گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت بیماری و مشکلات گیاه آرالیا

آرالیا از گیاهان بسیار زیبا و همیشه سبز است که به ندرت دچار بیماری و آفات میشود.در این مقاله همراه ما باشید تا با بیماریهای گل آرالیا ، آفات گیاه آرالیا و علت مشکلات آرالیا مانند : علت زرد شدن برگ آرالیا و … آشنا شوید و راه حل هایی برای رفع آنها بیابید:

آرالیا

مشکلات آرالیا :

بلند و باریک شدن بیش از حد ساقه ها:

هوا بیش از اندازه برای گیاه گرم است. گیاه را به محل سردتری منتقل کرده و شاخه های آن را هرس کنید.

گل ندادن گیاه:

دلیل ایجاد این مشکل بزرگ بودن گلدان است. برای رفع آن در فصل بهار گیاه را به گلدان کوچک تری منتقل کرده و از کود های تقویتی مطابق دستور استفاده کنید تا گیاه شروع به گلدهی کند.

خم شدن برگ ها و ریزش گل ها:

دلیل به وجود آمدن این عارضه میتواند آبیاری بیش از اندازه،تشنگی و یا گرم بودن هوا باشد.شرایط را بررسی کرده و دلیل را پیدا کنید. سپس به رفع آن اقدام کنید.

بیماری آرالیا

رنگ پریده شدن برگ ها:

کمبود نور دلیل ایجاد این مشکل است. گیاه را به مکانی پر نور تر منتقل کنید اما دقت کنید که نور مستقیم آفتاب به آن نتابد.

وجود لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ ها: 

علت بروز این مشکل شدید بودن نور آفتاب میباشد. گیاه را به محلی تاریک تر با نور غیر مستقیم نور آفتاب خیلی شدید است.گلدان ها را به محل تاریکتری و با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

وجود زخم های قهوه ای رنگ بر روی برگ ها: 

علت به وجود این زخم ها دود و گاز آشپزخانه است. گیاه را به محیطی با اکسیژن بیشتر منتقل کنید.

ریز بودن برگ های جدید:

گیاه از کمبود مواد مغذی رنج میبرد هر دو هفته یکبار از تغذیه مصنوعی استفاده کنید.

ریزش برگ ها: 

گیاه خیلی تشنه است و هوا خیلی خشک،گلدان ها را به مدت ده دیقه دردون تشت یا سطل پر از آب وارد کنید و سپس خارج کنید، آبیاری را تنظیم نمایید.

سیاه شدن برگ ها:

آرالیا دما را تا نزدیک به صفر درجه سانتیگراد تحمل می‌کند اما به تدریج برگها سیاه رنگ می‌شوند. همچنین تماس برگهای گیاه با شیشه سرد در طی زمستان موجب سیاه شدن برگها می‌شود و با ادامه کاهش دما و رسیدن دما به ۱۵- درجه سانتیگراد گیاه از بین خواهد رفت.

 

آفات و بیماری های گل آرالیا :

کنه قرمز :

نشانه ی وجود این آفت این است که در سطح زیرین برگ ها زخم هایی به صورت تار عنکبوت شکل میگیرد و برگ ها رنگ خود را از دست داده و میریزند. هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستورسمپاشی کنید. همچنین تامین رطوبت در کاهش آفت میتواند موثر باشد.

حشرات بالدار در اطراف گیاه: 

هر دو هفته یکبار با سم حشره کش سمپاشی کنید و این کار را زمان نابودی کامل حشرات ادامه دهید.استفاده از پوست تخم مرغ در سطح خاک گلدان نیز میتواند در رفع این مشکل موثر باشد.

شپشک آرد آلود:

وجود زخم های سفید پنبه ای شکل بر روی برگ ها و قاعده ی آنها نشانه ی وجود این آفت است.گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر هفته سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،همچنین با پنبه آغشته به محلول سم نیز میتوانید لکه ها را خیس کنید.

شپشک آرد آلود آرالیا

پوسیدگی ساقه: 

شررایط سرد و مرطوب و آبیاری بیش از اندازه این مشکل را ایجاد میکند.گیاه را به محل گرمتری منتقل کرده و توجه کنید که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.سپس اقدام به آبیاری کنید.

پوسیدگی ریشه: 

از علائم این بیماری از بیماریهای گل آرالیا خم شدن برگ ها موقع آبیاری ، زرد شدن و ریزشش برگ های پایینی و قهوه ای شدن ریشه است.بعد از مشاهده ی علائم دیگر امیدی به نجات گیاه نیست و فقط میتوان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. استفاده از خاک ضدعفونی شده با زهکش مناسب و آب ندادن بیش از اندازه به گیاه میتوانند از راه های پیشگیری از این بیماری باشند.

28 دیدگاه در “علت بیماری و مشکلات گیاه آرالیا

  1. بابک مجمع گفت:

    سلام من نزدیک یک هفته است که یک آرالیا درختی خریده ام یک الی دو برگ آن زرد بود وقتی به خانه منتقل شد برگها پژمرده تر شده و افتادند من نگران گیاه هستم فاصله تا شیشه جنوبی 5متر میباشد 2متری تلویزیون ممنون

    1. babak گفت:

      گیاهم برگ های بالا ییش بی حاله غبار پاشی میشه زمان آبیاری اندک تغییری نمیکنه فکر میکنید میتونه از سختی اب باشه ؟

      1. کیانا والی گفت:

        سلام بله ممکنه به دلیل کلر آب باشه. برای آبیاری و غبارپاشی بهتره آب رو به مدت 24 تا 48 ساعت در جای ساکن قرار بدین تا کلرش بپره. آبیاری بیش از اندازه هم می تونه باعث بیحال شدن گیاه بشه. قبل از آبیاری چک کنید که رویه خاک خشک شده باشه.

    2. عظیمی گفت:

      سلام گل آرالیام از زمانی که خریدم یک برگم اضافه بهش نشده ویک برگ کوچک در بالای گیاه بود که همان اندازه مانده و اینکه ساقه پایینی نزدیک خاک بصورت پوسیده شدن و خشک شدن رفته ولی هنوز گیاه نمرده و اینکه برگهاش اویزان وخشک شد و افتاد چه باید بکنم چگونه قلمه بزنم و چگونه از مرگ نجاتش بدم

  2. بى تا گفت:

    سلام، من در هلند زندگى مى كنم و گياهم سبز است ولى گرد قهوه اى رنگى روى ساقه هاى گياه است.
    آيا اين گرد طبيعت گياه است يا خير؟
    ممنونم

    1. نیلوفر گفت:

      سلام.من نزدیک 5 ماه میشه ک گل آرالیا خریدم..اوایل ک هوا سرد بود توی اتاق نگه میداشتم..الان ک هوا گرم بود از اتاق ب راه پله انتال دادم..بعد از 2 هفته برگهاش شل شد و آویزون شد و سیاه شد….الان باید چیکار کنم ک خوب بشه؟؟تورو خدا راهنماییم کنین.خیلی ناراحتم واس گلم

      1. کیانا والی گفت:

        سلام آرالیا گیاهیه که به رطوبت بالا نیاز داره و به خصوص الان که هوا گرمه باید هر روز غبارپاشی بشه. برای تامین رطوبت می تونید از روش ساخت جزیره هم استفاده کنید. به این صورت که زیرگلدانی رو پر از سنگریزه کنید و تا نیمه آب بریزید. بعد گلدان رو روی زیرگلدانی قرار بدین. قرار دادن یک ظرف آب در کنار گلدان هم می تونه به بالا بردن رطوبت کمک کنه.

      2. لیلا گفت:

        سلام منم همین اتفاق برام افتاد نگران نباشین ، بخاطر جابجایی هست ، و خاکش رو با دست فشار بدید چون موقع جابجایی هوا کشیده، بعد خودش خودبخود خوب میشه

  3. عبدی گفت:

    سلام
    آرالیای من برگهای لکه های قهوه ای پیدا شد
    انگار داشت خشک میشد
    و الان سه برگش کامل خشک شد حتی ساقه اش
    و برگهاش هم به طرف پایین خم شده
    چکار کنم
    خیلی زیبا لود والان داره نابود میشه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام آرالیا گیاهی رطوبت دوسته و حتما باید هر روز غبارپاشی بشه(مخصوصا الان که هوا گرمه). رطوبتش رو یا از طریق غبارپاشی و یا ساخت جزیره بالا ببرین تا سرحالتر بشه. برای ساخت جزیره زیرگلدونی گیاه رو با سنگریزه پر کنید و تا نیمه آب بریز و بعد گلدون رو روی زیرگلدونی قرار بدین.

      1. H.kh گفت:

        با سلام و وقت بخیر
        من یک آرالیا دارم که زیر برگهاش دونه های سیاه ظاهر شده و سطح برگ ها هم چسبنده و زبر شده و گاها روی بعضی برگها هم دونه های ریز تیره میبینم.
        میشه لطفا کمکم کنید گلم حالش خوب نیس:(

  4. مریم گفت:

    سلام. آرالیای من برگهاش از سر ساقه از وسط قهوه ای شد و ریخت وساقه از بالا شروع به خشکیدن کرد. خاکش را عوض کردم و ساقه را هم تا جایی که سالم بود بریدم.اما الان فقط یه ساقه ی بدون برگ توی گلدون دارم. امیدی هست؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر ساقه هنوز خشک نشه می تونین امیدوار باشین برگ جدید بده.

  5. ششگل گفت:

    سللم
    من گلدان گل رو عوض كردم تمام ساقه هاى گل سرحال هستند بجز دو تا از سافه ها كه برگهاش بى حال و آويزون شدند ريشه هم سالم مطمئن هستم يكى از همون ساقه ها هم نوك برگها داره سياه مى شه هفته اى دو بار آبيارى مى كنم اما هيچوقت سطح خاك خسك نمى شه حتى اگه يك هفته هم آبيارى نشه فكر مى كنيد علت پژمردگى و سياه شدن اون دو ساقه چى مى تونه باشه ممنون مى شم پاسخ بديد و بفرماييد بايد چكار كنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام زهکشی خاک رو بررسی کردین؟ با این شرایطی که گفتین من فک می کنم خاک در حال باتلاقی شدنه و آب به خوبی از خاک خارج نمی شه. اگر خاک سنگینه و آب راحت خارج نمی شه باید خاک رو تعویض کنید.

  6. نعیمه فیاضی گفت:

    سلام.
    دو ماهی هست که یه گلدان بزرگ آرالیا خریداری کردم که متأسفانه همون موقع هم قارچ دوده ای داشت، هم تریپس و هم کنه ی قرمز. از سم گیاهی ویتال استفاده کردم و آفاتش برطرف شد. اما الان دو تا قارچ دکمه ای شکل توی خاکش هست. ممنون میشم راهنمایی کنید که از چه سمی باید استفاده کنم و برای کنترل قارچ چه کاری انجام بدم.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. از هر نوع سم قارچکش مثل مانکوزب و کاربندازیم می تونین طبق دستور استفاده کنید.

  7. پروانه گفت:

    سلام چن ماهه آرالیا خریدم خیلی سرحال بود تا دو هفته پیش که یه مدل سوسک شاخ دار تقریبا ۵ سانتی از خاکش آمده بود بیرون و برگا پژمرده شدن خاکو عوض کردم که باز از همون نوع سوسک داخلش بود ریشه ها رو شستم و خاکو عوض کردم ولی برگا آویزان شده داره خشک میشه آیا امیدی به گلم هست در ضمن به خاک جدید قارچ کش هم زدم به‌گلا آسپرین و آب قند طی یک هفته دادم اما خیلی داره از بین میره چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. سحر گفت:

    درود من گیاه آرالیا دارم که حدود پنج ماهه خریدم تا دوهفته پیش خوب بود اما یکهو براش بی حال شدندو افتادند بعد خشک شدند…هوا یکهو گرم شد… آیا ممکنه که این گیاه سرحال شه و برگ دید بده؟

  9. فریبا شعائی گفت:

    سلام
    من دو ماهی هست که ارالیا خریدم امروز تصادفی متوجه شدم که روی تمام برگ‌ها سوراخ شده وقتی که بگی از برگ‌ها رو برگردوندم دیدم لکه های ریز قهوه ای روشن داره که قبلا ندیده بودم چیکار باید بکنم ممنون میشم کمکم کنید

  10. محمد رضا گفت:

    سلام
    آرالیای من مدتیه که بر گاش رو به پایین خم شدند و بیحال نیستند ولی کلاً آویزون پایین هستند خاکشم عوض کردم ولی درست نشده نمیدونم چه جوری میتونم عکس رو براتون بفرستم متوجه بشید ممنون از راهنماییتون

  11. فرهاد گفت:

    سلام گیاه آرالیای من حال خوبی داشت تا اینکه چند تا مرجان برای زیبایی روی خاکش گذاشتم در عرض دو روز تمام شاخه ها افتاد کسی میتونه راهنمایی کنه؟؟

  12. فرهاد گفت:

    سلام گیاه آرالیای من حال خوبی داشت تا اینکه چند تا مرجان برای زیبایی روی خاکش گذاشتم و فکر میکنم باعث شور شدن خاک شد در عرض دو روز تمام شاخه ها افتاد کسی میتونه راهنمایی کنه؟؟

  13. سمانه گفت:

    سلام
    آرالیای من درختی هست برگای جدید که میده و خیلی کوچیک هستن و رشد نکردن از همون اول خشک میشن
    فقط برگای جدیدش اینجوری میشه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  14. سمانه گفت:

    مشکل دیگه ای که اخیرا اضافه شده به مشکل قبل اینه که
    آرالیای من برگ های سر یکی از ساقه هاش یهویی سیاه و خشک شدن و ساقه از همون سر چروک مانند و نرم شد
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  15. شایان گفت:

    سلام یک گیاه آرالیا در خونه دارم خیلی آفتاب گیر نیست و رطوبتش بد نیست . ولی به تازگی روی ساقه و خود برگ هاش پودر قهوه ای رنگی کل ساقه و برگ و گرفته و خودش و انداخته و در حال از بین رفتن

  16. سپیده گفت:

    سلام. گیاه آرالیای من برگهاش بی حال شدن و خم شدن
    هفته ای دوبار هم آبیاری میکنم
    غبارپاشی هم میکنم
    میدونید علتش چیه؟!?

  17. راحیل گفت:

    سلام من گیاه آرالیا رو یک هفته هست که گرفتم و متاسفانه مورچه داشته تمام خونه ی من شده مورچه ، برای مورچه ها چه باید بکنم ? و اینکه برگ ها یه کم شل شدن و افتادن ، من هر روز آبپاشی کردم ولی چون در طول یک هفته خاکش هنوز خیس بود بعد از یک هفته بهش آب دادم . ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *