گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

علت مشکلات و بیماری های سینگونیوم

سینگونیوم یکی از گیاهان آپارتمانی است که با وجود ظاهر خاص و زیبایش از مقاومت بالایی هم برخوردار می باشد. این گیاه می تواند به سرعت رشد کند و به محیط اطرافش زیبایی ببخشد. اگر شما هم می خواهید گیاهی شاداب و سالم داشته باشید که به بیماری مبتلا نمی شود، لازم است علت بیماری های سینگونیوم و نحوه درمان و جلوگیری از آن ها را بدانید. در این مقاله با بیماری های سینگونیوم مثل لکه قهوه ای روی برگ سینگونیوم و علت زرد شدن گیاه سینگونیوم آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

بیماری های سینگونیوم

بیماری های سینگونیوم

با گیاه سینگونیوم بیشتر آشنا شویم

سینگونیوم(Syngonium Podophyllum) گیاهی از خانواده آراسه است. زادگاه اصلی این گیاه آمریکای مرکزی و مکزیک می‌باشد. برگ های گیاه می توانند هم به رنگ سبز و هم صورتی باشند. سینگونیوم را به سادگی می‌توان در هر خانه ای نگهداری کرد. نکته ای که نگهداری گیاه باید به آن توجه کنید هرس به موقع است. این گیاه به صورت رونده رشد می‌کند و در مدتی کوتاه می‌تواند گوشه ای از خانه شما را کاملا فرا بگیرد. هرس باعث پرپشت شدن سینگونیوم و جلوگیری از بلند شدن بیش از حد ساقه آن می‌شود. علاوه بر این سینگونیوم ممکن است به بیماری های دیگری دچار شود. با دانستن علت این بیماری ها می توانید از آن ها پیشگیری کرده و یا حتی گیاه را درمان کنید.

مشکلات سینگونیوم

مشکلات سینگونیوم

بیماری های سینگونیوم

مشکلات کمبود نور:

شرایط بسیار کم نور روی رشد گیاه سنگونیوم اثر منفی دارد. کمبود نور باعث مشکلات زیادی می‌شود. از جمله این که برگ ها رنگ پریده و روشن شده و فاصله آن ها از هم بیشتر می‌شود. اگر هر کدام از این علائم را در گیاه مشاهده کردید باید آرام آرام آن را به محیطی روشن‌تر منتقل کنید. بهتر است گیاه را به صورت ناگهانی در نور شدید قرار ندهید. این کار می‌تواند باعث سوختن برگ های آن شود.

قهوه ای و شکننده شدن برگ ها:

مشاهده لکه قهوه ای روی برگ سینگونیوم می‌تواند ناشی از گرمای زیاد و خشکی محیط باشد. برای رفع این مشکل لازم است رطوبت اطراف گیاه را بالا ببرید و گلدان را در مکان خنک‌تری بگذارید. برای بالا بردن رطوبت می‌توانید گیاه را غبارپاشی کنید. کمتر کردن فواصل آبیاری هم می‌تواند کمک کننده باشد.

لکه قهوه ای روی برگ سینگونیوم

لکه قهوه ای روی برگ سینگونیوم

 

قهوه ای شدن حاشیه و نوک برگ ها:

قهوه ای شدن حاشیه برگ ها که با لوله شدن و پژمردگی همراه شود، عموما از آبیاری نامناسب است. در واقع هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم می‌تواند علت این مسئله باشد. برای رفع مشکل باید ابتدا علت را ریشه یابی کنید. اگر گیاهتان تشنه مانده است فورا آن را آبیاری کنید و آبیاری را منظم انجام دهید. اگر مشکل آبیاری زیاد است باید قبل از آبیاری از خشک بودن خاک گیاه اطمینان حاصل کنید.

دراز شدن ساقه و زیاد شدن فاصله بین برگ ها:

سینگونیوم در زادگاه خود و در شرایط ایده آل می‌تواند تا 30 متر هم ارتفاع بگیرد. گیاه آپارتمانی سینگونیوم هم در صورتی که به خوبی هرس نشود، می‌تواند چندین متر رشد کند. دراز شدن ساقه گیاه می‌تواند نشانه کمبود نور باشد. در این صورت باید گلدان را در مکانی روشن‌تر قرار دهید.

بلند شدن ساقه سینگونیوم

بلند شدن ساقه سینگونیوم

علت زرد شدن برگ سینگونیوم:

علت زرد شدن گیاه سینگونیوم عموما آبیاری ناکافی است. البته آبیاری زیاد و باتلاقی شدن خاک هم می‌تواند باعث این مشکل شود. تشخیص آبیاری درست کار راحتی است. کافیست انگشت خود را مقداری در خاک فرو کنید. اگر خاک خشک باشد یعنی گیاه به آبیاری نیاز دارد. اگر خاک خیس و باتلاقی باشد یعنی رطوبت در خاک مانده است. اگر  آبیاری مناسب است، علت زرد شدن گیاه سینگونیوم احتمالا از کمبود مواد مغذی به خصوص نیتروژن ناشی می‌شود.

علت زرد شدن گیاه سینگونیوم

علت زرد شدن گیاه سینگونیوم

رنگ پریدگی برگ ها:

رنگ پریده شدن برگ ها می‌تواند دو علت داشته باشد: نور زیاد و کمبود مواد مغذی. به خصوص اگر برگ ها رنگ پریده و شفاف هستند احتمالا تغذیه گیاه ناکافی بوده است. برای تقویت گیاه می‌توانید از کود سه بیست طبق دستور استفاده کنید. کوچک بودن برگ ها هم می‌تواند ناشی از همین کمبود تغذیه باشد که با کود جبران می‌شود.

کاهش و توقف رشد گیاه سینگونیوم:

کم شدن رشد گیاه در فصل پاییز و زمستان امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما اگر این توقف در فصول رشد اتفاق بیافتد نشان دهنده وجود مشکل است. ابتدا باید مطمئن شوید که شرایط گیاه مناسب است و مراقبت خوبی دارد. در صورت وجود مواد مغذی در خاک و بودن نور کافی، گیاه به رشد خود ادامه می‌دهد.

زرد شدن برگ ها و تارعنکبوتی شدن سطح زیرین آن ها:

در صورت مشاهده این علائم گیاه شما به کنه قرمز دچار شده است. یکی از شرایطی که گیاه را مستعد حمله کنه ها می‌کند، کمبود رطوبت است. در صورت بروز این مشکل باید به سرعت اقدام کنید و این آفت را از بین ببرید. کنه ها از شیره گیاه تغذیه می‌کنند و باعث ضعف و در نهایت مرگ گیاه می‌شوند. این کنه ها می‌توانند به بقیه گیاهان آپارتمانی شما هم منتقل شده و آن ها را نیز بیمار کنند. اسپری محلول صابونی به گیاه و یا استفاده از سم کنه کش برای مقابله با این آفت لازم است.

کنه

کنه

پرپشت نشدن گیاه:

همان طور که گفتیم گیاه سینگونیوم به هرس مداوم نیاز دارد. وگرنه ساقه ها به سرعت رشد کرده و دراز می‌شوند. هرس کردن برای پرپشت شدن سینگونیوم لازم و ضروری است.

پرپشت شدن سینگونیوم

پرپشت شدن سینگونیوم

 

50 دیدگاه در “علت مشکلات و بیماری های سینگونیوم

  1. ابوالفضل گفت:

    سلام عرض خدا قوت به شما باغبانان مجازی و دوستداشتنی

    گل سینگونیوم من جوانه میزند و قد هم میکشد اما برگ باز نمیشود و دوباره یک جوانه ی دیگر بوجود میاید و باز نمیشود به همین ترتیب 2تا از جوونه ها رشد کردن و باز نشدن الانم یک جوونه ی دیگه زده

    برسی کردم تو اینترنت دیدم دوستان نوشتن امکان داره که نور کافی دریاف نمیکنه که باعث بروز همچین مشکلی میشه اگر این درست باشه چظور ممکنه که 10 تا برگ قبلی همه توی شرایط بدون نور خورشید رشد کردن. بدون حتی ثانیه ای دریافت نور خورشید 10 تا برگ داده که هر بار برگ جدید پهن تر از قبلی میشد اما الان 2 تاش اینجوری شده ممنون میشم کمکم کنید.

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر.
      برای باز شدن برگ ها باید شرایط مناسب رو برای گیاه فراهم کنید. دمای محیط باید حدود 21 درجه باشه. غبارپاشی یا ساخت جزیره برای بالا بردن رطوبت هم لازمه. برای تقویت گیاه هم می تونین هر 3-4 هفته یک بار بهش کود بدین.

    2. Mory گفت:

      دوست عزیز احتمال داره گیاه تو استراحت یا به اصطلاح تو خواب باشه

      در ضمن با اسپری کردن آب رطوبت به برگ و ریشه های هوایی برسونید
      اگه گیاه خواب نباشه با اسپری کردن مداوم میتونید کمک کنید به گیاه ک رشد سریعتری داشته باشه

      1. زهرا گفت:

        سلام گل من برگاش داره زرد میشه خاکش عوض کردم بی فایده بود از خاک در آوردم تو آب گزاشتم بازم بی فایده بود

        1. Mahla گفت:

          سلام گیاه سینگونیوم من برگ زیاد داری حالت علفی به خودش گرفته و برگاش خیلی ریزن ….بیش از حد ریزن
          چیکار کنم برگای درشت بزنه؟

          1. Zohre گفت:

            کود جلبگ دریایی واسه پهن شدن برگ عالیه

        2. کافه پتوس گفت:

          سلام ،گیاه سینگونیوم بال فرشته ای من هم دچار همین مشکل شده،میشه راهنمایی کنیییدددد?

        3. مهسا گفت:

          من دو مرتبه 6 قلمه رو بعد از ریشه زدن در آب توی گلدون گذاشتم ولی بعد چند روز زرد شدن و گندین
          ممکنه فصل خاصی برا قلم کردن داشته باشه؟

      2. shirin گفت:

        سلام.گیاهان من با غبار پاشی سرحال و شاداب میشن اما به شدت خیییییلی زیادی از خاکشون پشه در میاد که با سم مخصوصی که از گلفروشی گرفتم هم اصلا ذره ای کم نشدند.به حدی که کل خونه پر از پشه گلدان شده.چکار کنم؟

        1. Pry گفت:

          سلام برای پشه ها از چسب زرد استفاده کنین ، من امتحان کردم تعداد پشه ها کمتر میشه

        2. Zohre گفت:

          روی خاک دارچین بپاشید

        3. Zohre گفت:

          بالابردن تجربه

        4. Zohre گفت:

          گیاه منم همین مشکل روداره

        5. Zohre گفت:

          سم پشه بزنید

    3. Moryo گفت:

      دوست عزیز احتمال داره گیاه تو استراحت یا به اصطلاح تو خواب باشه

      در ضمن با اسپری کردن آب رطوبت به برگ و ریشه های هوایی برسونید
      اگه گیاه خواب نباشه با اسپری کردن مداوم میتونید کمک کنید به گیاه ک رشد سریعتری داشته باشه

  2. الهه هادی گفت:

    سلام سینگونیوم من برگاش از وسط و کنار خشک میشه . و بعد میریزه . قارچ کش زدم . کنه کش هم دو نوبت زدم . نمیدونم چشه . ممکنه کمبود رطوبت باشه ؟؟ اسپری آب روزانه انجام میدم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. عکس گیاه رو به اینستاگرام ایران درخت بفرستین تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم: iranderakht

  3. پرواز گفت:

    سلام من به سینگونیومم هفته ای دوبار آب میدم و به قدری آب میدم که اززیز گلدونی خارج نمیشه روزانه غبار پاشی با اسپری آب انجام میدم ،نور محیط متوسط هست ،ولی برگها دارن از نوک و انتها سوختگی پیدا میکنن .چرا؟؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام زهکش گلدان رو چک کنید که بسته نباشه و آب حتما خارج شه از گلدان. برای تامین رطوبت هم به جای روش غبارپاشی از روش ساخت جزیره استفاده کنید. به این صورت که زیرگلدونی گیاه رو از سنگریزه پر کنید و روشون تا نیمه آب بریزید و بعد گلدون رو روی زیر گلدونی قرار بدین.

    2. زهرا گفت:

      سلام گل من برگاش داره زرد میشه خاکش عوض کردم بی فایده بود از خاک در آوردم تو آب گزاشتم بازم بی فایده بود

  4. بهار گفت:

    سلام من گیاه سینگونیوم رو بعد از ریشهزذن از آب خارج کردم وگیاه رو کاشتم اما متاسفانه ساقه هاش داره خم میشه دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بیحال شدنش طبیعیه چون قلمه ها در آب ریشه دار شدن و به همین دلیل ریشه ها ضعیفن. باید اجازه بدین به خاک عادت کنن. در این مدت آبیاری رو حتما منظم انجام بدین و نذارین گیاه خشکی بکشه.

    2. صاینا گفت:

      خاکش هم خیلی مهمه.منمدهمین مشکلو داشتم از گلخونه یه بسته خاک مناسبش رو خریدم خیلی عالی رشد کرد و سرحال شد.متاسفانهذاسم خاکش یادم نیست

  5. فاطمه گفت:

    سلام گل سیگنونیوم دارم تازه خریدم هم فاصله ی برگ ها زیاده، هم اینکه برگ ها ش جمع شده وانگارلوله شده چیکار باید بکنم

  6. فاطمه گفت:

    سلام گل سیگنونیومم روتازه خریدم هم فاصله ی برگ هاش ازهم زیاده، هم اینکه برگ ها جمع شدن وشکل لوله شده میشه بگین چیکار کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه رطوبت گیاه ناکافی باشه. برای تامین رطوبت بهتره از روش غبارپاشی یا ساخت جزیره استفاده کنین. برای ساخت جزیره کافیه زیرگلدونی گیاه رو با سنگریزه پر کنید و تا نیمه روشون آب بریزین و در نهایت گلدون رو روی زیرگلدونی قرار بدین. زیاد بودن فاصله برگ ها هم نشانه کمبود نوره بهتره گلدون رو جایی بذارین که نور کافی بگیره.

  7. پرگل گفت:

    سلام برگهای گل من انگار پاره شده است خیلی خوب و سرحاله ولی این مشکل رو نمیدونم از چیه راهنماییم کنید لطفا

  8. ذکیه گفت:

    سلام خسته نباشین.گیاه من داخل آب بود ریشه زد الان ب خاک منتقلش کردم ولی نمیدونم چرا برگ هاش ازهم فاصله گرفته و برگ هاش نازک شده و حالت پژمرده گرفته باید چیکا کنم ؟؟

  9. سیاوش گفت:

    سلام گیاه من برگاش سفید میشه بعد خشک میشه چیکار باید بکنم؟

  10. احمد رضا حسینی گفت:

    سلام

    گیاه سینگو نیم ما نک برگ هاش زرد و قهوه‌ای شکننده شده اند

    رشد زیادی ندارند و رنگ برگ هاش سفید اند چکار کنیم تا خوب شوند؟

    1. پریسا گفت:

      سلام خسته نباشید.گیاه سینگینیوم صورتی من هفته ای دوبار بهش آب میدم و زیر نورگیر حیاط خلوت هست.ولی تازگیا، ساقه هاش از بالای ریشه پلاسیده میشه و برگ هاش خم میشن.ینی تقریباً ساقه هاش از اون نقطه میگنده.باید الان چیکارش کنم.هم ساقه های بزرگ هم کوچیک

  11. الهه گفت:

    خاک گل سینگونیوم رو عوض کردم و مقداری کود خشک با خاک مخلوط کردم ،الان برگهای گل بیحال و شل شده ،برای سرحالی و ایستایی برگها چه کاری باید انجام بدم

  12. هستی گفت:

    سلام من سیگونیوم را قلمه کردم و در آب گزاشتم الان ۱۰ روزه در آبه ولی اصلا جوانه ریشه نزده و برگاش داره زرد میشه چیکار کنم؟

    1. امیر گفت:

      سلام، ریشه دادن سینگونیوم داخل آب بسیار زمانیره اما نگران نباشید جوانه و ریشه میده

  13. دومان گفت:

    دوستان سلام
    گیاه من جدیدا بیحال شده،برگ‌هاش آویزیون شدن رو به پایین،اصلا انگار جون ندارن،گفتم شاید جاش کوچیک شده باشه گلدونشو عوض کردم،دو روز گذشته ولی هنوز درست نشده.
    علت چی میتونه باشه؟؟؟
    خیلی ممنون

  14. shirin گفت:

    سلام.گیاهان من با غبار پاشی سرحال و شاداب میشن اما به شدت خیییییلی زیادی از خاکشون پشه در میاد که با سم مخصوصی که از گلفروشی گرفتم هم اصلا ذره ای کم نشدند.به حدی که کل خونه پر از پشه گلدان شده.چکار کنم؟

  15. مریم گفت:

    سلام. گل سیگونیوم من یه برگش زرد شده اما بقیه برگاش خدا رو شکر حالشون خوبه، باید این برگ زرد رو بچینم؟؟؟?

    1. Vahid گفت:

      سلام برا از بین بردن پشه های داخل گلدان باید از سم سیستمیک استفاده کنید که بهترین آن کنفیدور یا همون ایمیدو کلو پرامید هست که میتونین از سم فروشی های معتبر و کارشناسان کشاورزی تهیه کنین

      1. مبینا گفت:

        سلام
        سینگونیوم من بی‌حال شده و برگ های جدیدش هم زرد میشه
        این از چی میتونه باشه؟( قبلا خیلی سرحال بود )
        ممکنه از سرما باشه ؟؟
        لطفا راهنمایی کنید

  16. JafariVahid گفت:

    سلام برا از بین بردن پشه های داخل گلدان باید از سم سیستمیک استفاده کنید که بهترین آن کنفیدور یا همون ایمیدو کلو پرامید هست که میتونین از سم فروشی های معتبر و کارشناسان کشاورزی تهیه کنین

  17. شهروز گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من گیاهم خوبه وضعیتش ولی شروع کرد به خشک شدن برگ ها از حاشیه وحتی برگه های تازه هم همین مشکل براشون بوجود میاد
    خاک و گلدونش رو هم عوض کردم ولی قطع نشد
    بخاطر گرمی هواست ؟؟
    چون من هر ۴.۵ روز اب میدم و هرروز افشان آب دارم براش…
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  18. مهرگان گفت:

    سلام من یه گیاه سینگونیوم دارم که از نظر ظاهر خیلی پرو زیباست ولی برگای نزدیک به سطح خاک حتی اونایی که تازه در میاد به سرعت زرد وخشک میشه واز بین میره روی برگای بالایی هم چند روز لکه های قهوه ای رنگ میبینم علتش چیه اگه میشه راهنمایی کنین دلم نمیخواد خراب شه

  19. مهرگان گفت:

    سلام سینگونیوم من از نظر ظاهر خیلی پرو زیباست ولی برگای نزدیک به سطح خاک حتی اونایی که تازه در میاد به سرعت زرد وخشک میشه واز بین میره روی برگای بالایی هم چند روز لکه های قهوه ای رنگ میبینم علتش چیه اگه میشه راهنمایی کنین دلم نمیخواد خراب شه

  20. صاینا گفت:

    سلام.با سردشدن هوا سینگونیوم رو از راه پله آوردم داخل اتاق نزدیک در ورودی ولی برگهاش بیحال شدن و داره لکه های زرد و قهوه ای روش میزنه و خشک میشه.باید چکار کنم ،اتاق خنکه به جز یکی دوساعت موقع ظهر

  21. نارگل گفت:

    من دو مرتبه 6 قلمه رو بعد از ریشه زدن در آب توی گلدون گذاشتم ولی بعد چند روز زرد شدن و گندین
    ممکنه فصل خاصی برا قلم کردن داشته باشه؟

  22. نغمه گفت:

    سلام من از تابستون سینگینیوم صورتی خریدم وچندتا برگش افتاد تازه یه برگ جوونه زده اما یه ماه هست ک باز نشده وهمونطور لول مونده الانم ک یه برگش رنگ پریده شده ونوکش قهوه ای رنگ نمیدونم چیکار کنم دوراز پنجره هست ونور بهش میرسه غبار پاشی هم یه روز درمیون انجام میدم ولی دلیلشو نمیدونم بقیه گیاهام تو همون محیط رشد میکنن ممنون میشم کمکم کنید

    1. علی گفت:

      سلام سینگینیوم من الان چند روزی هست برگهاش داره ازکنارخشک میشه و زیر و روی برگهام لکه لکهای قهوه ای گرفته… ممنون میشم کمکم کنید درمان بشه

  23. زهرا گفت:

    سلام من گیاه سینگونیوم پیکسی دارم برگاش داره زرد میشه چیکار باید بکنم ؟؟

  24. فرشاد گفت:

    سلام، سیلینیوم من پرپشت و شاداب با برگهای بزرگ هست اما یکی از شاخه ها مانند پیچک حدود سه الی چهار متر رشد کرده و برگهای بسیار ریز زده و همینطور داره رشد میکنه با برگهای ریزش من با نخ هدایتش کردم و اتکا براش ساختم ولی همینطور میره جلو برگهاش ربز ریز فقط همین یک شاخه اینطوره آیا طبیعیه؟

  25. Zohre گفت:

    کود جلبگ دریایی واسه پهن شدن برگ عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *