کاکتوس, مقالات, نگهداری گیاهان

همه چیز درباره ی آبیاری ساکولنت ها

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که ساکولنت هایتان به چه مقداری آب نیاز دارند؟در این مقاله به شما آموزش میدهیم که چگونه به ساکولنت هایتان آب بدهید تا عالی به نظر برسند!  آب دادن به ساکولنت ها یکی از سخت ترین قسمت های پرورش آن هاست.همه ی آن هایی که از ساکولنت ها نگهداری میکنند به نحوی و در مقطعی از زمان با مشکل آبیاری درگیر بوده اند.پس اگر شما هم این مشکل را دارید نگران نباشید چون تنها نیستید!با کمک این راهنمایی ها و دستورالعمل ها شما میتوانید بهترین برنامه برای آبیاری گیاهانتان را تهیه کنید.

حتی بهتر ،شما میتوانید خوشحال باشید که ساکولنت هایتان چقدر زیبا به نظر میرسند و دلتان میخواهد آنها را به همه نشان دهید.

آبیاری ساکولنت

آبیاری ساکولنت

قبل از شروع به آموزش سیستم آبیاری ،3 اشتباه رایج که اکثر مردم هنگامی که شروع به پرورش ساکولنت ها میکنند ، مرتکب میشوند را بررسی میکنیم:

اشتباه اول : استفاده از گلدان بدون زهکش

اگرچه ساکولنت های شما میتوانند در گلدان های بدون زهکش هم دوام بیاورند ، اما شما باید تلاش بسیار بیشتری برای شاداب نگه داشتن آنها انجام دهید.

به همین دلیل است که پیشنهاد میکنم که با گلدانی با زهکش مناسب این کار را شروع کنید و در صورتی که از گلدان نا مناسب استفاده کنید، خطر مرگ ساکولنت های شما را تهدید می‌کند.

آبیاری ساکولنت 2

آبیاری ساکولنت

اشتباه دوم: استفاده از خاک با زهکش نامناسب

خاک مناسب قسمت بزرگی از آبیاری موفق ساکولنت ها را تشکیل میدهد.

ساکولنت ها دوست ندارند که برای مدتی طولانی خاکی مرطوب داشته باشند.پس علاوه بر اینکه به گلدانی با زهکش مناسب نیاز دارید به خاکی هم نیاز دارید که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به راحتی از آن عبور کند.

اشتباه سوم: استفاده از اسپری برای آبیاری

ساکولنت ها دوست دارند خاکشان خیس شود نه اینکه به آن ها آب اسپری شود.خیلی ازمردم این کار را انجام میدهند و باعث میشود ساکولنت های آن ها حال مناسبی نداشته باشند.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” items_per_page=”7″ product_hover=”quick” orderby=”rand” element_title=”پیشنهاد خرید انواع ساکولنت ها و گیاهان آپارتمانی” taxonomies=”501, 658″ slides_per_view=”4″ autoplay=”yes” hide_pagination_control=”yes” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”yes” wrap=”yes” img_size=”510*510″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”yes”][vc_column_text text_larger=”no”]

این کار را انجام ندهید !!

تنها در یک حالت است که اسپری کردن را برای ساکولنت ها توصیه میکنیم و آن را تا آخر مقاله خواهیم گفت. پس از چه وسیله ای برای آبیاری ساکولنت هایتان باید استفاده کنید؟یک آبپاش کوچک میتواند مناسب باشد.

آبپاش

آبپاش

چگونه ساکولنت ها را آبیاری کنیم؟

چه مقدار و هر چند وقت یکبار باید ساکولنت های داخل منزل را آبیاری کرد؟

زمانی که ساکولنت هایتان را آبیاری میکنید اطمینان حاصل کنید که خاک کاملا خیس شده است.چرا؟ چون ساکولنت ها توقع خشکی دارند و موقع آبیاری تا جایی که میتوانند آب ذخیره میکنند.سپس چند روزی به خاک فرصت دهید تا خشک شود و تا زمانی که به صورت کامل خشک نشده است دوباره آبیاری نکنید.

  • در حقییقت ساکولنت های شما در خاک خشک به مدت چند روز به خوبی عمل میکنند به خصوص اگر بزرگتر باشند و ریشه هایشان را به خوبی گسترش داده باشند. در طول زمان خشکی آنها ریشه های جدیدی تولید میکنند که کلفت تر و سالم هستند ،پس میتوانند اب بیشتری در هنگام آبیاری جذب  کنند.
  • مهم تر از همه ی این ها ،ساکولنت هایتان را با اسپری آبیاری نکنید!یک اسپری ملایم ریشه های سلامتی را پرورش نمیدهد.به جای اینکه گیاه ریشه های خود را از آب پر کند ، ریشه های کوچک و نازکی را پرورش میدهد تا هر اندازه که میتواند آب را به سرعت جذب کند و امیدوار باشد که به زودی میتواند دوباره آب جذب کند.
  • آنها برای مدتی به این صورت دوام میاورند اما با خیس شدن خوب هر چند روز یکبار بسیار سالم تر خواهند بود.آن را امتحان کنید و در کمتر از یک هفته تفاوت را احساس خواهید کرد.
  • مکان شما نقش بسیار مهمی را در این که چه مقدار باید ساکولنت هایتان را آبیاری کنید بازی میکند. برای مثال اگر در جایی زندگی میکنید که رطوبت کمی دارد گیاهانتان با سرعت بیشتری خشک میشوند و سریع تر به آبیاری مجدد نیاز دارند.
  • اگر در محیطی خشک زندگی میکنید ، احتمالا هر 3 یا 4 روز یکبار نیاز به آبیاری دارید.اما اگر در جایی با رطوبت بیشتری زندگی میکنید احتمالا هفته ای یکبار یا کمتر به آبیاری نیاز دارید.
آبیاری ساکولنت

آبیاری ساکولنت

  • اگر به سختی میتوانید باور کنید که ساکولنت هایتان هفته ای یکبار به آبیاری احتیاج داشته باشند ،آن را امتحان کنید و از دیدن نتیجه شگفت زده شوید.
  • این را در ذهن داشته باشید که ساکولنت هایی با برگ های کلفت تر بیشتر از ساکولنت هایی با برگ های نازک تر به آب احتیاج دارند.
  • در اخر شما باید اندکی تجربه کسب کنید و ببینید که چه برنامه ی آبیاری برای شما مناسب است. اگر با گیاهانی با سایز بزرگتر سر و کار دارید بهتر است آبیاری را از مقدار کم امتحان کنید چرا که به نظر میرسد آبیاری آبیاری زیاد بسیار سریع تر از آبیاری کم موجب مرگ ساکولنت ها میشود.

 

  • در حقیقت ساکولنت های شما برای تشویق شدن به دادن ریشه های جدید و سالم ، هر چند روز یکبار به خشکی احتیاج دارد.
  • اگر بخواهیم به صورت مختصر توضیح دهیم اگر ریشه ها آب کافی دریافت نکنند ،خشک میشوند و رشدشان متوقف خواهد شد اما اگر آب بیش از اندازه دریافت کنند ، میپوسند و موجب مرگ گیاه میشوند.

 

چه مقدار و هر چند وقت یکبار باید ساکولنت های خارج از منزل را آبیاری کرد؟

زمانی که ساولنت های خارج از منزل را آبیاری میکنید روش قبلی را در خیس کردن خاک دنبال کنید و سپس صبر کنید تا خاک به طور کامل قبل از آبیاری مجدد خشک شود.مانند گیاهان داخل منزل مقدار آبیاری به مقدار رطوبت محل زندگیتان بستگی دارد.

  • برای ساکولنت هایی که در خارج از منزل نگهداری میشوند بسیار مهم است که دما را در نظر بگیرید.هر هوا گرمتر باشد ،خاک سریع تر خشک میشود و باید فاصله ی بین دو آبیاری کمتر باشد.
  • اگر شما در محل خنک تری با رطوبت بیشتر زندگی میکنید ،باید فاصله ی بین دو آبیاری را بیشتر کنید.به طور کلی هر 2-3 روز یکبار در گرمای تابستان و در ماه های گرم سال باید آبیاری انجام دهید.
  • با این که به نظر میرسد جریان هوا در خارج از منزل بیشتر از داخل باشد ، آب موجود در گلدان با سرعت بیشتری تبخیر میشود پس باید گلدان های داخل منزل را اندکی زود به زودتر آب بدهید.
  • هنوز هم اهمیت بسیاری دارد که بین دو آبیاری خاک به طور کامل خشک شود.پس اطمینان حاصل کنید که توجه کافی به رشد گباهانتان دارید.
  • ساکولنت های خارج از منزل را در طول زمستان و زمانی که هوا شروع به سرد شدن میکند به داخل منزل بیاورید تا از یخ زدن آن جلوگیری کنید.آبیاری را نیز به هفته ای ای یکبار ویا حتی کمتر کاهش دهید.
  • همچنین به خاطر داشته باشید که ساکولنت هایی که در خارج از منزل در باغچه قرار دارند لازم نیست به اندازه ی ساکولنت های داخل گلدان آبیاری شوند چرا که خاک خنک تر میماند و آب داخل آن در مدت زمان بیشتری خشک میشود.
آبیاری ساکولنت

آبیاری ساکولنت

چگونه باید به برگ های ساکولنتی که داریم آن ها را تکثیر میکنیم آبیاری کنیم ؟

این حالت تنها زمانی است که استفاده از اسپری آب برای آبیاری ساکولنت ها مانعی ندارد.در واقع در صورتی که می‌خواهید ساکولنت ها را از طریق برگ تکثیر کنید، میتوانید هر روز به آن ها آب بدهید.

  • تنها روی خاک را با اسپری آبپاش آبیاری کنید ، مانند ریشه های ساکولنت های بزرگ، برگ ها آب را از هوا جذب خواهند کرد پس تنها اپری کردن آب به خاک کفایت میکند.
  • اگر از خاک ساکولنت با زهکش بالا که آب به سرعت از آن عبور میکند استفاده میکنید ،میتوانید مقداری بیشتر آبیاری کنید.اما اگر از خاک عادی استفاده میکنید که به سرعت خشک نمیشود و آب از آن عبور نمیکند ، میتوانید مقدار کمتری آبیاری کنید.
  • به ریشه ها توجه کنید چرا که اگر آب کافی دریافت نکنند خشک میشوند.
  • ریشه های سالم ساکولنت ها به رنگ سفید یا صورتی هستند و درخشان و برجسته اند.همان گونه که ساکولنت رشد میکند و ریشه های بیشتری میدهد ، میتوانید کم کم آبیاری را کاهش دهید.
  • صبر کنید تا اندازه ی آن ها اندکی بزرگ شود و ریشه هایشان به خوبی رشد کنند ، قبل از آن که آبیاری را به مقدار زیادی کاهش دهید.
  • حتی اگر به دقت ساکولنت هایتان را آبیاری میکنید ممکن است گیاه شما هنوز هم سالم به نظر نرسد. همان طور که در ابتدای مقاله هم ذکر شد این مشکل میتواند به دلیل آبیاری بیش از اندازه و یا آبیاری کم ایجاد شده باشد.
آبیاری ساکولنت

آبیاری ساکولنت

 

10 دیدگاه در “همه چیز درباره ی آبیاری ساکولنت ها

  1. کیپا گفت:

    توضیحات کمی پیچیده و فرار بودند.

    1. کیانا والی گفت:

      ممنون که نظرتون رو گفتید.

      1. رضا گفت:

        عالی ممنونم از این صحبت ها

    2. هستی گفت:

      دقیقا منم باشما موافقم

  2. سید علی گفت:

    خیلی خیلی ممنون

  3. اصغر گفت:

    از راهنماییتان بی نهایت سپاسگزارم. به نظر بنده اطلاعات خیلی خوبی داشت

  4. سمیه گفت:

    از راهنمائی شما متشکرم.بسیار عالی و کاردبردی

  5. مهدی گفت:

    ساکولنت ها و کاکتوس ها کلا گیاهان حساسی هستند و برای اشخاص تازه کار بهتر است با گیاه ارزان شروع کنید اگر تا شش ماه گیاهان زنده ماند گیاه گرانتر تهیه کنید

  6. فایزه گفت:

    سپاس وقدران شما هستم از گذاشتن اطلاعات زیبا ما استفاده کنیم

  7. روزبه گفت:

    ممنون، بسیار مفید بود.
    ممنون میشم راجع به نوع آب مناسب برای آبیاری این گیاه و دیگر گیاهان آپارتمانی هم توضیح بفرمایید. (لوله کشی، تصفیه شده، معدنی، ….؟)
    (از تهران به منطقه ای کوچ کرده ام که سختی آب بیشتری دارد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *