گل ها, گیاهان فضای باز, مقالات, نگهداری گیاهان

چه گیاهانی را در زمستان به داخل خانه بیاوریم ؟!

پایان فصل بهار به معنای پایان گیاهان فضای باز شما نیست. اگرچه اکثر آنها در زمستان و شرایط آب و هوایی یخبندان زنده نخواهند ماند، اما می‌توان تعدادی از آنها را به عنوان گیاهان آپارتمانی به داخل خانه آورد. در فصل پاییز یا زمستان باید قبل از یخبندان، تمامی گیاهان آپارتمانی که برای تعطیلات به حیاط رفته بودند و یا تعدادی از گیاهان فضای باز را به داخل خانه بیاورید. اما از بین تمامی گیاهان کدام یک از آنها را باید برای خانه انتخاب کنید ؟! در این مقاله با ما همراه باشید تا با ویژگی های گیاهانی که باید به داخل خانه آورده شوند آشنا شوید.

گیاهان فضای باز

گیاهان فضای باز

نگهداری گیاهان در زمستان

گیاهان مناسب را انتخاب کنید

باید این نکته را در نظر بگیرید که تمامی گیاهان فضای باز امکان رشد و زندگی در فضای داخل را ندارند به خصوص اگر خانه شما نور، گرما یا رطوبت مناسبی نداشته باشد. برای مثال گیاهانی وجود دارند که به نور کامل آفتاب نیاز دارند و در داخل خانه این مورد برای آنها فراهم نیست و یا ممکن است در بهار گیاهانی خریداری کنیم که عمر آنها تنها برای یک فصل است و آوردن آنها به داخل نتیجه مثبتی ندارد. بنابراین شما باید در مورد گیاهانی که انتخاب می‌کنید و آنها را به داخل خانه می‌آورید اطمینان حاصل کنید که می‌توانند فضای داخل را تحمل کنند و زنده بمانند و سپس مراقبت های لازم از آنها را انجام دهید.

اما سرنوشت گیاهان ناسالمی که در زمستان به داخل راه پیدا نمی‌کنند چه می‌شود ؟! این گیاهان دور انداخته نمی‌شوند بلکه خود به خود از بین رفته و تبدیل به کمپوستی مناسب برای گیاهان دیگر می‌شوند. در ادامه با چند نکته مهم درباره ویژگی گیاهانی که باید به داخل خانه آورده شوند و یا تبدیل به کمپوست شوند آشنا می‌شویم. 

نگهداری گل ها در زمستان در حیاط

نگهداری گل ها در زمستان در حیاط

فقط گیاهان سالم را نگه دارید

اگر گیاهی در تمام تابستان و در بهترین شرایط باز هم با مشکل رو به رو شده باشد، در خانه نیز نمی‌تواند بهبود یابد. این تعداد از گیاهان که وضعیت مناسبی ندارند و سالم نیستند به مرور زمان به کمپوست تبدیل می‌شوند. 

هرگز گیاه دارای آفت یا بیماری وارد نکنید

شکل ظاهری شاخ و برگ، داشتن آفت یا بیماری در گیاه را نشان می‌دهد. بنابراین قبل از آوردن گیاهان به داخل خانه، آنها را به طور کامل بررسی کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. فراموش نکنید که حتی قرنطینه کردن گیاهان نیز کمکی به آنها نمی‌کند و بیماری آنها در خانه با سرعت بیشتری نسبت به هوای باز گسترش می‌یابد. همچنین در داخل خانه هیچ شکارچی طبیعی برای حشرات و آفات وجود ندارد و آنها می‌توانند در داخل خانه به راحتی افزایش یافته و به گیاهان دیگر سرایت کنند.

محافظت از گیاهان در برابر سرما

محافظت از گیاهان در برابر سرما

 

گیاهان مورد علاقه خود را در اولویت قرار دهید

انتخاب گیاهانی که به آنها علاقه دارید، وابسته اید و یا هدیه گرفته اید و یا آنهایی که سالهاست در کنار شما بوده‌اند اما اینبار وضعیت مناسبی ندارند را در اولویت قرار دهید. همچنین اگر داخل خانه فضای زیادی دارید، از گیاهان گرانقیمت اما نا سالم نیز غافل نشوید چرا که ممکن است ارزش تلاش کردن را داشته باشند.

از گیاهانی که در زمستان خزان می‌کنند غافل نشوید

تعدادی از گیاهان فضای باز می‌توانند در شرایط خانه نیز زندگی ‌کنند. بسیاری از خانه ها از نور کافی برای رشد گیاهانی مانند شمعدانی، فوشیا، بگونیا و یا گل ساعتی برخوردارند. اگر چه ممکن است این گیاهان به اندازه بودن در فضای بیرون سرسبز به نظر نرسند اما هنوز هم زیبا هستند و می‌توانند برای شکوفائی در فضای باز و فصل بهار صبر کنند و آماده شوند.

گیاهان خزان کننده

گیاهان خزان کننده

سبزیجات زمستانی را فراموش نکنید

در صورتی که از فضای بزرگی برخوردارید، می‌توانید یک پاسیو کوچک و نورگیر درست کنید و سبزیجاتی مانند فلفل کوچک و گوجه فرنگی را به داخل بیاورید. فلفل و گوجه فرنگی گیاهانی چند ساله و گرمسیری هستند و با داشتن نور کافی می‌توانند در تمام زمستان به تولید میوه ادامه دهند. توجه داشته باشید که گوجه فرنگی به گلدان بزرگی نیاز دارد و رشد آن در گلدان کوچک متوقف می‌شود. گوجه فرنگی گیلاسی و فلفل ریز بهترین سبزیجات برای داخل پاسیو یا خانه های کوچک نورگیر محسوب می‌شوند. 

تنها نکته در مورد نگهداری این سبزیجات در خانه، مسئله گرده افشانی است. به دلیل نبود حشره و نسیم ملایم در خانه، گرده افشانی صورت نمی‌گیرد و شما باید این کار را به صورت دستی انجام دهید.

سبزیجات زمستانی

سبزیجات زمستانی

گیاهانی که به خواب زمستانی می‌روند

برخی از گیاهان چند ساله، مانند اسطوخودوس و گل محمدی یک دوره خواب زمستانی را دوست دارند و در زمستان رشد آنها متوقف می‌شود و به خواب می‌روند. در فصل زمستان می‌توانید اسطوخودوس و گل محمدی را در پارکینگ یا زیرزمین خود نگهداری کنید و بدانید که اگر دما به زیر 20 درجه فارنهایت یا بالاتر از 40- درجه نرسد، آنها یخ‌ نمی‌زنند اما رشدی ندارند و در حالت خاموشی به سر می‌برند. آبیاری این گیاهان را زمانی انجام دهید که خاک آنها تا عمق 2 سانتی متری خشک شده باشد. توجه کنید که گلدان آنها زهکشی خوبی داشته باشد و از بیش از حد مرطوب ماندن خاک و یا خشکی دادن به گیاه خودداری کنید. 

گیاهانی که به خواب زمستانی می‌روند

گیاهانی که به خواب زمستانی می‌روند

نکات مهم پایانی

در صورتی که فضای کمی دارید و یا خانه شما از نور زیادی برخوردار نیست بهتر است گیاهان را قلمه بزنید. قلمه ها نور کمتری می‌خواهند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. قلمه ها ممکن است از گیاه مادر عملکرد بهتری داشته باشند زیرا شوک ناشی از سازگاری با مکان و شرایط جدید را متحمل نخواهند شد و وقت زیادی دارند تا سیستم ریشه ای خود را در زمستان تقویت کنند و برای انتقال به فضای باز در بهار آماده شوند. 

بعد از انتخاب گیاهانی که می‌خواهید به خانه منتقل کنید، بهتر است به آنها زمان بدهید تا آرام آرام با شرایط فضای داخل سازگار شوند. گیاهان را زمانی به داخل بیاورید که سرمای شدید و یخبندان شروع نشده باشد و بعد از انتخاب آنها مکان مناسبشان را در منزل انتخاب کنید و پنجره نزدیک آنها را باز بگذارید. در این شرایط گیاه به صورت تدریجی خود را با شرایط وقف می‌دهد. در صورتی که منتظر یخبندان بمانید و آنها را درست در سرمای شدید به خانه و یک جای گرم بیاورید، ممکن است با تغییر دما و رطوبت سازگار نشوند و از بین بروند.

نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان

نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *