کاکتوس, مقالات

چگونه از ساکولنت اشوریا نگهداری کنیم

اشوریا یکی از زیباترین ساکولنت ها است که فرم برگهای آن از بالا شبیه به گل است و همین امر افراد زیادی را به سمت او جذب کرده است. این ساکولنت زیبا پاجوش های زیادی می‌زند و دارای ساقه های گلدهنده است. کاشتن چند مدل اشوریا در سایز های مختلف و در کنار هم زیبایی چشمگیری ایجاد می‌کند. نگهداری آسان، قیمت مناسب و تنوع بالا نیز در محبوبیت این ساکولنت نقش مهمی داشته اند. در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع گل اشوریا و شرایط نگهداری آن بیشتر آشنا شوید. 

گل اشوریا

گل اشوریا

گل اشوریا را بیشتر بشناسید

اشوریا ( Echeveria ) یک ساکولنت گوشتی از خانواده ( CRASSULACEAE  – کراسالاسه ) و بومی آمریکای لاتین است. یکی از نام های رایج اشوریا ساق عروس است و جالب است بدانید امروزه از این ساکولنت گوشتی در دسته گل عروس نیز استفاده می‌شود. اشوریا دارای برگهای گوشتی، حلقه ای و ضخیم در رنگ بندی سبز، قرمز روشن و ارغوانی است. از این ساکولنت زیبا گلهای کوچک خوشه ای به قطر 2 سانتی متر بر روی یک ساقه گلدهنده بلند می‌روید که جنبه تزیینی ندارد و در رنگ های قرمز، زرد و نارنجی دیده می‌شود. تکثیر اشوریا بسیار آسان است و در بعضی مناطق از آنها به عنوان یک گیاه پوششی استفاده می‌کنند.

اشوریا دارای 150 گونه متعدد است و برگهای آنها به اشکال متفاوتی مانند کشیده، استوانه ای، مثلثی یا قاشقی دیده می‌شود. این برگها همگی به یک طوقه متصلند و به همین دلیل اشوریا از بالا به شکل یک گل دیده می‌شود. اشوریا یک ساکولنت همیشه سبز است و تنها تعداد کمی از گونه های آن خزان کننده هستند. اشوریا الگانس، لب ماتیکی، جیبی فلورا و … از انواع رایج این ساکولنت زیبا در بازارها هستند.

انواع گل اشوریا

گل اشوریا

 

شرایط نگهداری گل اشوریا

آبیاری :

بر خلاف دیگر ساکولنت های گوشتی، اشوریا بسیار آب دوست است و به محض خشک شدن خاک باید به آبیاری آن اقدام کنید. آبیاری اشوریا به دمای محیط وابسته است و در روزهای گرم به آبیاری بیشتر و در فصول سرد به آبیاری کمتری نیاز دارد. هنگام آب دادن به این ساکولنت از ریختن آب روی برگها و در مرکز آن خودداری کنید زیرا سبب پوسیدگی ریشه می‌شود.

آبیاری باید از کناره های گلدان انجام شود و تا زمانی که چند قطره آب از زیر گلدان خارج شود، باید به آبیاری ادامه دهید. بعد از آبیاری گیاه، اجازه ندهید آبی داخل زیر گلدانی جمع شود زیرا ریشه را غرقاب کرده و از بین می‌برد.

نور :

اشوریا به نور زیاد علاقه دارد و در بیرون از خانه و در معرض آفتاب بهترین رشد دارد. البته باید توجه کنید که از قرار دادن اشوریا در معرض مستقیم آفتاب سوزان تابستان خودداری کنید زیرا در نور زیاد برگها دچار سوختگی می‌شوند. بهترین مکان برای نگهداری این ساکولنت در مجاورت پنجره جنوبی است تا نور مورد نیاز آن تامین شود. زیبایی اشوریا به داشتن برگهای پرپشت و گوشتی است و در صورتی که نور کمی دریافت کند شاخه ها علفی رشد می‌کنند و از زیبایی آن کاسته می‌شود.

دما :

اشوریا به دلیل بودن در زادگاهی با اختلاف زیاد دمای شب و روز، به شبهای خنک و روزهای آفتابی نیاز دارد. بنابراین نگهداری از آن در مکانی خنک و نورگیر به رشد بهتر آن و زیباتر شدن برگها کمک می‌کند. باید توجه داشته باشید که اشوریا به هوای بسیار سرد و یخبندان حساس است و در صورتی که این ساکولنت را در بیرون از منزل نگهداری می‌کنید، در فصول سرد آن را به داخل خانه بیاورید و در بهار آینده دوباره آنها را به بیرون منتقل کنید. با گرم شدن هوا، اشوریا شروع به پاجوش زدن می‌کند و در این زمان باید از آفتاب شدید محفوظ بماند و در نیم سایه نگهداری شود.

پاجوش اشوریا

پاجوش اشوریا

خاک مناسب :

بهترین ترکیب خاک برای اشوریا خاکی سبک با زهکشی بالا است تا از پوسیدگی ریشه و ساقه جلوگیری شود. ترکیب ورمی کمپوست و پرلیت برای اشوریا مناسب است.

رطوبت :

یکی از روش های نگهداری از اشوریا، کاشت گروهی این ساکولنت است. این کار سبب می‌شود رطوبت مورد نیاز آنها تامین شود و رشد بهتری داشته باشند. تراریوم ها، دیش گاردن و گلخانه از بهترین مکان ها برای نگهداری اشوریا است. رطوبت بالا برای اشوریا مناسب است اما از غبار پاشی روی برگهای آن خودداری کنید و برای حفظ رطوبت تنها از روش ساخت جزیره، قرار دادن ظرف آب در کنار گلدان و یا کاشت گروهی استفاده کنید.

کوددهی :

اشوریای بالغ به کود زیادی نیاز ندارد و با کوددهی بیش از حد دچار سوختگی برگها می‌شود. کود مخصوص کاکتوس برای اشوریای در حال رشد مناسبترین گزینه است. کوددهی ماهیانه برای داشتن یک اشوریای پر پشت الزامی است. عوض کردن خاک سطحی و تعویض گلدان سالیانه نیز به رشد بهتر اشوریای جوان کمک می‌کند و در کنار کوددهی توصیه می‌شود.

گلدهی :

زمان گلدهی گونه های مختلف اشوریا متفاوت است. بعضی از انواع آن در زمستان و بعضی دیگر در تابستان گل می‌دهند. نوع محبوب این ساکولنت که به نام ساق عروس یا اشوریا جیبی فلورا ( E. gibbiflora ) شناخته می‌شود، در زمستان به گل می‌نشیند و گلهای ظریف و زیبای نارنجی رنگ تولید می‌کند.

گلدهی اشوریا

گلدهی اشوریا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *