کاکتوس, گل ها, گیاهان آپارتمانی, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

علائم کمبود مواد مغذی برای گیاه

گیاهان روش خود را برای صحبت کردن با ما دارند. آن‌ها نمی‌توانند از کلمات صحبت کنند اما با نشانه‌هایی که از خود نمایش می‌دهند، نیازها و شرایط خود را روشن می‌کنند. گیاهان اگر شرایط زندگی نامناسبی داشته باشند با تغییر رنگ یا تغییر فرم مشکل خود را به شما اعلام می‌کنند. اگر به تازگی متوجه شده‌اید که برگ‌های گیاه شما رنگ متفاوتی دارند، احتمالا با کمبود مواد مغذی خاک گیاهان روبرو هستید. اجازه دهید علائم این کمبود را با هم بشناسیم و راه‌حل مناسبی را به شما معرفی کنیم.

 

کمبود مواد مغذی در خاک گیاهان چیست؟

خاک گیاهان و کمپوستی که در آن می‌ریزیم گاها مواد مغذی کافی را درون خود ندارد. به گیاهی که در این خاک رشد می‌کند با کمبود مواد مغذی روبرو خواهد شد. ممکن است شما تمامی توصیه‌های لازم برای نگه‌داری از گیاه را پیروی کرده باشید، اما همچنان گیاه شما نشانه‌های کمبود را نشان دهد.

گاهی اوقات شرایط رشد هم برای یک گیاه مناسب نیست. ممکن است خاک گیاه مواد مغذی را در اختیار داشته باشد، اما به خاطر اسیدی یا قلیایی بودن، به گیاه نرسد. این مورد یکی از مهم‌ترین علل کمبود مواد غذایی در گیاهان است. خشکی و حتی آبیاری بیش از حد هم باعث به وجود آمدن کمبود مواد مغذی در خاک گیاهان خواهد شد.

باید درک بهتری نسبت به تغذیه گیاهان و علائم کمبود آن کسب کنید. بهتر است که با علائم بیشتر آشنا شویم تا تشخیص مشکل آسان‌تر شود. سپس به مسائلی همچون زمان تعذیه گیاهی و کوددهی به گیاهان خواهیم پرداخت.

علائم کمبود مواد مغذی گیاه

برای درک بهتر علائم، بهتر است که به برگ‌ها و ساقه‌ها بیشتر دقت کنید. رنگ ابتدایی آن‌ها را به خاطر بیاورید و با رنگ الان آن‌ها مقایسه کنید. در ادامه به چند مورد از نشانه‌ها و علائم اشاره خواهیم کرد و ذکر می‌کنیم که هر کدام به دلیل کمبود کدام ماده مغذی ایجاد شده است.

  • برگ‌های زرد : اگر برگ‌های پایینی یک گیاه زرد شده‌اند، احتمال ریختن آن‌ها وجود دارد. این به خاطر کمبود نیتروژن در گیاه است. نیتروژن یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی برای رشد برگ و ساقه گیاه است.
  • برگ‌های تیره جدید : برگ‌های تازه‌ای که رشد می‌کنند سبز هستند. اگر این سبزی خیلی تیره شد و برگ‌ها رو به پایین بودند و کمی پیچ داشتند، مشکل شما مسمومیت نیتروژن است. این مسمومیت به خاطر استفاده بیش از حد از کود شیمیایی است.
  • ساقه و برگ بنفش : اگر رنگ اصلی گیاه شما بنفش نیست، باید به بنفش شدن برگ‌ها توجه کنید. این به معنای متوقف شدن رشد است. دلیل اصلی کمبود فسفر است.
  • گوشه‌های زرد برگ : اگر گوشه‌ها و نوک برگ زرد شده و برگ‌های تازه بالغ شده می‌ریزند، مشکل از کمبود پتاسیم است.
  • برگ‌های لکه‌دار : گاهی اوقات برگ‌های یک گیاه پر از لکه می‌شوند. ممکن است شکل آن‌ها هم به شکل عجیبی تغییر کند. این یکی از نشانه‌های کمبود مواد مغذی خاک گیاهان است و گیاه شما دسترسی کمی به کلسیم دارد.
  • لکه‌های زرد : روی یک برگ سبز اگر لکه زرد دیدید و این لکه‌ها قابل توجه بودند، باید بدانید که گیاه شما از کمبود زینک رنج می‌برد. زینک یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی مورد نیاز گیاه است.

این چند مورد را باید در هنگام بررسی و معاینه گیاه به خاطر بسپارید. اگر علل کمبود مواد غذایی در گیاهان را پیدا کردید، می‌توانید به درمان بپردازید.

درمان و کوددهی به گیاهان دچار کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی خاک گیاهان دلایل مختلفی دارد. همانطور که اشاره کردیم ممکن است مشکل از خود خاک باشد و ماهیت خاک نیاز به تغییر داشته باشد. اما شاید زمان تغذیه گیاهی فرا رسیده و بهتر است که کمی کود طبیعی یا شیمیایی به خاک اضافه کنید.

  • کمبود نیتروژن : برای جبران کمبود نیتروژن باید از کود طبیعی استفاده کنید .نسبت به خاکی که برای رشد گیاه انتخاب کردید، ممکن است نیاز به کود شیمیایی داشته باشید.
  • مسمومیت نیتروژن : اگر کود شیمیایی اضافی استفاده کنید، گیاه با نیتروژن اشباع خواهد شد چون این کود شبیه به استروید برای انسان است. از کود گیاهی استفاده کنید و اجازه دهید خود گیاه آن را جذب کند.
  • کمبود فسفر : دمای محیط رشد گیاه نباید پایین‌تر از ۱۲ باشد چون گیاه کمتر فسفر جذب خواهد کرد. اگر مشکل از محیط نیست پس باید به خاک کود مایع آهن اضافه کنید.
  • کمبود پتاسیم : این مسئله به خاطر قوی بودن املاح معدنی همچون نیتروژن و کلسیم در آب است. آب سبک‌تری استفاده کنید. در دوران گل‌دهی حتما از کود ترکیبی بهره بگیرید.
  • کمبود کلسیم و زینک : میزان pH خاک را بررسی کنید تا زیر ۶ نباشد. اگر میزان pH سالم بود، پس بهتر از از کود مایع آهن برای جبران کمبود مواد مغذی خاک گیاهان استفاده کنید.

به احتمال فراوان، این راه‌حل‌ها مشکل شما را حل خواهد کرد. بهتر است که توجه زیادی به گیاه داشته باشید و در صورت لزوم حتما از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

کود مخصوص گیاهان آپارتمانی پوکون هلند – 250 میلی لیتر (ارسال سریع امروز)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *