گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

چگونه از گیاه گل سنگ نگهداری کنیم ؟!

گیاه گل سنگ یک گیاه مناسب آپارتمان است و در فضای خانه به راحتی رشد و پرورش می یابد. می توان این گیاه را به صورت مجموعه با گیاهان دیگر در یک گلدان کاشت و یا در تراریوم ها ( گلدانهای شیشه ای که برای گیاهان رطوبت دوست بسیار مناسب است ) از این گیاه در کنار گیاهان سبز برگ استفاده کرد تا جلوه زیبایی به تراریوم بدهد. البته نگهداری گل سنگ در منزل کار چندان ساده ای نیست و نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارد. اگر شما هم به نگهداری گل سنگ علاقه دارید با ما همراه باشید تا با نکات شرایط نگهداری گل سنگ مثل هرس گل سنگ و آبیاری و رطوبت و … آشنا شوید.

معرفی و شرایط نگهداری گیاه گل سنگ

معرفی و شرایط نگهداری گیاه گل سنگ

با گیاه گل سنگ آشنا شویم

نام انگلیسی این گیاه Polka dot plant یا Freeckle face و نام علمی آن Hypoestes sanguinolenta است. این گیاه در فارسی به گل سنگ معروف است و نام دیگر آن گل خالدار است. گیاه گل سنگ از خانواده ی Acanthaceae بوده و بومی مناطق ماداگاسکار است.این گیاه گلهای ریزی می دهد که تحت الشعاع رنگ زیبای برگها قرار می گیرد. در کل می توان گفت گل سنگ را به خاطر رنگ زیبایی برگ هایش پرورش می دهند و نه گل آن. ارتفاع گل سنگ به 40 سانتی متر هم می رسد و گاهی به عنوان گیاه پوششی سطح خاک گلدان از آن استفاده می شود. گل سنگ صورتی از پرطرفدارترین انواع گل سنگ است اما انواع سفید و قرمز آن هم یافت می شود. در ادامه با شررایط نگهداری گل سنگ آشنا می شویم.

با گیاه گل سنگ آشنا شویم

با گیاه گل سنگ آشنا شویم

 

شرایط نگهداری گل سنگ

نور

نور مستقیم موجب آسیب رساندن به برگ های این گیاه می شود. گل سنگی در کل نیازمند نور غیرمستقیم و زیاد است. گیاهان با برگ های رنگی معمولا به نور زیادی احتیاج دارند و کم بودن نور موجب از بین رفتن خال های صورتی و رنگی برگ ها شده و باعث سبز رنگ شدن برگ ها می شود.

دما

دمای مناسب برای این گیاه بسیار مهم است و بهترین دما برای این گیاه دمای بین 15 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد. نباید دما به زیر 13 درجه سانتیگراد برسد و سرما منجر به از بین رفتن خال های روی برگ ها و در نهایت کل گیاه می شود.

آبیاری

برای آبیاری از آب بدون کلر استفاده کنید و زمانی اقدام به آبیاری کنید که رویه خاک به طور کلی خشک شده باشد. به این صورت که انگشت خود را تا بند اول داخل خاک فرو کنید و اگر خشک بود و خاک به دستتان نچسبید اقدام به آبیاری کنید.

رطوبت

این گیاه دوستدار رطوبت بالاست. برای تامین رطوبت این گیاه راه های متفاوتی وجود دارد که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید:

  • 2 بار غبارپاشی در طول هفته
  • قرار دادن یک ظرف آب کنار گلدان گیاه
  • یا این که زیر گلدانی بزرگی برای گلدان انتخاب کنید و آن را پر از سنگریزه کرده و تا نیمه از آب پر کنید و سپس گلدان را بر روی سنگ ها قرار دهید به گونه ای که کف گلدان با آب موجود در زیر گلدانی در تماس نباشد. به روش اصطلاحا ساخت جزیره می گویند.

خاک

بهترین خاک برای گیاه گل سنگ خاک هلندی و یا کمپوست می باشد. زهکشی خاک باید بالا باشد تا آب را به راحتی از خود عبور دهد.

کوددهی

جهت رشد بهتر می توانید هر دو هفته یکبار طی فصول رشد اقدام به کوددهی کنید. بهتر است برای این کار از کودهای مایع ضعیف استفاده شود و اگر غلظت عناصر کود بالاست آن را رقیق تر از مقدار ذکر شده روی بسته بندی به گیاه بدهید.

هرس گل سنگ

هر چند وقت یکبار برای جلوگیری از علفی شکل شدن گیاه سر شاخه ها را بزنید. این کار موجب می شود که گیاه از پایین پرتر شود. سرشاخه های جدا کرده را دور نریزید. شما می توانید همان سر شاخه ها را دوباره کاشته و تعداد گل سنگ ها را به این روش افزایش دهید.

تعویض گلدان

بهترین زمان برای تعویض گلدان زمانی است که ریشه گیاه از خاک و یا ته گلدان بیرون زده باشد. تعویض زود هنگام گلدان باعث توقف رشد گیاه می شود. هنگام تعویض گلدان توجه داشته باشید که از خاک سالم و استرلیزه استفاده کنید.

شرایط نگهداری گل سنگ در خانه

شرایط نگهداری گل سنگ در خانه

 

29 دیدگاه در “چگونه از گیاه گل سنگ نگهداری کنیم ؟!

  1. رقیه نبی پور گفت:

    سلام من خاک این گلدون و عوض کردم خراب شده خشک شده چرا چیکارش کنم خیلی خوب بزرگ شده بود

    1. کیانا والی گفت:

      سلام باید مدتی صبر کنید تا گیاه به خاک جدید عادت کنه. مراقبت های لازم رو انجام بدین و حتما رطوبت کافی رو برای گیاه تامین کنید که دوباره سرحال بشه. اسپری آب به برگ ها و یا ساخت جزیره برای تامین رطوبت گیاه خیلی مفیدن.

  2. Hannaneh گفت:

    این گل همیشه سبزه یا زمستونا خشک میشه؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام در همه طول سال این گیاه موجود هست.

      1. حجت پاکروان گفت:

        سلام از گل سنگ چطور میشه قلمه گرفت؟؟؟ و اینکه گل سنگ من همینجوری داره میره بالا ولی پر نیست چه باید کرد

        1. مریم گفت:

          برای پرپشت شدن گیاه و اینکه بصورت علفی بالا نره باید جوانه های خیلی کوچکی که روی شاخه ها است را بچینید،،،،جوانه ها بصورت دوتا برگ خیلی کوچک روبروی هم هستن،،اونا را به آرامی با سر دو انگشت یا قیچی بچینید،،این کار باعث رشد شاخه های پایین و پر شدن گیاه میشود

        2. daryacheh گفت:

          برای پرپشت شدن گیاه و اینکه بصورت علفی بالا نره باید جوانه های خیلی کوچکی که روی شاخه ها است را بچینید،،،،جوانه ها بصورت دوتا برگ خیلی کوچک روبروی هم هستن،،اونا را به آرامی با سر دو انگشت یا قیچی بچینید،،این کار باعث رشد شاخه های پایین و پر شدن گیاه میشود

        3. بهزاد گفت:

          گل سنگ را باید از سر شاخه ها چید تا بته ای رشد کند و سرشاخه ی جدا شده را هم میتونی بکاری و گیاه جدیدی داشته باشی

        4. San گفت:

          باید سرشو بزنی

        5. احمدرضا گفت:

          همون طور که گفتن باید هر چند وقت یک بار سر شاخه های گیاه رو بزنید تا از پایین پر تر بشه

      2. Sana گفت:

        سلام وقت بخیر
        این گیاه رو من دارم تعدادی از برگ هاش نیمی ازشون خشک شده
        چکاری باید انجام بدم تا از روند بیشترش جلوگیری کنم؟

  3. الهی گفت:

    سلام مرسی از راهنمایی و مطالبتون
    من یکماهه که گل سنگ صورتی گرفتم این هفته دیدم برگ های جوونترش دارن جمع میشن به داخل و برگای مسنتر میسوزن و داره خشک میشه یسری برگهاشم ریخته نمیدونم چیکار کنم خاکش خیلی فشردس اب میدم دیر میره پایین

    1. Bitakhorami گفت:

      سلام خاکش عوض کن

  4. عالی گفت:

    عالی، خسته نباشید

  5. محمد گفت:

    سلام،من گل سنگ دارم،میتونم پس از آبپاشی یه تنگ شیشه ای برای حفظ رطوبت بر رویش قرار دهم تا رطوبت درونش بگردش بیاد،گام خراب تمیشه؟

  6. سید سجاد حسینی گفت:

    سلام استفاده از خزه درخت ،روی خاک برای تامین رطوبت میتوان استفاده کرد؟

  7. نسیم گفت:

    سلام ، من برای تکثیر این گیاه از ساقه قلمه زدم و قلمه رو داخل اب گذاشتم تا ریشه بزنه ، اما گیاه بی حال شد و حتی اون ساقه که تو اب بود داشت حالت پلاسیدگی میشد، علت چیه ؟ چطور این گیاه و تکثیر کنم

  8. Ebo گفت:

    تو آب نمیذارن قلمه رو مستقیم توی گلدون با خاک سبک بکار و روش پلاستک بکش و بدور از نور مستقیم بمدت یه ماه
    اما گیاه اصلیت ممکنه از ساقه نامناسب قلمه گرفته باشی یا در زمان نامناسب که بهش استرس وارد شده

  9. رضا مرادی گفت:

    سلام.
    ۱. دلیل سفیدک زدن روی شاخه ها از چیست؟
    ۲ نحوه کاشت شاخه های بریده شده چگونه هست؟؟
    مستقیم در خاک کاشته شود یا اول در آب ریشه زده و سپس کاشته شود؟
    باسپاس

  10. darya گفت:

    برای پرپشت شدن گیاه و اینکه بصورت علفی بالا نره باید جوانه های خیلی کوچکی که روی شاخه ها است را بچینید،،،،جوانه ها بصورت دوتا برگ خیلی کوچک روبروی هم هستن،،اونا را به آرامی با سر دو انگشت یا قیچی بچینید،،این کار باعث رشد شاخه های پایین و پر شدن گیاه میشود

  11. متین گفت:

    ببخشید چه جوری میتونم شاخه هایی که هرس کردم و دوباره بکارم؟

  12. mahsa گفت:

    سلام من وقتی که این گل خریدم به من گفتند که هر روز بهش آب بدم بعد به صورت علفی رشد کرد قبلش به صورت پر پشت بود الان الان خشک شده است برای اینکه دوباره رشد کند باید چه کار کنم ممنونم

    1. Zahra گفت:

      سلام . اول اینکه وقت تعیین کردن برای آب دادن به هر گلدانی مناسب نیست. چون زمان بین دو نوبت دادن برای هر خاک و شرایط اقلیمی فرق میکند. بهترین روش برسی میزان خشکی خاک است . اگر خاک گلدانتان تا ارتفاع یک بند انگشت خشک شده بود اقدام به آبیاری کنید .
      دوما علفی رشد کردن گیاه دو عامل دارد : نور کم و عدم هرس گیاه . به روشی که در پیام های قبل اشاره شد گیاه را هرس کنید. به دلیل آنکه از میزان نور دریافتی گیاه در خانه شما اطلاع ندارم نمیتوانم اظهار نظر کنم . فقط توجه کنید که گیاه نور غیر مستقیم و کافی دریافت کند

  13. محمد رضا گفت:

    سلام،ممنون از مطلب مفیدتون، این درسته که میگن گل سنگ بعد ازمدتی خشک میشه میمیره؟؟؟؟

  14. سحر گفت:

    سلام. من این گیاهو دارم. خیلی خوب داشت رشد میکرد، ولی دچار شته شده. یه حشرات ریز سفیدرنگی روش به وجود اومده که باعث شده گیاهم پژمرده بشه و برگاش بریزه. چیکار باید کرد؟
    ممنون

  15. سعید گفت:

    سلام ایا با پرورش گل سنگ میشه ان را فروخت و کسب و کار راه بیاندازیم

  16. قلی گفت:

    سلام
    توی خونه بدون نور میشه گل سنگ نگه داشت

  17. تارا خشنود گفت:

    برگ های که نوک سرش خشک شده باید جداشون کنم؟

  18. ... گفت:

    سلام من این گیاهو خریدم اما برگاش سوخته چیکارش کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *