گل ها, گیاهان آپارتمانی, گیاهان دارویی, مقالات

با فواید گیاه اسپاتی فیلوم آشنا شوید

گیاه اسپاتی فیلوم یک گیاه گلدار آپارتمانی است که مزایای شگفت انگیزی دارد و تمامی فواید آن به طور علمی اثبات شده است. اسپاتی فیلوم از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که به دلیل نگهداری آسان ، ظاهر زیبا، گلهای ظریف سفید رنگ و برگهای سبز براق طرفدارن زیادی دارد. فواید نگهداری اسپاتی فیلوم بسیار زیاد است به طوری که در لیست گیاهان آپارتمانی مفید، صدر نشین جدول است.

فواید گیاه اسپاتی فیلوم

فواید گیاه اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم را بیشتر بشناسید

اسپاتی فیلوم ( peace lily ) با نام گیاه شناسی Spathiphyllum Wallisii شناخته می‌شود و دارای برگهای همیشه سبز، نوک تیز و براق است. این گیاه هر زمانی که شرایط برایش مناسب باشد اقدام به گلدهی می‌کند. اما به صورت عمومی 2 بار در سال گلدهی خواهد داشت. گلهای سفید این گیاه، کوچک و بر روی سنبله‌ی سفید استوانه‌ای شکل به طول 3 سانتی متر قرار دارند.

 اسپاتی از جمله گیاهان تصفیه کننده‌ هوا است و گلهای سفید آن نماد پاکی و معصومیت است و می‌تواند یک هدیه عالی برای عزیزانتان باشد. زادگاه اسپاتی مناطق گرمسیری است و در لیست گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار قرار می‌گیرد. این گل زیبا از انواع گلهای آپارتمانی سایه دوست است که تنها نیازی که دارد، رطوبت بالاست. 

8 مزیت مهم گیاه اسپاتی فیلوم

1. قدرت تصفیه هوای اتاق

آلاینده های مختف که در هوای داخل خانه وجود دارند، می‌توانند سبب بروز مشکلات سلامتی در انسان شوند. طبق یک مطالعه، هوای داخل خانه می‌تواند به اندازه هوای بیرون مضر باشد. با این حال، با تهویه مناسب و شناسایی و حذف منابع پشت این آلودگی، می‌توانید گازهای مضر و VOC ها ( ترکیبات آلی فرار ) را کنترل کنید. 

پرورش گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا در فضای بسته یکی از راه های کاهش آلودگی ها است. اسپاتی فیلوم یکی از این گیاهان است و می‌تواند بنزن، فرمالدئید، تولوئن، زایلن و مونوکسیدکربن را به طور موثر جذب کند. این قدرت اسپاتی فیلوم در آزمایش معروف هوای پاک ناسا نیز اثبات شد. همچنین اسپاتی می‌تواند به اندازه پتوس در جذب VOC ها موثر باشد که این مزیت نیز در یک مطالعه ژاپنی اثبات شده است.

فواید گیاه اسپاتی فیلوم

فواید گیاه اسپاتی فیلوم

2. ظاهر زیبا و سبکی مدرن

جدا از مزایای اثبات شده اسپاتی، زیبایی ظاهری این گیاه نیازی به اثبات ندارد و تعداد طرفداران آن گویای این قضیه است. گل سفید اسپاتی فیلوم با شکل منحصر به فرد خود در واقع یک گل نیست بلکه یک پوسته منحنی است که گل کوچک واقعی را پوشانده است. می‌توانید این گل زیبا را در گلدان تزئینی بکارید تا زیبایی آن بیشتر شود. در هر شرایطی باید حواستان به آبیاری و رطوبت اسپاتی باشد زیرا این گیاه به کمبود رطوبت حساس است.

3. مقاومت بالا و نگهداری آسان

اسپاتی فیلوم نه تنها یک گیاه با نگهداری آسان است بلکه به نور کم یا زیاد خورشید نیز مقاوم است. اسپاتی را پشت پنجره و یا نزدیک آن قرار دهید و یک زیر گلدانی پر از آب و سنگ زیر آن بگذارید، با این شرایط گیاه شما تا مدت ها سرحال و سلامت می‌ماند.

4. جذب رطوبت مازاد هوا و جلوگیری از تشکیل کپک

رطوبت موجود در توالت ها، یک محیط مناسب برای کپک زدن را فراهم می‌کند. به طور معمول روی پرده حمام یا دوغاب بین کاشی ها محل مناسبی برای ایجاد کپک است. از آنجایی که اسپاتی دوستدار زندگی در شرایط مرطوب است، می‌توانید از آن در حمام یا توالت نگه داری کنید. این گیاه رطوبت اضافی در هوا را جذب می‌کند و به کاهش رشد کپک کمک می‌کند.

جذب رطوبت مازاد هوا

جذب رطوبت مازاد هوا

 

5. بخارات استون و الکل را جذب می‌کند

بخارهای مضر الکل و استون به عنوان مواد مضر برای سلامتی ما شناخته می‌شوند. استون به طور معمول در پاک کننده لاک ناخن، رنگ ها و … وجود دارد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می‌تواند منجر به مسمومیت با استون شود و عوارضی چون اختلال در گفتار، سردرد، عدم تعادل، رخوت و فشار خون شود. اسپاتی فیلوم بخارات مضر استون را جذب می کند و حضور آن را در هوای اطراف کنترل می‌کند.

6. پاک کننده کپک های قارچی

زندگی و رشد در محیطی مرطوب ( مانند شمال کشور ) و دارای هاگ های قارچی می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و بروز بسیاری از مسایل بهداشتی برای افراد حساس شود. از جمله این عوارض می‌توان به تحریک گلو، تحریک چشم، گرفتگی بینی، سرفه، تحریک پوستو یا خس خس سینه اشاره کرد. همچنین افرادی که از بیماری های مزمن ریوی رنج می‌برند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر هستند. اسپاتی فیلوم می‌تواند با جذب هاگ و باکتری های قارچی، تعداد آنها در هوا را کاهش دهد. 

پاک کننده کپک های قارچی

پاک کننده کپک های قارچی

7. بهترین گیاه برای اتاق خواب

گیاه اسپاتی فیلوم هوای داخل اتاق را فیلتر کرده و به کاهش ترکیبات آلی فرار کمک می‌کند. همچنین انواع میکروب های موجود در هوا که سبب آلرژی می‌شوند را جذب می‌کند و از این طریق به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند. 

همچنین نگاه کردن به برگهای سبز براق و گلهای سفید این گیاه به ما آرامش می‌دهد و نگهداری از آن طبق نظریه فنگ شویی، سبب جذب انرژی مثبت و دفع جریان های منفی می‌شود. 

8. بر خلاف تصورات، اسپاتی یک گیاه امن است

اسپاتی فیلوم حاوی هیچ ترکیب سمی نیست و ضرری برای ما ندارد. این گیاه حاوی اگزالات کلسیم نامحلول است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات نیز یافت می‌شود. تنها نکته مهم در مورد این گیاه، جویدن برگ های آن است که می‌تواند باعث تحریک گلو و احساس سوزش در زبان شود. بنابراین بدون نگرانی از داشتن حیوانات خانگی می‌توانید آن را در فضای بسته پرورش دهید.

گیاه اسپاتی فیلوم

گیاه اسپاتی فیلوم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *