گل ها, گیاهان آپارتمانی

با 11 مورد از گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست آشنا شوید

 

بسیاری از گیاهان بومی مناطق جنگلی انبوه هستند و در این مناطق به دلیل سایه اندازی برگ درختان بر روی آنها، دائما نور فیلتر شده ی خورشید را دریافت می‌کنند و اصطلاحا به آنها گیاهان آپارتمانی سایه دوست می‌گویند. در مقابل این گیاهان سایه دوست، گیاهان آفتاب دوستی نیز وجود دارند که نور زیاد و آفتاب مستقیم را می‌پسندند. گیاهان بومی آفریقای جنوبی و استرالیا عموما از این دسته از گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست هستند و تابید نور خوشرنگ خورشید در یک اتاق پرنور بر آنها، زیبایی خانه را چندین برابر خواهد کرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این گیاهانی که به نور زیاد نیاز دارند بیشتر آشنا شوید. 

12 گیاه آپارتمانی آفتاب دوست

1. گیاه آلوئه ورا ( Aloe vera )

آلوئه ورا از جمله بهترین گیاهان آپارتمانی دوستدار نور کامل خورشید است که به نگهداری اندکی نیاز دارد. این گیاه سبز علاوه بر زیبایی، خواص بسیاری دارد و به دلیل تولید اکسیژن در شب، از جمله گیاهان مناسب و مفید برای اتاق خواب نیز محسوب می‌شود. مایع درون این گیاه که به اصطلاح به آن ژل آلوئه ورا می‌گویند، به عنوان یک ماده ی کمک های اولیه برای انواع بریدگی و سوختگی کاربرد دارد. بهترین مکان برای کاشت این گیاه، درون یک گلدان بزرگ در جایی با نور کامل و تهویه هوای مناسب است تا خوب رشد کرده و شاهد برگهای بزرگ و سبز آن باشید. تنها نکته در مورد نگهداری آلوئه ورا، نور کامل یا نیم سایه و آبیاری مناسب و منظم است و سعی کنید که حتما از زهکش گلدان مطمئن شوید.

گیاهان-آپارتمانی-آفتاب-دوست

2. گیاه یشم یا کراسولا ( Jade Plant )

انواع گیاهان از خانواده ی یشم یا کراسولا دارای ساقه های محکم، برگهای گوشتی و زیبا و دوستدار نور خورشید هستند. این گیاه مناسب افرادیست که در خانه های پرنور و آفتابگیر زندگی می‌کنند. این خانواده هرروز حداقل به 4 ساعت نور آفتاب نیاز دارند، بنابراین پشت یک پنجره ی جنوبی، ایده آل ترین مکان برای قرار دادن آنهاست. برگهای گوشتی و سفت این گیاهان، سبب شده تا عده ای آنها را با کاکتوس اشتباه بگیرند اما این گیاهان بر خلاف کاکتوس ها به آبیاری متوسطی نیاز دارند. گیاه کراسولا می‌تواند ده ها سال زندگی کرده و به آهستگی رشد کند. بنابراین حواستان به این گیاه زیبا و مقاوم باشد و با آبیاری منظم و نور کامل از آن نگهداری کنید تا عمری طولانی و سبز داشته باشد.

گیاهان-آپارتمانی-آفتاب-دوست

3. سیکاس ( Cycas revoluta )

نخل سیکاس یک نخل تزیینی با ظاهری زیبا و شیک است که برای فضاهای مدرن بسیار انتخاب مناسبیست. این نخل کوچک همیشه به مانند یک گیاه مصنوعی سبز و پربرگ است و به ندرت برگهای خود را می‌اندازد. سیکاس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای خانه های روشن و پرنور است. تنها نکته در مورد آن سمی بودن برگها برای حیوانات اهلی و کودکان است که با توجه به این نکته باید آن را از دسترس آنها دور نگه دارید. مکانی با نور غیر مستقیم زیاد و آبیاری در حد متوسط به طوری که بین 2 آبیاری خاک کاملا خشک شود، از نکات نگهداری این نخل زیباست.

گیاهان-آپارتمانی-سایه-دوست

4. افوربیا ( Euphorbia trigona )

افوربیا بومی آفریقاست و یک گیاه گرمسیری محسوب می‌شود اما حتما در روزهای بسیار گرم و آفتابی این گیاه را به داخل خانه بیاورید. افوربیا نور غیر مستقیم زیاد و خشکی بین 2 آبیاری را می‌پسندد.

گلهای-آپارتمانی-آفتاب-دوست

 

5. پاپیروس ( Cyperus papyrus )

پاپیروس ( نخل مرداب ) همان گیاه مصریست که برای ساخت قایق و ساخت کاغذ از آن استفاده می‌شده است. این گیاه اصیل نیز در لیست گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست قرار می‌گیرد. نکته اصلی داشتن یک گیاه پاپیروس شاد، رطوبت ثابت آن است. این گیاه زیبا در حاشیه برکه ها رشد کرده و به داشتن ساقه های مرطوب عادت دارد بنابراین رطوبت یکی از علاقه مندی های این گیاه است. بهترین راه برای تامین رطوبت این گیاه، قرار دادن در یک ظرف شیشه ای پر از آب است و باید زمانی که آب آن تیره شد آن را مرتبا عوض کنید. نور کامل آفتاب و ریشه های مرطوب از جمله اساسی ترین نیاز های این گیاه زیباست.

گیاهانی-که-به-نور-زیاد-نیاز-دارند

 

6. کروتون پرتغالی ( Croton )

کروتون از زیباترین و بهترین گیاهان آپارتمانی است که ثابت می‌کند بدون گل نیز می‌توان گیاهی با رنگ های زیبا داشت. رطوبت یکی از علاقه مندی های زیاد این گیاه است اما توجه کنید که رطوبت را با آبیاری اشتباه نکنید و آبیاری زمانی انجام شود که بین 2 آبیاری خاک خشک شود. هوای گرم و نور آفتاب برای زیبایی برگ ها و از بین نرفتن رنگ آنها نیاز است.

گیاهان-آپارتمانی-نور-دوست

 

7. لیندا ( Ponytail palm )

تنه متورم و بزرگ و برگهای باریک، سبز و افشان لیندا، به دکوراسیون یک خانه زیبایی دوچندان می‌بخشد. این گیاه زیبا برای یک خانه ی آفتابی و نورگیر مناسبترین گزینه است.  لیندا یا نخل دم اسبی به حداقل نگهداری و توجه شما نیاز دارد و آبیاری کم از جمله مهمترین ویژگی های این گیاه است. این گیاه به آهستگی رشد می‌کند و نیاز زیادی به تعویض گلدان ندارد. تنها نور کافی و زیاد و آبیاری کم برای داشتن یک لیندای زیبا و افشان کافیست.

گلهایی-که-به-نور-زیاد-نیاز-دارند

 

8. گل ختمی چینی ( Hibiscus rosa-sinensis )

این گل زیبا بومی کشور مالزی است و در لیست بزرگترین گلهای آپارتمانی نور دوست قرار می‌گیرد. برای رشد این گل زیبا نور زیادی نیاز است تا گلها شکوفا شوند. علاوه بر نور کامل، رطوبت بالا نیز از علاقه مندی های گل ختمی است و باید تامین شود اما آبیاری زیاد برای این گل مضر است پس از غرقابی کردن آن خودداری کنید. 

گیاهان-سایه-دوست-2

 

9. نخل اریکا ( Areca Palm )

نخل اریکا یکی از زیباترین و بهترین گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست و بلند قامت است که برای خانه های بزرگ با سقفی بلند، بهترین گزینه است. این گیاه می‌تواند تا ارتفاعی در حدود 1.5 تا 2 متر رشد کند و بزرگ شود. اریکا علاوه بر فضای آفتابی و روشن به آبیاری منظم نیز وابسته است اما توجه کنید که در زیر گلدانی آن هیچگاه آب جمع نشود تا باعث خرابی گیاه نشود. 

بهترین-گیاهان

10.  یاس ستاره ای ( Jasmine )

یکی از خوشبو ترین گلها، یاس ستاره ای است که همه ی ما با آن آشنایی داریم. شکوفه های یاس ستاره ای زیبا و خوشبو است و می‌تواند در هر دسته گل و یا گلدانی خودنمایی کند. علاوه بر رنگ سفید در بعضی انواع آن، شکوفه های صورتی نیز رشد می‌کند. بهترین مکان برای این بوته های یاس در تابستان، فضای بیرون است تا عمری طولانی تر داشته باشد. این گل زیبا رطوبت و نور کامل خورشید را دوست دارد آبیاری آن را اصلا به تعویق نیندازید.

گیاهان-آپارتمانی-آفتاب-دوست-1

11. کاکتوس غوره ای ( String of Pearls )

کاکتوس غوره ای از جمله بهترین گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست است. این کاکتوس از جمله جالبترین برگهای آویز را دارد که می‌توانند در یک گلدان معلق به زیبایی خود نمایی کنند. تکثیر غوره ای به راحتی انجام می‌شود، بنابراین برای هدیه دادن یکی از بهترین گیاهان است. نور غیر مستقیم روشن و آبیاری متوسط از نیاز های این کاکتوس زیباست.

گیاهان-نور-دوست

 

1 دیدگاه در “با 11 مورد از گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست آشنا شوید

  1. Ashraf sediqi گفت:

    سلام علیکم امید که خوب باشید معلومات مکمل کار داشتم در باره گل های آپارتمانی درونخانگی آفتاب پسند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *