گیاهان آپارتمانی, مقالات, نگهداری گیاهان

6 مورد از فواید گیاهان آپارتمانی که نمیدانید !

نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی چه در منزل و چه در محیط کاری فواید بیشماری دارد. این فواید گیاهان، هم بر روی جسم ما و هم سلامت روان ما تاثیر ویژه‌ای می‌گذارد. بنابراین تاثیر گل و گیاه در زندگی ما بسیار است و از جمله خواص دارویی گیاهان می‌توان به کاهش استرس و عصبانیت، افزایش کارایی، شادی و انرژی در محیط اشاره کرد. پس با ما همراه باشید تا با مهم ترین فواید بهترین گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

انواع-گیاهان-آپارتمانی

هترین گیاهان آپارتمانی، گیاهانی هستند که علاوه بر زیبایی، مقاومت بالا و فواید زیادی برای ما داشته باشند. برای مثال بعضی گیاهان آپارتمانی هوا را تصفیه کرده و باعث کاهش مشکلاتی مانند: سردرد ، خواب آلودگی ، سرماخوردگی و … میشود. بعضی گیاهان نیز با خاصیت اکسیژن سازی بالا می‌توانند سبب افزایش بازده و کارایی کارمندان در یک شرکت بشوند، از اینرو نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی در شرکت ها و ادارات نیز توصیه می‌شود.

فواید نگهداری گیاهان آپارتمانی :

1. تصویه کننده هوای خانه :

گیاهان می‌توانند هوا را تصفیه کنند و در  سلامت افراد تاثیر بسیاری داشته باشند. گیاهان آپارتمانی با جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن هوای سالمی را برای افراد ایجاد می‌کنند. تحقیقات نشان داده اند که گیاهان قادرند 78% از سموم موجود در هوا را تصفیه کنند. در محیط های بسته سمومی مانند فرمالدئید ها، مونواکسید کربن ، بنزین و … وجود دارند که از طرق مختلف مانند لاک های ناخن ، رنگ، چرم مصنوعی ، بنزین، جوهر پرینتر، چسب ، دود سیگار و … وارد زندگی روزمره ی ما می‌شوند.

با نگهداری گیاهان آپارتمانی در محل زندگیمان می‌توانیم از اثرات زیانبار این گازهای سمی بکاهیم. نگهداری گیاهانی مانند : بامبو ، پیچک ، فیکوس ، زنبق ، سرخس ،گل داوودی ، شیپوری و نخل مرداب می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی ما داشته باشد.

خواص-دارویی-گیاهان

2. افزایش کارایی و کاهش استرس :

طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نگهداری گل و گیاه در محیط های کاری موجب افزایش کارایی و خلاقیت کارکنان شده و در آن ها حس بهتری ایجاد می‌کند. همچنین یکی از مهم ترین فواید گیاهان، کاهش استرس و عصبانیت افراد است و از این طریق موجب بهتر شدن سلامت جسم و روان آن ها میشود. افرادی که گل و گیاه می‌کارند نیز نسبت به سایرین استرس کمتری را در زندگی خود احساس می‌کنند و این کار موجب تسکین روح و روان آنها میشود. برای کاهش استرس می‌توانید از گیاهانی مانند : بنفشه ، پیچک و درفش استفاده کنید.

تاثیر گل و گیاه در زندگی

3. موثر در یادگیری :

طبق بررسی‌های صورت گرفته، این نتیجه حاصل شده است که میزان یادگیری در کودکانی که مدتی از روز را با گل و گیاه سپری می کنند، نسبت به کودکانی که در تماس با گل و گیاه نیستند، بیشتر است. همچنین حضور در محیط های طبیعی باعث بهبود و افزایش توانایی های کودکان از جمله توجه بالا، کاهش بی نظمی، افزایش تمرکز و ارتباط بیشتر با محیط اطراف می گردد. البته باید به این نکته توجه داشت که در اتاق یا کلاس های آنها، تنها از گیاهان مناسب برای کودکان استفاده شود. 

اسامی-گیاهان-آپارتمانی

4. گیاهان شادی آور :

گیاهان موجب می‌شوند شادی و آرامش بیشتری احساس کنید و مثبت اندیش تر شوید. تحقیقات نشان داده اند که بیماران بستری در بیمارستانی که نمایی از گیاهان را مقابل خود دارند سریع تر بهبود میابند.

بهترین-گلها

5. کاهش خستگی و سرماخوردگی :

طبق نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشکده کشاورزی نورتو، گل ها و گیاهان آپارتمانی می توانند با افزایش رطوبت و کاهش گرد و غبار مشکلاتی مانند خستگی، سرفه، گلودرد و سایر علایم و مشکلات مرتبط با سرماخوردگی را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

فواید-کاکتوس

6. کاهش صداهای اضافه :

گیاهان موجب کاهش سر و صداهای اضافه می‌شوند. بنابراین بکار بردن گل و گیاه در نمای ساختمان و به صورت دیوار سبز موجب ایجاد عایق حرارتی و صوتی میشود و حتی از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند.

تاثیر-گل-و-گیاه-در-زندگی

 

نکات پایانی در مورد فواید گیاهان  :

  • با توجه به تحقیقات گسترده ای که جدیدا انجام شده است، دانشمندان اعلام کرده اند که اگر میخواهید رویاهای زیبا ببینید، حتما در اتاق خواب خود از  گیاهان و گلهای خوشبو استفاده کنید.
  • گل هایی با رنگ های ملایم ، موجب ایجاد حس آرامش و گل هایی با رنگ گرم و تند مانند قرمز، زرد، نارنجی و … موجب ایجاد حس هیجان و سرزندگی میشوند.
  • استفاده از گل و گیاه در نزدیک درب ورودی میتواند به منزله ی خوشامد گویی به مهمانان باشد.
  • اگر فرصت رفتن به پارک ها و فضاهای سبز را ندارید، می توانید با روش های کم هزینه، طبیعت را به منازل یا محیط کارتان بیاورید و از آن لذت ببرید.
  • در برخی از مواقع ماندن آب در زیر گلدانی و مرطوب بودن آن موجب ایجاد آلودگی و رشد کپک و قارچ و … میشود. برای جلوگیری از وقوع این حوادث زیر گلدانی را هر ماه بررسی و تمیز کنید.

بهترین-گیاهان-آپارتمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *