گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت بیماری و مشکلات گیاه کردلین

گیاه کوردلین ،گیاه زیبایی با برگ های آتشین است که طرفداران زیادی دارد. اگر این گیاه را دارید و یا مایل به خرید آن هستید بهتر است که با مشکلات و آفات کردلین و علت آن مانند: علت زرد شدن برگ های کوردیلین آشنا باشید و بیماری های کوردیلین را بشناسید تا در مواقع لازم بتوانید با اطلاعات کافی با آن ها برخورد کنید و اقدامات لازم را انجام دهید:

گیاه کوردیلین

مشکلات کردلین:

علت سوختگی نوک برگهای کوردیلین : 

این گیاه به کلر موجود در آب حساس است و موجب سوختگی نوک و حاشیه برگها خواهد شد و در شرایط حاد حتی ممکن است نواحی داخلی پهنه برگ نیز قهوه ای شود و تمامی برگ از بین برود. برای پیش گیری و یا حل این مشکل آب را حدود 24-48 ساعت به کناری بگذارید و بعد از آن در آبیاری این گیاه استفاده کنید.

  • اگر نوک برگ ها قهوه ای شده و برگ های پایینی هم میریزند،خشکی هوا میتواند عامل آن باشد. برای حل مشکل و تامین رطوبت گیاه میتوانید گیاه را با آب ولرم اسپری کنید.
  • یا زیر گلدانی بزرگتری انتخاب کرده و داخل آن را از سنگ ریزه پر کرده و تا نیمه ی آن را از آب پر کرده و گلدان را روی آن قرار دهید به گونه ای که کف گلدان با آب در تماس نباشد که موجب پوسیدگی ریشه شود.
  • راه دیگر این است که ظرفی پر از اب را در نزدیکی گلدان قرار دهید تا با تبخیر آب رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کند.

علت چروکیده و خشک شدن برگهای کوردلین : 

هوای گرم در ابتدا موجب سوختن نوک برگها می‌شود و در صورت ادامه این شرایط برگها چروکیده و خشک می‌شوند. گیاه را به مکان خنک تری منتقل کرده و رطوبت آن را از یکی تز راه هایی که در بالا گفته شد تامین کنید.

علت ایجاد لکه های قهوه ای سوخته بر روی برگ ها:

غبار پاشی انجام دادن در زیر نور مستقیم آفتاب میتواند موجب بروز این مشکل شود. از اسپری کردن آب بر روی برگ های گیاه در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کند.

علت زرد شدن برگهای کوردیلین : 

کمبود نور نیز موجب کم رنگ شدن برگها و از بین رفتن رنگ زیبای برگهای کوردیلین بخصوص در انواع برگ قرمز می‌شود و پهنه برگها تقریبا سبز رنگ می‌شوند. همچنین استفاده بیش از حد از کود و مواد تقویت کننده می‌تواند سبب کاهش رنگ برگها در مدل های رنگین شود.

علت بی رنگ شدن برگ های کوردلین:

نور کافی نیست،گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید این گیاه برای حفظ رنگ زیبای برگ هایش به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان نیاز دارد.

علت کوچک و بد شکل شدن برگهای جدید: 

کمبود مواد مغذی دلیل ایجاد این مشکل است .تغذیه را هر دو هفته یکبار و مطابق با دستور انجام دهید.

علت پوسیدگی و ریزش برگ های کردلین: 

سرما و یا آبیاری بیش از اندازه علت ایجاد این مشکل است. برای رفع آن گیاه را به محل گرمتری منتقل کرده و دقت کنید که سطح خاک کاملا خشک شده و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید.

آفات کردلین:

شپشک آردآلود: 

ایجاد زخم های سفید پنبه ای بر روی برگ ها و ساقه گیاه علامت وجود این آفت است.این آفات از شیره ی گیاه تغدیه کرده و به تدریج موجب مرگ آن میشوند.برای رفع مشکل از سم حشره کش نفودی استفاده کنید.

  • همچنین استفاده از پنبه ی آغشته به آب و صابون و کشیدن آن بر روی برگ های گیاه میتواند در کاهش آفات کردلین موثر باشد.

کنه قرمز:

مشاهده ی لکه های نار عنکبوتی در سطح زیرین برگ ها نشان ی حضور این آفت است که موجب زرد شدن برگ هم میشود.با پنبه اغشته به سم کنه کش و مالیدن ان به پشت برگها علائم را بر طرف کنید،غبارپاشی نیز در کاهش آفت موثر است.

تریپس:

وجود رگه های خاکستری-نقره ای در محل تغذیه آفت از گیاه نشانه ی حضور این آفت است.برای رفع مشکل میتوانید از سموم سیستماتیک استفاده کنید.

بیماری های کوردیلین:

بلایت: 

بلایت از جمله بیماری‌های این گیاه است که موجب ظهور لکه‌های آبدار بر روی برگ‌ها و پوسیدگی ساقه می‌شود لکه‌ها به هم پیوسته و نواحی بزرگی را ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب از بین رفتن کل برگ شوند. این بیماری راه حل شیمیایی ندارد و تنها در زمان نگهداری و خریداری گیاه با رعایت مسائلی همچون به‌کارگیری مخلوط کاشت ضد عفونی. عدم خیس شدن برگسار در طی آبیاری. و زهکش مناسب بستر کاشت می‌توان از احتمال شیوع این بیماری کاست.

لکه برگی فوزاریوم: 

این بیماری موجب ظهور زخم بر روی برگ‌ها به خصوص برگهای جوان در قسمت های بالایی گیاه می‌شود لکه‌ها زرد رنگ تا قهوه‌ای -قرمز و به شکل‌های مختلف هستند. لکه‌ها به هم پیوسته و نواحی بزرگی ایجاد می‌کنند و برگ را از بین می‌برند گاهی حاشیه‌ای به رنگ زرد زخم‌ها را احاطه کرده است. برای پیشگیری از ایجاد این بیماری توجه داشته باشید که برگ ها در زمان آبیاری خیس نشوند. در صورت شدت علائم می‌توان از سم قارچ‌کش استفاده کرد.

پوسیدگی فوزاریومی: 

این بیماری ساقه و ریشه را درگیر کرده و موجب زرد شدن برگ‌های پایین و پژمردگی تدریجی گیاه می‌شود زخم‌هایی نیز بر روی ساقه در نزدیکی سطح خاک ایجاد می‌شود. متاسفانه تنها راه درمان این بیماری از بین بردن گیاه آلوده است.

لکه برگی فیلوستیکتا:

موجب بروز زخم‌هایی با قطر نیم تا یک میلی‌متر بخصوص در برگ‌های مسن‌تر گیاه می‌شود که معمولاً زرد با حاشیه ارغوانی هستند در صورت رطوبت بالای محیط ممکن است بیماری موجب ریزش برگ‌ها نیز بشود.

 

https://iranderakht.com/نحوه-ی-کاشت-و-تکثیر-گیاه-کردلین/

 

17 دیدگاه در “علت بیماری و مشکلات گیاه کردلین

  1. محبوبه گفت:

    سلام
    کوردلین من داره یکی یکی برگاش زرد میشه
    اول تو نور مستقیم افتاب بود
    حالا اوردمش وسط⁦ سالن
    ولی از وقتی کودش دادم بدتر شد
    حالا باید چیکار کنم ؟
    خاکشو عوض کنم ؟ شاید کود زیادی دادمش

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله ممکنه کوددهی زیاد بوده باشه. این کارها رو انجام بدین تا گیاه احیا بشه: خاک رو با آب مقطر کامل آبیاری کنید تا کود اضافی شسته بشه. برگ های زرد شده و آسیب دیده رو جدا کنید و برای تغذیه مجدد گیاه با کود حداقل یک ماه صبر کنید.

    2. آریا گفت:

      سلام از نور مستقیم خورشید دورش کنید و نور پشت پرده بگذارید دریافت کنه درضمن به شدت به اب معمولی حساسه و کلر درون اب برگهای گیاه رو میسوزونه اب رو بجوشونید و بگذارید خنک بشه بهش بدید

  2. زينب گفت:

    سلام خدمت شما دوست محترم، من يه ٧ ماهي هست أين گياه خريدم الان متوجه شدم كرم هايي كه هم رنگ با خود برگ گياه از روي برگها سر ميخورن وميفتن بيرون ،چكار بأيد بكنم تا از شر أين كرم ها رها شه گياه. البته يكي از برگهاشم روش لكه هاي سفيد زده ،
    ممنون از كمك شما منتظر جواب شما هستم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. شما می تونید 2 سی سی سم دیازینون در آب حل کنید و گیاه رو سم پاشی کنید تا مشکل برطرف شه.

  3. سحر گفت:

    سلام روزبخیر. من ۴ناهدمیش کوردیلین خریدم و هنون روز اول چون خاکش پراز هزارپا بود کلا گلدونشو عوض کردم . ولی از همون اول هرچی برگ میده بعد از یکی دوهفته کاملا خشک میشه و باید بکنم .الان تقریبا تبدیل شده به یه ساقه با دوتا برگ نوکش . آبدهی هفته ای یکبار سیرابش میکنم . غبارپاشی میکنم و ماهی یکبارم کود ۳.۲۰ بهش میدم . فاصلش با پنجره جنوبی ۳۰سانته و هواهم معتدله

    1. کیانا والی گفت:

      سلام وقت بخیر. گیاه کردلین به رطوبت بالای 70 درصد نیار داره. باید از روش غبارپاشی (روزانه) و یا ساخت جزیره رطوبتش رو فراهم کنید. ساخت جزیره به این صورته که زیرگلدونی گیاه رو از سنگریزه پر می کنید و روش تا نیمه آب می ریزید. در نهایت گلدون رو روی زیرگلدونی قرار می دین به طوری که کف گلدون با آب در تماس نباشه و روی سنگریزه ها قرار بگیره. آبیاری رو هم در فصول گرم بهتره با فاصله کمتری انجام بدین ولی در هر بار آبیاری آب کمتری به گیاه بدین. موفق باشین.

  4. فاطمه سلیم پور گفت:

    سلام من گیاه کردلینم در سلامت کامل هست ولی تنها مشکلی که داره برگ هاش سبز هستم و قسمت صورتی رنگش خیلی کم هست یا اصلا نداره و یه نکته دیگه همیشه درحالت جزیر هست(داخل سطل زیرش سنگ ریختم و در ان آب ریختم و گلدان رو داخل سطل گذاشتم)
    چه کار کنم برگ هاش صورتی بشن؟

  5. فاطمه گفت:

    سلام من گیاه کردلینم جزیره داشت و از جزیر درآوردمش گذاشتم داخل زیر گلدانی بعد دیدم یکی یکی برگ هاش زرد شدن و بیحال شدن بعد دیدم که ریشه زده بیرون گلدانش رو دیشب عوض کردم برگ هاشو چه کار کنم راهنمایم کنید

  6. صحرایی گفت:

    سلام روی برگهای گیاه کردلین لکه های زرد و نوک برگها سوخته هستش باید چیکار کنم

  7. عبدالهی فرد گفت:

    من کردلینم خیلی خوب بود الان دو هفتس برگاش قهوه ای میشه و کلا همه برگاش ریخته کچل شده اولش سر برگاش حالت افتاب سوختگی داره بعد کلا قهوه ای میشه . خیلی ناراحتم براش نور متعادل داره

  8. نرگس گفت:

    سلام گیاه کوردلین من مشکلی نداره، نمیدونم چرا برگهای صورتی یا بنفش نمیده فقط برگ سبز میده

    1. میترا گفت:

      نورش کم هست

  9. آیدا گفت:

    سلام
    کوردیلین من وقتی اومد خونه خودش خراب شد اما دوتا پاجوش زد و اولیش رشد خوبیم داشت ولی الان دوتاشون بیحال و زرد شدن الان دوتا پاجوش دیگه زده که اصلا رشد نمیکنن

  10. Zahra گفت:

    سلام ما این گیاه حدود ۲ماه داریم و خیلی خوب بود همش داشت رشد میکرد وبرگ جدید میداد یکدفعه چند تا برگ هایش زرد شدن اون هارو کندیم و خاک وگلدون گیاه و عوض کردیم ولی خوب نشد حالا برگ ها خشک شدن و کم کم همشون دارن خشک میشن و چیزی از گیاه نمونده باید چکار کرد

  11. Noyan گفت:

    سلام خسته نباشید کردیلین من ده روزی هست که خریدمش بزگای پایینی اون زرد شده چیکارش کنم راهنماییم کنیم

  12. بهار گفت:

    آیا امکان رویش برگ از پایین برگ های موجود و ازساقه وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *