گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه زیپلین را نگهداری کنیم ؟!

گیاه زیپلین که با نام موسی در گهواره نیز شناخته می شود، گیاهی با برگ های رنگی و بسیار زیباست که هم در داخل آپارتمان و هم در فضای باز نگهداری می شود. در این مقاله می خواهیم همه چیز درباره گل موسی در گهواره را به شما بگوییم مانند: شرایط نگهداری گیاه زیپلین ، قیمت زیپلین ، آبیاری گل موسی در گهواره ، دلیل نامگذاری آن و … .

موسی در گهواره

معرفی گل موسی در گهواره:

  • زیپلین گیاهی از خانواده برگ بیدی یا کاملیناسه و بومی کشور مکزیک می باشد که با نام های دیگری مانند رهوئو و موسی در گهواره نیز شناخه می شود.
  • برگ های این گیاه به رنگ سبز با رگه های صورتی می باشد و پشت آن نیز بنفش رنگ است که ترکیب بسیار زیبایی را ایجاد می کند.
  • نام انگلیسی این گیاه Moses in the bullrushe بوده و نام علمی آن نیز Tradescantia spathacea است.
  • علت نام گذاری این گیاه به نام موسی در گهواره این است که گلهای سفید زیبایی میدهد که درون غلافی به مانند گهواره قرار دارند، که یادآور داستان حضرت موسی است که مادرش او را درون گهواره ای قرار داد و به آب سپرد.

 

گل موسی در گهواره

شرایط نگهداری گیاه زیپلین

در زیر با همه شرایط نگهداری گل موسی در گهواره به صورت کامل آشنا می شویم:

نور

گل زیپلین یا همان موسی در گهواره به نور متوسط تا زیاد احتیاج دارد اما به سایه نیز مقاوم است اما باید دقت کنید که آن را دور از تابش مستقیم آفتاب به خصوص در هنگام ظهر و از پشت شیشه نگهدارید. بطور کلی پنجره های جنوبی و شرقی بهترین نور را برای این گیاه فراهم می کنند.

دما

دمای مناسب و ایده آل برای گیاه زیپلین مابین 18-22 درجه سانتیگراد است و دمای پایینتر از 16 درجه سانتیگراد می تواند منجر به آسیب به این گیاه شود.

آبیاری

میزان آبیاری گل موسی در گهواره بستگی به شرایط محیطی و اندازه گلدان آن دارد اما برای آبیاری زیپلین حتما دقت کنید که این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد و نه خیس. پس برای آبیاری آن دقت ابتدا انگشت خود را تا بند اول درون خاک فرو کنید و در صورتی که خیس نبود و خاک به دستتان نچسبید به آبیاری اقدام کنید.

  • حتما توجه داشته باشید که برای آبیاری از آب ولرم و بدون کلر و املاح استفاده کنید به این صورت که آب را به مدت چند ساعت در جایی ساکن قرار دهید تا کلر آن بپرد و با محیط هم دما شود.
  • دقت کنید که در نیمه دوم سال به علت سرما گیاه به آب کمتری احتیاج دارد و باید میزان آبیاری را کمتر کنید.

رطوبت

برای تامین رطوبت این گیاه می توانید به دو روش مختلف عمل کنید:

  • هفته ای 2بار با اسپری آب بر روی برگ های آن غبار پاشی انجام دهید.
  • برای آن جزیره درست کنید. درست کردن جزیره به این صورت است که باید یک زیر گلدانی بزرگتر از گلدان انتخاب کنید و آن را از سنگ ریزه پر کنید. سپس تا نیمه زیر گلدانی را از آب پر کنید به صورتی که زمانیکه گلدان بر روی آنها قرار گرفت سطح زیرینش با آب در تماس نباشد چرا که در غیر این این صورت گیاه نمی تواند تنفس کند و منجر به پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

خاک

ترکیبی از خاک باغچه ، کود دامی و خاکبرگ برای این گیاه مناسب می باشد. همچنین می توانید از خاک و کود آماده برای کاشت زیپلین استفاده کنید.

  • توجه داشته باشید که خاک حتما باید از زهکش مناسب برخوردار باشد.

برای خرید خاک و کود آماده کلیک کنید.

کوددهی

نحوه نگهداری گل زیپلین در فصل های بهار و تابستان یه این صورت است که باید هر دو هفته یکبار طبق دستور با کودهای محلول در آب مخصوص گیاهان آپارتمانی ، کوددهی را انجام دهید. حتما دقت کنید که کوددهی مطابق با دستور درج شده بر روی بسته انجام شود چرا که کوددهی بیش از اندازه منجر به سوختن ریشه های گیاه و از بین رفتن آن می شود.

برای خرید کود کلیک کنید.

تعویض گلدان

هرچه گلدان کوچکتر باشد رشد گیاه بیشتر است پس تنها در صورتی به تعویض گلدان با گدان یک سایز بزرگتر کنید که ریشه ها از ته گلدان بیرون زده باشند.

قیمت زیپلین

قیمت زیپلین بسته به سایز و کیفیت آن می تواند متفاوت باشد، اما در فروشگاه اینترنتی ایران درخت گلدان هدیه آن با قیمت 59000 تومان به فروش میرسد.

برای خرید این گلدان هدیه زیبا کلیک کنید.

تمیز نمودن برگها

تمیز کردن بر ها نیز از جمله شرایط نگهداری گیاه زیپلین است. برای تمیز کردن برگ ها سعی کنید حتی الامکان از مواد شیمیایی استفاده نکنید چراکه منجر به بسته شدن روزنه های برگ می شود و به گیاه آسیب میرساند.

برای تمیز کردن برگ ها می توانید از غبار پاشی ویا مخلوط آب و شیر استفاده کنید.

اکنون شما همه چیز درباره گل موسی در گهواره را می دانید!

 

13 دیدگاه در “چگونه زیپلین را نگهداری کنیم ؟!

  1. عالی گفت:

    اطلاعات درموردنگهداری کامل بود

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

    2. رعنا عسکری گفت:

      نوع سلام کیاه من از وقتی گلدونو عوض کردم فاصله ی بین برگها خیلی زیاد شده چیکار باید انجام بدم پشت پنجره جنوبی نور خورشید مستقیم بهش نمیخوره هفته ای دوباره بهش آب میدم

      1. زهرا گفت:

        من این گیاه رو زیاد دارم و تکثیر میکنم. علت زیاد شدن فاصله برگها و کم جون شدن ساقه نور کم هستش. یجایی بذارید که نوز خوب بگیره. من با اینکه قم هستم گیاهامو توو تراس نگه میدارم البته تراسمون اونقدر آفتابگیر نیست و خداروشکر حسسسابی قوی شدن البته هرروز آب میدم بهشون

  2. Mamad گفت:

    دمتگرم

  3. سعیده گفت:

    اطلاعات خوبی دادید . لطفا در خصوص خشک شدن سر برگ ها و شکسته شدن برگ توضیح دهید

    1. نسرین گفت:

      خشک شدن سر برگ .. در بیشتر موارد به علت خشکی کشیدن زیاد است

  4. Bahar گفت:

    سلام من این گیاه و دارم اما لبه های برگهاش صورتی نیست چرااااا ؟ ایا نوع دیگه ای هست یا شرایطش بد بوده و اینکه گل نداده تا به حال

    1. سعیده گفت:

      سلام ممنون از اطلاعات خوبتون من زپلین از لابه‌لای هر برگش پاجوش که نمیشه اسمش رو گذاشت ولی از این بچه های ریز داده به قدری که رشد گیاه اصلی رو گرفته من تا الان فکر کنم حدود ۱۰۰ تا ازش قلمه گرفتم تا گیاه اصلی رشد کنه بازم اینقدر میزنه گه اجازه رشد بهش نمیده چیکارش کنم

  5. Bahar گفت:

    سلام من این گیاه و دارم اما لبه های برگهاش صورتی نیست چرااااا ؟ ایا نوع دیگه ای هست یا شرایطش بد بوده و اینکه گل نداده تا به حال

  6. سپیده گفت:

    سلام خیلی ممنوون از توضیحاتتون
    من سه ماهه این گلو خریدم ولی تازگیا برگهای جدیدش پشت برگاش بنفش نیست و خیلی شل و نازک هستن
    آب هم بموقع میدم
    پشت پنجره جنوبی هم گذاشتم
    خود فروشنده هم گلدون و خاکش رو عوض کرده
    ممنون میشم کمکم کنید

    1. zohreh گفت:

      درود برشما گیاه من هم به همین صورت بودو دلیلش تنها کم بودن نور بود و وقتی در جای پرنورتر قرار دادم اوکی شد

  7. فاطمه گفت:

    باسلام من این گل رودارم برگ روش فقط سبزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *