه هست و گیاه نمیتونه آب رو جذب کنه بهتره تا زمانی که گل سر حال بیاد به برگ ها آب اسپری کنید تا گیاه از طریق برگ آب رو جذب کنه.

  3. ندا گفت:

    سلام من کروتون پرتقالیم رو دیروز تعویض گلدان کردم و چون توی خاکش هزارپاهای ریز دیدم کل خاکشو تکوندم و توی خاک جدید کاشتم و آب زیادی هم بهش دادم تا دیشب هم حالش خوب بود ولی امروز برگاش همه بیحالن و گسترده نیستن ول شدن انگار خودشو جمع کرده چیکار کنم از بین نره?

    1. محمد گفت:

      طبیعیه نگران نباشین اسید هیومیک بهش بده به اندازه

  4. ازاد گفت:

    سلام من یک درخت گلابی بهار تو باقچه کاشتم خشک نشده ولی نه برگ زده و نه هیچ علامتی دال بر اینکه می خواد رشد کنه داره هنوز تو شکه چه کاری می تونم براش انجام بدم لطفا راهنمایی بفرمائید

  5. عرشیا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من گیاه حسن یوسف دارم بعد از تعویض گلدان
    یکی دو روزی خوب بود، اما بعد از اون فقط یکی از ساقه هاش از بین چندین ساقه، برگاش بی حال و افتاده شده، آبیاری هم شده، آیا نیازه اون برگ ها هرس بشه یا دوباره سرحال میشن؟؟؟
    و آیا بخاطر نور آفتاب بوده که بی حال شدن؟

  6. Nishta گفت:

    سلام من یک گل بنجامین دارم یە ماهی میشە گلدانشو عوض کردن ازاون موقع دوو سە تا از ساقەهاش خشک شدنبنظرتون مشکل چیە چجوری درست میشە

  7. Nishta گفت:

    سلام من یک گل بنجامین دارم یە ماهی میشە گلدانشو عوض کردن ازاون موقع دوو سە تا از ساقەهاش خشک شدن بنظرتون مشکل چیە چجوری درست میشە

    1. Sins گفت:

      بنجامین گیاهی بسیار حساس است که به سرعت دچار استرس شده و دچار معضلاتی از جمله خشک‌شدن ساقه،ریزش شدید برگ و در نهایت خشک شدن ریشه میشود. این اتفاق حتی ممکن است هنگام جابجایی هم برای گیاه بیفتد.
      سعی کنید ابتدا به ساکن گلدان را از جنس پلاستیک انتخاب که برای تعویض گلدان، راحت تر جدا شود.
      همیشه گلدان را یک یا دو سایز بزرگتر انتخاب کنید تا هر ۳سال یکبار تعویض کنید
      یک هفته قبل از تعویض گلدان به گیاه کود هومیک اسید بدهید (یک وعده)
      گیاه خود را با آب ولرم از ۱۰روز قبل تا ۱۰روز بعد آبیاری کنید(ترجیحا اب جوشیده که دمای ان به ولرم رسیده باشد)
      هر روز روی برگ گیاه آب اسپری کنید

  8. محمد گفت:

    برای شادی روحش صلوات ??

  9. مهرنوش گفت:

    سلام من یه فیکوس دارم که یک ساله خریدمش از اون موقع تالا اصلا برگ جدید نداده تا دو هفته پیش که برگاش آویزون شد و متوجه شدم ته گلدونش بسته شده گل رو اوردم بیرون و ته گلدون رو باز کردم دوباره کاشتمش( البته چاره ی دیگه نبود) و با قارچ کش آب دادم بهش الان هنوز برگاش آویزونه و نرم شده و خیسی خاکش از بین نمیره. دیگه فایده نداره؟؟ ایا راهی هست نجاتش بدم؟؟ اگه نمیشه نجاتش بدم میشه قلمه بگیرم ازش؟

    1. Sins گفت:

      گیاه رو‌از گلدان خارج کنید ریشه های پوسیده جدا شود مدت ۱ساعت در کوددریشه زا بگذارید
      در گلدان جدید با زه کش مناسب بکارید

  10. رضا گفت:

    سلام، من یک گل کاغذی چندین ساله با طول حدودا ۶متر دارم، تو گلدان و کنار حیاط بود و گلدان دید کافی نداشتیم که ۳ماه قبل متوجه شدم که ریشه‌گیاه زیر گلدان‌رو شکسته و نیم‌متر حرکت داشت، من ریشه اضافه‌رو بریدم و از گلدان خارجش کردم و کل خاک‌رو تمیز کردم و در گلدان بزرگتر کاشتم، شوکی که باعثش شدم تمام برگاشو ریخت، یک چهارم شاخه‌هارو هرس کردم اما بعد سه ماه حتی یک برگ هم نداره، مادر عاشق این گیاه بود و من باعث نابودیش شدم، آیا بیشتر هرسش کنم یا منتظر بمونم به مرور خوب میشه، نگرانم که خشک بشه، ممنون میشم راهنماییم کنید، خیلی برام مهمه. متشکرم.

  11. الهه گفت:

    سلام من آگلونمام تو آب ریشه دار شد الان تو خاک گذاشتم در عرض ۴ساعت پژمرده شده چکارش کنم????

  12. پریناز محمدی گفت:

    سلام من گلدان برگ انجیری مو چند ماه پیش خریدم برای عید گلدانش رو عوض کردم وقتی عوض می‌کردم متوجه شدم خاکش پر‌از کرم های قرمز بزرگ و کرم های ریز دیگه هست که کلا خاکش رو ازش جدا کردم متاسفانه قسمت های زیادی از ریشه هاش جدا شد ازش .الان گلم همه ی برگاش آویزون شده .دیگه گلم سرحال نمیشه ؟؟

  13. Mastooreh گفت:

    سلام ، من یک کاکتوس شاخ بزی دارم و بعد از تعویض گلدون الان نزدیک به ۴ ماهه که رشد نکرده ، نمیدونم باید چه کار کنم
    بارها هم بهش آب دادم ، خاکش رو مرطوب نگه داشتم ولی اصلا تغییری نکرده
    میشه کمکم کنید؟

  14. حسن فتحی گفت:

    با سلام ما ی برگ خنجری داریم شب خاک گلدان رو تا نصفه خالی کردیم و ی مقدار خاک گل اضافه کردیم بهش و در آخر آب دادیم و همسرم با شلنگ آب گرفت رو برگاش و بردیم جای دیگه گذاشتم صبح همسرم رفته بود سر بزنه کل برگاش برگشته به پایین و شکسته شدن و کلا بی حال شده
    چکار بکنیم آیا درست میشه؟؟

  15. سارا گفت:

    من چند یک هفته است که یه درختچه فیکوس ابلق خریدم یکی دو روز هستش که چند تا از برگاش قهوه آیی داره میشه و بعضی هاش هم حالتی مانند سوختگی گرفته نور خونه خیلی خوبه و ابیاری هم کافی بوده دلیلش چیه خیلی هم گرون خریدمش 😩

    1. Maria گفت:

      سلام احتمال زياد خاكش آفت زده.مال منم اينجوري شد خاكش پر از كرم و هزارپا شده بود تا بيشتر آسيب نزده بهش ببرين خاكشو تعويض كنن

  16. مسعود گفت:

    سلام وقت بخیر
    من گیاه به لیمو را هفته پیش با گلدان یک سایز بزرگتر تعویض گلدان کردم .گیاه ریشه های زیادی داشت وخاکش رسی بود و با همان خاک خودش در گلدان جدید گذاشتم و مقداری خاک در زیر و روی گلدان ریختم و گیاه را اب دادم ولی گیاه پژمرده شد و ساقه های ان هم وضعیت خوبی ندارند ایا میشود گیاه را نجات داد؟
    با تشکر از مساعدت شما

  17. ابوالفضل گفت:

    سلام من یک گیاه ونوس سفارش دادم الا پنج روزه به دستم رسیده ولی هر روز یکی از تله هایش سیاه می‌شود باید چی کار کنم سر حال بشود

  18. ابوالفضل احمدیان گفت:

    سلام من یک گیاه ونوس سفارش دادم الا پنج روزه به دستم رسیده ولی هر روز یکی از تله هایش سیاه می‌شود باید چی کار کنم سر حال بشود

  19. سایه گفت:

    سلام برشما وقت بخیر
    یک مدل گل رونده دارم ک ساقهاش بسیار بلند شده بود و روی هم انباشته بود

    فقط ساقه هارو از هم باز کردم و روی داربست مانند قرار دادم
    آروم آروم دارن پژمرده میشن هم ساقها حالت خمیدگی پیدا کردن هم اکثر برگها روب داخل لوله شدن
    چ کنم برگردن ب طراوت و زیبایی قبلی؟؟؟

  20. میترا گفت:

    سلام یه گل دیفن داریم که بهش با توپ ضربه وارد شد یکم الان خم شده میخواستم بدونم چیکار کنیم که از بین نره گل

  21. میترا.س گفت:

    سلام خسته نباید ببخید کن گیاه فیکوس شرابی دارم گلدونشو عوض کردم چون دو روز قبل ابیاریش کرده بودم و خاکش خیس بود وقتی توی گلدون جدید گذاشتم با یک روز تاخیر ابیاریش کردم که دیدم این انفاق براش افتاده بود و ابیاری رو با ضد شوک انجام دادم باید چه کار کنم حالش خوب بشه😔 از اون روز هر روز داره بگای بیشتریش اویزون میشه به سمت پایین

  22. محسن گفت:

    سلام ببخشید نهال یاس سفید پارسال پاییز کاشتم امسال بالاش جوانه زد در حد ۲۰تا برگ ریز . یکباره همون برگهای ریز بی حال شده و ول کرده .هفته ای یکبار اب میدادم یه هیومیک اسید مختصری هم دادم شرمنده میشه راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *