گل ها, مقالات

با خواص گل نسترن و نگهداری آن آشنا شوید

نسترن گلی زیبا و مقاوم است که با شرایط آب‌وهوایی کشور ما کاملا سازگاری دارد. بنابراین هر کس می‌تواند با خیال راحت این گل زیبا را در باغچه خانه‌اش نگهداری کند. گل نسترن هم مثل گل رز انواع مختلفی دارد. گل نسترن رونده یکی از محبوب‌ترین انواع آن است. علاوه بر استفاده‌های تزیینی، خواص گل نسترن هم موردتوجه است. میوه نسترن ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی مقداری زیادی ویتامین C می‌باشد. در این مقاله با خواص گل نسترن ، میوه نسترن و نگهداری این گل آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

عکس گل نسترن

عکس گل نسترن

معرفی گل نسترن

گل نسترن از خانواده رزاسه و هم خانواده گل رز است. در انگلیسی به گل نسترن Dog rose می‌گویند. این گل بومی کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا و نروژ و شمال غرب آفریقا و غرب آسیا می‌باشد. گل نسترن به صورت درختچه‌‎ای خزان‌کننده رشد می‌کند. ارتفاع آن می‌تواند بین 1 تا 5 متر باشد. البته گاهی بیشتر از این هم ارتفاع می‌گیرد. برگ‌های گیاه 5 یا 7 برگچه‌ای و دندانه‌دار هستند و ظاهری بیضی شکل و نوک‌تیز دارند. گلبرگ‌های گل نسترن طیف رنگی سفید و سفید مایل به صورتی دارند.

گل نسترن رونده

گل نسترن رونده

 

میوه گل نسترن

نهنج گل بعد از رشد تبدیل به یک جسم کوزه مانند قرمز می‌شود. قسمت داخلی نهنج دارای یک الیاف ظریف و نازک است. این الیاف میوه‌های فندقه‌ای درون کوزه را در برگرفته است. این کوزه‌ها در واقع میوه گیاه هستند و استفاده خوراکی دارند.  به میوه نسترن هیپس می‌گویند. این میوه‌ها بعد از خشک شدن طعمی شیرین و رایحه‌ای ضعیف پیدا می‌کنند.  قسمت گوشتی میوه نسترن حاوی غلظت بالایی از ویتامین C است. درون میوه نسترن دانه‌هایی به رنگ زرد مایل به قرمز دیده می‌شوند. این دانه ها دارای 10 درصد روغن بوده و البته سمی هستند و نباید مصرف شوند. میوه نسترن به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود. از خواص دیگر این میوه می‌توان به کاهش التهاب معده، کاهش تشنگی، خاصیت ملینی و … اشاره کرد. همچنین از میوه نسترن در تهیه مربا و به عنوان یک طعم دهنده استفاده می‌شود.

میوه نسترن

میوه نسترن

خواص گل نسترن

ویتامین C میوه نسترن مثل یک آنتی‌اکسیدان طبیعی عمل می‌کند. استفاده از این میوه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. دمکرده میوه این گل به درمان ورم مثانه کمک می‌کند. از دیگر خواص گل نسترن، تاثیر عرق آن در دفع سنگ‌های مثانه و کلیه است. عرق گل نسترن برای درمان تب و آنفولانزا هم موثر واقع می‌شود. یکی دیگر خواص گل نسترن و عرق نسترن کمک به رفع بیماری‌های معده و تقویت معده است. دمنوش نسترن را برای تقویت عملکرد قلب مصرف می‌کنند. برای تهیه دمنوش، میوه گل نسترن را در مقداری آب بجوشانید و روزانه 3 فنجان از آن بنوشید.

خواص گل نسترن

خواص گل نسترن

 

نگهداری گل نسترن

نسترن گل نسبتا مقاومی است و به شرایط حساسیت زیادی نشان نمی‌دهد. در صورتی که زمان کافی برای نگهداری آن داشته باشید به راحتی در منزل رشد می‌یابد و خانه و حیاط شما را دگرگون می‌کند. البته برای نگهداری نسترن در منزل باید از وجود نور کافی مطمئن شوید. یا اینکه می‌توانید گل نسترن را در بالکن و تراس و یا باغچه منزل نگهداری کنید. در ادامه با شرایط محیطی موردنیاز گل نسترن آشنا می‌شویم:

نور

گل نسترن هم مثل گل رز عاشق نور آفتاب است. این گل در مناطق آفتابگیر و یا نیمه سایه جنگلی به خوبی رشد می‌کند. اگر از گل نسترن در منزل نگهداری می‌کنید باید گلدان آن را پشت پنجره جنوبی که آفتاب کافی دارد قرار دهید. گل نسترن در سایه رشد و گلدهی خوبی ندارد. پس اگر منزل شما نور خوبی ندارد از پرورش گل نسترن صرف‌نظر کنید و به سراغ یک گل دیگر بروید.

آبیاری

آبیاری نسترن باید متعادل باشد. بهترین زمان آبیاری آن بعد از خشک شدن لایه رویی خاک است. پس بین هر دو آبیاری اجازه دهید که خاک گیاه خشک شود. آبیاری بهتر است هنگام صبح باشد. برای آبیاری گلدان گل نسترن از زهکشی بالای خاک گلدان مطمئن شوید و سپس آبیاری عمیق انجام دهید.

دما

رز وحشی یا نسترن به خوبی می‌تواند شرایط سخت و نامساعد را تحمل کند. این گل دماهای پایین را تا 10- درجه سانتیگراد تحمل می‌کند. همچنین در برابر باد هم مقاوم است. در کل دمای مناسب برای نگهداری نسترن 20 تا 24 درجه است.

خاک

انواع نسترن معمولا حساسیت چندانی به خاک نشان نمی‌دهند و در بیشتر خاک‌ها به خوبی رشد می‌کنند. تنها خاکی که نمی‌توان گل نسترن را در آن پرورش داد خاک شنی است. رشد این گل در خاک رسی مغذی بهتر و بیشتر است.

کوددهی

2 بار در سال در فصل بهار و پاییز گیاه را با کود پوسیده حیوانی تقویت کنید.

هرس

این گل نیاز چندانی به هرس ندارد. هرس برای فرم دادن به گیاه و حذف شاخه‌های شکسته و مریض انجام می‌شود. برای این کار می‌توانید در انتهای زمستان، شاخ و برگ اضافه و آسیب‌دیده را که موجب ظاهر نامناسب گیاه شده‌اند قطع کنید.

عکس گل نسترن

عکس گل نسترن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *