خلاقیت, گیاهان فضای باز, مقالات

نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان + تصویر

اگر تا به حال طعم یک سیب زمینی ارگانیک و طبیعی کاشت خودتان را امتحان نکرده اید بدانید که تا بحال طعم زندگی واقعی را  نچشیده اید ! در این مقاله قصد داریم راحت ترین شیوه کاشت سیب زمینی در گلدان را به شما آموزش بدهیم. کاشت سیب زمینی داخل گلدان یکی از ساده ترین راه های پرورش سیب زمینی برای محیط و فضاهای کوچک است. در این روش شما علاوه بر تعداد زیادی سیب زمینی خوش طعم، یک تجربه فوق العاده از باغبانی نیز به دست می آورید.

سیب-زمینی

وسایل مورد نیاز برای کاشت سیب زمینی در گلدان

  • گلدان : برای کاشت سیب زمینی به گلدانی بزرگ و حداقل با عمق و عرض 30 سانتی متر و زهکشی مناسب نیاز است.
  • خاک مناسب : بهترین خاک برای رشد و تغذیه سیب زمینی خاک ورمی کمپوست است که به سادگی میتوانید تهیه کنید.
  • تعدادی سیب زمینی جوانه زده.
  • در صورت تمایل میتوانید از مقداری کود دامی پوسیده نیز استفاده کنید.

مراحل کاشت سیب زمینی

1. پر کردن نیمی از گلدان با خاک

ابتدا پیش از شروع کاشت بهتر است سیب زمینی ها را برای یک روز در یک محیط خنک و تاریک نگهداری کنید. در صورت بزرگ بودن سیب زمینی ها میتوانید آنها را از وسط برش بزنید. توجه کنید در هر نیمه از سیب زمینی جوانه برای رشد وجود داشته باشد. پس از انتخاب گلدان مناسب با تعداد سوراخ های کافی برای زهکشی ، در حدود نصف حجم گلدان را با خاک پر میکنیم. در گلدان با عمق 30 سانتی متر در حدود 15 سانتی متر خاک مناسب می باشد. توجه کنید هر چه حجم گلدان بیشتر باشد تعداد جوانه ها و سیب زمینی های برداشتی بیشتر خواهد بود.

سیب-زمینی

2. کاشت سیب زمینی

در این مرحله سیب زمینی هایی که در حدود یک روز در فضای تاریک و خنگ نگهداری شده است را بر روی خاک گذاشته، به صورتی که جوانه ها به سمت بالا باشند. توجه داشته باشید در گلدانی با عمق 30 سانتی متر در حدود 3 سیب زمینی با فاصله های معین بکارید تا باعث شلوغی و تراکم گلدان نشود. پس از ثابت کردن جای سیب زمینی ها روی آنها را با خاک می پوشانید. در هنگام پر کردن گلدان ، خاک را فشار ندهید تا به جوانه های سیب زمینی آسیبی وارد نشود.

کاشت-سیب-زمینی-در-گلدان

 

3. آبیاری گلدان

پس از اتمام کاشت ،گلدان را مقداری آبیاری نمایید تا خاک خیس شده و کمی آب از زیر گلدان خارج شود. سیب زمینی به صورت کلی نیاز به آب زیادی ندارد. با توجه به منطقه جغرافیایی و وضعیت دما به آبیاری گلدان ادامه دهید. به طور معمول گلدان به 30 الی 50 میلی لیتر آب در هفته نیازمند است. در فصل گرما گلدان نیاز به آبیاری بیشتری دارد. توجه داشته باشید که خیس بودن خاک باعث پوسیدگی سیب زمینی ها خواهد شد. اگر در ابتدای کاشت به گلدان آب زیادی بدهید و سپس به گلدان آب لازم نرسد باعث بد شکل شدن سیب زمینی ها خواهد شد. در حدود 2 هفته قبل از برداشت آبیاری را قطع کنید.

نحوه-کاشت-سیب-زمینی

 

4. فضای نگهداری از گلدان سیب زمینی

سیب زمینی در داخل خاک رشد می کند اما ساقه ها و برگ های آن بیرون از خاک هستند و غده ها در زمان رشد نیاز به محافظت از نور خورشید دارند. نور زیاد خورشید باعث سبز شدن سیب زمینی میشود. بهترین مکان برای رشد سیب زمینی بیرون از فضای خانه و در محیطی هست که هم در معرض سایه و هم نور خورشید باشد . ساقه ها و برگ های سیب زمینی در زمان رشد نیاز به نور خورشید دارند به همین منظور گلدان را در جایی قرار دهید که در روز حدود 6 الی 8 ساعت نور آفتاب دریافت کند.

مراحل-کاشت-سیب-زمینی

5. زمان برداشت محصول

زمان برداشت سیب زمینی در حدود 4 الی 6 ماه بعد از کاشت می باشد. پس از رشد و آبیاری صحیح ، سیب زمینی جوانه زده و از خاک بیرون می آید سپس ساقه و برگ های آن رشد میکند. زمان برداشت محصول پس از زرد شدن برگ ها و ساقه های سیب زمینی می باشد. در صورت زرد شدن برگ ها و ساقه ها میتوانید گیاه را از گلدان خارج کنید. در قسمت وسط و بالای ریشه ها به دنبال سیب زمینی ها بگردید.

خواص-سیب-زمینی

تبریک میگوییم شما سیب زمینی ارگانیک و فوق العاده خوش مزه‌ی خودتان را برداشت کردید. امیدواریم از این مقاله راضی بوده و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

 

12 دیدگاه در “نحوه کاشت سیب زمینی در گلدان + تصویر

  1. هدی گفت:

    ایا سیب ها بزرگ تر از این نمیشوند ؟

  2. Ali Akbar Vejdan گفت:

    پیشنهاد خوبی است . از این فعالیت مفید و سازنده شما سپاسگزارم .
    من در بالکن سیب زمینی کاشته ام . حدود دو ماه است . بعضی برگ ها رو به زردی رفته و بعضی هم در حال مچاله شدن هستند به نظر شما نباید به آن کود بدهم ؟

    1. کیانا والی گفت:

      سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه از آبیاری زیاد یا کم باشه. بهتره اول این مورد رو بررسی کنید. اگر مشکلی در آبیاری ندارید زرد شدن برگ ها می تونه به علت کمبود مواد مغذی مثل آهن باشه و کود دادن به گیاه لازمه.

  3. هو گفت:

    خیلی خوبه
    ادامه بدین

  4. منیر گفت:

    خوشم اومد کار لذت بخشیه

    1. کیانا والی گفت:

      سلام ممنون از نظرتون.

  5. Ali Asef گفت:

    سلام
    آیا در فصل زمستان هم می توان سیب زمینی کاشت؟

    1. رضا گفت:

      ایا میشود درفصل پاییز سیبزمینی بکاریم

  6. رضا گفت:

    ایا میشود درفصل پاییز سیبزمینی بکاریم

    1. مهرشاد جوادی زاده گفت:

      بله . شما میتونید در زمستان و پاییز هم سیب زمینی بکارید . ولی در بهار و تابستان که هوا گرم است ، باید آنها را در جای خنک نگه داری کنید . چرا که سیب زمینی کلا یک گیاه نسبتا سردسیر است .

      1. فاطی گفت:

        سلام خداقوت یعنی نمیشه توی فصل تابستون بدون سیب زمینی رو گذاشت توی تراس

      2. فاطی گفت:

        سلام خداقوت
        یعنی نمیشه توی فصل تابستون گلدون سیب زمینی رو گذاشت توی تراس که سر ظهر در معرض آفتاب مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *