گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه بیماری های گل پتوس را درمان کنیم ؟! ( مشکلات پتوس )

گل پتوس از جمله مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی پرطرفدار است که قدرت تصفیه کنندگی هوای اتاق، یکی از مهم ترین فواید این گیاه محسوب می‌شود. پوتوس در اکثر منازل وجود دارد و امروزه سهم زیادی از صادرات گیاهان آپارتمانی را به خود اختصاص داده است. شرایط نگهداری پتوس بسیار آسان است و در عین مقاومت بالا، ممکن است به دلیل عدم توجه به بیماریهایی دچار شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با درمان و علت زرد شدن برگ پتوس ، علت سوراخ شدن برگ پتوس ، علت شل شدن برگهای پتوس و دلیل اینکه چرا گل پتوس رشد نمیکند آشنا شوید.

علت زرد شدن برگ پتوس

بیماری های پتوس و راه درمان آنها

 

بیماری های گیاه پوتوس و راه درمان آنها

علت ایجاد چین و چروک و لکه های قهوه ای روی برگها :

هوا خیلی سرد است، ممکن است گیاه یخ زده باشد. برای جلوگیری از این مشکل از قرار دادن گلدان پتوس پشت پرده و نزدیک پنجره در زمستان به خصوص در شب خودداری کرده و آن را به محل گرمتری منتقل کنید.

علت سوراخ شدن برگ پوتوس :

از جمله علت های سوراخ شدن برگ پتوس، عبارتند از :

  • وجود آفات برگخوار که بیشتر صبح زود یا عصر، زیر برگ ها و ساقه ها مشاهده می‌شوند.
  • تابش نور مستقیم و خیس ماندن برگ ها 
  • صدمات فیزیکی و ضربه حوردن گیاه
  • بیماری قارچی همراه لکه های گرد در حاشیه برگها

برای درمان این بیماری ها لازم است که ابتدا ریشه ی مشکل را از بین موارد بالا شناسایی کرده و سپس به رفع آن اقدام کنید.

علت پژمردگی و بی حالی برگ های پتوس :

یکی از اصلی ترین دلایل بی حالی برگ های پتوس، آبیاری بیش از اندازه است. برای درمان این موضوع بهتر است، فاصله‌ی بین دو بار آبیاری باید به گونه ای باشد که رویه خاک به صورت کامل به اندازه ی یک بند انگشت خشک شده باشد.

 

علت شل شدن برگهای پتوس

علت شل شدن برگهای پتوس

 

چرا گل پتوس رشد نمیکند ؟ 

اگر رشد پتوس شما کم است و یا کاملا متوقف شده است، باید بدانید که دلیل اصلی آن کمبود مواد مغذی خاک است. بهتر است برای جلوگیری از از بروز این مشکل و رفع آن از کودهای شیمیایی مخصوص پتوس استفاده کنید و یا یک کود خانگی برای تقویت گیاهتان درست کنید.

کوچک شدن گلدان نیز می‌تواند علت توقف در رشد پتوس باشد، در این حالت گیاه دیگر نمی‌تواند به اندازه کافی رشد کند. برای حل این مشکل باید گلدان را بسته به اندازه ریشه ها، یک سایز بزرگتر کنید، باید به این نکته توجه کنید که افزایش بیش از حد سایز گلدان نیز می‌تواند رشد گیاه را متوقف کرده و گیاه را به نابودی بکشاند.

علت ریز شدن برگ‌های پتوس :

علت کوچک بودن برگ‌های جدید گیاهان متفاوت است اما از رایج ترین دلایل ریز شدن برگ پتوس می‌توان به کمبود رطوبت محیط اشاره کرد. در این صورت لازم است به صورت منظم اقدام به اسپری آب کنید و یا از راههای افزایش رطوبت گیاهان کمک بگیرید و نیاز رطوبتی گیاه را تامین کنید.

 

چرا گل پتوس رشد نمیکند

ریز بودن برگ جدید

برای پر شدن گیاه پتوس خود باید چه کاری انجام دهیم ؟

اگر می‌خواهید گیاه شما سلامت و پر پشت باشد بهتر است شرایط مناسبی اعم از گلدان مناسب، نور مناسب، آبیاری دقیق و کود دهی منظم برای گیاه فراهم کنید.

علت تنک شدن گیاه پتوس و کم بودن تعداد برگها :

کچل شدن گیاه پتوس و کم بودن تعداد برگها دو دلیل عمده دارد : دلیل اول کمبود نور است که می‌توان با جا به جایی گلدان به یک جای پر نور تر، این مشکل را حل کرد و دلیل دوم کمبود مواد مغدی خام است که در این صورت لازم است از انواع کود های گیاهان آپارتمانی و یا از کود های خانگی استفاده نمایید.  

 

چرا گیاه پتوس آویز نمی‌شود ؟

کمی حوصله کنید در صورتی که گیاه به محیط عادت کند و مواد مورد نیاز خود مانند نور، کود، آبیاری مناسب و … درا ریافت کند خیلی سریع رشد کرده و اقدام به آویز شدن می‌کند.

 

آویز نشدن پتوس

آویز نشدن پتوس

 

علت زرد شدن برگ پوتوس : 

زرد شدن برگ پوتوس می‌تواند علل مختلفی داشته باشد :

1. باتلاقی شدن خاک : اگر برگ های پایینی زرد شده و می‌ریزند، علت زرد شدن برگ پتوس می‌تواند باتلاقی شدن خاک گلدان باشد. در این حالت زهکش گلدان را بررسی کرده و آب زیر گلدانی را خالی کنید و فاصله‌ی بین دو آبیاری را بیشتر کنید. توجه کنید که آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه‌ی گیاه می‌شود.

2. آبیاری با آب سرد : از دلایل دیگر زرد شدن برگ پتوس می‌تواند غبارپاشی یا آبیاری با آب سرد باشد. بهتر است از آب ولرم و بدون کلر برای آبیاری و غبارپاشی استفاده کنید.

3. خشکی کشیدن بیش از حد گیاه : علت زرد شدن برگ پتوس همچنین می‌تواند خشکی بیش از حد باشد که موجب افتادن ساقه و برگ های گیاه و زرد شدن آنها می‌شود. در این حالت آبیاری را بیشتر کرده و گیاه را به مکان خنک تری منتقل کنید.

4. وجود قارچ : احتمال دارد گیاه شما دچار قارچ شده باشد. بهتر است برگ‌های زرد گیاه را جدا کرده و ساقه را با محلول آب و صابون ضد عفونی کنید. در صورت پیشرفت قارچ توصیه می‌شود از سموم مخصوص قارچ استفاده کنید.

5. کمبود مواد مغذی خاک : اگر خیلی وقت است که اقدام به تعویض گلدان خود نکرده اید احتمال دارد به دلیل کمبود مواد مغذی خاک، برگ های گیاه پتوس شما زرد شده باشد. در این صورت می‌توانید از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

6. جریان هوای سرد : یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ پتوس، وجود جریان هوای سرد می‌باشد، در این صورت لازم است گیاه خود را به جای گرم تری منتقل کنید. بهترین دما برای پتوس، هوای 15 الی 25 درجه سانتی گراد میباشد.

7. کمبود نور : در صورتی که نور در گونه‌های ابلق و یا دورنگ به اندازه کافی وجود نداشته باشد، فاصله ی برگ های گیاه از یکدیگر زیاد می‌گردد. در صورتی که برگ های نزدیک به نور، رنگ روشنی داشته باشند و برگ هایی که از منبع نور دور هستند دچار زرد شدگی باشند، می‌توانید متوجه شوید که گیاه نیاز به نور بیشتری دارد.

8. تغییر در شرایط گیاه : اگر به تازگی شرایط مکانی و یا گلدان پتوس خود را تعویض کرده اید باید بدانید که ممکن است به گیاه شوک وارد شود. گیاه شوک وارد شده را با زرد شدن مقداری از برگ های خود نشان می‌هد. اما اگر بعد از تعویض گلدان، این تعداد بیش از حد باشد باید وجود سوراخ زیر گلدان را چک کنید تا از باتلاقی شدن خاک گلدان جلوگیری نمایید.

 

علت زرد شدن برگ پتوس

علت زرد شدن برگ پتوس

علت کم رنگ شدن برگ های پوتوس :

دریافت نور کم سبب کمرنگ شدن برگهای پتوس می‌شود. برای مدتی گیاه را به محیط پر نور تری منتقل کنید.

ایجاد نقاط قهوه ای روی برگ و علت سوختگی نوک برگ پتوس :

علت این اتفاق اشعه مستقیم آفتاب است که موجب صدمه رساندن به برگ های پوتوس قلبی می‌شود. در صورت تماس مستقیم برگ ها به شیشه ی داغ نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد.

علت سوختگی نوک برگ پتوس

قهوه ای شدن برگ پتوس

 

علت از بین رفتن رنگ ابلق گیاه :

گیاه پتوس به خوبی با محیط های کم نور کنار می آید اما نور کم موجب از بین رفتن رنگ ابلق و دو رنگه بودن برگ های گیاه شده و رنگ آنها را سبز می‌کند. برای حفظ رنگ زیبای برگهای پتوس ابلق و پتوس مرمری، آنها را در مکان پر نور قرار دهید.

علت زیاد بودن فاصله بین دو برگ :

کم پست شدن گیاه و فاصله زیاد بین برگها به دلیل کافی نبودن نور و کمبود مواد مغذی اتفاق می‌افتد. بهتر است گیاه را به مکان روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل کنید و هر دو هفته یکبار کود دهی کنید.

علت رشد نکردن برگ جدید در فصول رشد :

دمای محیط نگهداری گیاه سرد است. گیاه را به محیط گرمتری منتقل کنید و تمامی شرایط را برای رشد برگ جدید فراهم کنید.

چرا گل پتوس رشد نمیکند

چرا گل پتوس رشد نمیکند

 

آفات گیاه پتوس

علت وجود حشرات سفید و ریز روی برگها

حشرات سفید و ریز روی برگ های پتوس و زیر ساقه ها نشانه از آفت است. باید توجه کنید که آفت های سفید رنگ می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و باید بسته به نوع آفت از سم مخصوص به آن استفاده کنید. دقت کنید که در مدت دادن سم به گیاه، گیاه آسیب دیده و آلوده را از بقیه گیاهان جدا کنید.

معرفی و آشنایی تمام گیاهان آپارتمانی

ایجاد زخم های سفید رنگ روی گیاه :

این آفت گیاه پوتوس شپشک آرد آلود نام دارد. برگ ها را با سم خانگی آب و صابون تمیز کنید و یا پنبه ای آغشته به سم آفت کش را روی لکه ها بکشید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا مشکل برطرف شود.

چرا گل پتوس رشد نمیکند

شپشک آرد آلود

وجود لکه های قهوه ای برجسته در سطح زیرین برگ ها : 

 وجود آفت علت این مشکل است، برای درمان این بیماری باید هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

تار عنکبوتی شدن سطح زیرین برگ ها و ایجاد لکه بر روی آن ها :

یکی از بیماری های گیاه پتوس وجود کنه قرمز است. برای درمان این مشکل باید با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سم پاشی کنید. غبارپاشی می‌تواند اثر بسیار خوبی در کم کردن آفت ها داشته باشد.

علت سوختگی نوک برگ پتوس

آفت کنه قرمز

تکثیر گیاه پتوس :

تکثیر پتوس بسیار راحت است و از یک گلدان پر برگ آن، به راحتی می‌توانید صاحب چند گلدان کوچک شوید که به دلیل رشد سریع ساقه و برگ ها، در مدت کمی بزرگ و پر برگ می‌شوند. همین تکثیر راحت سبب شده است که قیمت پتوس نسبت به گیاهان دیگر کمتر باشد. بدانید که با تکثیر پتوس ابلق، ممکن است برگها دیگر رنگ طلایی خود را از دست بدهند،  قیمت پتوس ابلق ممکن است کمی بیشتر باشد. تکثیر این گیاه از طریق قلمه بسیار رایج است و اگر می‌خواهید پتوس خود را چندین برابر کنید به مقاله زیر مراجعه کرده و قدم به قدم با آن پیش بروید.

با نحوه کاشت و تکثیر گل پتوس آشنا شوید.

 

198 دیدگاه در “چگونه بیماری های گل پتوس را درمان کنیم ؟! ( مشکلات پتوس )

  1. شکیلا گفت:

    سلام وقتتون بخیر خب راهکاری ندادید.
    من گیاه رو قلمه زدم و بعد از اینکه ریشه بلندی داد در خاک گذاشتمش ولی هنوز یک ذره هم رشد نکرده و همچنین روی دوتا از برگاش سوراخ ریزی وجود داره که نمیدونم باید چیکار کنم؟
    آیا گیاه ترمیم میشه یا نه دیگه؟
    ممنون میشم زود جوابمو بدید تا زودتر حالش خوب بشه

    1. شاهین گفت:

      سلام
      گیاه پتوس اگر در آب ریشه کرد بلافاصله می بایست در گلدان کاشته شود اگر این فاصله بیش از دو یا سه روز طول بکشد گیاه به رشد در آب عادت میکند و دیگه در خاک رشد نمیکند
      سوراخ شدن برگها هم فکر میکنم بدلیل بیماری آفات برگخوار هستش

      1. مهسا گفت:

        سلام
        من دو تا ساقشو تا 2-3 ماه تو آب نگه داشتم خیلی رشد نمیکرد اما سالم بود بعد که کاشتم رشدش خوبه و مشکلی نداره

        1. هاجر گفت:

          سلام پتوس مرمری دارم ک ب خاطر زرد شدن و خشک شدن مجبور شدم ریشه رو ببینم ک دیدم پر کرم خاکی و هزارپاس و خاگشو عوض کردم الان برگاش حالت روغنی داره و یه کم هم چسبناکه .هیچی نمیبینم چیکارش کنم ممنکن میشم راهنمایی کنید

          1. zahra گفت:

            سلام.گل پتوس در اب سر حال بود و ریشه زد بعد که کاشتم داخل خاک.هم.بی.حال شد هم چند تا از برگهای کوچیک زرد شد ممونم میشم راهنمایم کنید

        2. مریم گفت:

          سلام پتوس من خیلی سرحال بود اومدم خاکشو عوض کردم شل شده و بی حال چیکارش کنم

          1. ناشناس گفت:

            مشکل شما حل شد؟ چه اقدامی کردید؟ منم این مشکلو دارم

          2. ریحانه گفت:

            سلام مشکل منم همینه
            خاک گل پتوس عوض کردم الان گیلان بی حالشده میشه لطفا جواب بدین

        3. Amir گفت:

          سلام ببخشید من یه برگ پتوس داخل اب دارم ریشه هم داره ولی یه پارگی کوچیک داره که کناره هاش یه کمی زرد شده چجوری میشه درستش کرد ؟

        4. امیر گفت:

          سلام
          من خاک پیتوسم رو عوض کردم چند روز پیش
          داره هی زرد و بیحال میشه و برگ هاش هم جمع شده
          چیکار کنم برگرده ؟😭❤️

      2. علیرضا گفت:

        من گیاه رو‌ داخل خاک کاشتم‌ولی گیاه بی حال شده و اون سفتی برگ ها شل شده چکار باید بکنم؟
        این اتفاق طبیعی؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام بله تا حدی طبیعیه. اجازه بدین گیاه به خاکش عادت کنه. در عین حال رسیدگی های لازم رو هم انجام بدین تا سرحال بشه.

          1. قلیزاده گفت:

            سلام من گیاه پتوس را قلمه زدم توی خاک کاشتم و هفته ایی یک بار آب دادم الان ۳ هفته شده و یکم پژمرده شده چه راه حلی پیشنهاد میدهید و برای تقویت گل از چه موادی استفاده کنم

        2. S. S گفت:

          من گلدان پتوسم رو عوض کردم خیلی بیحال شد

          1. sahar گفت:

            سلام ۲روزه گل پتوس گرفتم بعد یه روز پژ مرده شده و برگ هاش خشک شده چی کار کنم

          2. Mina گفت:

            سلام منم گلدون پتوس رو دوماه پیش عوض کردم داخل گلدون قبلی رشدش عالی بود ولی بعد که گذاشتم داخل گلدون جدید اصلا رشد نکرد و تمام برگ هاش زرد شد و کلا گل خراب شد با اینکه خیلی روند بود و سرحال.

          3. ناشناس گفت:

            مشکل شما حل شد؟ چه اقدامی کردید؟ منم این مشکلو دارم اگه ممکنه راهنماییم کنید خوشحال میشم

        3. فاطمه گفت:

          سلام ببخشید شما خاکشو عوض کردید گیاهتون خوب شد بعدش یعنی بیحالیش از بین رفت ؟
          من ۵ روزی میشه عوض کردم ولی خیلی بیحاله انگار داره خشک میشه

          1. atefe گفت:

            یا گلدون بیش از حد بزرگ بوده یا خاکش مناسب نیست کود بزنید بهش با اب جوش سرد شده ابیاری کنید غبار پاشی کنید دور از باد کلر باشه

        4. علیرضا گفت:

          سلام من این گیاه پتوس را خیلی دوست دارم و بهش میرسم…همون اول ک میخواین بکارینش
          داخل خاکش باید کود باشه و برگ..من خودم پوسته ی تخمرغم اضافه کردم
          هر سه روز یا چهار روز ی بارم ابش میدم
          تفاله های چای خشک راهم میریزم روش ک خاکش خوب بمونه
          هر یک ماه ی بارم ب اندازه ی دوتا بند انگشت کود کفتر بهش میدم
          با الکل و پنبه برگاش را تمیز میکنم هر یک ماه ی بار..
          هم رشدش خوبه هم فاصله ی برگا نزدیکه
          افت نداره و قهوه ای هم نشده
          شکر خدا زیبا رشد میکنه
          پتوس ابلق هم هست…راسی اینم بگم ک یک سال تو اب بود من گفتم دیگه بدرد نمیخوره میخواسم بندازم بره ولی کاشتمش.عالیه?

        5. اریا گفت:

          بله چند روز اول طبیعیه. چوپ باید عادت کنه

        6. خوش قلب گفت:

          مشكلي نداره يكم زمان ميبره درست ميشه

        7. فاطمه پزنده گفت:

          سلام پتوس من حالش خیلی خوبه فقط ساقه اش بزرگ شده به اندازه یک متر ولی هیچ برگی اضافه نکرده علت چیه که رشد ساقه بدون برگ داره ؟

        8. سعید گفت:

          درود من تو حیاط یک درخت پتوس دارم که در پشت بخش کمی از برگهاش چیزی شبیه دانه های سیاه و شته میزند!!!و بعد برگهای که اینارو دارن پژمرده و پلاسیده میشن،اگر ممکنه لطفا راهنمایی کنید،متشکرم

      3. حسن گفت:

        درودبرشما برای نابودکردن آفات برگخوار ازچه نوع سمی باید استفاده کنم؟؟

        1. زهرا گفت:

          سلام من دو سه هفتست ک گیاه پتوس رو خریدم و برای زیبایی روی دیوار داخل گلدان نصب کردم اما تمام برگهاش بیحال و شل و ول و بعضی از برگها بعداز چندروز زرد میشن و من جداشون میکنم دلیل این بیحال بودن گیاه چیه؟؟

          1. ریحان گفت:

            سلام آبیاری بیش از حد

        2. عرفان گفت:

          سلام حتماً از سم کارباریل سوین استفاده کنید

          حتماً تا 5 با ادامه بدید

      4. . گفت:

        خیر اگر به آب عادت کند باز هم در خاک رشد می کند و الان برای من 3 ماه در آب بود و الان سه هفته هست که کاشتمش دو برگ جدید داده

      5. S گفت:

        سلام خسته نباشید
        پتوس ارتشی من رشد داره ولی برگهاش خیلی کوچیکن و پهن نیستن
        و یه سوال دیگه توی خاک اکثر گلهام بخصوص پتوس هزار پا هست سم هم زدم ولی باز چنتایی هست چیکار کنم؟
        میشه راهنمایی کنین ممنون ?

      6. مریم گفت:

        سلام پتوس من خیلی سرحال بود اومدم خاکشو عوض کردم شل شده و بی حال چیکارش کنم

      7. Mina گفت:

        سلام وقت بخیر
        گیاه من چندماه داخل آب بود خیلی سرحال بود الان یک هفته است منتقل کردم به خاک تمام برگ هاش بی حال و شل شده میخواستم ببینم چند روز زمان میبره از حالت شوک در بیاد؟

    2. نغمه گفت:

      سلام وقت بخیر
      پتوی من یک قفط یک ساقه رشد یافته هست که دو برگ انتهای ساقه جدا شد
      ممکنه دوباره رشد کنه؟!

      1. کیانا والی گفت:

        سلام بله برگ های جدید می ده.

        1. iza گفت:

          سلام?
          پتوس من رشد خوبی داره و شادابه ولی جدیدا تو بعضی برگهاش حالت خوردگی داره و بعضی از برگهاش هم روی سطحشون یه سری سواراخ زرد کوچک داره
          لطفا کمک کنید.?

          1. نیلوفر گفت:

            پشت برگ های پتوس من لک قهوه ای می زنه بعد زرد میشه
            چی کارش کنم؟

        2. مینا گفت:

          سلام پتوس من چند ماهه ک داخل آبه برگ های جدیدی داده اما برگ های قدیمی و پهن، خیلی شل شدن و نرم،

          1. کیانا والی گفت:

            سلام به برگ های پایینی آب می خوره؟ اگر حالت لزج دارن ممکنه در حال پوسیدن باشن و باید سریعا جداشون کنین.

          2. زهرا گفت:

            سلام من دو سه هفتست ک گیاه پتوس رو خریدم و برای زیبایی روی دیوار داخل گلدان نصب کردم اما تمام برگهاش بیحال و شل و ول و بعضی از برگها بعداز چندروز زرد میشن و من جداشون میکنم دلیلش چیه؟

      2. iza گفت:

        سلام?
        پتوس من رشد خوبی داره و شادابه ولی جدیدا تو بعضی برگهاش حالت خوردگی داره و بعضی از برگهاش هم روی سطحشون یه سری سواراخ زرد کوچک داره
        لطفا کمک کنید.?

      3. آیسا گفت:

        سلام وقت بخیر من امروز که اومدم آب زیر گلدونی رو عوض کنم دوتا کرم باریک تو آب دیدم که زنده هم بودن.چی هستن اینا؟راه از بین بردنشون چیه؟

        1. کیانا والی گفت:

          سلام اگر عکسی دارید به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

        2. هاجر گفت:

          سلام سم بزنید .گلای منم اینطور شدن و دیر فهمیدم اکثر ریشه هارو خورده بودن

      4. sahar گفت:

        سلام ۲روزه گل پتوس گرفتم بعد یه روز پژ مرده شده و برگ هاش خشک شده چی کار کنم

    3. Ali گفت:

      سلام علت خورده شدن ساقه پتوس چیه
      ممنون

      1. کیانا والی گفت:

        سلام روزبخیر. عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

    4. ساناز گفت:

      سلام بهش کود سه بیست بدید جون میگیره

    5. هاجر گفت:

      زمان میبره تا گیاه به خاک عادت کنه! مال منم همینطور بود.با اینکه برگ ها سرحال بودن ولی دوماه زول کشبد ک گیاه رشد رو از سر بگیره!

  2. شاهین گفت:

    سلام
    گیاه پتوس اگر در آب ریشه کرد بلافاصله می بایست در گلدان کاشته شود اگر این فاصله بیش از دو یا سه روز طول بکشد گیاه به رشد در آب عادت میکند و دیگه در خاک رشد نمیکند
    سوراخ شدن برگها هم فکر میکنم بدلیل بیماری آفات برگخوار هستش

  3. م.مری گفت:

    سلام
    گیاه من داره پژمرده میشه ساقه هاش و برگاش هم نرم شدن هم چروک..میشه راهکار بدین واسه خوب شدنش?

    1. ساناز گفت:

      آب زیاد میدید

  4. Hosseini گفت:

    ببخشید دلیل ریز ماندن برای پتوس چیه وخیلی شکننده شدنش با تشکر

  5. آزی گفت:

    سلام قسمتی از شاخه پوتوس را جدا کردم و حدود ۲۰ روزه تو آبه اما ریشه نزده تازه ساقه هم زرد شده

    1. Faeze گفت:

      باید تکه های ۱۵ سانتی که حداکثررر ۵ برگ بمونه و باقی برگها جدا بشه و بعد بزارین در ال تا ریشه دار بشه.
      اگر تکه های بلندتر و تعداد برگ بیشتر در اب بزارید توانایی ریشه زایی نداره

    2. عطیه گفت:

      سلام دو نکته خیلی برای نگهداری پتوس مهمه
      یکی اینکه برش از ساقه از زیر گره باشه تا کیاه جدید از محل گره بتونه ریشه بزنه
      و دوم اینکه آب گلدان هر دو هفته عوض بشه و گلدان شسته بشه که لیز نباشه و خود شاخه های پتوس هم شسته بشه

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

    3. Abbas گفت:

      آبش رو هر چند روز یکبار باید عوض کرد و نور کافی غیر مستقیم هم داد به گل

  6. ستاره گفت:

    سلام
    روزتون بخیر
    من یک پتوس حصیری دارم که با وجود رشد خوبش دجار کله های ریز قهوه ای و سوراخ های ریز شده ?
    چیکارش کنم؟؟؟

    1. پشتیبان 1 گفت:

      وجود آفات برگخوار که بیشتر صبح زود یا عصر زیر برگ ها و ساقه ها مشاهده می شوند.تابش نور مستقیم و خیس ماندن برگ ها -صدمات فیزیکی-بیماری قارچی که همراه لکه های گرد با حاشیه می باشد -همه ی این ها میتوانند علت سوراخ شدن برگ پوتوس باشند.لازم است که ابتدا ریشه ی مشکل را شناسایی کرده و سپس به رفع آن اقدام کنید.
      وجود لکه های قهوه ای برجسته در سطح زیرین برگ ها: حشره افت دلیل این مشکل است، هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.
      ایجاد نقاط قهوه ای و سیاه در مرکز و نوک برگها :علت این اتفاق میتواند اشعه مستقیم آفتاب باشد که موجب صدمه رساندن به برگ های پوتوس میشود ، یا ممکن است برگها شیشه داغ را لمس کرده باشند ، علت را بررسی کرده و به رفع مشکل اقدام کنید.

  7. Raha گفت:

    سلام،من یه گلدان پتوس را یک سال هست خریداری کردم بعد فقط آب بهش دادم
    الان برگ هاش داره زرد میشه و میریزه
    این زرد شدن داره وسعت میگیره انگار کل گیاه رو در بر میگیره چیکار کنم؟؟
    یه قلمه هم در آب دارم که حدود۵یا۶ سانت ریشه کرده دیگه واسه کاشتن تو گلدان دیره؟؟؟

    1. majid گفت:

      نه عزیزم دیرنیست ،شما همون قلمه را انتقال بدید به خاک

    2. majid گفت:

      درضمن اگه هنوز خاک گلدونا عوض نکردین بهتره عوضش کنید یا حداقل از کودهای تقویت کننده خاک واسه تقویت خاک گلدونتون استفاده کنید.

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

        1. شهین محمدی گفت:

          سلام پتوس من شپشک… یا سفیدک زده امروز… آب و فلفل قرمز اسپری کردم بهش… و آب و مایع ظرفشویی…. امکان داره بهتر بشه

  8. سپهر گفت:

    مرسی از مطالب خلاصه و مفیدتون

  9. حامد گفت:

    مطالب سایتتون بسیار مفید هست بهتون تبریک میگم

  10. Shahabadi گفت:

    سلام خسته نباشید
    من اول پتوسم را تو اپارتمان نگه میداشتم الان گذاشتم بالکن ولی گیاهم برگهاش زرد شده و بی حال و پژمرده شده چی کار کنم
    لکه های قهوه ای هم خیلی کم دیده میشه

  11. امیر حسین گفت:

    سلام
    من گل پتوسم برگاش زرد میشه چیکارش کنم

  12. لیلی گفت:

    پتوس دکمه های سیاه رو بدنش درست شده نشانه چیست

  13. Fatima گفت:

    باسلام برگ های گل من کوچیکن وهم اینکه خیلی نزدیک هم درمیان؟

  14. بهرامی گفت:

    سلام و وقت بخیر
    ضمن تشکر از مقاله شما، یک سوال از خدمتتون داشتم. حدوداً یکماهه برای گل پتوس من مشکلی پیش اومده که دلیلش رو متوجه نمیشم. تغییری هم در محل و شرایط نگهداری گل ندادم.
    مشکل اینه که برگ های جدید به صورت نصفه رشد می کنن، انگار گوشه برگ ها خورده شده باشه. این مشکل فقط برای برگ های جدید که رشد می کنن پیش میاد و برگ های قدیمی مشکلی ندارن.
    بینهایت ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

    1. فاطمه گفت:

      گلدان پتوسم رو تعویض کردم گیاهم کلا بی حال شده و بعضی از ساقه هاش دارن زرد میشن.باید چکار کنم؟ ممکنه گیاه برگرده به حالت قبلش؟ ممنون میشم جواب بدید

      1. حسین گفت:

        سلام باید خاک تون خاک برگ باشه .اگه میتونین یه خورده با خاک کاکتوس قاطی کنین

      2. کیانا والی گفت:

        سلام بعد از تعویض گلدان طبیعیه گیاه کمی بی حال بشه. باید مراقبت های لازم رو انجام بدین تا به شرایط جدید عادت کنه و دوباره سرحال بشه.

      3. فاطمه گفت:

        میشه بگی گلت خوب شد یا نه ؟منم الان همین شرتیط رو دارم

    2. بنفشه گفت:

      ببخشید منم دقیقا مشکل گیاه شمارو داره گلدونم. میشه بفرمایید نتیجه چه شد علت چی بود

  15. حسینی گفت:

    سلام گیاه پتوس من پر شده از حشره های سفید و الان که پژمرده و مریض شده من فهمیدم
    باید چیکار کنم روی ساقه ها برگها همه جا هستن

  16. سپیده گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    سوراخ شدن برگ پتوس چه جوری باید درمان کرد؟
    من حشره های سیاه، پشه های کوچیک دیدم روش هست؟؟
    میشه راهنماییم کنین لطفا.

  17. الهام گفت:

    سلام
    من گل پتوسی ک دارم چند ساله هست و رشد خوبی داشت و ساقه های بلند ک ب سقف کشیده شدن ولی این فصل شروع کرد برگ هاش زرد شدن و ی تعدادی هم نوک برگاش قهوه ایی شدن و برگا بی حال اویز شدن خاکش هم مرطوبه نیاز ب ابیاری نداره میشه کمکم کنید چکار کنم خوب بشه

    1. آراد گفت:

      به احتمال زیاد خاک گلدان دیگر مواد مغذی خود را از دست داده . کود سه بیست با کود آهن بصورت یک هفته درمیان بهش بدین تا دوماه . یا اگر امکان دارد خاک گلدان خود را عوض کنید . اگر ریشه ها از زیر گلدان بیرون آمده حتما یک سایز گلدان را بزرگتر کنید . میتونید برای شاخسار شدن گیاه شاخه های بسیار بلند را سرزنی کنید .

  18. مجید گفت:

    سلام. وقتتون بخیر.
    حدود 10 روز هست که ساقه های پتوس رو توی آب گذاشتم، ولی آب مورد نظر آب لوله کشی است، یعنی ممکنه کلر و املاح داشته باشه. آیا ممکنه به خاطر این دو مورد، ساقه ها هیچ ریشه ای نزدن؟
    متشکرم.

  19. فهیمه گفت:

    سلام
    گل، پتوس چند ساله دارم ولی الان برگاش زردشده وبرگای جدید قبل از باز شدن میریزه باید چیکارش کنم

  20. سعید گفت:

    من یک پتوس تو آب دارم چند ماه کلی بزرگ شده و کلی ریشه کرده
    چطور به خاک منتقلش کنم ؟

  21. مانی گفت:

    سلام من یه پتوس دارم از بغل داره سیاه و خشک میشه یه برگش هم زرد شده چکار کنم میترسم خراب شه لطفا خیلی زودتر جواب بدید ممنون!،،،،؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام
      سیاه شدن نوک برگ ها و بعد زرد شدنشون ممکنه به دلیل آبیاری زیاد باشه.

  22. ساینا گفت:

    سلام،من یه پتوس دارم،خیلی رشدکرده، ازدوقسمتش قلمه زدم، منتهی الان ساقه های گیاهم ازهمون جایی که قلمه زدم داره خشک میشه،کم کم ساقه اش داره پیشروی میکنه وخشک میشه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه چاقو یا قیچی که برای جدا کردن قلمه ها استفاده شده آلوده بوده باشن. به کمک یک قیچی تمیز قسمت های خشک شده رو جدا کنید تا آسیب به بقیه بخش های گیاه منتقل نشود.

  23. ازاده گفت:

    سلام من یه گیاه پوتوس دارم که خیلی هم رشد کرده ولی متاسفانه به قسمتی از ساقش ضربه خورد و ساقش کمی خراب شد و سبزی روی ساقه تا حدودی از بین رفت میخواستم بدونم راهی هست که گیاهم ترمیم بشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بستگی داره آسیب تا چه حد باشه. می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر راهنماییتون کنیم: iranderakht

  24. ریحانه گفت:

    گیاه پتوس من برگ های جدید در اورده ولی یکیش هم خیلی کوچوله هم سریع سیاه شده ولی اصلا تو نور مستقیم افتاب نیست چیکار باید کنم ؟؟؟

  25. مریم گفت:

    سلام. دوتا از برگهای پتوس من زرد شده ولی شاداب و سفته برگاش. فقط چرا زرد شده؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه از کمبود مواد مغذی خاک باشه. می تونین به گیاه کود مخصوص گیاهان آپارتمانی بدین تا تقویت شه.

    2. شاپرک گفت:

      سلام من یه گیاه پتوس حدود یه هفته است خریدم بعد اقدام به تعویض گلدان کردم وهمون موقع متوجه شدم ریشه گیاه پر از هزارپااست خاکشو جدا کردم وریشه هاشو تکون دادم تا هزارپاهاش بیفته بعد کاشتم ولی فرداش بی حال شد وبرگاش شل وبی حال شده دیگه شاد نیست!برگاش دیگه سفت نیست الان دو روزه یعنی خوب میشه؟؟

      1. کیانا والی گفت:

        سلام بله مراقبت های لازم رو انجام بدین تا گیاه به گلدون جدیدش عادت کنه و دوباره سرحال بشه.

  26. سهیلا گفت:

    سلام
    منظورتون از دیدگاه ارائه سوالات هستش ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام هر نظر، پیشنهاد و سوالی دارید می تونید از بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

  27. فقیهی گفت:

    سلام من گیاه پتوسم ازساقه شکست وقسمتی درخاک هست ازساقه بالادرحال زردشدن وخشک شدن به پایین هست وقسمت پایین گیاه جوانه زده بزرگ شده چه کارکنم این زردشدن به پایین نیاییدوگیاه خراب نکند؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  28. شاپرک گفت:

    سلام من یه گیاه پتوس حدود یه هفته است خریدم بعد اقدام به تعویض گلدان کردم وهمون موقع متوجه شدم ریشه گیاه پر از هزارپااست خاکشو جدا کردم وریشه هاشو تکون دادم تا هزارپاهاش بیفته بعد کاشتم ولی فرداش بی حال شد وبرگاش شل وبی حال شده دیگه شاد نیست!برگاش دیگه سفت نیست الان دو روزه یعنی خوب میشه؟؟

  29. مینا گفت:

    سلام وقت بخیر.ببخشید میخوام که از پتوسم قلمه بگیرم ولی همه ی برگهاش تازه هستن اون قسمت از برگهای ابلقش هم پر از گره و برگ هست میشه که از جدید ترین برگش بگیرم .چونکه اگه بخوام ار برگهای ابلقش بگیرم باید حدود یک متر پتوس رو از دست بدم

  30. حسین گفت:

    سلام باید خاک تون خاک برگ باشه .اگه میتونین یه خورده با خاک کاکتوس قاطی کنین

  31. یدالله گفت:

    سلام
    پتوس من درون گلدانش کرم های کوچکی وجود دارد
    آیا بودن کرم های کوچک درون گلدان پتوس آسیبی به پتوس من می‌زند؟؟؟؟؟
    اگر آسیب می زند یک راه‌حل بدهید
    ممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر کرم های خیلی کوچک سفید دیده می شن بله آفت ریشه هست و باید سم بزنین به گیاه. ولی اگر کرم خاکی هستن تعداد کمش مشکلی نداره ولی باز هم برای اطمینان می تونین سمپاشی کنید.

  32. Raha گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    دوسه ماهی هست گیاه پتوس خریدم تا دوهفته پیش مشکلی نداشت تا اینکه روی خاک هزارپای مرده دیدم رفتم از گلخانه سم گرفتم فکرکنم دیازینون بود یکبار به مقدار یک در بطری با دولیتر آب مخلوط کردم و موقع آبیاری استفاده کردم از دیروز متوجه شدم برگها درحال زرد شدن هستند درضمن من یک هفته هست بخاطر اینکه برگهای گیاهم بزرگ و پهن بشن هر روز یا روزی دوبار غبارپاشی با آب تصفیه شده انجام میدادم گلدان هم جلوی باد کولر آبی هست بنظر شما مشکل از کجاست از زمانی هم خریدمش هیچ کودی بهش ندادم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام گیاه رو اصلا در برابر باد کولر قرار ندین ممکنه همین باعث زرد شدن برگ هاش باشه. البته زرد شدن برگ ها دلایل متعددی می تونه داشته باشه. مخصوصا آبیاری. هم آبیاری کم و هم زیاد می تونه باعث زرد شدن برگ ها بشه. همچنین ممکنه مواد مغذی خاک کم باشه و گیاه به کود نیاز داشته بشه. می تونین کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تهیه کنید و طبق دستورالعمل به گیاه بدین.

  33. گلهای رنگارنگ گفت:

    برای تکثیر پتوس ساقه باید مسن باشد و ته برگ ها دارای ریشه های کوچک باشد. در آب مقطر و ظرف تاریک بگذارید.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

  34. سحر گفت:

    سلام من یه پتوس دارم که ازش قلمه گرفتم حالا ساقه اصلی که ازش قلمه گرفتم از اونجایی که بریدم زرد شده و داره بیشتر میشه،چیکارش باید بکنم؟ممنون میشم جواب بدید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه قیچی یا چاقویی که استفاده کردین آلوده بوده باشه. می تونین قسمت زرد رو اگر خیلی پیبشروی نکرده با یک چاقوی تمیز جدا کنید که به بقیه گیاه منتقل نشه.

    2. بنفشه گفت:

      ببخشید منم دقیقا مشکل گیاه شمارو داره گلدونم. میشه بفرمایید نتیجه چه شد علت چی بود

  35. مینا گفت:

    سلام پتوس من چند ماهه ک داخل آبه برگ های جدیدی داده اما برگ های قدیمی و پهن، خیلی شل شدن و نرم،

  36. ابوالفضل گفت:

    سلام خسته نباشید مرسی از سایت خوبتون
    گل پتوس من همچیش خوبه ولی با اینکه اصلا روی برگ هاش اب نمیریزم ولی روی برگ هاش جای لک اب اینجاد میشه و هیچ جوره هم پاک نمیشه
    مشکلش کجاس کسی میدونه؟؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونین عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم:iranderakht

  37. ترنم گفت:

    اطلاعات خوبی بود ،یکی ازگلدانهای من چنتا ازبرگهاش دونه های ریز قهوه ای زده و درحال ازبین رفتنه ،چیکار کنم ؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه از نور شدید و یا وجود آفت باشه. گیاه رو برای داشتن آفت بررسی کنید تا اگر موردی مشاهده شد سریعا اقدام کنید.

  38. فروزان گفت:

    نگه داشتن پوتوس در آب اشکالی داره؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خیر پتوس رو هم در آب و هم در خاک می تونین نگهداری کنین.

  39. سارا گفت:

    نگه داشتن پوتوس در آب اشکالی داره؟

    1. Kiyana گفت:

      سلام من پتوسم دورش پشه جمع شده چکارکنم؟ و یکم بی حاله در هفته دوبار آب میدم کمه یا زیاد؟بعد اینکه تو خونه باشه یا بیرون

  40. مرضیه گفت:

    سلام ببخشید چندروزی ک گیاه پتوسم چندتا از برگهاش نرم شده و بعضی دیگر زرد شدن علتش چیه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر پتوس رو در خاک نگهداری می کنید احتمالا آبیاری زیاد بوده که اینطوری شده. آبیاری رو حتما بعد از خشک شدن کامل خاک انجام بدین و نذارین خاک خیس و غرقاب بمونه.

      1. مرضیه گفت:

        سلام.نیازی نیست بهش کود یا مواد مغذی بدم

        1. کیانا والی گفت:

          می تونین از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی ماهی یک بار طبق دستور استفاده کنید.

  41. کاشانب گفت:

    سلام . من دیروز گلدون تپوس رو عوض کردم. خیلی بیحال شده و برگاش داره پلاسیده میشه. خیلی نگرانم از بین بره

    1. کیانا والی گفت:

      سلام مشکلی نیست نگران نباشید. چون گلدون رو تازه تعویض کردین بیحال شدن گیاه طبیعیه. چند روز بهش فرصت بدین تا به گلدون جدیدش عادت کنه و اگر مشکل برطرف نشد باز پیام بدین تا راهنماییتون کنیم.

  42. مرضیه گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من گلدان پتوسم برگهاش حالت بی حال و ساقه هاش نرم شدن چه کاری کنم ک خوب بشه حتی ابیاریش رو هم کم کردم اما تغییری نکرد خواهش میکنم راهنماییم کنید فقطمن گلدان پتوسم خزه دار

  43. مرضیه گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من گلدان پتوسم برگهاش حالت بی حال و ساقه هاش نرم شدن چه کاری کنم ک خوب بشه حتی ابیاریش رو هم کم کردم اما تغییری نکرد خواهش میکنم راهنماییم کنید فقطمن گلدان پتوسم خزه دار کاش میشد عکسش رو بفرسم تا بیشتر بتونید کمکم کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام آبیاری رو تا خشک شدن کامل خاک متوقف کنید. عکس گیاه رو می تونین به اینستاگرام ایران درخت بفرستین: iranderakht

      1. مرضیه گفت:

        چطوری میتوانم بفهمم ک خاک کامل خشک شده است؟

        1. کیانا والی گفت:

          انگشتتون رو به اندازه یک بند داخل خاک فرو کنید اگر احساس کردید رطوبت داره و خاک به دستتون چسبید یعنی هنوز وقت آبیاری نشده. برای این کار از یک تیکه چوب کوچیک مثل چوب بستنی هم می تونین استفاده کنید.

      2. zahra گفت:

        سلام خسته نباشید من دو گلدان پتوس دارم ک برگاش حالت برامدگی شده و یه دونه از برگاش کم کم داره زرد میشه و رشدش هم کم شده و داخل زیر گلدان ها کرم های ریز و درشتی مشاهده کردم
        سم کاربندازیم و دیزودین خریدم نمیدونم‌مشگل گلم رو با این دو سم برطرف میشه یا نه اگه میشه لطف کنید بگین هرچندوقت و تا چه مدت اینکار رو تکرار کنم

  44. Amir گفت:

    سلام وقتتون بخیرمن گل پتوسم7ماه کاشته شده امافقط برگ اضاف میکن اصلاساقهارشدندارن وحالت اویز ندار.لطفا راهنمایی کنیدممنون

    1. کیانا والی گفت:

      سلام می تونین به گیاه کود مخصوص گیاهان آپارتمانی طبق دستور بدین تا رشدش تقویت شه.

  45. غزل گفت:

    سلام من چند ساقه پتوس رو ۲ ساله که توی آب نگه داشتم و بسیار زیبا و پر پشت شدن. چند وقت پیش دیدم هر روز داره یه برگش زرد می شه. به توصیه ی یه دوست کاشتمش. ولی بدتر شد. در عرض دو هفته بیشتر از ۳۰ تا برگش زرد شده. ازش یه قلمه گرفتم که اون هم داره زرد می شه. چی کار کنم؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بخود جابه جایی باعث شده به گیاه شوک وارد شه و با سرعت برگا زرد بشن. گیاه اصلی رو شاید نشه نجات داد فقط می تونین آبیاری رو کم کنید و گیاه رو جایی بذارین که تهویه هوش مناسب باشه و به خاک سم قارچ کش بزنید. از کود کامل هم می تونین برای تقویتش استفاده کنید. ولی برای اطمینان از قسمت های سالم قلمه تهیه کنید و اون ها رو در آب یا خاک ریشه دار کنید.

      1. مرضیه گفت:

        سلام گیاه من برگهاش همه نرم شده بودن بهم گفتید ابیاریش رو متوقف کنم .من الان حدود۱۰روز که گیاهم رو ابیاری نکردم نصف بیشترخاک گلدانم خشک .ازالان میتونم ابیاریشو منظم کنم
        حتی با متوقف کردن ابیاری هم گیاه جون نگرفت و هنوز تمام برگهاش و ساقه هاش نرم هستند

        1. کیانا والی گفت:

          سلام عکس گیاه به همراه شرایط نگهداری دقیق رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  46. دماوندی گفت:

    سلام من چند قلمه پتوسو بعد از ریشه در اب داخل گلدان کاشتم آبیاریش منظم هست و اسپری اب هم میکنم ولی برگاش خیلی نرم و نازک شدن و رشد اصلا نداره برگهتی جدیدش هم لول مونده و باز نمیشه نور منزل هم خیلی زیاد نیست ولی گلدان رو پشت پنجره گذاشتم فقط عصرها نور بهش میتابه چکار باید بکنم به نظر شما اگر ممکنه راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام آبیاریتون چند وقت یکباره؟ چون پتوس به آبیاری زیادی نیاز نداره و اگه بیش از اندازه بهش آب بدین برگ ها شل و بیحال می شن. بهتره قبل از آبیاری خاک رو چک کنید که به اندازه 2-3 سانتی متر کامل خشک شده باشه. غبارپاشی هم هر 2-3 روز یک بار کفایت می کنه و نباید بیشتر از این باشه. برای تقویت گیاه هم می تونین از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی طبق دستور استفاده کنید.

      1. Qazal گفت:

        سلام گیاه پتوس من روش زخم هایی باز شده انگار با انگشت همه برگ هاشو خط انداختی افتی هم نداره خودشم یه شبه شد سالم بود صبح نگاه کردم دیدم اینجوری شده نمیدونم مشکلش چیه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم ?

  47. فاطمه گفت:

    با سلام درختچه پتوس من خیلی بی حال شده رشدشم متوقف شده و برگاش داره زرد میشه چیکار کنم چه کودی بهش بدم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام کود کامل سه بیست طبق دستور استفاده کنید.

  48. Mehri گفت:

    سلام آیا فقط ساقه پتوس بدون برگ در آب ریشه میدهد؟

    1. Qazal گفت:

      سلام گیاه پتوس من روش زخم هایی باز شده انگار با انگشت همه برگ هاشو خط انداختی افتی هم نداره خودشم یه شبه شد سالم بود صبح نگاه کردم دیدم اینجوری شده نمیدونم مشکلش چیه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم ?

  49. بهزاد پهلوان نژاد گفت:

    سلام….
    من یه پتوس مرمری اوایله مرداد خریدم رشدش صفره و سره بعضی برگاش خشک میشه چیکارش کنم؟؟
    و اینکه امروز خاکشو زیر و رو کردم هم هزارپا دیدم و هم از این پشه سفیدا چیکارشون کنم
    در ضمن سم زدم به گیاه و خاک اشکال نداره؟؟؟
    خواهشا راهنمایم کنید این گلدونمو خیلی دوست دارم

  50. سارا گفت:

    سلام من دوماهه پتوس خریدم در ماه دوماه برگ های پایینی شروع به زرد شدن کردن بعد برگها بی حال شدن بعد ساقه ها بیحال شدن و همه دارن زرد میشن . چیکار کنم راهکار چیه. این فرایند بی حالشدن تو یک هفته اخیر افتاده

  51. هانی گفت:

    سلام من یه گلدون پتوس مرمری دارم، با اینکه پشت پنجره گذاشتم نور زیادی هم بهش میخوره ولی برگاش داره سبز میشه دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. Mona گفت:

      سلام وقت بخیر گلدون پتوس من کرم زده بود چند روز پیش گلدون خاکو کامل عوض کردم الان پایین پتوسم زرد شده و بالا هاش کامل بی حال شده چیکار کنم

  52. باران گفت:

    سلام خسته نباشید پتوسی که کاشتم رشدش خیلی خوبه ولی سر برگهاش انگار سوخته همه برگای جدیدی که میزنه هم بعد مدتی اینجور میشه زیر نور مستقیم آفتاب هم نیست.باید چیکار کنم که برگاش نسوزه؟

  53. یاس گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    ممنون از همکاری شما و مطالب ارزنده و آموزنده تون
    پتوسهای شادابی داشتم ولی مدتیه لبه برگهای پتوسها از حالت صاف بودن خارج شده و تقریبا دلبر دالبر شده ، بعضی از برگها هم لکه های قهوا ای روش هست و بعضی سوراخ و خط افتاده اند بعضی برگها هم از حالت صاف بودن دراومدند و خودشکن و کمی جمع کردن ،انگار یه جورایی چین خوردن
    یک دنیا سپاس از وقتی که میگذارید
    تشکر?
    ممکنه لطف کنید راهنمایی بفرمایید؟
    لطفا بگید به روش خانگی چه درمانی رو پیشنهاد میکنید ؟

    1. رها گفت:

      سلام چرا گیاه پتوس من فقط از به جهت داره رشد میکنه؟ یکی از ساقه هاش داره بلند و بلند تر میشه فقط. و ایرنکه حاشیه برگه ها لکه قهوه ای هست چه چیزی باید براش بخرم و چطور مصرفش کنم؟ اسمش رو بگین

  54. بتول کرمی گفت:

    پتوس رو بیرون رو بالکن گذاشتم پژمرده شده الان آوردن تواتاق تغییر نکرده چیکار باید بکنم تورو خدا زودتر جواب منوبدید

  55. پشیمان گفت:

    سلام ،گلدون پتوسم در عرض یک هفته برگ هاش زرد شدن و روی بگ ها لکه های قهوه ای ایجاد شده و میریزن ،گلم داره از دیت میره لطفا کمکم کنید????ابیاری رو کنترل کردم ،برگ توی نور مستقیم یا حرارت هم نبوده زهکش هم کنترل کردم دیگه نمیدونم چیکار کنم

  56. فری گفت:

    الله اکبر به عظمت خدا?

  57. فری گفت:

    الله اکبر به عظمت خدا?

  58. زکیه گفت:

    سلام. من پتوس بلک گرفتم و الان دو هفته است که دارمش برگهاش از پایین خشک میشه و میریزه. براش جزیره هم درست کردم. دو رو ز هم کاورش کردم. مشکلش چیه? توی مقاله درباره خشک شدن برگها از پایین هیچی ندیدم.

  59. مهدی شیخ گفت:

    سلام پتوس مت ساقه هاش قهوه ای شده ، برگاش زردشتی و دارن جمع میشن علتش چیه ؟ لطفا کمکم کنید.

    1. زمانه گفت:

      سلام وقت بخیر.برگ های پتوسم به شدت بی حال شدن و شل اوردن.امروز متوجه شدم که ساقه ها از داخل خاک شروع به زرد شدن کردن.راه حلی برای نجات گیاه هست؟ممنون از پاسخگوییتون

  60. مهدی شیخ گفت:

    سلام پتوس من ساقه هاش قهوه ای شده ، برگاش زردشدن و دارن جمع میشن علتش چیه ؟ لطفا کمکم کنید.

  61. سارینا گفت:

    سلام وقت بخیر ممنون از مقاله خوبتون
    پتوس من برگهاش زرد میشن و گیاه رشدی نداره. نوک برگهاش هم میسوزن و قهوه ای میشن
    ممنون میشم اگر راهنماییم کنید?

  62. هاجر گفت:

    سلام پتوس مرمری دارم ک ب خاطر زرد شدن و خشک شدن مجبور شدم ریشه رو ببینم ک دیدم پر کرم خاکی و هزارپاس و خاگشو عوض کردم الان برگاش حالت روغنی داره و یه کم هم چسبناکه .هیچی نمیبینم چیکارش کنم ممنکن میشم راهنمایی کنید

  63. مینا گفت:

    من چند ساله گیاه پتوس رو در آب نگهداری می کنم. چند وقتیه که ریشه های گیاه کپک میزنه. من هم گیاه و ریشه رو با آب خالی و گلدان رو با آب و مایع ظرفشویی میشورم و دوباره میذارم تو آب و باز هم کپک میزنه. چیکار باید بکنم؟

  64. سجاد گفت:

    ببخشید من گلدان گیاه پوتوس ابلقم را عوض کردم ولی الآن ۵روزی است که برگ هایش حالت افتاده دارد و اصلا هیچ جوانه ای نمی زند

  65. ? گفت:

    سلام. پوتوس من اوایل خیلی سرحال بود( در زمستان) حالا برگ هاش زرد شدن و تعداد خیلی کمی پوسیده و سیاه شدن. این برگ هارو باید بکنم؟ چیکار کنم واقعا ناراحتم

  66. نرگس گفت:

    سلام ما گل پتوس داریم داره زرد میشه و رشد نمیکنه علتش چیه

  67. Shaghayegh گفت:

    س من ی سالی میشه ک پتوس کاشتم فقط درحد چندتابرگ اضافه کرده، و اندازه شونم از قبلیا خیلی کوچیک تر شده…نورغیرمستقیم هم بهش میخوره،یعنی پشت پنجره گذاشتم…
    اب هم کم میدم و وقتی اب میخوام بدم کنارخوده گیاه نمیریزم دورش میریزم…
    اب پاشی هم میکنم
    اگ کمکم کنیدممنوتون میشم.

  68. متینه گفت:

    سلام خسته نباشید
    علت سیاه شدن ساقه پتوس چیست

  69. Nesa گفت:

    علت اینکه برگ های پتوس رو به سفیدی میره و از سبزی خارج میشه چیه ؟

  70. ۹۹۹لبیت گفت:

    سلام من یک گیاه پتوس دارم که دو ساقه تقریبا بزرگ داره و یک شاقه بزرگ ،که این سه ساقه سر حالند اما یک ساقه تقریبا بزرگ داره که برگ های زیادی هم داده اما تازگی ها ساقه و برگ بی حال و تقریبا کم رنگ شده
    آیا ساقه را قلمه بزنم؟
    یا به گیاه کود بدم یا خاکش رو عوض کنم
    میشه زود تر راهنمایی کنید ممنون.

  71. فرامرز گفت:

    سلام روز تون بخیر.
    من گیاه پتوس دارم، مدتی زیادی تو تاریکی بود و رشد خیلی کم داشت، بعدا متوجه شدم که خانمم آبیاری زیاد کرده، مجبور شدم خاک شو کاملا عوض کنم، هفته قبل من کاملا خاک شو عوض کردم و آوردمش تو صالون نزدیک پنجره، الان همه برگ ها داره زرد میشه و همه برگ ها شل شده. باید چیکار کنم.
    لطفا کمکم کنید.

  72. پريسا گفت:

    سلام سه روز گلدان پتوس رو تعويض كردم در بازار گل و فروشنده هم سم هم هيوميك اسيد به گل داد ولي بعد از سع روز روي سه تا از برگا لكه قهوه اي افتاده و گياه چندتا از برگاش پژمرده شده
    ممنون ميشم راهنمايي كنيد چكار كنمو

  73. هستی گفت:

    سلام
    پتوس مشکی دارم که تازه یک هفته هست خریدمش و پشت برگ هاش شته های ریز سفید زده
    لطفا راهنمایی کنید از چه آفت کشی استفاده کنم ؟
    ممنون

  74. شقایق گفت:

    من یک ماهه گیاه پتوس رو دارم و رشد خوبی داره ولی جدیدا روی ساقه اش یه چیزای قهوه ای شکلی مثل زگیل تعداد زیاد در اومده میشه لطفا راهنماییم کنید؟

  75. فاطمه گفت:

    سلام ببخشید من یه گیاه پتوس داشتم که خیلی رشداش کم بود و زرد میشد برگ ها با یه گل فروشی مشورت کردم گفتن گیاه قارچ دارع از قارچ کش استفاده کنید و خاکش هم عوض کنید منتها اینقدر گیاه وضعش خراب شده بود که من همون روز خاکشو عوض کردم و اشتباه کردم قارچ کش هم بهش زدم ۲ تا شوک بهش وارد شد الان خیلی خیلی بیحاله و انگار داره خشک میشه ۵ روزه که بیحاله بهش اب هم دادم ولی همچنان بیحاله و میترسم خشک بشه حالا چیکار کنم خودش با مرور زمان ممکنه خوب بشه یا همین الان ازش قلمه جدا کنم ؟؟؟قارچ کشمم توی ۱ لیتر اب حل کردم پاشیدم به برگ ها

  76. معصومه گفت:

    سلام علت قهوه‌ی شدن که به شکل خشکی شدن نوک برگ پیتوس رو میشه توضیح بدید اول یه گلدان بود الان دومین گلدانم هم همین اتفاق بهش افتاده

  77. رضا خلیجی گفت:

    سلام . ببخشید من گیاه پوتوس رو توی آب نگهداری میکنم چند وقت پیش آب گلدون رو بعد از مدتها عوض کردم(چون بهم گفته بودن دیر به دیر اینکار رو انجام بدم ) و کود جدید بهش دادم و جای اون رو هم عوض کردم … اما از اون روز به بعد مدام برگهاش زرد و پژمرده میشن و از ساقه حالت گندیده شده میگیرن به خودشون … کلا پوتوس قشنگم داره نابود میشه …. ممنون میشم راهنماییم کنید لطفا

  78. شهرزاد گفت:

    سلام وقت بخیر ، یکی از شاخه های پتوسم خیلی بی حال و بی جون بود، برعکس بقیه شاخه هاش، بعد این شاخه بی حاله رو از ریشه کشیدم بیرون، یک سری توده های سفید روی ریشش هست ، نمیدونم چی هستن؟. ممکنه راهنماییم کنید

  79. شهرزاد گفت:

    سلام وقت بخیر، یکی از ساقه های پتوسم برعکس بقیشون، خیلی بی حال و بی جون بود، از ریشه دراوردمش دیدم روی ریشش یک سری توده های سفید رنگ هست ، نمیدونم چین، ممکنه راهنماییم کنید, ممنون

  80. Asma گفت:

    سلام.من یه گلدون پتوس بلک دارم ک تموم برگهاش خشک شد.جاشو عوض کردم دوباره جوونه زد و برگ داد الان بعد دوهفته دوباره برگهای جوونه زده خشک میشن چیکار کنم؟؟☹

  81. فریبا طالبی گفت:

    سلام خسته نباشین.من گلدون و خاک پوتوس رو عوض کردم.الان ده روزی میشه .خیلی بی حاله و رشدش متوقف شده.به نظرتون مشکلش چیه؟

  82. ریحان گفت:

    افت زده از افت کش استفاده کنید وبا الکل برگ هاش رو تمیز کنید

  83. هاجری گفت:

    سلام وقت بخیر پیتوس من خوب بود خاکشو عوض کردم الان سر برگ هاش زرد شده و به مرور میریزه چکار کنم

  84. سارا زندی گفت:

    باسلام و وقت بخیر ما در خانه گل پتوس داریم و مشکل دارد میتوانم عکس از گل پتوس را بگیرم و دلیل مشکل را بهم بگویید؟

  85. نوشین گفت:

    سلام گیاه پتوس من بعضی برگهاش قهوه ای شده ولی آبدار ونرمه خشک نشده بعضیهاشم نوکش سوخته لطفا علت وراه درمانش رابفرمایید

  86. ناشناس گفت:

    سلام گیاه پتوس من زیر شاخه هاش غده های ریزی داره . این حالت طبیعیه یا خیر ؟ البته قبلا هم داشت ولی الان تعدادشون خیلی زیاد شده

  87. nahid گفت:

    سلام من ی گلدون پتوس مرمری پر وزیبا گرفتم بعد برگاش زرد میدشن و گلدونش کوچیک بود گلدون و عوض کردم بعد از ی مدت دیدم روی ساقه برگا کمی سیاه شدن بعضی از برگا هم زرد میشن و میریزن هر چند هفته یکبارمحلول گریمور بهش دادم اصلا آفت یا قارچی ندیدم اما برگها شل شدن و خیلی خیل کم شده لطفا راهنمایی فرمایید ممنونم

  88. Qazal گفت:

    سلام گیاه پتوس من روش زخم هایی باز شده انگار با انگشت همه برگ هاشو خط انداختی افتی هم نداره خودشم یه شبه شد سالم بود صبح نگاه کردم دیدم اینجوری شده نمیدونم مشکلش چیه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم ?

  89. پانته آ گفت:

    گیاه پتوس من داخل خاکش یک چیز های سعیدی در اومده باید چی کار کنم؟

  90. کسی که نگرانِ پتوسشه:( گفت:

    سلام! من یه پتوس دارم که حدود دو سه سال تو آب بود ولی این اواخر برگاش زرد میشدن و میفتادن و برگ جدیدی هم درنمیومد، اگرم درمیومد سریع زرد میشد و ازبین میرفت. خلاصه که کاشتمش…ولی الان تمام برگاش ریخت. چیکار کنم؟ توروخدا یه راه‌حل بدین واقن این گیاه خیلی واسم مهمه:(

    1. سیدحمید گفت:

      بزارهمینطوربمونه.داری میگی سه سال داخل آب بوده.مومن خودت سه ماه داخل خونه باشی بعدش بخای بری خیابون مریض میشی.
      ازرسیدگی هات کم نکن و طبق برنانه همیشگی ازش مراقبت کن

  91. سیدحمید گفت:

    درود.پتوس من.بیشتراز۳متررشد کرده.ولی از رشدافتاده و فقط داره جوونه میده.ب اصطلاح خودم پاجوش میزنه.چیکارش کنم؟قدرت گیاهم گرفته شده😔😔

  92. علی گفت:

    سلام
    گیاه پتوس بزرگ دارم چون گلدان کوچک بود گلدان عوض کردم با سایز بزرگتر،خاک و ورمی
    ولی برگ هایش شدید پژمرده شده،نمدونم چیکار کنم لطفاً راهنمایی کنید
    ممنون

  93. سارا گفت:

    سلام من پتوسم برگاش سوراخ میشه و یه جاهاییش انگار خورده شده چه سمی باید براش بگیرم

  94. یاس گفت:

    سلام گلدان پتوس بیرون از منزل داخل حیاط نور مستقیم خورشید بهش می تابه هفته ای یک بار بش آب میدم یه مدت کوتاهی از کنار برگ‌ها ی این گیاه خورده میشه توی حیاط هم پرنده مثل گنجشک خیلی میاداینهاباعث خوردن برگها میشن.

  95. Mina گفت:

    سلام وقت بخیر
    گل پتوس من حدود ۴ماه داخل آب بود یک هفته است به خاک منتقل کردم روز اول سرحال بود از فرداش شل و بیحال شده
    ایا به حالت اول برمیگرده؟ چند روز زمان میبره درست شه؟

    1. سید رضا گفت:

      سلام وقتی خاک گیاه را عوض میکنید کمی از خاک قبلی را به آن اضافه و مخلوط کنید که گیاه شما زود به خاک عادت کند و پژمرده نشود …بهترین کارها هفته ای یک بار آب پاشی روی برگها …درست کردن حالت جزیره زیر گلدان تا رطوبت از پایین به برگها برسد و حجم برگها بیشتر و پهنتر میشود و سوم کود مایع ماهی یکبار انجام دهید

  96. سید رضا گفت:

    در بعضی اوقات جابجایی گیاه از آب به خاک ممکن است با پژمردگی یا ریزش برگها موجب شود ولی بعد از مدتی گیاه جدیدتری رشد خواهد کرد البته برای رفع سریع مشکل تا چند روز بعد از کاشتن در خاک نیاز با نور غیر مستقیم و کود مایع حتما سعی کنید گیاه را به چوب وسط گیاه ببندید و هر روز چوب وسط را خیس کنید که گیاه از رطوبت چوب لذت میبرد و برگها چند برابر میشود

  97. سید رضا گفت:

    در بعضی اوقات جابجایی گیاه از آب به خاک ممکن است با پژمردگی یا ریزش برگها موجب شود ولی بعد از مدتی گیاه جدیدتری رشد خواهد کرد البته برای رفع سریع مشکل تا چند روز بعد از کاشتن در خاک نیاز با نور غیر مستقیم و کود مایع حتما سعی کنید گیاه را به چوب وسط گیاه ببندید و هر روز چوب وسط را خیس کنید که گیاه از رطوبت چوب لذت میبرد و برگها چند برابر میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *