گل ها, گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

معرفی جامع گل اسپاتی | شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم | 20 نکته طلایی | ایران درخت

اگر تا به حال در مورد این گل زیبا که به گل صلح ( peace lily ) نیز معروف است اطلاعاتی نداشته اید، بهتر است با آن بیشتر آشنا شوید. چرا که اسپاتی فیلوم علاوه بر زیبایی، دارای ویژگی های منحصر بفردی است که بودن آن را در هر خانه‌ای واجب کرده است. اسپاتی از جمله گیاهان تصفیه کننده‌ هواست که گلهای سفید آن نماد پاکی و معصومیت است و می‌تواند یک هدیه عالی برای عزیزانتان باشد. زادگاه اسپاتی مناطق گرمسیری است و در لیست گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار قرار می‌گیرد. این گل زیبا از انواع گلهای آپارتمانی سایه دوست است که تنها نیازی که دارد، رطوبت بالاست.

اسپاتی فیلوم در حدود 40 گونه دارد که به دلیل نیاز نوری کم و شرایط نگهداری آسان، برای هدیه دادن به افراد شاغل و نگهداری در بانک و شرکت ها بسیار مناسب است. قیمت گل اسپاتی فیلوم یک ویژگی مثبت آن است، چرا که با وجود این همه زیبایی و خواص مفید، برای خرید آن هزینه‌پایینی را باید پرداخت کنید.

اسپاتی

اسپاتی فیلوم دارای برگهای همیشه سبز، نوک تیز و براق است که در صورت نداشتن گل نیز، برگها زیبایی گیاه را همچنان حفظ خواهند کرد. این گیاه هر زمانی که شرایط برایش مناسب باشد اقدام به گلدهی می‌کند. اما به صورت عمومی 2 بار در سال گلدهی خواهد داشت. گلهای سفید این گیاه، کوچک و بر روی سنبله‌ی سفید استوانه‌ای شکل به طول 3 سانتی متر قرار دارند. توجه داشته باشید که اسپاتی فیلوم از جمله گیاهان سمی برای حیوانات و ما انسانهاست و اگر قسمتی از آن را بخورید و یا شیره‌ی آن با دست تماس داشته باشد، ممکن است سبب حساسیت شود.

انواع-گلهای-آپارتمانی

شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم:

آبیاری:

آبیاری اسپاتی فیلوم بسیار ساده است و در واقع خودش زمان دقیق آبیاری را به شما می‌گوید ! اما چگونه !؟ برگهای این گیاه به محض احساس تشنگی به سمت پایین خم می‌شوند و با این کار نشان می‌دهند که زمان آبیاریست. بعد از آبیاری برگ ها دوباره سرحال شده و به حالت طبیعی خود برمی‌گردند. دقت داشته باشید که علاوه بر حالت برگها، باید اجازه دهید رویه‌ی خاک خشک شده باشد و سپس آبیاری را انجام دهید. در آب دادن زیاده روی نکنید چرا که باعث بی حال و سیاه شدن برگ ها خواهد شد.

نور:

همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم نیاز نوری این گیاه کم است. نور غیر مستقیم و نیم سایه برای اسپاتی فیلوم خوب است. اسپاتی را در محیط خیلی تاریک قرار ندهید، چرا که باعث بی حالی برگهای گیاه خواهد شد.

رطوبت:

رطوبت از جمله علاقه مندی های این گیاه است. از جمله راههای تامین رطوبت گیاهان، ایجاد جزیره در زیر گلدانی است. همچنین قرار دادن یک ظرف آب در کنار این گیاه نیز سبب افزایش رطوبت محیط آن خواهد شد.

خاک:

گیاه اسپاتی فیلوم به خاکی سبک با زهکش بالا نیازمند است. مخلوط خاک برگ همراه با مقداری پیت ماس برای این گیاه خوب است. بهتر است به عناصر موجود در خاک توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که در صورت کافی نبودن عناصر مورد نیاز گیاه، رشد برگها و گلها به تعویق خواهد افتاد.

دما:

از آنجا که زادگاه اسپاتی مناطق گرمسیری است، به هوای سرد حساس است و بهتر است در دمای کمتر از 13 درجه قرار نگیرد. در مورد هوای خیلی گرم نیز به همین صورت است و گیاه حتما باید غبار پاشی شود تا خنک شود. در غیر اینصورت برگها و گل دچار سوختگی خواهند شد. 

کوددهی:

کوددهی این گیاه بهتر است که در فصول رشد یعنی بهار و تابستان صورت گیرد. دادن انواع کود کامل حاوی منیزیم و آهن، برای اسپاتی بسیار مناسب است.

هرس: 

برای گلدهی دوباره، باید بعد از خشک شدن گلها، آنهارا از ساقه نزدیک به سطح خاک بچینید. برگهای پژمرده و خشک را نیز هرچه زودتر از گیاه حذف کنید، گیاه سرحالتری خواهید داشت.

تکثیر اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم به 2 طریق تکثیر می شود :

1. تقسیم بوته

برای افزایش اسپاتی از طریق تقسیم بوته، بهتر است بگذارید گیاه کامل رشد کند. پس از بالغ شدن می‌توانید گیاه بالغ را به دو یا سه دسته تقسیم کرده و هر گیاه جدید را در 2 گلدان جداگانه و در ارتفاع گیاه مادر بکارید. 

2. کاشت بذر 

برای کاشت بذر اسپاتی نیز بهتر است، دانه ها در لایه‌ی نازکی از بستر سبک و آماده‌ی کاشت بریزید. آنها را در دمای محیط نگهداری کنید. بر خلاف گیاه مادر، بذر ها برای رشد به نور بیشتری نیاز دارند. اما آنها را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید. رطوبت نسبی محیط را افزایش دهید تا در طول 10 روز جوانه های بذر هارا مشاهده کنید.

گلهای-آپارتمانی-سایه-دوست

عوارض و بیماری های اسپاتی :

نوک برگها قهوه ای شده است :

  • رطوبت کم محیط
  • آبیاری نادرست
  • املاح موجود در آب

به صورت معمول، قهوه‌ای شدن نوک برگها به 2 صورت است : قهوه‌ای و خشک و شکننده که بر اثر کم آبی اتفاق افتاده است و یا قهوه‌ای نرم و حالت گندیدگی، که به دلیل آبیاری زیاد است. اما قهوه‌ای شدن نوک برگ بر اثر کمبود رطوبت، در گیاهان آپارتمانی بیشتر اتفاق می‌افتد. در اینصورت باید رطوبت را بیشتر کنید. همچنین غبار پاشی با آب شیر دارای املاح نیز می‌تواند باعث این مشکل شود. پس ترجیحا از آب جوشیده‌ی سرد شده استفاده کنید.

برگهای پایینی زرد می‌شوند :

  • آبیاری زیاد
  • سرد و خشک بودن هوا

توجه داشته باشید که حتما بین 2 آبیاری خاک خشک شود و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.

گلها بعد از مدتی سبز و یا قهوه‌ای می‌شوند :

قهوه‌ای شدن گلها یعنی عمر گل به پایان رسیده و باید با برش براکته سفید رنگ، بذرها را درآورده و بکارید. اما سبز شدن گلها در اسپاتی فیلوم رویدادی طبیعی است.

برگهای جدید ریز و برگهای قدیمی زرد می‌شود :

  • کمبو مواد مغذی

همانطور که در بالا گفته شد، بهتر است در فصل رشد ( بهار و تابستان ) گیاه را با کود کامل و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

برگهای گیاه سیاه شده و ریشه پوسیده است :

  • آبیاری زیاد
  • بیماری های قارچی
  • سرما هوا

آبیاری زیاد و نبود زهکش می‌تواند سبب مشکلی چون پوسیدگی ریشه شود. علائم پوسیدگی ریشه : نرم شدن ساقه ، سیاه شدن برگها ، زدن کپک روی خاک و … می‌باشد. همچنین بیماری های قارچی و سرد بودن هوا نیز باعث سیاه شدن برگها خواهند شد.

منبع

45 دیدگاه در “معرفی جامع گل اسپاتی | شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم | 20 نکته طلایی | ایران درخت

  1. شهاب روزمه گفت:

    اگر یک تصفیه کننده خوب هوا می‌خواهید، اسپاتی فیلوم را انتخاب کنید. این گیاه قادر است فرمالدیید، بنزن، متیل، تولوین، استون، و مونوکسید‌کربن هوا را تصفیه کند.
    ما طراح دیوار سبز و روف گاردن هستیم و در پروژه های زیادی از این گیاه استفاده کردیم
    http://www.divarsabz.com

  2. لیلا گفت:

    عالی بود. ممنون

    1. کوثر گفت:

      سلام وقتتون بخیر من اسپاتی رو پارسال گرفتم تو اتاق نگهداری میکنم ازش خیلی سرحال و سر زنده س ، پارسال ک خریدمش چهار، پنج تا داشت ولی از پارسال تا ب الان عیچ گلی نداده دیگه علتش چیه ؟by

      1. حمید گفت:

        سلام. به نظر من باید بهش کود ۳۶.۱۲.۱۲ بده تا گل بده. هر دو هفته یکبار

  3. مينا گفت:

    برگ هاي اين گل من داره زود ميشه بخاطر چيه

  4. حجت گفت:

    گیاه ما برگ هایش زرد شد و به مرور زمان تمام برگ ها از بین رفت و تنها دو سه تا برگ کوچیک آن باقی مانده است با اینکه خاک گلدان رو هم عوض کردیم ولی گیاه هیچ عکس العملی نشون نداده است لطفا جواب بدهید

    1. Moji_pgg گفت:

      سلام.این گیاه بعد از تعویض خاک یا گلدان احتیاج به یه دوره رست داره. یکم زمان بدید و پشت پنجره بزارید سر حال میشه. خاکش هم سبک باشه حتما.

  5. نیلوفر گفت:

    توضیحات عالی بود ولی من به مقدار کافی گیاهمو آبیاری کردم ولی برگاش نرم و بیجون شدن و نوک برگها قهوه ای شده که نرم هست من چکار باید بکنم خیلی ناراحتم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام احتمالا آبیاریتون زیاده که برگ ها نرم و قهوه ای شدن. آبیاری رو وقتی انجام بدین که رویه خاک خشک شده باشه.

  6. محمد گفت:

    سلام برای رطوب هوا میشه از دستگاه بخور سرد استفاده کرد؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله می تونید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

  7. سارگل گفت:

    من عاشق این گیاه شدم اما خواهرم که این گیاه رو داشتن به طور کامل برگ ها قهوه ای و بی حال شدن و از بین رفتن و بعد از یه مدت گلدون رو که بلند کردیم داخلش یه حشره هایی مثل سوسک بود میشه علتش رو بگید

    1. آمنه گفت:

      باید از گلفروشی سم مخصوص حشرات بگیرید و در آب حل کنید و هفته ای دوبار به گیاه بدهید.

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

  8. آمنه گفت:

    باید از گلفروشی سم مخصوص حشرات بگیرید و در آب حل کنید و هفته ای دوبار به گیاه بدهید.

  9. نادری گفت:

    سلام گل من برگهاش سوراخ شده علتش چیه ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممکنه به علت حضور آفت و یا آسیب فیزیکی باشه. با دقت گیاه رو بررسی کنید که اگر آفتی بود سریعا برای سمپاشی اقدام کنید.

    2. مقدم گفت:

      هزار پا توش داره ک برکت رو میخوره

  10. الهام گفت:

    یک سال میشه که از دوستم این گل و گرفتم ولی اصلا بزرگ نشده . آب یاریش و درست انجام میدم خودش خوبه بهش آهن هم دادم خاک خوب هم براش گرفتم ولی اصلا بزرگ نمیشه ??

    1. کیانا والی گفت:

      سلام برای تقویتش از کود کامل که حاوی سه عنصر ازت و فسفر و پتاسیم هستن استفاده کنید. همچنین چک کنید که گلدان گیاه براش بزرگ نباشه چون خود این مسئله باعث توقف رشد می شه.

  11. سپهر گفت:

    سلام وقتتون بخیر من چند روز پیش یک گیاه اسپاتی فیلوم خریداری کردم جایی که گذاشتمش جلوی پنجره است و نورگیر خوبی داره اما بعد از ظهر یه مقدار آفتاب از پشت شیشه دوجداره روی گیاه رو می گیره خواستم بدونم این آفتاب برای گیاه مضر نیست؟ اگه ضرر داره تا جاش رو عوض کنم

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. خیر نور غیرمستقیم به گیاه ضرری نمی رسونه نگران نباشید. اگر محیط براش گرم شد با غبارپاشی و ساخت جزیره رطوبت رو بالا ببرین که مشکلی برای گیاه پیش نیاد.

  12. سپهر گفت:

    با سلام و عرض ادب مجدد
    با تشکر از شما و سایت خوبی که دارید من باز برای نگهداری از گیاهانم دچار مشکل شدم و چاره ای جز ایجاد مزاحمت برای شما نداشتم. ببخشید
    گیاه اسپانی فیلومم چند روزیه که مثل اول سرحال نیست و احساس می کنم یکم پژمرده شده و تعدادی از برگ های پایینی و لبه بعضی از برگ ها زرد شده آبیاری رو هم سعی می کنم وقتی خاک خشک شد و گیاه بیحال بود انجام بدم و غبارپاشی هم تقریبا یک روز درمیان براش انجام می دم بنظرتون ایراد از کجا می تونه باشه؟؟؟؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام خوشحال می شیم بتونیم کمک کنیم. آبیاری رو حتما بعد از خشک شدن خاک انجام بدین ممکنه زرد شدن برگ ها از آبیاری زیاد باشه. برای تقوینت گیاه هم از کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور استفاده کنین. همچنین اصلا گیاه رو مقابل باد کولر نذارین اما در جایی قرارش بدین که تهویه خوبی داشته باشه. به جای غبارپاشی هم می تونین از روش ساخت جزیره رطوبت گیاه رو تامین کنید. به این صورت که زیرگلدونی رو از سنگریزه پر کنید بعد تا نیمه روشون آب بریزید و در نهایت گلدون رو روی سنگریزه ها قرار بدین به صورتی که کف گلدان با آب تماس نداشته باشه.

  13. پردیس گفت:

    سلام خسته نباشید، ببخشید اسپاتی فیلومی که من دارم، کرم های خاکی بسیار بزرگی داخل خاکش هست طوری که یکی از کزم ها که تقریبا طولش به 20 سانت میرسید از خاک اومد بیرون و ما این گلدون رو داخل بالکن گذاشتیم، اما برگهاش مثل زمانیکه آبیاریش کم میشه کاملا بی جون هستن، میتونید راهنمایی کنید چه کاری باید براش انجام بدم؟؟

  14. shamim_jabari گفت:

    سلام من چند تا از این گلدون دارم هم گل میدن و هم برگهاش خوبه اما فقط قدشون خیلی دارن بلند میشن و هر دفعه گل هم میدن اما برگهای پایین ضعیف ولی بلند قد شدن برگهای بالا سرحال .باید چه کنم ؟

  15. زینب گفت:

    سلام من این گل زیبا رو دارم ،چون شمال زندگی می کنم این گل رو در بالکن شمالی گذاشتم و سرحال هست ولی به محض اینکه میارم داخل اپارتمان ،بی حال میشه و برگاش زرد و قهوه ای میشه ،چیکار کنم که داخل اپارتمان هم زیبا باشه

    1. mohamad گفت:

      ‌سلام بطورمیانگین و به روال عادی آبیاری این گل زیبا هفته ایی دوبار انجام میشه و به نور مستقیم نیاز نداره قطعا از کم آب دادن و همچنین آبیاری زیاد به گیاه آسیب خواهد رسید پس تعادل پیش زمینه سلامت این گیاه دوست داشتنی و زیباست. شما که در شمال زندگی میکنید معمولا رطوبت هوا کمتر از ۹۰درصد نیست و این مورد دلخواه این گل زیباست در ضمن گیاه شما با رطوبت بیرون منزل خو گرفته و قاعدتا شما در فصل گرم از وسایل سرمایشی استفاده میکنید و این امر باعث میشه رطوبت داخل منزل تا حدی گرفته بشه
      در خصوص نور هم همین قضیه صدق میکنه و بعلت نگهداری در محیط باز زمان زیادی طول نمیکشه تا گیاه خودشو با محیط وقف بده.

  16. یلدا گفت:

    باسپاس از توضیحات خوبتون
    گیاهم رو یک.ماهه خریدم
    به خاک گیاهم خاک ورمی کمپوست اضافه کردم و الان احساس میکنم یه مقدار خاکش سبک نیست
    ایا باید خاک گیاه رو عوض کنم؟ از طرفی هم میترسم شک بهش وارد بشه
    هنوز هم گل نداده

  17. هستی گفت:

    ببخشید من تازه این گل و گرفدم و اینکه گلش داره قهوه ای و نرم میشه و دونه داخلش سیاه چیکار باید بکنم؟

  18. Neda گفت:

    وقت بخیر، من گیاهمو دو نوبت به فاصله ۸ روز کود گل دهی دادم بعد از گذشت۴ روز سه تا از برگاش زرد شدن و اسپاتی فیلومم بی حال شده، این بخاطر کود دهی اتفاق افتاده؟! چیکار کنم دوباره سر حال بشه؟
    مرسی??

  19. خلیفه گفت:

    سلام گیاه من برگهایش سوخته شده و همگی بی حال هستند آبیاری به موقع است و رطوبت هم داره نمیدانم چه کنم بهتر بشه تقریبا چند وقت یکبار نیاز به آبیاری دارد

  20. Azin گفت:

    سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون? چقدر خوشحالم که این گیاه رو نخریدم با توضیحاتی که دوستان دادن متوجه شدم چه گیاه لوس و کم طاقتی هست ? ?

  21. marzie asghari گفت:

    سلام؛ اسپاتی فیلوم من خیلی قد کشیده و برگهاش خیلی بزرگ شدن و سنگین؛ اما سرحاله و چهارتا غنچه داره که در حال باز شدن هستن. چه کار کنم که حجم و تهداد برگها بیشتر بشه و اینقدر قد نکشن تا از حالت اولیه خارج نشن؟

  22. وصالی گفت:

    سلام .سه تا گلدان بزرگ اسپاتی داشتم که خودم تکثیر کرده بودم .چند روز قبل چون خیلی بزرگ شده بودن مجدد تکثیر کردم .حال گلدونای جدید خوب نیست .همشون آویزون شدن ….حالم خوب نیست وناراحتشونم …میشه راهنمایی بفرمایید ؟

  23. کوثر گفت:

    سلام وقتتون بخیر من اسپاتی رو پارسال گرفتم تو اتاق نگهداری میکنم ازش خیلی سرحال و سر زنده س ، پارسال ک خریدمش چهار، پنج تا داشت ولی از پارسال تا ب الان عیچ گلی نداده دیگه علتش چیه ؟

  24. فاطمه گفت:

    سلام اسپانیا های من نوکش قهوی شده و برق و طراوت روش رفته ،هفته ایی یه بار آب میدم و نور کافی ام بهش میخوره میشه یکم راهنمایی کنید

    1. mohamad گفت:

      ‌سلام بطورمیانگین و به روال عادی آبیاری این گل زیبا هفته ایی دوبار انجام میشه و به نور مستقیم نیاز نداره قطعا از کم آب دادن و همچنین آبیاری زیاد به گیاه آسیب خواهد رسید پس تعادل پیش زمینه سلامت این گیاه دوست داشتنی و زیباست

  25. نیوش گفت:

    سلام خسته نباشید، من ۳ ماه هست که این اسپاتی فیلوم رو تهیه کردم، خاک و گلدون رو همونجا برام عوض کردن

    بعد حدود ۱ ماه دیدم وسط ۳ تا از برگاه داره قهوه ای شده. بهم گفتن قارچ کشی کنم، منم بنومیل خریدم و هفته ای ۱ بار با آبی که میخواستم بدم قاطی میکنم و بهش میدم الان ۲ هفته ساقه های گیاهی انگار خورده شدن برگاشم همینطور .هفته پیش خاکش خودم عوض کردم
    خاکش و که داشتم عوض میکردم دیدم خاکش پره حشرات سفیده
    الان یک هفته میگذره ولی گلدونم بیشتر برگاش زرد و نوکشون و کنار برگا قهوه ای میشه
    من باید چیکار کنم؟

  26. شهره گفت:

    سلام گياه من سر حال هست ولي گل كه ميده بعد از سفيد شده گل زود پژمرده ميشه دليلش چيه

  27. امیر گفت:

    سلام وقتتون بخیر. من گلدان این گل رو عوض کردم ولی برگ ها حالت پژمرده و افتاده شدن. ممنون میشم راهنمایی کنید

  28. Bahar گفت:

    سلام اسپاتی که من دارم هم مخروط و هم برگ گلی که داده سبز رنگه .علت خاصی داره؟

  29. مهسا گفت:

    سلام روز بخیر.
    اسپاتی فیلوم من تمام برگهاش نوکشون قهوه ای شد،برگزایی خوبی داشت ولی به محض بیرون اومدن برگها قهوه ای و خشک شدن،الان هیچی برگ نداره،اما ریشه سالمه،ممکنه برگ بده؟راه حلی داره؟

  30. elhamkazemi1996 گفت:

    سلام من این گیاه زیبا رو دارم یکباره برگ هاش قهوه ای شد و بعضی از برگ هاش لکه زرد روش زده کمی خاک پاش ریختم و کود بهش دادم و سعی میکنم آب تخم مرغ بهش بدم نمیدونم چرا اینجوری شده لطفا راهنماییم کنید خیلی ناراحتم

  31. الی گفت:

    سلام وقت بخیر
    ممنون از مطالبه بسیار مفید وآموزنده شما
    دوست عزیز در زیر گلدانی گل اسپاتی چندتا هزارپای کوچک دیدم
    علت این چی میتونه باشه و اینکه چکاری باید انجام بدم ؟راه حل مشکل من چیه ؟
    از پاسخگویی شما سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *