مقالات, نگهداری گیاهان

با 16 گیاه مناسب دیش گاردن آشنا شوید

استفاده از گیاهان یک روش عالی برای زیباتر کردن و سبز نشان دادن میز یا اتاق شما است که علاوه بر زیبایی می‌توانید ار فواید بسیار زیاد گیاهان نیز بهره مند شوید. امروزه طراحان دکوراسیون با استفاده از گلدان های سفالی یا پلاستیکی طرح های خلاقانه ای ایجاد می‌کنند که یکی از آنها کاشت گیاهان در ظرف های کم عمق با دهانه بزرگ است که به آن دیش گاردن ( باغ ظرفی ) می‌گویند. اما چه گیاهانی برای دیش گاردن مناسبترند ؟! در این مقاله همراه ما باشید تا با گیاهان مناسب دیش گاردن آشنا شوید.

دیش گاردن

دیش گاردن

بهترن گیاهان برای دیش گاردن ها

همانطور که گفته شد دیش گاردن ها مدل های متنوع و جدید نگهداری از گیاهان هستند که برای قرار گیری روی میز بسیار مناسبند و نگاه جدیدی به فضا می‌بخشند. ساخت این دی گاردن ها بسیار ساده است و تنها با استفاده از چند گیاه و کمی خلاقیت می‌توانید یک باغ مینیاتوری زیبا طراحی کنید، باغی که شامل تمامی گیاهان مورد علاقه شما در کنار یکدیگر است و نگهداری به مراتب ساده تری از گلدان های تکی آنها دارد. 

1. گیاه کراسولا خرفه ای ( Jade Plant )

نام گیاه شناسی : Crassula ovata

گیاه یشم یا کراسولا علاوه بر زیبایی، گیاه خوش شانسی نیز محسوب می‌شود. کراسولا دارای برگهای ضخیم، گوشتی و بیضی شکل است و با رشد گیاه و قرار گرفتن گیاه در معرض نور زیاد، ساقه ها ضخیم و چوبی می‌شوند و ظاهری شبیه درخت مینیاتوری به آن می‌دهند. کراسولا در نور غیر مستقیم زیاد به خوبی رشد میکند و بزرگ می‌شود و تکثیر ساده ای دارد. 

دیش گاردن کراسولا

دیش گاردن کراسولا

2. فیلودندرون ( Philodendron )

نام گیاه شناسی : Philodendron bipinnatifidum

برگ انجیری یک گیاه آپارتمانی با نگهداری کم است و دارای شاخ و برگهای بزرگ شکاف دار است که در رنگ های سبز و ابلق وجود دارد. برگ انجیری یکی از زیباترین گیاهان در این لیست است که به صورت چوبدار یا بدون چوب در بازار وجود دارد. این گیاه در آفتاب کم و یا سایه نیز به خوبی رشد می‌کند.

فیلودندرون

فیلودندرون

3. کروتون ( Croton )

نام گیاه شناسی : Codiaeum

کروتون دارای برگهای چند رنگ و بیضی شکل، چرمی با لبه صاف است که معمولاً برگها دارای لکه های رنگی هستند. این گیاه رنگهای متنوعی دارد و مانند یک گیاه پاییزی زیبا در باغ مینیاتوری شما می‌درخشد. نور متوسط برای کروتون مناسب است. 

دیش گاردن کروتون

4. اسپاتی فیلوم ( Peace Lily )

نام گیاه شناسی : Spathiphyllum spp

اسپاتی فیلوم یک گیاه گلدار آپارتمانی است که با گلهای سفید اسپات دار و برگهای سبز چرمی شکل به زیبایی خودنمایی می‌کند. اسپاتی از قوی ترین گیاهان تصفیه کننده هوا محسوب می‌شود اما به دلیل وجود اگزالات کلسیم در این گیاه، خوردن آن توسط حیوانات خانگی و کودکان مضر است و باید از دسترس آنها دور بماند.

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم

5. کالانکوئه مخملی تورمنتوسا ( Panda Plant )

نام گیاه شناسی : Kalanchoe tormentosa

کالانکوئه لب سوخته می‌تواند مهیج ترین گیاه باغ ظرفی شما باشد. این گیاه زیبا دارای برگهای آبدار و لبه های رنگ آمیزی شده است که با پرز پوشیده شده اند. به دلیل گوشتی بودن برگها، این ساکولنت به آبیاری زیادی نیاز ندارد و در صورت آبیاری بیش از حد از بین می‌رود.

کالانکوئه مخملی

کالانکوئه مخملی

6. پوتوس ( Pothos )

نام گیاه شناسی: Epipremnum aureum

پتوس به دلیل توانایی مقاومت در برابر شرایط محیطی متفاوت، طرفداران زیادی دارد. ساقه های رونده و آویز با برگهای قلبی شکل سبز، سفید، ابلق، نئون و … در یک دیش گاردن آویز، زیبایی چشم نوازی ایجاد می‌کنند. علاوه بر زیبایی و مقاومت بالا، پتوس قدرت زیادی در تصفیه هوای اتاق دارد و به همین دلیل برای داخل خانه بسیار مناسب است. 

دیش گاردن

7. بنت قنسول ( Poinsettia )

نام گیاه شناسی : Euphorbia pulcherrima

بنت قنسول یا گیاه کریسمس، گیاهی با برگهای رنگی است که زمان کریسمس در بازار عرضه می‌شود. بنت قنسول نگهداری آسانی دارد و انواع کوچک آن برای داخل باغ مینیاتوری شما مناسبند. 

بنت قنسول سفید

8. کاکتوس اپونتیا ( Bunny ears cactus ) و کاکتوس چانه ( Moon Cactus )

نام گیاه شناسی : Gymnocalycium mihanovichii & Opuntia microdasys

دو کاکتوس پر طرفدار برای کاشت در ظروف کم عمق دیش گاردن، کاکتوس ماه و کاکتوس چانه هستند. پرورش و نگهداری این دو کاکتوس شبیه به یکدیگر است و می‌توانید آنها را در یک ظرف کنار یکدیگر بکارید و از زیبایی آنها بهره مند شوید. 

دیش گاردن کاکتوس

دیش گاردن کاکتوس

9. گیاه برگ بیدی بنفش ( Purple Waffle Plant )

نام گیاه شناسی : Hemigraphis alternata

شاخ و برگ های آویز بنفش پر رنگ و گلهای سفید کوچک از خصوصیات ظاهری برگ بیدی است. این گیاه نیز به دلیل تفاوت رنگی که در کنار گیاهان دیگر به وجود می‌آورد، برای کاشت گروهی در دیش گاردن بسیار مناسب است. 

برگ بیدی

برگ بیدی

10. اشوریا ( Echeveria )

نام گیاه شناسی : Echeveria elegans

اشوریا دارای انواع شگفت انگیزی است که در اشکال و رنگهای مختلفی وجود دارند. می‌توانید اشوریا را همراه کاکتوس یا ساکولنت های دیگر بکارید زیرا شرایط نگهداری آسان و مشابهی دارند و کاشت گروهی آنها زیبایی چشم نوازی ایجاد می‌کند.

اشوریا

اشوریا

11. فتونیا ( Nerve Plant )

نام گیاه شناسی : Fittonia spp

برگهای سبز ظریف با رگه های به رنگ سفید، نقره ای یا قرمز ظاهری متفاوت به فتونیا داده اند. فتونیا رشد کمی دارد و برای رشد به رطوبت زیادی وابسته است که همین امر آن را به گزینه ای ایده آل برای کاشت گروهی در دیش گاردن تبدیل کرده است. این گیاه در نیم سایه و یا نور غیر مستقیم و رطوبت زیاد بهترین رشد را دارد.

فتونیا

فتونیا

12. بامبو ( Lucky Bamboo )

نام گیاه شناسی : Dracaena sanderiana

ساقه های مقاوم بامبو در آب و یا بامبو لوتوس در خاک در طیف وسیعی از شرایط نوری بهترین عملکرد را دارند. نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و تنها با خشک شدن خاک به آبیاری نیاز دارد.

بامبو

بامبو

13. کالاتیا ( Calathea )

نام گیاه شناسی : Calathea spp

کالاتیا یک گیاه آپارتمانی زیبا با پرورش و نگهداری متوسط است. برگهای چرمی و طرحدار کالاتیا برای کاشت در داخل یک دیش گاردن بهترین انتخاب محسوب می‌شوند. این گیاه انواع بسیار زیادی دارد که همگی از لحاظ ظاهر با بکدیگر متفاوتند. 

دیش گاردن کالاتیا

دیش گاردن کالاتیا

14. زاموفیلیا ( ZZ Plant )

نام گیاه شناسی : Zamioculcas

زاموفیلیا از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است که نور کم را به خوبی تحمل می‌کند از این نظر به گیاه کمدی نیز معروف است. انواع قد بلند زاموفیلیا دارای ساقه های محکم و ضخیم است و در کنار گیاهان کوتاه تر بسیار خوب به نظر می‌رسد.

توجه : تمام قسمتهای گیاه زاموفیلیا سمی هستند و آن را از دسترس حیوانات خانگی و کودکان دور نگه دارید.

زاموفیلیا

15. هاورتیا ( Zebra Plant )

نام گیاه شناسی : Haworthia fasciata

هارتیا به لطف وجود نوارهای برجسته و خیره کننده سفید رو برگهای خود به گیاه گورخری معروف شده است و طرفداران زیادی دارد. این گیاه سفت و سخت در شرایط ایده آل گلهای صورتی یا سفید نیز به شما هدیه می‌دهد. هاورتیا بسیار مقاوم است و نور فراوان را دوست دارد.

هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری

16. آلوئه ( Aloe )

نام گیاه شناسی : Aloe

خانواده آلوئه از بسیاری از گیاهان زیبا با برگهای آبدار و ظاهر متفاوت تشکیل شده است. این گیاهان گوشتی می‌توانند باغ مینیاتوری شما را تکمیل کنند و علاوه بر زیبایی فواید بسیاری به شما هدیه دهند. 

آلوئه

آلوئه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *