گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

راهنما کامل نگهداری و معرفی گل پتوس یا پوتوس | 37 نکته کلیدی | ایران درخت

گل پتوس یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که با شاخه های آویز و برگهای قلبی شکلش زیبایی خانه را دو چندان می‌کند. نگهداری پتوس بسیار آسان است و علاوه بر زیبایی و مقاومت بالا، از زمان های قدیم تا به حال پرطرفدارترین گیاه از نظر فنگ شویی بوده است و نقش مهمی در اکسیژن سازی و پاکسازی هوا از سموم و انرژی های منفی ایفا می‌کند. این گیاه زیبا دارای انواع مختلف با شکل ظاهری متفاوت است که از جمله آنها می‌توان به پتوس ابلق، پتوس سفید و … اشاره کرد. اگر شما نیز به این گیاه زیبا و همیشه سبز علاقه دارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با نگهداری و انواع گل پتوس آشنا شوید.

پتوس

پتوس ابلق

با گل پتوس بیشتر آشنا شوید

گل پتوس یا پوتوس با نام انگلیسی ( pothos ) و نام علمی ( Epipremnum aureum ) گیاهی همیشه سبز، رونده و چند ساله از خانواده گل‌شیپوریان و بومی مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا و جزایر غربی اقیانوس آرام است. این گیاه زیبا تکثیر بسیار آسانی دارد و از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. پتوس خاصیت روندگی دارد و ساقه‌های بلند آن از طریق ریشه‌های هوایی که به سطوح می‌چسبند بالا می‌روند و این گیاه را به انتخابی عالی برای سبدهای آویزان، روش کوکداما و قفسه‌های کتاب تبدیل می‌کند. برگ هاي پوتوس، براق و قلبی شکل به رنگ ابلق، سبز تيره و یا سفید است و رشد سریعی دارند.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت پتوس، زنده ماندن و رشد این گیاه تنها در آب و بدون خاک است. بنابراین با توجه به این ویژگی می‌تواند برای افراد مبتدی در زمینه نگهداری گل و گیاه نیز مناسب باشد. همچنین این گیاه در طیف وسیعی از شرایط محیطی رشد می‌کند و یک گزینه عالی برای حمام یا دفتر کار شما است زیرا می‌تواند نور کم را تحمل کند و با خاک فقیر و خشکی کوتاه مدت به خوبی کنار بیاید.

خرید انواع گل پتوس 

آیا گیاه پتوس سمی است ؟!

بله متاسفانه گیاه پتوس در لیست گیاهان سمی برای کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و به دلیل داشتن اگزالات کلسیم، در صورت مصرف ( جویدن و خوردن برگها ) ممکن است باعث تحریک و استفراغ شود. حتی شیره گیاه نیز ممکن است باعث ایجاد بثورات در افراد بسیار حساس شود. بنابراین باید این گیاه را دور از دسترس بچه ها و حیوان خانگی خود قرار دهید.

گل پتوس و حیوانات

با شرایط نگهداری پتوس آشنا شوید

نور :

پتوس در طیف وسیعی از شرایط نوری رشد می‌کند اما نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. این گیاه نور کم، نیم سایه و یا سایه را به خوبی تحمل می‌کند اما نوع مرمری و ابلق به دلیل داشتن برگهای روشن باید نور بیشتری دریافت کنند تا رنگ زیبای برگهای خود را از دست ندهند. توجه کنید که به هیچ عنوان گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید چرا که باعث سوختگی برگ ها می‌شود. نیاز نوری کم گیاه پتوس را برای ادارات، شرکت ها و خانه های کم نور مناسب کرده است.

دما :

اگر منطقه سکونت شما دارای آب و هوای معتدل است، می‌توانید این گیاه را در فضای آزاد نیز نگهداری کنید و از شاخه های آویز و برگهای پهن آن به عنوان یک عنصر پوششی برای ایجاد حریم در تراس یا پنجره استفاده کنید. اما در فضای آپارتمان بهترین دما برای رشد این گیاه دمای ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است. در صورتی که از این گیاه در فضای باز نگهداری می‌کنید، باید بدانید که زمستان های سرد و یخبندان برای آن مضر است و در دماهای پایین امکان از دست رفتن آن وجود دارد. در صورتی که برگهای سیاه و یخ زده را مشاهده کردید بهتر است آن را به جای گرمتری منتقل کنید و در صورت مشاهده برگهای بیحال با لکه های سوختگی، باید محیط نگهداری آن را خنک تر کنید.

آبیاری

زمان مناسب برای آبیاری پتوس زمانی است که رویه خاک گلدان کامل خشک شده باشد. گل پوتوس خاک همیشه خشک و یا مرطوب را دوست ندارد و با آبیاری منظم از خشکی کشیدن گیاه که سبب قهوه ای و خشک شدن لبه برگها می‌شود، جلوگیری کنید. همچنین گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید و اجازه ندهید خاک آن حالت باتلاقی پیدا کند چرا که در این زمان رشد گیاه متوقف می‌شود و خطر پوسیدگی آن وجود دارد. در صورتی که در نگهداری گیاهان مبتدی هستید، می‌توانید این گیاه را در آب نگهداری کنید تا مشکلات آبیاری نادرست و آلودگی های خاک برای آن اتفاق نیفتد.

رطوبت :

رطوبت محیط برای گیاه پتوس کافی است اما در صورتی که محیط خشک است و یا نوک برگها خشک شده است، بهتر است رطوبت آن را افزایش دهید. برای تامین رطوبت گیاه پوتوس می‌توانید از سه روش ساخت جزیره، غبارپاشی یا قرار دادن ظرف آب کنار گیاه استفاده کنید. برای غبار پاشی بهتر است برگها را 2 یا 3 روز در میان و بعد از غروب آفتاب غبارپاشی کنید.

پتوس ابلق

نگهداری پتوس

کود دهی :

این گیاه به تقویت کننده خاصی برای رشد نیاز ندارد اما در صورتی که رشد آن متوقف شده است و یا خاک آن مدتهاست که تعویض نشده است، بهتر است در فصول رشد از کود تقویتی مخصوص استفاده کنید.

خاک :

خاک سبک، غنی از مواد مغذی، کمی اسیدی و دارای زهکشی بالا برای انواع پتوس مناسب است. خاک و کود آماده و یا کمپوست می‌توانند برای کاشت پتوس مناسب باشند.

تعویض گلدان :

پتوس نیز مانند بیشتر گیاهان آپارتمانی گلدان کوچک را به گلدان بزرگتر ترجیح می‌دهد. بنابراین زمانی اقدام به تعویض گلدان کنید که ریشه از گلدان بیرون زده باشد. این امر را از طریق زهکش گلدان بررسی کنید و در صورت مشاهده بیرون زدگی ریشه ها از زهکش گلدان و یا بیحال بودن برگ ها با وجود مناسب بودن همه ی شرایط، گلدان فعلی را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

هرس  :

هرس کردن شاخ و برگ پیر یا زرد گیاهان و یا کوتاه کردن شاخه های بلند می‌تواند به رشد بهتر گیاه کمک کند و گیاه پتوس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین در صورتی که می‌خواهید یک پتوس پر شاخ و برگ داشته باشید، بهتر است از شاخه های خیلی بلند قلمه بگیرید و پس از ریشه دار شدن آنها را مجدد در کنار گیاه اصلی بکارید. بهتر است در فصول پاییز یا زمستان، کمی از شاخه های بلند گیاه را قلمه بگیرید و کوتاه کنید تا در طول فصل سرما گیاه پر انرژی تری داشته باشید.

تکثیر :

تکثیر پتوس بسیار ساده است و تنها با گرفتن یک قلمه 8 الی 10 سانتی متری به همراه حداقل یک برگ و گره ( محل اتصال برگ یه شاخه) و ریشه دار کردن آن در آب یا خاک، انجام می‌شود. به دلیل رشد سریع پتوس، قلمه ها به سرعت و در مدت نهایتا 2 هفته ریشه دار شده و برگهای جدید تولید می‌کنند.

تکثیر پتوس

نگهداری گل پتوس در آب :

همانطور که گفته شد، پتوس از جمله گیاهانی است که در آب نیز رشد می‌کند اما کیفیت ریشه و برگهای آن مانند پوتوس کاشته شده در خاک نیست. توجه داشته باشید که انتقال قلمه ای که ریشه آن در آب رشد کرده و بزرگ شده و مدت طولانی در آب نگهداری شده، کمی دشوار است و ممکن است قلمه از بین برود. همچنین انتقال یک پتوس دارای ریشه از خاک به آب نیز ممکن است منجر به بیحالی آن شود. در ادامه با بعضی از نکات پرورش و نگهداری پتوس در آب آشنا می‌شویم :

خرید انواع گل پتوس 

وسایل مورد نیاز برای پرورش پتوس در آب :

یک گیاه بالغ و سالم

یک ظرف ترجیحا شیشه ای شفاف

کود مایع

آب بدون املاح

  • برای شروع باید قلمه هایی از گیاه اصلی که حداقل دارای یک برگ باشند را از قسمت بند جدا کنید.
  • یک ظرف شیشه ای را بردارید و از آب بدون املاح ( آبی که به مدت 24 ساعت در جایی ساکن نگهداری شده ) پر کنید. بهتر است ظرف شما شیشه شفاف باشد تا به وضوح ریشه ها را ببینید و از تغییرات آنها و کثیف بودن آب مطلع شوید.
  • در صورتی که قلمه شما برگهای زیادی دارد، برگهای پایینی آن را جدا کنید و برای ریشه زایی سریعتر، تنها 4 الی 5 برگ بر روی آن نگه دارید. توجه داشته باشید که از قرار دادن برگها در آب خودداری کنید، زیرا ماندن برگها در آب باعث گندیده شدن آنها و کثیف شدن آب می‌شود.
  • برای ریشه زایی سریعتر و رشد بهتر برگها، چند قطره کود مایع و یا هورمون ریشه زایی به آب اضافه کنید.
  • ظرف را در نور روشن غیر مستقیم قرار دهید.
  • آب داخل ظرف را هر دو تا سه هفته یکبار یا هر زمان که آب کثیف به نظر می‌رسد تعویض کنید. ظرف را با یک پارچه یا مسواک قدیمی تمیز کنید تا جلبک های داخل آن از بین بروند و ریشه های سیاه و لزج را نیز از گیاه جدا کنید.
  • هر چهار تا شش هفته یکبار کود مخصوص را به پوتوس خود اضافه کنید.
پوتوس در آب

نگهداری گل پتوس در آب

با انواع پتوس آشنا شوید

گیاه پتوس انواع مختلفی دارد که در شکل ظاهری برگها و رنگ آنها با یکدیگر متمایزند. ممکن است گل پتوس به دلیل شباهت برگها با گیاه فیلودندرون اشتباه گرفته شود اما برگها در گیاه فیلودندرون نوک تیز و کاملا قلبی شکل هستند و با برگهای کشیده‌ی پوتوس متفاوتند. بیش از ده ها مدل متنوع از پتوس وجود دارد که با وجود ویژگی های ظاهری متفاوت، شرایط نگهداری تقریبا یکسانی دارند. در ادامه با انواع پتوس آشنا می‌شویم :

1. پتوس ابلق Golden Pothos

پتوس طلایی یا ابلق رایج ترین گونه آپارتمانی از پتوس است. برگهای این گونه به رنگ سبز است که با لایه های از رنگ زرد یا کرم نقاشی شده است.

رنگ برگ : سبز زمردی با خطوط زرد یا کرم.

شرایط نگهداری :

یکی از سازگارترین انواع پتوس برای شرایط محیطی متفاوت است. با این وجود به نور بیشتری نسبت به نوع سبز نیاز دارد تا ویژگی ابلق بودن برگهایش را از دست ندهد. در فصل تابستان بهتر است کمی هوای تازه به آن بدهید و از قرار دادن گیاه در معرض نور شدید خودداری کنید.

پتوس ابلق – Golden Pothos

2. پتوس مرمری – Marble Queen Pothos

پتوس مرمری بسیار شبیه به پتوس ابلق است با این تفاوت که برگهای آن رگه های ابلق بیشتری دارند. این پتوس از آنجایی که کلروفیل کمی دارد، نسبت به سایر گونه های پوتوس با سرعت کمتری رشد می‌کند.

رنگ برگ : سفید و سبز

شرایط نگهداری :

این پتوس به آبیاری زیاد حساس است و اجازه دهید خاک خشک شود سپس به آبیاری اقدام کنید. نور زیاد غیر مستقیم برای این پتوس مناسب است و نور کم سبب سبز یا سفید شدن برگها می‌شود. تغییر رنگ برگها در نور کم به این دلیل است که گیاه با تولید کلروفیل شروع به جبران کمبود نور می‌کند.

پتوس مرمری – Marble Queen Pothos

3. پتوس نئون – Neon poth

قلبی شکل ترین برگها برای این نوع پتوس است و پتوس نئون اسم خود را از رنگ سبز، درخشان و نئونی برگها گرفته است. برگهای این گیاه در زمان جوانی به رنگ سبز روشن هستند و پس از بالغ شدن رنگ آنها درخشان تر و فسفری می‌شود.

رنگ برگ : سبز نئون، تک رنگ.

شرایط نگهداری :

پتوس نئون را در نور غیر مستقیم زیاد قرار دهید. در صورتی که در نور کم قرار گیرد، برگها رنگ فسفری و روشن خود را از دست می‌دهند و برگهای جوان به رنگ سبز رشد می‌کنند. آبیاری بعد از خشک شدن خاک صورت گیرد و از غبار پاشی گیاه با آب دارای املاح خودداری کنید.

گل پوتوس

پتوس نئون – Neon poth

4. پتوس ساتین – silver/satin pothos

پتوس ساتین نیز یکی از اعضای محبوب خانواده پتوس هاست. در این گیاه برگها نوک تیز هستند و به طرفین خم می‌شوند و شکل قلبی برگها به نیزه شبیه تر می‌شود. برگهای این گیاه دارای طرح و رنگ فوق العاده سبز با لک های نقره ای است.

رنگ برگ : سبز با تعداد زیادی لکه های سبز نقره ای که گاهی به هم می‌پیوندند.

شرایط نگهداری :

پیدا کردن این گیاه در بازارها ممکن است کمی دشوار باشد و  بهتر است قبل از خرید یک نقطه پر نور در خانه را برای آن انتخاب کنید.

گل پتوس

پتوس ساتین – silver/satin pothos

5. پتوس سبز – Jade Pothos

این نوع پتوس دارای برگهای قلبی شکل به رنگ سبز تیره است و از ساده ترین و پرطرفدار ترین نوع پوتوس است که نسبت به گونه های دیگر سازگاری بیشتری دارد. قابلیت رشد در نور کم از جمله ویژگی های این گیاه است.

رنگ برگ : سبز تک رنگ

شرایط نگهداری :

پتوس سبز به نور کم مقاوم است و رشد بسیار سریعی دارد. به آبیاری حساسیت چندانی ندارد اما از خشکی دادن بیش از حد به گیاه خودداری کنید.

پتوس سبز – Jade Pothos

6. پتوس سفید یا ارتشی – N-Joy pothos

پتس ارتشی از جدید ترین ارقامی است که از پتوس پرورش داده شده است. برگهای این گونه کوچکتر از انواع دیگر است و لبه آنها کمی موج دار است.

رنگ برگ : سبز رنگ با لکه های سفید

شرایط نگهداری :

پتوس سفید به آبیاری حساس است و در صورت آبیاری زیاد، لکه های قهوه ای روی برگها ظاهر می‌شود. بنابراین اجازه دهید خاک کامل خشک شود سپس به آبیاری اقدام کنید. نور روشن و غیر مستقیم برای داشتن برگهای ابلق ضروری است.

پتوس سفید یا ارتشی – N-Joy pothos

7. پتوس مانجولا –  Manjula pothos

برگ‌های پتوس مانجولا مانند بقیه انواع پتوس قلبی شکل و به رنگ سبز دیده می‌شوند، با این تفاوت که برگ‌های این پتوس حاشیه‌های مواج دارند و رگه‌های سفید و کرم رنگ در همه برگ‌ها به یک شکل دیده نمی‌شود.

رنگ برگ : سبز با لکه های کرم

شرایط نگهداری :

مانند واریته های ابلق به نور بیشتری نیاز دارد و به آبیاری زیاد حساس است.

پتوس مانجولا –  Manjula pothos

8. پتوس هاوایی-  Hawaiin Pothos

نوع دیگری از پتوس که از نظر ترکیب رنگی برگ‌ ها شباهت زیادی به پتوس طلایی دارد، پتوس هاوایی است. این نوع پتوس به دلیل مقاومت بالا برای افراد تازه کار بسیار مناسب است.  برگهای این پتوس موجدار و پهن تر از انواع دیگر است و نوک برگ حالت خمیده دارد.

رنگ برگ : برگ‌های بزرگ سبز با لکه های طلایی

شرایط نگهداری :

این پتوس به نور روشن غیر مستقیم و هرس مداوم نیاز دارد تا برگهای خوشرنگ و رشد بهتری داشته باشد.

پتوس هاوایی-  Hawaiin Pothos

9. پتوس سبو بلو –  Cebu Blue

این گیاه یکی از خاصترین انواع پتوس است که شکل برگ های آن با بقیه پتوس ها تفاوت دارد. برخلاف بقیه انواع، این نوع پتوس برگ های قلبی شکل و پهن ندارد. برگ های باریک سبزآبی این پتوس ظاهری براق و شکل نیزه مانند دارند.

رنگ برگ : سبز آبی نسبتاً تیره.

شرایط نگهداری :

این گیاه برای رشد به دمای کمتری نسبت به انواع دیگر نیاز دارد و برای رنگ آبی برگها نیازمند نور روشن و غیر مستقیم است.

پتوس سبو بلو –  Cebu Blue

60 دیدگاه در “راهنما کامل نگهداری و معرفی گل پتوس یا پوتوس | 37 نکته کلیدی | ایران درخت

  1. زهرا گفت:

    سلام میشه از پیت ماس هم در خاک پتوس استفاده کنیم؟

    1. امیر گفت:

      سلام من یه گل دارم نمیدونم اسمش چیه اما شبیه همین پتوس هست ممنون میشم نوع این گل رو بهم بگین

    2. سعید گفت:

      بله

  2. مجتبی گفت:

    سلام زهرا خانوم بله میشه
    بهترین بستر کشت پیت ماس هست
    ولی چون با صرفه نیست. میان پیت ماس رو با چیزهای دیگر مخلوط میکنند مثل کوکوپیت _ کود برگ- ورمی کمپوست
    ولی به تعداد کم در حد خانگی کل بستر گلدان پیت ماس باشه خیلی عالی هست البته پیت ماس برند خوب. مثل پیت ماس آلمانی و…
    ایرانیش خوب نیست مارک نواربو هم به هیچ وجع خوب نیست من خودم تست کردم و تجربه کردم
    ولی.

    1. سارا گفت:

      سلام ببخشید من پتوس تو آب داشتم که خیلی وقته تو آبه الان چند روز منتقلش کردم تو خاک ،خیلی بیحاله،درست میشه؟

      1. رسول گفت:

        منم این کارو کردم اول بیحال شد بعد درست شد

    2. مصطفی گفت:

      این گل ما پتوس شته زده باید چیکار کنیم

  3. ترانه گفت:

    سلام برای خاک پوتوس ترکیب پرلیت به همراه پوکه و کوکو پیت چطوره؟

    1. حسین گفت:

      سلام وقت بخیر ببخشید من چند تا گل پیتوس دارم هم نور از بیرون میخوره هم براش چراغ بالاش گذاشتم نور چراغ هم خوبه یا نه
      بعد نور سفید بیشتر خوبه یا نور افتابی

  4. پونه گفت:

    سلام
    پتوس سرما و گرمای بالکن را تحمل میکند؟ مثلا در تهران
    البته دور از نور مستقیم و مداوم خورشید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله پتوس خیلی مقاومه. فقط اگه هوا خیلی گرم شد حتما گیاه رو غبارپاشی کنید.

    2. زهرا سادقی گفت:

      سلام وقت بخیر من همین امروز پتوس خریدم و میخواستم بدونم برای دختر ۱۱ ساله خطر نداره که توی اتاقش بزارم البته کنار پنجره اتاقش و دست بهش نزنه خطری نداره ؟ و اگر از کنارش رد بشه و بهش نزدیک بشه ولی بهش نخوره خطری نداره؟ اخه دخترن از اون آدم های حساس هست که یک پشه بهش میزنه خیلی ورم میکنه

  5. سعید گفت:

    سلام یک سوال داشتم
    من جای هستم ودست رسی به افتاب یانور محیط ندارم با نور لامپ مهتابی میشه این گول نگه داشت

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله پتوس به نور کم خیلی مقاومه.

    2. Reyhan گفت:

      سلام، بله، من تو فضای بدون پنجره و نور نگهداری میکنم، رشدش کم میشه ولی از بین نمیره.برگ جدید هم میده.

    3. کیوان گفت:

      سلام
      بنظرم بستگی به نوع گل و گیاهی که انتخاب میکنید فرق میکنه.

    4. طاها گل گفت:

      س خسته نباشید من هم امروز پتوس گرفتم وتاز متوجه شدم ک پتوس سمی هست ایا خطر جدی داره چون یه پسر ۴ساله وشیطون دارم میترسم بهش دست بزنه

  6. Mahdie گفت:

    سلام من پتوسمو یک ماه پیش خریدم و گلدونشو خودم عوض کرد خاک برگم ریختم ولی بعد از تعویض برگ هاش خیلی نازک شده و بیحال افتادن یکی دیگشونو که با فاصله ی یک هفته خریدم و همین شرایط بوده سرحال و خوبه
    بردم گلخونه گفت ریشه هاش پوسیده قیچی کرد و خاکشو عوض کرد کوکو پیت ریخت یکمم کود پاش ریختم
    بنظر شما امیدی بهش هست ؟ یا اینکه بهتره ساقه هاشو جدا کنم تو اب بزارم ریشه کنه و بعد بکارم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام بله پتوس هم در خاک و هم در آب به سرعت ریشه میده نگران نباشید. می تونین در آب هم نگهداریش کنید و اصلا نیازی به کاشت نیست.

    2. احسان گفت:

      سلام. تو جابجایی گیاه احتمالا ساقه از جایی جدا شده باید غرقاب کردش و در صورت شدید بودن عارضه ساقه های باریک شده رو تو اب قرار داد تا ریشه بزنه

      1. کیانا والی گفت:

        سلام ممنون از به اشتراک گذاشتن تجربتون.

  7. موسوی گفت:

    سلام وقتتون بخیر.
    من از گل فروشی یک پتوس گرفتم وقتی اوردم خونه نگاه کردم دیدم ی تعداد برگ هاش سوراخ شدن و ی تعداد لوله ای دراومدن
    هرچقدر نگاه میکنم آفات و حشره ای نیست فقط یک کرم دیدم. چیکار باید کنم؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کیانا والی گفت:

      سلام اگر آفت نمی بینید ممکنه آسیب فیزیکی باشه و جای نگرانی نداره. ولی بهتره گیاه رو دقیق تر بررسی کنید و اطراف خاک رو هم نگاه کنید تا اگر آفتی بود شناسایی بشه. برای اطمینان هم می تونین گیاه رو با یک سم آفت کش سمپاشی کنید تا خیالتون از نبودن آفت راحت باشه.

    2. 000000 گفت:

      خب همون کرمه حفره در برگ ایجاد کرده است.

      1. احسان گفت:

        دوست عزیز به دلیل سمی بودن پتوس آفت ندارد البته تا حالا مشاهده نشده

  8. م گفت:

    با سلام من پتوس در گلدان داشتم که کلا به چند قسمت کردم در گوی های شیشه ای که ماسه تا نیمه پر کردم در آن گذاشتم آبدهی باید چطور باشد ? آیا درگلدانی که ماسه است و ته ان سوراخ نیست رشد خوبی دارد

    1. کیانا والی گفت:

      سلام درسته پتوس نیاز تغذیه ای بالایی نداره ولی ماسه در کل خاک مغذی نیست و بهتره از خاک و کود آماده همراه کمپوست استفاده بشه.

  9. آيناز گفت:

    سلام ميشه بگيد دقيقا هر چند روز و به چه مقدار آب بايد به پتوس داد؟ اخه من پتوسم ابلق يا همون طلاييه و چند تا از برگاش زرد شدن يك بار كندم اما باز ادامه داشت فكر كنم زياد آب دادم بهش

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ببینید بسته به شرایط دمایی باید آبیاری رو تنظیم کنید. قبل از این که آبیاری کنید انگشتتون رو به اندازه یک بند انگشت در خاک فرو کنید و اگر دیدید خشکه آبیاری انجام بدین.

  10. zahra گفت:

    ببخشید این گل رو میشه روی اپن که نور زیادی نداره هم گذاشت
    صدمه نمیبینه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام روزبخیر. پتوس شرایط کم نور رو به خوبی تحمل می کنه نگران نباشید.

  11. سارا گفت:

    سلام میشه کل خاک کوکوپیت باشه ؟ آسیبی به گیاه نمیزنه ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام. بهتره از ترکیبات دیگه هم استفاده چون این ترکیب به تنهایی مواد مغذی کافی رو نداره.

      1. امیر گفت:

        سلام خسته نباشید من ۲شاخه پتوس دارم که آویزان به گلدان خیلی فشار میاره آین راه کار باید چگونه برطرف کنم?

      2. علی گفت:

        منظور از کود مایع چیه؟

  12. نیلوفر گفت:

    سلام خسته نباشین ببخشید علت زیاد شدن فاصله ای بین برگ های پتوس چی می تونه باشه؟و اینکه بزرگ و کوچیک بودن برگ های پتوس به چی بستگی داره ؟
    پ.ن:گیاه رشد خیلی خوبی داره

  13. محمد گفت:

    سلام وقت بخیر
    از پوست تخم مرغ کاملا پودر شده میشه ب عنوان کود خونگی برای پتوس آبی استفاده کرد؟
    اگر بله، ب چ نسبت با آب مخلوط کنم؟؟؟

  14. فرامرز صادقی گفت:

    سلام من تو حیاط یه باغچه دارم که قسمتی از اون رو تور کشیدم واسه مرغ و خروسام
    حالا میخوام قسمت بیرونی این تور رو با یه گیاه رونده بپوشونم که هم قفس مرغام دید نداشته باشه هم یه دیوار سبز زیبا داشته باشم
    سوال اینکه میتونم از پتوس برای این منظور استفاده کنم
    آیا با توجه به آب و هوای شمال که گاها بعصی روزهای زمستون برف هم میباره این گیاه مقاومت داره یا نه؟
    ممنون میشم جواب بدین

  15. ملیکا گفت:

    سلام من متاسفانه گیاه مو از شمال خریدم پتوس ارتشی هست و اینجا سرده وبارانی حس کردم تو اتاق که گذاشتمش برگاش زردشده
    گلخانه هم گفت تواب و هوای سرد نذارمش ولی اتاقم گرمه تو این چند روز که اینجام چیکار کنم

  16. صادق گفت:

    سلام.بهترین خاک برای پتوس.کوکوپیت و پرلیت باکمی ورمی وپیت ماس هست

  17. آسنسیو گفت:

    سلام همگی خسته نباشید?

  18. علی گفت:

    سلام.میشه بدون کود دهی هم از گیاه پتوس در آپارتمان نگهداری کرد؟یا حتماً کود می خواد؟من گیاه پتوس رو تو آب نگهداری می کنم.

  19. Mohammad گفت:

    سلام
    من یک پتوس دارم که خیلی بزرگ شده که خاکش حشره زده و روش نارنجی شده خاکش رو تعویض کردم ولی درست نشد و الان دوباره مثل اول شده باید چیکار کنم

  20. میلاد گفت:

    سلام من یک پتوی بلند خریدم ویطش یک لوله هست که خزه دورش هست گل فروش گفت هر روز باید خزه رو خیس بکنم و ۲ روز یکبار برگهارو غبار پاشی بکنم و هفته ایر۲ بار آب بدم تا از زیر کلدان آبربیاد بیرون .
    به نظر شما درست است طریقه آب یاری؟
    ممنون میشم کمک بکنید

    1. ریحانه سادات نجفیان گفت:

      سلام پتوس چوبدار خریداری کردین و بله موردی نداره این روش آبیاری اما هر 2 روز یکبار خزه و برگها غبار پاشی بشن کافیه و هفته ای دو بار هم کامل آبیاری بشه.

      1. میلاد گفت:

        ??? ممنون از راهنماییتون
        من هر روز غبار پاشی میکنم ایرادی داره ؟
        و یک سوال دیگه یک گل مرجلن دارم که ۲ ساله دیگه گل نمیده باید جیکاذ کنم

  21. رضا گفت:

    سلام من گلدونو جلوی دفتاب گذاشتم الان بعضی از برگاش سیاه و سوخته شده باید چیکارکنم

    1. ریحانه سادات نجفیان گفت:

      سلام بهتره که در هواب خنک و سایه قرارش بدین و برگهای سیاه رو جدا کنید.

  22. رضا گفت:

    ببخشید میخوام به پتوس ابیاری کنم اگه به برگهاش اب بخوره ایراد نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  23. زهرا گفت:

    سلام من پتوس ارتشی دارم ولی تو خاک کاشتمش بی جون شد و برگاش پلاسیده شده در اوردم گذاشتم تو اب ولی بازم سر حال نشد

  24. Pari. گفت:

    سلام ار پیچک استفاده کنید مناسب فضای بیرون هست

  25. الهه گفت:

    سلام پتوس من اصلا رشد نداره خاکش هم خوبه ولی هیچ تغییری نمیکنه فاصله بین برگاش زیاده برگاش پهن هم نمیشه آبیاریش منظمه

    1. نانو استریت گفت:

      افزایش فاصله بین دو برگ و رشد علفی مشکل
      کمبود نور دلیل این عارضه است. در مکان با نور غیر مستقیم قرار دهید.

      1. ارغوان گفت:

        برگ های گلدونت به خزه ها وصله؟
        یانه ؟
        اگه وصله که اشتباهه ولی اگه وصل به خزه ها فقط آب بپاش گلدون رو آب بده ولی کم هر دو روز یکبار هم غبار پاشی کن .
        حالا باز از یه کاربلد تر بپرس باشه

  26. کاربر گفت:

    من چندتا قلمه از یه آشنایی گرفتم و ریشه دار که شد تو خاک کاشتم ، خاک گلدون کمپوست و خاک برگ بود . آبیاری هم به اندازه انجام میدم ، از نظر نور هم نزدیک پنجره‌س … ولی اصلا رشد نمیکنه . چیکار باید بکنم ؟

  27. زهرا گفت:

    سلام میگن پتوس از جابجایی میترسه و استرس میگیره درسته آیا؟
    چیکار کنیم موقع جابجایی استرس وارد نشه بهش؟

    1. تتتت گفت:

      قرص ضد استرس بهش بده

  28. نازنین گفت:

    من از پتوس مامانم قلمه زدم توی آب گذاشتم دیشه زد و خیلی خوب رشد کرد ولی وقتی توی خاک میزارم اصلا رشدی نداره چکار باید بکنم؟

  29. نازنین گفت:

    من از پتوس مامانم قلمه زدم توی آب گذاشتم دیشه زد و خیلی خوب رشد کرد ولی وقتی توی خاک میزارم اصلا رشدی نداره چکار باید بکنم؟
    حتی تو آب ک بود ازش قلمه زدم باز ایتقدر ک رشدش خوب بود

  30. آرزو گفت:

    با سلام در ایام تعطیلات عید چه آبیاری برای پتوس پیشنهاد می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *