گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

طرز تهیه خاک اسیدی و قلیایی و گیاهان مناسب آنها

اگر قصد کاشت یک گیاه تازه را داشته باشید، باید حتما یک سوال مشخص را از خود بپرسید : این گیاه جزو دسته گیاهان مناسب خاک اسیدی است، یا اینکه باید آن را در خاک قلیایی بکاریم؟ اما این دو نوع خاک چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. منظور ما از خاک اسیدی چیست و یا خاک قلیای چگونه است ؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به تمامی این جواب ها برسیم .

میزان pH چیست و چه ربطی به اسیدی و قلیایی بودن دارد؟

برای درک بهتر اسیدی بودن یا قلیایی بودن یک خاک باید ابتدا با pH خاک آشنا شد. میزان pH یک مقیاس لگاریتمی بین ۰ تا ۱۴ است. عدد ۰ یعنی خاک اسیدی‌ ، ۷ خنثی است و ۱۴ هم یعنی خاک در قلیایی‌ترین حالت ممکن قرار دارد. به خاطر اینکه این مقایس لگاریتمی است، هر تغییر عدد یعنی ده برابر تغییر در ماهیت خاک ایجاد خواهد شد. یعنی خاکی با میزان pH شماره ۵ ده برابر اسیدی‌تر از ۶ و صد برابر اسیدی‌تر از ۷ است.

درک میزان pH خاک اهمیت بالایی دارد. همچنین باید ببینید که کدام گیاهان مناسب خاک اسیدی است. اگر متوجه این میزان شوید، بهتر می‌توانید به دنبال مواد مغذی گیاه باشید.

کدام گیاهان مناسب خاک اسیدی و کدام مناسب خاک قلیایی است؟

اکثر گیاهان در شرایط pH بین ۶.۵ تا ۷ رشد خواهند کرد. این میزان یک میزان خنثی و مناسبی برای اکثر گیاهان است. اما برخی گیاهان نیازمند شرایط متفاوتی هستند و خاک اسیدی یا بازی را دوست دارند . جند نمونه از گیاهانی که نیازمند خاک اسیدی هستند، عبارتند از:

  • آزالیا و خرزه هندی
  • گل ادریسی
  • گاردنیا
  • چای زینتی (کاملیا)
  • شقایق آمریکایی
  • قلب خونین
  • توری

 

در ادامه بهتر است با چند نمونه گیاه قلیایی آشنا شویم و ببینیم که چه گیاهانی به خاک قلیایی نیاز دارند. این گیاهان عبارتند از:

  • دیمهاج (آنچوزا)
  • زنبق کرواسی
  • کوکب کوهی
  • پیچک ژاپنی
  • پیچ تلگرافی
  • نوش (سرو بادبزنی)
  • یاس خوشه‌ای

 

چگونه خاک را قلیایی کنیم؟

هنگامی که قصد دارید یک گیاه تازه را بکارید، بهتر است که از یک متخصص در این زمینه، با شرایط نگهداری آن آشنا شوید. اولین نکته مهم میزان pH خاک است. سپس با نوع آبیاری، نوردهی و مواد مغذی مورد نیاز آن آشنا خواهید شد. اما اگر میزان pH را بدانید، نسبت به آن خاکی که در اختیار دارید را می‌توانید اسیدی‌تر یا قلیایی‌تر بکنید.

 

اگر قصد کاشتن گیاهان مناسب خاک قلیایی را دارید، باید میزان pH خاک را بالاتر ببرید. خاک قلیایی عموما مناسب شرایط اقلیمی خشک و کم‌آب است. برای رسیدن به چنین خاکی، می‌توانید از محلول جوش شیرین استفاده کنید. تنها ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با ۲ لیتر آب مخلوط کنید. محلول به دست آمده را به صورت مرتب بر روی خاک اسپری کنید. این میزان pH را به یک سمت خنثی و قلیایی بالا خواهد برد.

استفاده از آهک هم یک روش خوب و کارآمد است. بهتر است در طول فصل پاییز کمی آهک به خاک اضافه کنید. البته باید در استفاده از آهک دقت کنید و نباید میزان زیادی استفاده کنید. در طوی حدودا سه ماه، کمی آهک به خاک اضافه کنید و تا بهار خاک شما قلیایی‌تر از گذشته خواهد بود.

اما چگونه خاک را اسیدی کنیم ؟

اگر گیاهان مناسب خاک اسیدی در اختیار دارید، بالعکس آموزش پیشین باید pH را کاهش دهید. اگر میزان قلیایی خاک شما بالا است، از چند روش امکان کاهش آن را دارید. ساده‌ترین کار این است که ماده‌های اسیدی مانند سولفور را به خاک اضافه کنید.

خرزه پوده‌زار هم به شما کمک می‌کند و باعث نگهداری رطوبت بیشتری در خاک خواهد شد. باید تلاش کنید که رطوبت را تا حد ممکن بالا نگه‌دارید و از تبخیر آب جلوگیری کنید. اضافه کردن کمپوست یا یک سری برگ خرد شده خیس روی خاک کارآمد خواهد بود. اگر کمی پودر قهوه سوخته را هم روی خاک بریزید، خاک شما اسیدی‌تر خواهد شد.

ایجاد تغییر در ماهیت خاک یک بخش مهم از روند باغداری و باغبانی است. این کار شاید به جذابیت کاشتن یک دانه یا یک نهال تازه نباشد، اما مطمئنا کمک فراوانی به رشد و بزرگ شدن گیاهان شما خواهد کرد. حتما در طول این روند از افراد متخصص و مختلف کمک بگیرید تا مطمئن شوید که تغییراتی که ایجاد می‌کنید به سود گیاه خواهد بود.

20 دیدگاه در “طرز تهیه خاک اسیدی و قلیایی و گیاهان مناسب آنها

  1. مهدی غیاثی گفت:

    آیا میتوان کود اسب رابه درخت پسته داد؟وبا توجه به اینکه زمین شوری دارد خاک قلیایی آن بیشتر هست یا اسیدی آن؟ضمنا در فصل پاییز و زمستان میتوانم هم کود حیوانی وهم اسید سولفوریک به درختان پسته داد؟و درکل خاصیت اسید سولفوریک برای اصلاح خاک هست یا شوری خاک را ازبین میبرد؟

    1. هادی گفت:

      سلام برا افزایش سریع ph چی میتونم استفاده کنم ؟

      1. محسن م گفت:

        هیومیک اسید

  2. مونا گفت:

    سلام وقت بخیر …زاموفیلیا خاک اسیدی نیاز داره یا قلیایی؟

    1. محسن م گفت:

      اسیدی

  3. زهرا گفت:

    سلام. ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار میدین.. یه سوال داشتم.. بگونیای بال فرشته ای خاک اسیدی لازم داره یا قلیایی؟

  4. ع گفت:

    خاک شور یون های سدیم و کلسیم و سولفات و… معمولا داره که باعث شوری میشه
    گمان می‌کنم تغییر pH خاک شور یه خورده سخت تر و دقیقتر باشه چون نمک ها خاصیت بافری ایجاد می‌کنند بعضا، لذا به متخصص مراجعه کنید حتما

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از اینکه تجربیاتتون رو به اشتراک می ذارین.

  5. زهرا ابراهیمی گفت:

    سلام
    پتوس و گندمی چه خاکی نیاز دارند ؟
    ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خاک پتوس بهتره کمی اسیدی باشه ولی در کل به خاک حساسیت نداره. گندمی هم بهتره خاکش کمی قلیایی باشه.

  6. حس گفت:

    کمی اسیدی پ هاش 6 تا 7

  7. زهرا گفت:

    ائونیوم اسیدی است یا قلیایی

  8. عیسی گفت:

    سلام‌وقت بخیر ایا تفاله ی قهوه برای گل های اپارتمانی مناسبه ؟

  9. رضا گفت:

    سلام و وقت بخیر
    میخواستم بپرسم خاک یوکا باید اسیدی باشه یا قلیایی، من موقع تعویض گلدان این گل کف گلدان را ذغال ریختم و بعد از آن با خاک برگ و خاکه بادام گلدان را پر کردم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  10. نیکا گفت:

    سلام میزان دقیق قلیایی بودن خاک آزالیا چقدر است؟

  11. لیلا گفت:

    سلام، خاک هورتانسیا رو چطور قلیایی کنم که رنگ گلهاش آبی بسه؟

  12. احسان گفت:

    دوستان عزیز محل زندگی گیاهان تاثیر بر ph خاک داره و بطور کلی کیتوانیم بگیم که گیاهان خشکزی همانند یوکا، کاکتوس ها و … که در محیط های خشک هستند قلیایی و تا زیر اشکوب محیط های بارنی اسیدی می باشند. در این بین برخی دارای قدرت سازگاری بالاتری نسبت به تغییر اسیدیته خاک دارند و برخی دیگر که دارای ریزوم یا پیاز می باشند دامنه بالاتری را تحمل می کنند.

  13. زینب رهدار گفت:

    سلام من پرنده بهشتی تازه خریدم برگهاش لول شده وزرد من تو مکانی گذاشتم که آفتاب گیر هست وهم چنین بهش خاکستر اضافه کردم چه کار کنم که برگهاش شاداب گل بده

  14. محمد رضا گفت:

    با سلام من پنجاه اصله درخت گردو سال گذشته کاشتم phخاک اونجا 7/2هست و خاک رسی دارای مقداری گچ هست به شدت چسبنده ابش هم کمی بسیار کم شوری داره ایا میتونم با اسیدی کردن خاک ریشه را وادار به فعالیت بیشتر کنم هر نوع کودی هم تونستم دادم ولی بیتاثیره

  15. احمد گفت:

    جواب سوالارو چرا نمیدین؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *