مقالات, نگهداری گیاهان

منظور از نور غیر مستقیم گیاه چیست ؟!

اگر حتی تجربه کمی در باغبانی خانگی داشته باشید حتما عبارت نور روشن غیر مستقیم را شنیده اید. متاسفانه این عبارت کمی ناواضح است و بسیاری از افراد مبتدی در زمینه نگهداری گیاهان هنور به طور کامل با مفهوم این جمله آشنا نیستند. اما منظور بسیاری از نوشته های نگهداری از گیاهان از نور غیر مستقیم چیست ؟! برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف نورپردازی گیاهان و اینکه چگونه می‌توانید به درستی به نور غیر مستقیم و روشن در خانه خود دست پیدا کنید، در این مقاله با ما همراه شوید.

منظور از نور غیر مستقیم گیاه چیست ؟!

منظور از نور غیر مستقیم روشن برای گیاهان چیست ؟

نور غیر مستقیم روشن به زمانی گفته می‌شود که پرتوهای خورشید مستقیما به گیاه شما منتقل نمی‌شوند و چیزی شبیه به فیلتر یا پرده سبب شکست آنها می‌شود. گیاهان در نور روشن غیر مستقیم سایه های تار و نامشخص ایجاد می‌کنند و این سایه ها دقیقا طریقه تشخیص نور مناسب برای گیاه است.

تفاوت بین نور مستقیم و نور غیر مستقیم چیست؟

یکی از موارد گیج کننده در مورد نور مناسب گیاهان تفاوت بین نور مستقیم و نور غیر مستقیم است. بنابراین ، بیایید نگاه دقیق تری به معنای هر یک از این اصطلاحات داشته باشیم.

1. نور مستقیم :

نور مستقیم خورشید یک مفهوم بسیار ساده است. منظور از این نور زمانی است که گیاه نور مستقیم و بدون مانع خورشید را دریافت می‌کند. شاخه های بالایی درختان ، سقف خانه ها یا هر چیزی که بالای آن جسم دیگری نباشد نور مستقیم خورشید را بدون مانع دریافت می‌کند. جالب اینجاست که در داخل خانه نیز امکان دریافت نور مستقیم با شدت کمتر وجود دارد و این در حالتی است که برای پنجره از پرده استفاده نشده باشد. شدت نور مستقیم از طریق پنجره بسیار کمتر از نور مستقیم خورشید در خارج است.

2. نور غیر مستقیم :

نور غیرمستقیم زمانی اتفاق می‌افتد که گیاه در محیطی پر از نور قرار دارد اما اشعه خورشید مستقیماً به آن برخورد نمی‌کند. این منطقه هنوز روشن است زیرا نور خورشید منعکس می شود یا قبل از برخورد مستقیم با گیاه از طریق اجسام دیگر در محیط منعکس می شود. به عنوان مثال ، نوری که از پرده می تابد یا گیاهی که در ایوان سایه دار قرار گرفته است در نور غیر مستقیم قرار دارد.

تفاوت بین نور مستقیم و نور غیر مستقیم چیست؟

 

چگونه نور غیر مستقیم روشن را اندازه گیری کنیم ؟

علاوه بر دانستن تعریف ، دانستن نحوه آزمایش نور غیر مستقیم روشن برای گیاهان بسیار مفید است. در اینجا ، ما دو روش برای تعیین اینکه آیا گیاه شما نور غیر مستقیم دریافت می کند یا خیر و اندازه گیری شدت آن را به شما نشان می دهیم.

1. تکنیک سایه :

یک روش مفید برای تشخیص اینکه گیاه شما در نور مستقیم یا غیر مستقیم خورشید قرار دارد، تکنیک سایه است که به شما این امکان را می‌دهد نوع نور خورشید را بر اساس ظاهر سایه ای که گیاه ایجاد می‌کند ، بسنجید.

  1. سایه ای با وضوح بالا و بدون لبه های تار نشان دهنده نور مستقیم است. این به این دلیل است که خورشید به طور مستقیم به گیاه برخورد می کند و به وضوح سایه ای کامل ایجاد می کند.
  2. سایه ای که با لبه های نامشخص یا تار سایه ای ضعیف است و نور غیر مستقیم را نشان می‌دهد زیرا خورشید مستقیماً به گیاه نمی‌خورد و سایه کاملاً مشخصی ایجاد نمی‌کند.
  3. سایه ای که به سختی قابل مشاهده است نشان دهنده نور کم است. در این زمان نور به اندازه ای که برای سایه لازم است وجود دارد اما بسیار کم است.

اینها قوانین خوبی هستند که هنگام کار با گیاهان خود باید به آنها توجه کنید. اما اگر می‌خواهید نور گیاه خود را دقیق تر اندازه بگیرید، بهترین کار این است که از نورسنج استفاده کنید که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

2. نورسنج :

نورسنج ابزاری است که شدت نوری را که در حال حاضر در حال تابش است را با واحد اندازه گیری به نام کاندلا اندازه گیری می‌کند. البته، اندازه گیری این وسیله به عوامل متعددی از جمله زمان روز ، داخل یا خارج از منزل و جهت متر بستگی دارد. نور غیر مستقیم روشن تقریباً 800 و 2000 کاندلا است و بر اساس محل قرارگیری گیاه متفاوت است.

نورسنج

 

چگونه نور روشن و غیر مستقیم برای گیاه ایجاد کنیم ؟

به عنوان یک قاعده کلی ، به یک منطقه روشن در خانه فکر کنید که در آن نمی توانید یک خط مستقیم از خورشید به گیاه خود بکشید. نور غیر مستقیم هنگامی رخ می‌دهد که چیزی مانع از حرکت خورشید می‌شود  مانند پرده پنجره ، شاخه های درختان یا هر چیز دیگری که بین گیاه و خورشید قرار دارد.

همچنین نور غیر مستقیم روشن می‌تواند شامل زمانی شود که گیاه در منطقه ای قرار می گیرد که مستقیماً رو به پنجره نیست. سعی کنید در اتاق بایستید و تعیین کنید که آیا می توانید مستقیماً خورشید را از محلی که گیاه شما قرار گرفته است مشاهده کنید یا خیر. فاصله گیاه از پنجره نیز بر شدت نور تأثیر می گذارد و هرچه گیاه دورتر شود شدن نور نیز برای آن کمتر می‌شود.

فاکتورهای دیگر از جمله فصول مختلف، زمان روز و الگوهای آب و هوایی که مانع از عبور نور خورشید می‌شوند مانند هوای ابری نیز برای نور دریافتی توسط گیاه اثر می‌گذارد. برای مثال گیاهی که به نور غیر مستقیم کم نیاز دارد باید در زمستان در نزدیک پنجره قرار بگیرد تا نور مناسب خود را دریافت کند.

نور روشن و غیر مستقیم

 

چگونه سطح نور را افزایش یا کاهش دهیم ؟

انتقال گیاه به منطقه ای بدون مانع ساده ترین روش برای تغییر سطح نور است. در صورتی که نمی‌توانید گیاه را جابه جا کنید، می توانید یک چراغ رشد LED خریداری کنید تا به گیاه نور اضافی مورد نیازش را بدهید.

چگونه بفهمیم گیاهمان نور مناسبی دریافت می‌کند ؟

میزان نور مورد نیاز هر گیاه بر اساس نوع آن متفاوت است. گیاهانی مانند ساکولنت ها به طور کلی نیاز به نور بیشتری دارند، در حالی که گیاهانی مانند سانسوریا و برگ عبایی می‌توانند در شرایط نوری کم کنار بیایند.  بنابراین بهتر است قبل از خرید گیاهان اطلاعات مورد نیاز در مورد نور آنها را دریافت کنید. در صورتی که گیاه شما نور مناسب خودش را دریافت نکند ممکن است دچار آسیب هایی شود که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

نشانه های نور بیش از حد و یا ناکافی در گیاهان

از آنجایی گیاهان در مواجه با نور متفاوت رفتار می‌کنند، بنابراین ممکن است علائمی که از خود نشان می‌دهند نیز متفاوت باشد که در صورت مشاهده علائم پایین بهتر است در ابتدا عوامل دیگر مانند آبیاری، خاک و کوددهی را بررسی کنید و سپس به سرغ شرایط نوری گیاه بروید.

نور بیش از حد : یکی از علائم اصلی دریافت نور بیش از حد گیاه سوختگی برگ ها است. این مورد شبیه لکه های قهوه ای و برگ های سوخته است و اگر گیاه شما در حال سوختن است ، حتماً آن را فوراً به منطقه ای با نور کم منتقل کنید.

نور ناکافی : گیاهی که نور کافی دریافت نمی‌کند ، اغلب با سرعت طبیعی و عادی رشد نمی‌کند ، زیرا انرژی مورد نیاز خود را از فتوسنتز دریافت نمی‌کند. نور کم گیاه ما را به یک گیاه ضعیف و افتاده تبدیل می‌کند و گیاه به اندازه ای که باید برگ یا گل تولید نمی‌کند. اگر گیاه شما این علائم را داشت آن را به منطقه روشنتری ببرید.

نشانه های نور بیش از حد

 

2 دیدگاه در “منظور از نور غیر مستقیم گیاه چیست ؟!

  1. محمد گفت:

    بسیار عالی
    ممنون از اطلاعات مفید تون

  2. زهرا گفت:

    من یه چندتا گل دارم که نور غیر مستقیم میخاد .. اگ ب شیشه ای ک کنارشه برچسب مشجر بزنم میشه همون نور غیر مستقیم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *