گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست ؟!

با گسترش زندگی های آپارتمانی و مشغله کاری، مردم کمتر فرصت طبیعت گردی و لذت بردن از طبیعت را دارند، به همین دلیل برخی از آن ها که عاشق طبیعت و گل و گیاه هستند سعی کرده اند طبیعت را به خانه بیاورند. امروزه در هر خانه ای چندین گلدان، دیده می شود که علاقه مردم به گل و گیاه و طبیعت را نشان می دهد؛ اما مسئله ای که اغلب برای گیاهان آپارتمانی رخ می دهد، قهوه ای شدن برگ گیاهان است و سوالی که برای همه پیش می آید این است که علت قهوه ای شدن برگ گیاهان و علت سوختگی برگ گیاهان چیست؟ زرد شدن برگ گیاهان و لکه های قهوه ای روی برگ گیاه به چه دلیل و چگونه برطرف می شوند؟

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست !؟

1- آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب

یکی از دلایل قهوه­ای شدن برگ گیاهان، آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب می­باشد که در مقاله 4 مورد از علائم آبیاری بیش از حد گیاهان کامل درباره ی آن صحبت شده است . برای حل این مشکل شما باید آبیاری بیش از حد گیاه را متوقف کنید برای آبیاری گیاهان آپارتمانی کافیست با انگشت خود خاک را کنار بزنید و بین دستان خود  قرار دهید اگر خاک به انگشتانتان نچسبید زمان آبیاری گیاه می­باشد یا می­توانید با بررسی عمقی، که در اکثر گیاهان باید تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خاک گلدان خشک باشد، که زمان آبیاری گیاه برسد.

آبیاری زیاد به صورت زرد شدن برگ­های پایینی خود را نشان می­دهد اما اگر آبیاری شما مناسب باشد ولی گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد باز هم برگ گیاهان دچار زردی می­شود که باید سوراخ­های گلدان را بررسی کرد که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

علت سوختگی برگ گیاهان آب ناکافی است، با ظاهر شدن علائم سوختگی فکر می­کنیم گیاه به اندازه کافی آبیاری نشده است اما این امر اشتباه است باید ساقه گیاهتان را چک کنید اگر علائمی از سوختگی در ساقه یا برگ گیاهان دیده شد ایراد از آبدهی می­باشد و ریشه در حال خراب شدن است.

سوختگی در برگ­ها می­تواند به طور پراکنده از نوک، کناره یا سطح برگ باشد. ممکن است به این دلیل باشد که آبیاری درست باشد اما آب آلوده باشد یا آبیاری نامنظم باشد . این مشکل بیشتر در گیاهان نوک تیز یا گیاهانی که برگ­های بلندی دارند رخ می­دهد.

2- هوای گرم و خشک محیط نگهداری و رطوبت پایین

شما باید هر گیاه را در محیط مناسب خود قرار دهید چرا که قرار گرفتن گیاهان در هوای نامناسب، یکی از علل قهوه­ای شدن برگ گیاهان می­باشد.  برای تامین رطوبت گیاه می­توانید از مه پاشی (اگر گیاه حساس نباشد) و یا سنگ ریزه و یا پوکه صنعتی را در زیر گلدان بریزید و زیر گلدان را پر از آب کنید به نحوی که آب با کف گلدان در تماس نباشد.

همچنین برخی از گیاهان رو به پایین رشد می­کنند و بر روی برگ­های زیرین می­افتند و چون رطوبت هوا به طور یکسان بین برگ­های گیاهان پخش نشده است، باعث زرد شدن برگ گیاهان می­شود، کافیست با دقت برگ­های زرد را هرس کرد.

3- مصرف بیش از حد کود

کوددهی زیاد باعث سوختگی برگ گیاهان و  قهوه ای شدن برگ گیاهان می شود. استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی، باعث صدمه دیدن به ریشه گیاه میشود و آن را بلوکه می­کند. این امر باعث می­شود ریشه دیگر نتواند آب را جذب کند بنابراین گیاه خشک می­شود. اکثر گیاهان در فصل زمستان به کود دهی زیاد نیاز ندارند. اگر خاک تکه تکه و سفت شد، یعنی از کود اشباع است و به اصطلاح خاک خفه شده است. در چنین مواقعی اگر گلدان بزرگ بود که بتوان به راحتی خاک آن را عوض کرد، می توانید خاک و کود آن را تعویض کنید، در غیر این صورت اگر گیاه ریشه حساسی دارد می توانید در فواصل زمانی مختلف، گیاه را به مقدار زیاد آبیاری کنید تا نمک­های اشباع شده از آن خارج شوند. این کار را چندین بار تکرار کنید و برگ­های سوخته شده را جدا کنید.

4- آفات و بیماری

آخرین و خطرناک ترین علت قهوه ای شدن برگ گیاهان و زرد شدن برگ گیاهان، آفات و بیماری ها هستند. آفات معمولا با چشم قابل رویت نمی­باشند، اما گاهی به صورت قارچ به ریشه گیاه حمله می­کنند و باعث زردش دن برگ گیاهان می­شوند. هنگام بروز این مشکل باید برگ و ساقه آلوده را جدا کنید و سم مناسب گیاه را گرفته و آن را سمپاشی کنید تا آفت از بین برود. از جمله این آفات، وجود کنه تار عنکبوتی در گیاهان آپارتمانی است. آفت تار عنکبوتی  که به کنه تارتن دو لکه ای معروف است نه تنها ظاهر گیاه را خراب می­کند، بلکه باعث نابودی گیاه می­شود به محض متوجه شدن این مشکل باید هرچه سریعتر وضعیت را درمان کنید تا گیاهتان زنده و سالم بماند.

 

 

 

15 دیدگاه در “علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست ؟!

  1. محسن گفت:

    سلام.
    وقت بخیر.
    به گفته شخصی ، بنده کود آهن و تفاله قهوه برای رشد بهتر و شاداب شدن به گل هام دادم .
    ولی متأسفانه چند گل خشک شد و در حال حاضر گل لیندا هم داره برگ هاش قهوه ای میشه ، لطفاً راهنمایی ام کنید که چکار کنم تا این گل رو هم از دست ندهم.
    با تشکر.

    1. امیر گفت:

      برای گیاهان آپارتمانی کود آهن رو خیلی خیلی با دقت و دوز مناسب باید داد

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

    2. Alireza Hassankhani گفت:

      تفاله قهوه، باعث افزایش میزان نیترات خاک و اسیدی شدن خاک میشه. فقط برخی گیاهان به نیترات بیشتر و خاک غیرقلیایی نیاز دارن.
      بهتر هست که تفاله های قهوه و تا حد ممکن خاک فعلی گیاه تخلیه بشن.

  2. Nafis گفت:

    سلام من گل گندمیم برگ های پایینیش زرد شده ولی برگ های بالاش نوکشون سوختن نمیدون باید چیکار کنم زهکشی خاکمم خوبه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه آبیاری زیاد یا کم باشه. سوختگی نوک برگ ها هم از آفتاب شدید و مستقیم می تونه باشه.

  3. مژگان باژوند گفت:

    سلام من گیاه چسب دارم‌ که برگهایش قهوه‌ای شدن و چسبونک هاش هم خشک میشه و به دیوار نمی چسبند اما قهوه‌ای شدنش مثل عکس ها ی گذاشته شده نیست لکه لکه هستن لطفا راهنمایی کنید

  4. مژگان باژوند گفت:

    من گیاه چسب دارم‌ که برگهایش قهوه‌ای و لکه لکه شدن و چسبونک هاش خشک میشن و به دیوار نمی چسبند لطفا راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ احتمالا لکه های قهوه ای سوخته به دلیل نور مستقیم آفتابه. نور گیاه باید غیرمستقیم و فیلتر شده باشه.

  5. Leyla گفت:

    سلام من یه گل اپارتمانی دارم که قلمه زدم قسمتیشو و توی اب گذاشتم که ریشه بده الان۱ ماهی هست که تو ابه و برگش حالا قهوه ای شده چرا اینطوری شده؟ممنون

  6. مهتاب گفت:

    سلام من تو حیاط یه باغچه کوچیکی دارم توش گل های رز یاس وچندتا گل دیگه همراه گل یخ دارم همه اشون خوبن فقط گل‌های رز وساناز برگهایشان سوخته وبی برگ شده وگل هم نمی‌دن حدود دوهفته ای میشه لطف کنید علتش رو بگین ممنون میشم

  7. نوری گفت:

    سلام وقت بخیر، درختچه قهوه دارم، برگهای جديدش کم رنگ است، یعنی رنگشان روشن است، بعد هم دچار لکه های قهوه‌ای می‌شود و می ریزد، چکار کنم، لطفا راهنمایی کنید

  8. وحید گفت:

    سلام‌
    موز آپارتمانی دارم هر برگ‌جدید که در میاره باز لکه قهوه ای دارد . لطفا راهنمایی فرمایید

  9. فرزان نیا گفت:

    سلام گل پاچیرا دارم برگهای قدیمیش قهوه ای شده جدیدا کوچک هستن ولی سبزن آیا طبیعی هست

  10. ریحانه معتمدی گفت:

    سلام من یه درختچه کامکوات دارم که تا همین یک هفته پیش حالش خوب بود تمام مراحل شکوفه دادنش و میده دهیش عالی پیش رفت ولی الان برگ هاش و گاهاً میوه هاش دارن میریزن برگا قهوه ای شدن من ماهی یک بار کود آهن میدادم و یک روز درمیان آبیاری میکردم علت چیه و باید برای درمان چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *