خلاقیت, دکوراسیون, گیاهان آپارتمانی, مقالات

به راحتی یک گلدان وارونه بسازید !

امروزه برای داشتن دکوراسیونی مدرن در منزل از گیاهان آپارتمانی و به خصوص گلدان های آویز استفاده زیادی می شود. گلدان های آویز سقفی برای کسانی که فضای زیادی در منزل ندارند یک انتخاب ایده آل است. گلدون وارونه سقفی نوعی از گلدانهای آویزانی است که به دلیل ظاهر متفاوتش باعث خاص شدن دکوراسیون شما می شود. شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که با کمترین امکانات و در منزل هم می توان یک گلدان وارونه ساخت. در این مقاله ساخت گلدان وارونه را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

گلدان وارونه

گلدان وارونه

گلدان وارونه

گلدانهای آویزانی بهترین انتخاب برای افراد دوستدار گل و گیاه است که فضای کافی برای نگهداری گیاهان در منزل ندارند. یک روش ساخت گلدان معلق به شکل گلدان وارونه است. با ساخت یک یا چند گلدان وارونه در منزل خاص بودن چیدمان منزلتان را چند برابر می کنید. روش ساخت گلدان معلق به ابزار و وسایل چندانی نیاز ندارد و با ساده ترین وسایل هم می توان این گلدان های خاص را در منزل ساخت.

گلدانهای آویزی

گلدانهای آویزی

 

ساخت گلدان وارونه

برای ساخت یک گلدان وارونه سقفی این مراحل را دنبال کنید:

مرحله اول: وسایل موردنیاز را تهیه و آماده کنید.

همه وسایلی که برای ساخت یک گلدان وارونه سقفی نیاز است به راحتی یافت می شود. یک گلدان آماده یا حتی یک سطل پلاستیکی که در هر خانه ای پیدا می شود اولین وسیله موردنیاز است. در این مرحله خاک و کود مورد نیاز و ابزاری مانند قیچی یا دریل هم باید تهیه شوند.

ساخت گلدان وارونه

ساخت گلدان وارونه

مرحله دوم: کف گلدان موردنظر را سوراخ کنید.

اگر از یک گلدان آماده استفاده می کنید می توانید با استفاده از دریل حفره ای در انتهای آن ایجاد کنید. برای ایجاد سوراخ در ظرف پلاستیکی هم می توانید از یک چاقو یا قیچی استفاده کنید. حفره ایجاد شده حداقل 5 سانتی‌متر قطر داشته باشد. علاوه بر این می توانید 4 سوراخ کوچکتر هم کف ظرف ایجاد کنید تا به زهکشی بهتر گلدان کمک کنند.

ساخت گلدان وارونه

ساخت گلدان وارونه

مرحله سوم: کف گلدان از داخل با فیلتر بپوشانید.

به کمک تکه ای فایبر گلس یا هر نوع فیلتر دیگری کف گلدان را بپوشانید. فایبر گلس کمک می کند که گیاه و خاک در داخل گلدان بمانند و آب به راحتی خارج شود. قسمت میانی فیلتر(روی سوراخ) را 3 برش عمود بر هم بزنید. به طوری که 6 تکه ایجاد شود. به این ترتیب گلدان زهکشی مناسبی پیدا می کند.

مرحله چهارم: سوراخ هایی برای انداختن نخ یا طناب ایجاد کنید.

اگر می خواهید گلدان وارونه سقفی بسازید لازم است سوراخ هایی برای آویزان کردن آن از طناب تعبیه کنید. دو طرف گلدان را به کمک دریل و یا قیچی سوراخ کنید. نخ قطور یا طناب مورد نظر خود را از داخل این سوراخ ها رد کنید. اکنون شما یک گلدان وارونه آویز دارید. اگر از ابتدا ظرفی دسته دار را به عنوان گلدان انتخاب کرده اید انجام این مرحله ضروری نیست.

مرحله پنجم: گیاه را به گلدان وارونه منتقل کنید.

گیاه موردنظر را از گلدان اصلی اش بیرون بیاورید. خاک اضافی اطراف ریشه را کنار بزنید تا بتوانید به راحتی از سوراخ ایجاد شده کف گلدان عبور کند. ریشه گیاه را به آرامی از سوراخ عبور دهید. قبل از این کار خاک اطراف ریششه را کمی خیس کنید تا راحت تر از حفره گلدان عبور کند.  در این مرحله باید مراقب باشید که ریشه گیاه حین انتقال آسیبی نبیند.  فیلتر را دور ساقه های گیاه قرار دهید تا گیاه در جایش محکم شود. داخل گلدان را با خاک اضافی پر کنید. اضافه کردن کود کود به خاک هم می تواند به رشد گیاهتان کمک کند.

گلدان وارونه

گلدان وارونه

مرحله آخر: گلدان خود را آویزان کنید.

به کمک طناب های متصل به گلدان، آن را از مکان مورد نطظر خو د آویزان کنید. فورا گلدان را آبیاری کنید و بگذارید آب از سوراخ زهکش خارج شود. از این به بعد با توجه به نوع گیاهی که کاشته اید ، مراقبت های لازم را انجام دهید تا گیاه رشد خود را طی کند.

گلدان وارونه سقفی

گلدان وارونه سقفی

چگونه به گلدان وارونه آب بدهیم؟

برای کاشت گیاهان در گلدانهای آویزانی وارونه بهتر است خاکی انتخاب کنید که رطوبت را در خود نگه می دارد و زود خشک نمی شود. اضافه کردن موادی مثل پرلیت یا ورمیکولیت می تواند به نگه داشتن رطوبت خاک کمک کند. گلدا های وارونه را باید از بالا آبیاری کنید. به این ترتیب آب به کمک جاذبه به همه قسمت های خاک به طور یکسان می رسد. آب اضافی هم از سوراخ زهکش خارج شده و در خاک نمی ماند.

آبیاری گلدان وارونه

آبیاری گلدان وارونه

 

4 دیدگاه در “به راحتی یک گلدان وارونه بسازید !

  1. لبلا گفت:

    عالی

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

    2. تفردی گفت:

      سپاس فراوان از اموزش دقیق یک کار جدید در گلداری.

  2. زهرا گفت:

    سلام
    من تازه امروز گلدان وارونه رو‌توی باغ گل دیدم خیلی خوشم اومد، ممنون از آموزشتون???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *