گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علائم کمبود آهن در گیاهان و راههای رفع آن

کمبود آهن یکی از مشکلاتی است که یک گیاه در طول دوران زندگی خود شاید با آن مواجه شود. کمبود آهن در گیاهان منجر به پژمرده شدن و مرگ آن‌ها خواهد شد. به صورت کلی هنگامی که رنگ برگ‌های گیاه شروع به تغییر می‌کند و شما شاهد تغییر در فرم گیاه هستید، باید به دنبال علائم کمبود آهن در گیاهان باشید. ممکن است مشکل از جای دیگری باشد، اما عمومی‌ترین مشکل، کمبود آهن است. اما ابتدا کمی با خود آهن و اهمیت آن آشنا شویم.

آهن چه کمکی به گیاهان می‌کند؟

گیاهان همانند انسان‌ها یک ارگانیسم زنده هستند. هر ارگانیسمی برای بقا نیازمند مواد مغذی است. آهن یکی از این مواد مغذی است که رشد و بقای گیاه را تضمین می‌کند. یک گیاه باید آنزیم تولید کند تا زنده بماند. آهن کمک می‌کند که گیاه کلروفیل کافی را تولید کند. کلروفیل به گیاه کمک خواهد کرد که اکسیژن را جذب کند و رنگ سبز سالمی داشته باشد. رشد و متابلیسیم کلی گیاه، وابسته به جذب میزان کافی آهن است. بدون آهن گیاه نمی‌تواند آنطور که باید و شاید فعال باشد.

 

علائم کمبود آهن در گیاهان

کلروسیس بخشی از اولین و اصلی‌ترین علائم کمبود آهن در گیاهان است. کلروسیس روندی است که در آن برگ گیاه زردتر از حالت عادی خواهد شد. عموما برگ‌هایی که جوان‌تر هستند به این مشکل دچار می‌شوند و برگ‌های قدیمی‌تر تا مدتی در امان خواهند بود. در کنار رنگ زرد، شاهد رگه‌هایی از رنگ سبز خیلی تیره خواهید بود. همه چیز شبیه به یک سری رگ عنکبوتی خواهد شد.

در برخی موارد هم اگر اوضاع خیلی بد باشد، کل گیاه زرد یا سفید خواهد شد و کناره‌های برگ به خاطر مرگ سلول‌ها از بین می‌روند و قهوه‌ای رنگ خواهند شد که به وجود آمدن این مشکل از دیگر علائم کمبود آهن در گیاهان میباشد. توجه کنید که شاید یک شاخه از گیاه کمبود آهن داشته باشد و شاخه دیگر کاملا حالتی عادی را تجربه کند.

اما دلیل کمبود آهن در گیاهان چیست؟

حال که با علائم کمبود آهن در گیاهان آشنا شدیم میخواهیم به دلیل وقوع این مشکل بپردازیم. جالب است بدانید که دلایل عمده‌ای برای این مشکل وجود ندارد و نمی‌توان تنها به یک نکته اشاره کرد.

کمبود آهن عموما در خاک‌هایی رخ می‌دهد که قلیایی هستند و آهک دارند. البته که آهن زیادی در خاک قلیایی وجود دارد، اما شرایط باعث می‌شود که آهن جامد شود و گیاه نتواند آن را برای رساندن به ریشه پردازش کند. میزان آهن تا زمانی که شما شرایط خاک را تغییر دهید، غیرقابل دسترس خواهد بود.

مشکلات تنفسی هم اهمیت بالایی دارد. اگر دمای خاک پایین باشد، هوا به خوبی جریان نخواهد داشت. اگر فضای کافی هم در گلدان وجود نداشته باشد احتمالا دچار این مشکل شوید. آبیاری زیاد هم تاثیر آهن را کاهش می‌دهد.

چه راه‌هایی برای رفع کمبود آهن در گیاهان وجود دارد؟

برای رفع علائم کمبود آهن در گیاهان می‌توانید در هنگام رشد گیاه، به آن کود آهن اضافه کنید. آهن برای رشد گیاه ضروری است و اضافه کردن میزان کود مناسب خطری ندارد. در فصول مختلف سال، مخصوصا فصولی که سرد می‌شود میزان آهن شاید در خاک کم باشد. در چنین زمانی می‌توانید کود اضافه کنید.

 

برای خرید کودهای غنی شده با آهن کلیک کنید.

 

اما کود آهن محصولی قوی است که باید از آن به اندازه استفاده کرد. مثلا در هر هزار متر مربع، تنها اجازه دارید ۳۰ گرم کود آهن استفاده کنید. اگر به دنبال میزان مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی هستید باید از یک متخصص حتما مشاوره بگیرید. اندازه خاک و گلدان شما متغیر خواهد بود و باید به اندازه از کود استفاده کنید. اما به جز استفاده از کود آهن، چند راه دیگر هم برای رفع کمبود آهن در گیاهان وجود دارد.

تنظیم pH خاک :

  •  میزان قلیایی بودن خاک را کاهش دهید. باید میزان pH خاک خود را اندازه بگیرید. اگر این میزان از ۷ بالاتر بود، پس باید آن را پایین بیاورید.

خاک رس :

  • اگر خاک رس در گلدان شما وجود دارد، باید آن را اصلاح کنید. رس مواد ابتدایی و طبیعی لازم را در خود ندارد. به همین خاطر گیاه نمی‌تواند آهن لازم را از رس جذب کند. اگر مشکل از خاک رس باشد، باید از یک کمپوست یا محصولی طبیعی همانند آن برای اصلاح خاک استفاده کنید.

فضا و رطوبت :

  • فضای کم در گلدان یا رطوبت زیاد خاک، باعث می‌شود که ریشه هوا و آهن کافی را جذب نکند. فضای کم خاک را فشرده می‌کند و نباید اجازه دهید چنین اتفاقی رخ دهد. سیستم آبیاری خود را هم تغییر دهید و اجازه دهید که گیاه بهتر خشک شود.

فسفر خاک :

  • استفاده از کود بد باعث می‌شود که فسفر خاک بالا برود. فسفر بالا، باعث ایجاد کمبود آهن در گیاهان خواهد شد. پس از کود بهتری استفاده کنید.

 

در پایان باید گفت که برای رفع کمبود آهن در گیاهان باید بیشتر از گیاه مراقبت کنید و توجه بیشتری به آن داشته باشید. با اندکی تلاش امکان حل مشکلات وجود دارد.

20 دیدگاه در “علائم کمبود آهن در گیاهان و راههای رفع آن

  1. لاله گفت:

    اگر اهن بیشتر از نیاز گیاه به آن بدهیم، چه می شود؟

    1. عماد جمشیدیان گفت:

      ریشه گیاه از شدت زور زیاد مواد آهن خشک میشود

  2. رضوانی گفت:

    سلام
    ببخشید من یک درختچه لیمو داخل خونه دارم یکی دوماهه برگهاش کمرنگ شدن و دارن زرد میشن
    هر چهار روز یکبار هم ابیاری میکنم
    از پنجره جنوبی هم افتاب مستقیم میخوره میشه بگید چیکارباید بکنم علت زرد شدن برگها چیه؟
    ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      گیاه رو با کود تغذیه می کنید؟
      اگر نمی کنید کود مخصوص مرکبات تهیه و طبق دستورالعمل استفاده کنید.

  3. محمد گفت:

    سلام میوهای درخت های آلبالو و گردو و شاتوتمون می‌ریزه ومیخاستم بپرسم مشکل کجاست؟؟و باید چی کنیم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام این مسئله طبیعیه. میوه ها وقتی برسند می ریزن.

      1. mina.jafari64 گفت:

        سلام.روزتون بخیر
        یک گیاه شفلرا ابلق دارم که جلوی پنجره جنوبی قرار دادم و از پشت پرده نور میخوره، هر ۵ روز یکبار آبیاری میکنم اما چند وقتیه برگاش میریزه مثلا روزی ۳ تا برگ و بعضی از این برگها قهوه ای میشن و میافتن و بعضی ها هنوز وقتی سبز هستن میافتن.میشه لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم براش تا از بین نرفته?

        1. مجید گفت:

          سلام من یه خورشیدی هلندی عیدی گرفتم که دورش رو پیچک هم کاشته و بعد از چند وقت تمام گلها ریخت. اونیکه هدیه داده بود گفت همیشه خاکش مرطوب باشه. بعد چندتا پیج زنگ زده هم درون یه بطری ریختم و ازون زنگ آب به همه گلها میدم. به اینم که دادم پیچک ها خیلی رشد کردن اما خورشیدی گل نداد. کود کامل هم که رنگ بنفش داره از پروش گل مزرعه گرفته بودم که هرده روز اسپری می کنم. حالا امروز که همون بنده خدا رو دیدم گفت پودر آهن رو بگیر و با دولیتر آب قاطی کن و به همه گلها بذه درست میشه. حالا پودر آهن که میدم. اما گفتم آب زنگ دار میدم گفت اون فایده نداره، البته روی همه گلهام خوبه. اما گفتم بدک نیست هم بدم خاکش رو عوض کنه، هم اون پیچک هارو برداره و پودر آهن هم هر ده روز بدم؟ ازون پودر کامل چی؟ ازونم به خورشیدی بدم یا نه؟ جاش هم نور داره اما آفتاب مستقیم نه. یعنی گفتن اینطوری بهتره. بعد یه مطلب اینکه بعداز عید نوروز، یکی از برگها زرد شده و تقریبا به نابودی رفته بود که الان بهتره. حالا بدم گلدان رو بزرگتر کنه و خاکش رو تغییر بده و پودر آهن یا همون پودر مکمل کافیه؟ اگه نظر یا توصیه ای دارید، ممنون میشم اگه جواب بدین.
          باسپاس

      2. محمد گفت:

        سلام من یک پتوس دارم یک سال دارمش ولی رشد نمی کنه

        1. کاظمینی گفت:

          سلام شما باید گیاهتون رو هر روز اسپری آب کنید و نور پشت پنجره جنوبی باعث تحول زیادی در گیاه میشه چون این گل عاشق رطوبت ونور زیاد هست ولی غیر مستقیم

  4. محمد گفت:

    سلام میوهای درخت های آلبالو و گردو و شاتوتمون می‌ریزه ومیخاستم بپرسم مشکل کجاست؟؟و باید چی کنیم

  5. میلاد گفت:

    سلام. معمولا چه گیاهانی نیاز به کود آهن دارند ؟
    گاهانی مثل خانواده مارانتا یا کالاتیا یا بابا ادم هم نیاز به کود آهن دارن؟

  6. میلاد گفت:

    سلام. معمولا چه گیاهانی نیاز به کود آهن دارند ؟
    گیاهانی مثل خانواده مارانتا یا کالاتیا یا بابا ادم هم نیاز به کود آهن دارن؟

  7. MAHDI 777 گفت:

    باعرض یلام و احترام ،یک گلدان هویا دارم که برگهایش بسیار ضخیم و سفت بود ولی جدیدا برگهایش نازک و رنگ پریده و رگبرگهایش سبز پررنگ شدند ، ممنون میشم راهنمائی بفرمایید ،

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روز بخیر.
      شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ برای این که برگ ها ضخیم تر و پررنگ تر بشن می تونین گیاه رو با کود تقویت کنید.

  8. الهام حسینی گفت:

    با سلام
    مرسی از سایت خوبتون
    من گیاه پیله آ حوله ای دارم که مدتیه برگاهش دارن میسوزن و خشک میشن ولی نمی دونم علتش چی هست؟
    لطفا راهنمایی کنید که چیکارش کنم تا حالش خوب بشه و چرا اینجوری شده؟
    شرایط نگهداری گیاهم:
    پشت پنجره جنوبی قرار دارد و هفته ای سه بار به آن آب می دهم.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. ممکنه محیط نگهداری خشک باشه و رطوبت گیاه کافی نباشه. برای تامین رطوبت از روش غبارپاشی و ساخت جزیره استفاده کنید. برای ساخت جزیره زیرگلدونی گیاه رو از سنگریزه پر کنید و تا نیمه روشون آب بریزید. درنهایت گلدون رو روی زیرگلدونی قرار بدین به طورری که کف گلدون با آب در تماس نباشه.
      این مقاله هم ممکنه کمکتون کنه: https://iranderakht.com/%d8%b9%d9%84%d8%aa-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%88-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%af%d9%84-%d9%be%db%8c%d9%84%d9%87-%d8%a2/

  9. hami گفت:

    سلام
    یه سوال داشتم برای رساندن اهن به گیاه
    گیاه ما دقیقا همین علائم کمبود اهن رو داره و نوک برگاش پر رنگ و تیره شده
    یه راه حلی از یکی شنیدم که چندتا میخ رو توی بطری اب معدنی کوچیک ک پر اب باشه بریزیم و بزاریم زنگ بزنن میخ ها بعد از همون اب برای یه بار اب یاری برای رساندن هان به گیاه استفادع کنیم
    این راه درسته؟
    مشکلی برای گل به وجود نمیاره؟

  10. حامی الیاسی گفت:

    سلام
    یه سوال داشتم برای رساندن اهن به گیاه
    گیاه ما دقیقا همین علائم کمبود اهن رو داره و نوک برگاش پر رنگ و تیره شده
    یه راه حلی از یکی شنیدم که چندتا میخ رو توی بطری اب معدنی کوچیک ک پر اب باشه بریزیم و بزاریم زنگ بزنن میخ ها بعد از همون اب برای یه بار اب یاری برای رساندن هان به گیاه استفادع کنیم
    این راه درسته؟
    مشکلی برای گل به وجود نمیاره؟

  11. اصغر جعفری گفت:

    این روش خوبه میتوانید از جوشکاری براده آهن بگیرید وکمی دور آن بریزید یک مشت برای درخت کافی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *